הדרה חריפה במיוחד של החברה הערבית נרשמה בשבוע שעבר בתוכניות החדשות והאקטואליה בחמשת הערוצים המרכזיים בישראל, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בשבוע שבין 17 ל-23 בספטמבר חל ראש השנה, ועל כן מלכתחילה שודרו פחות מהדורות של כמה מתוכניות האקטואליה היומיות, ומספר כלל הדוברים והמרואיינים בכל התוכניות היה נמוך לעומת שבוע רגיל. עם זאת, גם בתוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו, שיעור הדוברים והמרואיינים הערבים היה נמוך במיוחד.

רק תוכנית אחת מתוך 22 תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות שאחריהן עוקב המדד מדי שבוע הגיעה לשיעור ייצוג דו-ספרתי. זוהי "סדר יום" של כאן ב', שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ'. בתוכנית המצטיינת של השבוע שעבר שולבו שלושה דוברים ערבים, מתוכם שתי נשים, בשלושה אייטמים שונים.

באייטם שהוקדש לשיחה עם שלוש נשים על איחוליהן וציפיותיהן מהשנה החדשה השתתפה בין היתר זינב אבו-סויד, תושבת כעביה-טבאש-חג'אג'רה שבגליל התחתון, פעילה חברתית, מקדמת מנהיגות צעירה בישובים הבדואים בצפון ומפקחת ברשות השירות הלאומי-אזרחי. אבו-סויד איחלה לעצמה ולכולם יותר חיבורים ושיחות בין חלקי החברה בישראל.

באייטם אחר בתוכנית נערך ראיון עם מחמוד מחאדג'נה, שאחיו מוחמד, בן 44 מאום אל-פחם, נדרס למוות בעת עבודות הרחבה בכביש 531. מהשיחה עלה כי הרוגים באתרים לסלילת כבישים לא נספרים על-ידי משרד הרווחה כקורבנות תאונות במקומות העבודה משום שלא נפלו מגובה. באייטם שלישי התראיינה קרובת משפחה של ערבייה שנרצחה, ודיברה על ההפגנות שהתעוררו בעת האחרונה בחברה הערבית במחאה על אלימות נגד נשים.

כפי שניתן לראות מהגרף שלהלן, בארבעת השבועות האחרונים מסתמנת מגמת שיפור בשיעור הדוברים הערבים ב"סדר יום", עם תוצאות שחורגות מהממוצע שרשמה תוכנית זו מאז תחילת השנה (בחודש מאי עברה התוכנית מרשות השידור לתאגיד השידור הישראלי, ואת מקומה של העורכת מירית הושמנד תפס דדי מרקוביץ').

כל יתר התוכניות הציגו בשבוע שעבר שיעורי ייצוג חד-ספרתיים בלבד. במקום השני בטבלת התוכניות ניצבת "לונדון את קירשנבאום" של חדשות ערוץ 10. בתוכנית, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, הופיע דובר ערבי אחד בלבד, אולם בשל החג ירד מספר המהדורות השבועי ועמו מספר כלל המרואיינים, שהסתכם ב-16 בלבד. כתוצאה מכך, אותו דובר בודד הביא את התוכנית לשיעור ייצוג של 6% (מספר כלל המרואיינים, מלבד בערוצי כאן, מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד).


לשיעור ייצוג של כ-6% הגיעה גם "מה בוער" של גלי-צה"ל, בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי. תוכנית זו חולקת עם "לונדון את קירשנבאום" את המקום השני בטבלה השבועית.

אפשר לציין לטובה גם את "חמש מקורי" של כאן 11. אף שבשבוע שעבר שולב בתוכנית רק מרואיין ערבי אחד, לא היה זה סינק קצר שהשמיע אדם מזדמן. ח"כ עאידה תומא-סלימאן, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה ולשוויון מגדרי, הופיעה באולפן "חמש מקורי" לשיחה על המחאה נגד האלימות כלפי נשים בחברה הערבית. את מהדורת התוכנית שבה הופיעה ח"כ תומא-סלימאן הגישו ליאת רגב ודרור פויר וערכה תמנה הולצשטיין.

למעלה ממחצית 22 התוכניות המובילות בערוצים המרכזיים שודרו בשבוע שעבר ללא דוברים או מרואיינים ערבים.

טבלת האפסים כוללת הפעם את כל תוכניות סוף השבוע המרכזיות: "חדשות השבוע" של כאן 11, בהגשת תמר אלמוג ויאיר ויינרב ובעריכת אבי מוסקל; "שישי" של חדשות ערוץ 10, שהגיש אלי ראכלין וערכה גילי ברוש; "אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2, שמגיש דני קושמרו; "המגזין" של חדשות ערוץ 10, שהגישה אושרת קוטלר וערך הדר שיפר; "חדשות סוף השבוע" של חדשות ערוץ 2, שהגישה דנה ויס וערכו קלי בן-יאיר וישי הראל; "המטה המרכזי" של חדשות ערוץ 10, שהגיש ספי עובדיה וערכה הדס ריבק; ו"פגוש את העיתונות" של חדשות ערוץ 2, שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין.

סוף השבוע שעבר, אם כן, היה נטול ערבים לחלוטין עבור צופי תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות. אבל היו גם תוכניות ששודרו במהלך השבוע, וגם בהן הוחלט לוותר על ייצוג כלשהו לכחמישית מאוכלוסיית ישראל. "תוכנית חיסכון", תוכנית הכלכלה היומית של חדשות ערוץ 2, שמגישה קרן מרציאנו ועורך גידי ויניש, שודרה בשבוע שעבר ללא אף דובר או מרואיין ערבי. כך היה גם אצל מקבילתה, "שש כלכלי", תוכנית הכלכלה היומית של כאן 11, שהגישו דב גיל-הר, קרן אוזן ויאיר ויינרב וערך אילן שניג.

הדרה מוחלטת של ערבים נרשמה גם ב"שש עם" של חדשות ערוץ 2, שמגיש עודד בן-עמי ועורכת תירזה אליה-זיסמן, וכן ב"שבע אקטואלי" של כאן 11, אם כי יש לציין שתוכנית זו שודרה בשבוע שעבר רק פעם אחת, במהדורה שהגישה מיכל רבינוביץ' וערכה עירית זיכלינסקי.

בולטת לרעה בטבלת האפסים היא "קלמן ליברמן" של כאן ב', שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ועורך ישי הולנדר. מאז עלתה לשידור, באמצע חודש מאי, הקפידה "קלמן ליברמן" לשלב דוברים ומרואיינים ערבים, אולם בשבועיים האחרונים לא שובץ בה אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד. זו הפעם הראשונה בתולדות התוכנית שנרשמו לרעתה שבועיים רצופים ללא דובר ערבי.

מובן שאם כל תוכניות סוף השבוע היו נטולות דוברים ומרואיינים ערבים, גם "שולחן השבת", הרכב הפאנלים המרכזיים בכל תוכניות האקטואליה הטלוויזיוניות של שישי בערב, יהיה על טהרת היהודים בלבד. הפעם, יש לציין, בשל החג, רק ב"שישי עם אילה חסון" טרחו ואספו פאנל פרשנים. בשתי התוכניות האחרות התמקדו בכתבות מגזין (בשידור חוזר).

פילוח של התוכניות המרכזיות לפי ערוץ מביאה באופן חריג את גלי-צה"ל למקום הראשון, עם שיעור ייצוג ממוצע של 5.5%. במקום השני כאן ב' עם 4.6%, וכל יתר הערוצים הרחק מאחור.

כשמפלחים את כל תוכניות החדשות והאקטואליה בחמשת הערוצים המרכזיים בישראל לפי הגוף המשדר, ולא רק את 22 התוכניות המובילות, בולט לטובה ערוץ כאן ב', עם 2.8%. כאן 11, לעומת זאת, נותר במקום האחרון בפילוח זה עם פחות מ-1%, ואילו יתר הערוצים נעים בין אחוז לשניים.

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר 39 דוברים ומרואיינים ערבים בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים (ערוצי הטלוויזיה 2, 10 וכאן 11 וערוצי הרדיו כאן ב' וגלי-צה"ל). מספר כלל הדוברים והמרואיינים בתוכניות אלו עמד על כ-2,300 – כך ששיעור הייצוג בשבוע שעבר היה כ-1.7% בלבד, נמוך אף ביחס להדרה הרגילה של החברה הערבית בתקשורת הזרם המרכזי.

מבין האייטמים שבהם בכל זאת הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים היו כמה שעסקו בנחיתת חירום של מטוס בנתב"ג, שכן ח"כ אחמד טיבי שהה על המטוס ושיתף בחוויותיו. בחלק מהאייטמים שעסקו בעתירה על משחקי כדורגל בשבת התראיין ח"כ זוהיר בהלול, שבעבר היה שדר ספורט. במסגרת אייטמים שעסקו במשלחת החילוץ שנשלחה מישראל למקסיקו שולבו ראיונות עם ניזאר עאמר, סגן דובר משרד החוץ, ששהה עם המשלחת באזור האסון.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 17-23.9.2017. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי כאן) מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה