בחודש הראשון לשידורי החדשות והאקטואליה של תאגיד השידור הישראלי היה אחוז הדוברים והמרואיינים הערבים גבוה יותר מאשר בתוכניות החדשות והאקטואליה של יתר הערוצים המרכזיים בישראל, כך עולה מבדיקה מיוחדת שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה.

מדי שבוע מתפרסם באתר "העין השביעית" מדד הייצוג, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, שבודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל. לרגל עלייתו לאוויר של תאגיד השידור הישראלי בוצעה בדיקת עומק של החודש הראשון לשידוריו (15.5–14.6).

התוצאות מעודדות – למעט כתם בולט. על הצד החיובי – לא רק שערוצי התאגיד השיגו תוצאות טובות בשיעור הדוברים הערבים מבין כלל הדוברים והמרואיינים בתוכניות החדשות והאקטואליה, בשני הערוצים מסתמנת מגמת שיפור ואחוזי הייצוג ממשיכים לעלות. עם זאת, ברצועת האקטואליה של שעות הפרה-פריים בטלוויזיה, רצועה הכוללת שלוש תוכניות שונות המשודרות מדי יום בשעות 17:00–20:00, נמצאה הדרה חריפה של החברה הערבית בישראל, שכמעט ולא זכתה לייצוג אף שהיא מונה כחמישית מאוכלוסיית המדינה.

סיכום נתוני החודש הראשון לשידורי התאגיד, בהשוואה לכלי התקשורת האחרים (יפעת מחקרי מדיה)

בכל הקשור לאחוזי הייצוג, שני הערוצים המרכזיים של תאגיד השידור מובילים בפער ניכר על פני שני ערוצי הטלוויזיה המסחרית ותחנת הרדיו הצבאית

בחודש הראשון של שידורי רשת כאן ב' (לשעבר רשת ב' של רשות השידור) הופיעו בהם יותר דוברים ערבים מאשר בכל ערוץ מרכזי אחר. בנוסף, באותה התקופה אחוז הדוברים והמרואיינים הערבים מתוך כלל הדוברים והמרואיינים בתוכניות החדשות והאקטואליה של רשת כאן ב' עמד על 3.9% – יותר מבכל ערוץ מרכזי אחר (ויותר מפי שניים מאחוז הייצוג של גלי-צה"ל, תחנת הרדיו המתחרה). נתוני ערוץ כאן 11 (לשעבר ערוץ 1 של רשות השידור), צמודים מאוד לנתוני כאן ב'. אמנם מספר הדוברים והמרואיינים הערבים האבסולוטי נמוך יותר, אך כך גם מספר כלל הדוברים והמרואיינים בתוכניות החדשות והאקטואליה של הערוץ, כך ששיעור הייצוג עומד על 3.8%. בכל הקשור לאחוזי הייצוג, שני הערוצים המרכזיים של תאגיד השידור מובילים בפער ניכר על פני שני ערוצי הטלוויזיה המסחרית ותחנת הרדיו הצבאית.

עם זאת, ראוי לזכור כי משידור ציבורי יש לצפות לגיוון רב יותר מאשר משידור מסחרי, ובוודאי יותר מאשר תחנת רדיו צבאית. בהשוואה לערוצי הטלוויזיה המסחריים ולגלי-צה"ל, כאן ב' וכאן 11 אכן בולטים לטובה, אולם עדיין ישנו מקום נרחב לשיפור. בחודש הראשון השיגו שני הערוצים שיעור ייצוג המתקרב ל-4%. זהו שיעור ייצוג גבוה לא רק ממה שהערוצים האחרים השיגו באותו הזמן, אלא גם מהממוצע השנתי של יתר הערוצים. אולם שיעור ייצוג של 4% עדיין רחוק משיעור ייצוג שיאפשר לצופים ולמאזינים מקרב החברה הערבית בישראל, שמונה כחמישית מאוכלוסיית ישראל, לחוש כי בתאגיד השידור הישראלי מתייחסים אליהם כאל שווים, או לשאר הציבור בישראל להיחשף לאותה חמישית מהאוכלוסייה.

אחוז המומחים מבין כלל הדוברים הערבים היה גבוה יותר ברשת כאן ב' מאשר בכל ערוץ מרכזי אחר, ועמד על 32.4%. ערוץ כאן 11, לעומת זאת, הגיע לנתון נמוך יחסית של 13.6% בלבד

במסגרת בדיקת העומק שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה פולחו הדוברים והמרואיינים הערבים שהופיעו בכל ערוץ מרכזי – דוברים ומרואיינים מן השורה מול כאלה שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה כמומחים. הפילוח נועד לשים דגש על הופעות של מומחים, שמציבות את המרואיין באופן טבעי בהקשר חיובי, מחלצות אותו ממשבצת "הערבי" ומתייחסות אליו קודם כל כאל בר-סמכא בתחומו. מבדיקה זו עולה כי אחוז המומחים מבין כלל הדוברים הערבים היה גבוה יותר ברשת כאן ב' מאשר בכל ערוץ מרכזי אחר, ועמד על 32.4%. בערוץ כאן 11, לעומת זאת, יש עוד מקום לשיפור. הערוץ הגיע לנתון נמוך יחסית של 13.6% בלבד.

שיעור הנשים הערביות מבין כלל המרואיינים הערבים לא מתקרב ל-50% באף אחד מהערוצים המרכזיים. בחודש הראשון לשידורי התאגיד רשמו ערוצי כאן ב' וכאן 11 אחוזים נמוכים יחסית של ייצוג נשים ערביות (22% ו-19%, בהתאמה), לעומת ערוץ 10 וגלי-צה"ל, שם כ-30% מכלל הדוברים והמרואיינים הערבים היו דוברות ומרואיינות ערביות.

מספר דוברים ערבים בכאן 11, לפי יום בחודש (יפעת מחקרי מדיה)

מספר דוברים ערבים בכאן ב', לפי יום בחודש (יפעת מחקרי מדיה)

כפי שניתן לראות משני הגרפים שלעיל, בחודש הראשון לשידורי ערוצי כאן 11 וכאן ב' של תאגיד השידור הישראלי מסתמנת מגמה של עלייה במספר הדוברים והמרואיינים הערבים. כמובן שחתך שכזה עשוי להיות מושפע ממיעוט אירועים חדשותיים שבהם מעורבים ערבים בתחילת החודש, וגידול במספר האירועים החדשותיים שבהם מעורבים ערבים לקראת סוף החודש. משום כך נמשיך לעקוב אחר הנתונים ונדווח בהמשך השנה האם מדובר במגמה עקבית ומכוונת או מקריות ותלוית אקטואליה.

במדד הייצוג של השנה שעברה, ובחודשים הראשונים של שנת 2017, בלטו ערוצי רשות השידור לטובה. הן בערוץ 1 של הטלוויזיה הישראלית והן ברשת ב' של קול-ישראל ניתן, באופן יחסי, פתחון פה נרחב לחברה הערבית בישראל, שמונה כאמור כחמישית מאוכלוסיית המדינה. המעבר מרשות השידור לתאגיד עורר חשש, אולם השוואת נתוני החודש הראשון של שידורי התאגיד לנתונים החודשיים הממוצעים של ערוץ 1 ורשת ב' של רשות השידור מלמדת דווקא על שינוי לטובה.

השיפור חל הן במספר הדוברים והמרואיינים הערבים, הן בשיעור הייצוג מתוך כלל הדוברים והמרואיינים בתוכניות החדשות והאקטואליה של רשת הרדיו כאן ב' והן בשיעור המומחים. בערוץ כאן 11, לעומת זאת, הגיעו בחודש הראשון לנתונים דומים להפליא לנתונים הממוצעים של תוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ 1, שהיו ממילא גבוהים יחסית לערוצים המרכזיים האחרים בישראל. במלים אחרות, מדובר בשני הישגים ראויים לציון: בכאן ב' הביאו לשיפור ניכר, בערוץ כאן 11 הצליחו לשמור על הנתונים הגבוהים.

מספר דוברים ערבים בתוכניות כאן ב'. התוכניות שנמצאות במעקב שוטף מסומנות בשחור (יפעת מחקרי מדיה)

מספר דוברים ערבים בתוכניות כאן ב'. התוכניות שנמצאות במעקב שוטף מסומנות בשחור (יפעת מחקרי מדיה)

במסגרת בדיקת העומק שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה לחודש הראשון של שידורי תאגיד השידור הישראלי הורחבה הבדיקה הקבועה אל מעבר לתוכניות המרכזיות, שנמצאות במעקב שבועי במסגרת מדד הייצוג.

בראש מדד הייצוג המורחב של כאן ב' עומדת התוכנית "מרחאבית", המגזין השבועי שמגיש ערן זינגר ועורכת שושנה פורמן, המוקדש לנעשה בעולם הערבי בכלל ובחברה הערבית בישראל בפרט

מבדיקת העומק עולה, באופן לא מפתיע, כי בראש מדד הייצוג המורחב של כאן ב' עומדת התוכנית "מרחאבית", המגזין השבועי שמגיש ערן זינגר ועורכת שושנה פורמן, המוקדש לנעשה בעולם הערבי בכלל ובחברה הערבית בישראל בפרט. למעלה ממחצית הדוברים בתוכנית היו ערבים (המדד מונה רק ערבים בעלי אזרחות ישראלית, כך שאפשר שהנתון שכולל גם פלסטינים ממזרח ירושלים והגדה המערבית, וממדינות ערביות שכנות, גבוה עוד יותר). בנוסף, מעל 70% מכלל הדוברים הערבים שהופיעו בתוכנית הופיעו כמומחים.

במקום השני בטבלת כאן ב' נמצאת התוכנית "מעבירה לראשון", תוכנית אקטואליה בת שלוש שעות שמשודרת בכל שבת בשעות 18:00–21:00. את התוכנית מגישה ליאת רגב ועורכים רוית לוי ועתאמנה והבי. מותר להניח כי לעובדה שאחד מעורכי התוכנית הוא ערבי יש השפעה על תמהיל הדוברים והמרואיינים שמופיעים בה. זו עדות לחשיבות של העלאת שיעור הייצוג קודם כל בקרב העיתונאים שפועלים בכלי התקשורת המרכזיים.

ערן זינגר, כנס שנה למדד הייצוג. אוניברסיטת תל-אביב, 3.4.17 (צילום: יוסי זמיר)

ערן זינגר, כנס שנה למדד הייצוג. אוניברסיטת תל-אביב, 3.4.17 (צילום: יוסי זמיר)

נתונים נוספים הראויים לציון שעלו מבדיקת העומק של כאן ב' נוגעים לשיעור הנשים והמומחים בשתי התוכניות שסוגרות את הטבלה. ב"סדר יום", שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ', הופיעו אמנם רק שמונה דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 177 (כ-4.5%), אולם שבעה מהמרואיינים היו מרואיינות. גם מבחינת שיעור המומחים בולטת לטובה "סדר יום", עם חמישה מומחים, ובעצם מומחיות, מתוך שמונה הדוברות והמרואיינות.

ב"צבע הכסף" הופיעו בחודש יותר דוברים ערבים מאשר בחצי שנת שידורים של "חשבון יומי"

בתכנית "צבע הכסף", תוכנית כלכלית יומית שמגיש יאיר ויינרב ועורך רונן פולק, הופיעו אמנם רק ארבעה דוברים ומרואיינים ערבים מבין 177 (כ-2.3%), אולם הארבעה הופיעו בארבעה אייטמים שונים וכולם היו מומחים בתחומם שהוזמנו להופיע בשל מומחיותם. בנוסף, הנתון הנמוך של 2.3% הוא גבוה בהשוואה לתוכניות כלכליות אחרות שנכללות במדד הייצוג, כמו "חשבון יומי", התוכנית הכלכלית היומית ששודרה בערוץ 1 או "שש כלכלי", התוכנית הכלכלית היומית שמחליפה אותה בכאן 11. למעשה, ב"צבע הכסף" הופיעו בחודש השידורים הראשון של התאגיד יותר דוברים ערבים מאשר הופיעו בחצי שנת שידורים של "חשבון יומי".

מספר דוברים ערבים בתוכניות כאן 11. התוכניות שנמצאות במעקב שוטף מסומנות בשחור (יפעת מחקרי מדיה)

מספר דוברים ערבים בתוכניות כאן 11. התוכניות שנמצאות במעקב שוטף מסומנות בשחור (יפעת מחקרי מדיה)

בראש טבלת התוכניות של כאן 11 ניצבת תוכנית שאינה נכללת במעקב השבועי של מדד הייצוג, "חדשות הלילה" בהגשת רומי נוימרק ובעריכת הדר פרנקנטל-קריב. בתוכנית הופיעו בחודש הראשון לשידורי התאגיד תשעה דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 105 דוברים ומרואיינים בסך הכל, כ-8.6%. לשם השוואה ניתן לציין כי תוכנית מקבילה בערוץ המסחרי, "החדשות הלילה" של ערוץ 2, השיגה בשנה שעברה שיעור ייצוג ממוצע של 1.3% בלבד. כלומר, תוכנית החדשות הלילית של השידור הציבורי מעניקה לחברה הערבית בישראל ייצוג גבוה ביותר מפי שישה מזה של התוכנית המקבילה בערוץ המסחרי.

זו עוד הוכחה לכך שתוכנית אקטואליה יכולה להעלות באופן ניכר את שיעור הייצוג של החברה הערבית. כל שדרושה היא החלטה. גם אם בקרב המגישים והעורכים של התוכנית אין ערבים, כמו ב"חדשות הלילה" של כאן 11 או "לונדון את קירשנבאום" של ערוץ 10, ברגע שהמערכת מתגייסת למשימה – התוצאות בהתאם.

רומי נוימרק ב"חדשות הלילה" של כאן11 (צילום מסך)

רומי נוימרק ב"חדשות הלילה" של כאן11 (צילום מסך)

"מועדון תרבות", שעורכת אירית מגל ומגישות אסתר רדא ושפרה קורנפלד (ולעתים גם דפנה לוסטיג ולוסי איוב), בולטת לטובה בכל הקשור לייצוג מומחים ונשים. למעשה, כמעט כל הדוברים והמרואיינים הערבים שהופיעו בתוכנית היו נשים שהגיעו לאולפן בשל מומחיותן. העובדה כי המרואיינות היו מומחיות היא טבעית למגזין תרבות, וזאת להבדיל מיומן חדשות. העובדה כי כמעט כל המרואיינות היו מרואיינות ולא מרואיינים היא כבר, ככל הנראה, תוצאה של החלטה, ראויה לשבח כמובן, שמצמצמת במעט את אי-השיוויון המגדרי שמאפיין את המסך הישראלי בכללותו.

בתחתית טבלת הייצוג של ערוץ כאן 11 נמצאות שלוש התוכניות שמשודרות ברצועת הפרה-פריים. "שבע אקטואלי", שמגישים מיכל רבינוביץ' ויועז הנדל ועורך ספי אפרתי, עוד מגיעה לאחוזים הקרובים ליתר התוכניות בערוץ. לעומתה, "חמש מקורי", שמגישים ענת קורול ודרור פויר ועורכת תמנה הולצשטיין (בתחילת הדרך נערכה התוכנית על-ידי גיל טבת), ו"שש כלכלי", שמגיש דב גיל-הר ועורך אילן שניג, סובלות מתת-ייצוג חריף של החברה הערבית בישראל. מי שעוקב אחר מדד הייצוג השבועי יכול היה לנחש כי התוכניות ברצועה זו יגיעו לתחתית הטבלה.

אמנם מדובר רק בשלוש תוכניות, אולם אלו שלוש תוכניות יומיות, המובילות את הצופים של כאן 11 אל עבר מהדורת החדשות המרכזית. דווקא לתוכניות כמו "חמש מקורי", "שש כלכלי" ו"שבע אקטואלי" יש פוטנציאל להרחיב את סדר היום התקשורתי ולשלב דוברים ומרואיינים ערבים רבים, כפי שמוכיחה "לונדון את קירשנבאום" של ערוץ 10. העובדה כי ברצועת שידור זו מוביל השידור המסחרי על השידור הציבורי היא תעודת עניות לתאגיד "כאן", שראוי להיפטר ממנה במהרה, עוד לפני שמוותרים על הסייג "בהרצה".

נתח כל נושא מתוך כלל הופעות הדוברים הערבים בחודש הראשון להרצת שידורי התאגיד, עם יתרון לכאן ב' (יפעת מחקרי מדיה)

נתח כל נושא מתוך כלל הופעות הדוברים הערבים בחודש הראשון להרצת שידורי התאגיד, עם יתרון לכאן ב' (יפעת מחקרי מדיה)

חלוקה לפי נושאים שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה לאותם אייטמים שנכללו בתוכניות החדשות והאקטואליה של כאן 11 וכאן ב' בהשתתפות דוברים ומרואיינים ערבים מעלה כי בכאן 11 הקדישו יותר מקום לסיקור האירועים האלימים בכפר-קאסם, כמו גם לסיקור השירות של אזרחי המדינה הערבים בצה"ל ובכוחות הביטחון ולסיקור תחום התרבות והאמנות. שני הנושאים האחרונים, אגב, זכו בכאן 11 ליותר תשומת לב גם בהשוואה ליתר הערוצים המרכזיים.

נתח כל נושא מתוך כלל הופעות הדוברים הערבים בחודש הראשון להרצת שידורי התאגיד, עם יתרון לכאן 11 (יפעת מחקרי מדיה)

נתח כל נושא מתוך כלל הופעות הדוברים הערבים בחודש הראשון להרצת שידורי התאגיד, עם יתרון לכאן 11 (יפעת מחקרי מדיה)

בכאן ב', לעומת זאת, תפסו הרמדאן ותחום הרפואה והבריאות נתח גדול יותר מכלל האייטמים שבהם הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים. כמו כן ניכר כי בכאן ב' מעניקים לדוברים ומרואיינים ערבים פתחון פה במגוון רחב יותר של נושאים.לוגו כאן תרבותהבדיקה המורחבת שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה התמקדה בערוצים כאן 11 וכאן ב', אולם אי-אפשר לסיים את סקירת החודש הראשון של שידורי התאגיד ללא התייחסות לשילוב דוברים מהחברה הערבית ונושאים הקשורים לחברה הערבית ברשת כאן תרבות (לשעבר רשת א' של קול-ישראל), תחת ניהולו של לי-אור אברבך.

המוזיקאי ניזאר אלכאטר, לדוגמה, מגיש תוכנית בשם "אלחאן" המוקדשת בכל פעם לדמות בולטת אחרת מעולם הזמר הערבי. אלכאטר משמיע מיצירותיה ומספר על קורותיה בתוכנית שמשודרת אחת לשבוע, ביום חול, בשעה שש בערב. בנוסף, מדי יום שישי משודרת התוכנית "ספק", שבמהלכה נפגש הרב אילעאי עופרן עם כומר ואיש דת מוסלמי או דרוזי לשיחה על נושא עקרוני מתחלף.

לי-אור אברבך, עורך "כאן תרבות" (צילום: אורן פרסיקו)

לי-אור אברבך, מנהל "כאן תרבות" (צילום: אורן פרסיקו)

התוכנית המרכזית של הרשת, "גם כן תרבות" בהגשת גואל פינטו, משודרת מדי יום חול בין עשר בבוקר לחצות היום, ומקפידה דרך קבע לארח דוברים ערבים ולעסוק בנושאים הקשורים לחברה הערבית בישראל (לאחרונה שודר אייטם על שידורי טלנובלות ברמדאן, לדוגמה). פאר-לי שחר, שמגישה מדי יום תוכנית ייעוץ בענייני חברה בשם "רק שאלה", מטפלת גם היא באופן קבוע בתחומים הנוגעים לחברה הערבית, ובהתאם משבצת בתוכנית דוברים ערבים.

כמו כן, בכאן תרבות ניתן דגש על התרבות הערבית בכללה, בדגש על חלקם של יהודים יוצאי מדינות ערב. כך, התוכנית "קפה גיברלטר" שמגיש אופיר טובול מגדירה עצמה כ"בית ליצירה תרבותית מקומית, שורשית, מזרח תיכונית, רב-תרבותית" תוך ביטול החיץ בין יהודים לערבים.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויחד עם יפעת מחקרי מדיה