עמית חדד, הסנגור שהופקד על ניהול ההגנה של בנימין נתניהו ב"תיק 1000" ו"תיק 2000", התבלט מתחילת משפט המו"לים כפרקליט האגרסיבי ביותר באולם. חדד לא מהסס להרים את הקול על עדי תביעה, להטעות אותם באופן גס, להטיח בהם תיאוריות קשר ולהכריז שהם אמנם זומנו לבית-המשפט כדי לתת עדות – אבל למעשה הם-הם העבריינים שראוי היה להעמיד לדין.

כשהגיע זמנו של עד המדינה ארי הרו לעלות לדוכן העדים, עו"ד חדד בחר בדרך אחרת. במקום צעקות, אמפתיה בואכה חנופה. אחרי הכל, בניגוד ל"תיק 4000", שם חלקו של נתניהו בפרשת השחיתות נשען בעיקר על עדויות, ב"תיק 2000" נתניהו מוקלט בקולו כשהוא רוקח עסקה מושחתת עם מו"ל "ידיעות אחרונות", נוני מוזס. אתמול (10.5), עו"ד חדד נמנע מלשאול את הרו על רוב העובדות המפלילות שעליהן העיד יום קודם לכן, ובמקום זאת פנה לנטייה הטבעית של כל אדם לראות את עצמו כחף מפשע.

כך, חרף קיומה של מסכת עובדתית מפורטת שנתמכת בעדותו של הרו, הסנגור גרם לו לאשר באופן מוחלט את רוב ההיגדים שהניח לפניו ולמלא באופן מושלם את התפקיד שייעד לו: האיש החלש שנסחט על לא עוול בכפו על-ידי מערכת אכיפת חוק אכזרית ומושחתת כדי לרדוף ראש ממשלה מכהן ותמים. לאורך כל יום החקירה, עד המדינה העיד בעיקר על תחושות ורגשות, במקום על העובדות המפורטות בכתב האישום.

"לדעתי, גורמי האכיפה גרמו לך עוול עצום, פגעו בך ללא הצדקה", הכריז עו"ד חדד כבר בפתח הדיון. "אני קראתי את הדברים, ראיתי – הם עשו בך שימוש במובן הכי פסול שאפשר. הם הבינו שאם ילחצו עליך יותר ויותר, זה ישמש את מטרתם להפליל את ראש הממשלה נתניהו". הרו האזין בשקט, ולא הגיב.

הרגע שגילם יותר מכל את הדינמיקה שנוצרה בין הסנגור לעד המדינה הגיע בערך שעה לאחר פתיחת הדיון. עו"ד חדד ביקש לעסוק ב"חור שחור", כהגדרתו, בנוגע לאופן שבו איתרו חוקרי להב 433 את ההקלטות המפלילות של השיחות שקיימו נתניהו ומוזס. הרו היה האיש שהקליט אותן לבקשת נתניהו – בפעם הראשונה בעצמו, בשיחה שבה נטל חלק, ובפעם השנייה באמצעות הפעלת מכשיר האייפון שלו, שהוטמן בכיס הז'קט של נתניהו בשיחה שברובה התקיימה בארבע עיניים.

בפברואר 2016, כחודשיים לאחר שנחקר לראשונה בנוגע לפרשת השחיתות האישית שלו ומסר לחוקרים את מכשירו הסלולרי, הרו הוזמן לקחת אותו בחזרה. הוא שלח את אחיו לאסוף את המכשיר. עורך-דינו של הרו, רועי בלכר, פנה בהמשך החודש לפרקליט המדינה דאז שי ניצן ועִדכן אותו על דבר קיומן של ההקלטות ולגבי נכונותו של הרו למסור אותן. מה שקרה בין הרגע שבו קיבל הרו את המכשיר ועד הרגע שבו פנה עורך-דינו לפרקליט המדינה הוא ה"חור השחור" שעליו דיבר עו"ד חדד.

עמית סגל, 23.6.2020 (צילום: משה שי)

עמית סגל (צילום: משה שי)

"את מה שקרה בתוך החור השחור הזה גילה לנו עמית סגל, כנראה על בסיס גורמים מרשויות החוק שהתגאו בתרגיל המבריק שעשו לך", אמר עו"ד חדד להרו. לאחר מכן הקריא את תמליל הדיווח, ששודר לפני כשנתיים בערוץ 12: סגל ציין שכאשר הרו קיבל בחזרה את המכשיר הוא החל לעיין בו, "ואז כשהוא בא לסגור את האפליקציות הוא רואה שאפליקציית ההקלטות פתוחה על שיחות נתניהו-מוזס". הרו עִדכן בכך את עורך-דינו. "השאלה שעלתה היא למה זה פתוח על הדבר הזה", הסביר סגל. "אפשרות אחת שעלתה: אולי זה תרגיל, מנסים לראות האם הוא יתקשר לנתניהו ויזהיר אותו, ואז זה שיבוש הליכי חקירה".

אפשרות אחרת שהועלתה בהתייעצות, ציין סגל, היא שבמשטרה קיוו שהרמז יגרום להרו לדווח לחוקרים על קיומן של ההקלטות, וכך להכשיר בדיעבד את העיון בהן. לפי הגישה הזאת החוקרים כבר נחשפו להקלטות, אך עשו זאת ללא היתר. סגל לא ציין כיצד זה קרה, אבל לטענת חדד הדרך שבה החוקרים נחשפו לראשונה להקלטות היתה שימוש ב"כלים פוגעניים מאוד", הרוגלה "פגסוס" של חברת NSO, בערך שנה קודם לכן. בפרקליטות ובמשטרה מכחישים את הטענה הזאת, שכבר הועלתה בעבר במשפט.

עמית סגל דיווח שהרו בחר באפשרות השנייה, זאת שתמנע ממנו להסתבך עוד יותר עם החוק: "להודיע לפרקליטות שיש את הדבר הזה על הטלפון, אבל להודיע באותה נשימה שהוא מסרב לקשור ביניהם. הוא מסרב להיות עד מדינה – היו מציעים לו את השמיים והארץ וסוגרים את כל התיקים שלו, דבר שלא קרה בסופו של דבר. רק לאחר שנה וחצי, בנסיבות אחרות, אחרי שמפעילים עליו לחץ וממציאים עליו חשדות בפרשה אחרת לגמרי שלא הבשילה לכלום, הוא חתם על ההסכם, כשלהבנתי כל המטרה של החתימה על הסכם עד המדינה נועדה להכשיר את השימוש בראיה הזאת".

במציאות, כמובן, הרו היה חשוד בפרשייה ממשית מאוד, ואף הודה בפרטיה: הוא שיקר כשלקראת כניסתו לעבודה בלשכת נתניהו הצהיר שהתנתק מחברת הלובינג הבינלאומית שלו, 3H Global. אחר-כך השתמש במעמדו כבכיר בלשכת ראש הממשלה כדי לסייע ללקוח של החברה לקבוע פגישה בין נתניהו לנשיא מדגסקר דאז, הרי רג'ונאריממפיאנינה, סיוע שהלקוח שילם עבורו לחברה עשרות אלפי דולרים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדרך לישיבת ממשלה. ירושלים, 7.5.2023 (צילום: יונתן זינדל)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדרך לישיבת ממשלה. ירושלים, השבוע (צילום: יונתן זינדל)

למרות זאת, עו"ד חדד הצליח לגרום לעד המדינה לאשר את כל פרטי הדיווח. הוא הציג לו את התיאור של סגל בחלקים, ובכל פעם קיבל תשובה בת מילה אחת: "נכון". הרו אישר שהבחין שמישהו פתח את אפליקציית ההקלטות על שיחות נתניהו-מוזס, אישר שלא הוא פתח אותה אלא המשטרה, ואישר שהבין מכך שהחוקרים כבר נחשפו לקבצים. "אתה מבין שעושים לך מה שמכונה בצבא מבחן אמינות, תרגיל מנהיגות", אמר חדד. "רצו לראות אם תתקשר לנתניהו ותזהיר אותו, ואז אולי תהיה חשוד בשיבוש מהלכי משפט".

"נכון", השיב הרו.

"או שלא תגיד כלום, ואז זה ייראה כאילו אתה מסתיר דברים, למרות שאין מה להסתיר בהקלטות האלה. נכון?", המשיך הסנגור.

"נכון", השיב הרו. "הבנתי שזה תרגיל".

מעט לאחר מכן, כשהצדדים התכנסו בחזרה באולם לאחר הפסקה קצרה, עו"ד חדד פנה לבית-המשפט וסיכם: "לטעמנו, מה שנאמר על-ידי העד ביחס לתרגיל שעשו לו, ושהוסתר מאיתנו, מוכיח את טענת חוסר הקבילות. לא נבקש למשוך את ההקלטות והתמלילים, אבל רצינו לציין את זה. אני חושב שזה אירוע שאסור היה להסתיר מאיתנו, תרגיל של הלבנה – הלבנת חיפוש אסור". עו"ד נוית נגב, הסנגורית של מוזס, הודיעה שהיא מצטרפת לדבריו.

מניעים ציוניים

עו"ד חדד פתח את החקירה הנגדית בתיאור מחמיא של הקריירה הפוליטית של הרו. מ-2003, במשך שלוש או ארבע שנים, כיהן הרו כמנכ"ל אגודת ידידי הליכוד בארצות-הברית. הוא קיים "קשרי עבודה" עם נתניהו, שהיה אז שר אוצר ולאחר מכן יו"ר האופוזיציה. ב-2007, המשיך הסנגור, הרו החל לעבוד עם נתניהו באופן צמוד בכמה תפקידים – בהתחלה כיועץ לענייני חוץ ולאחר מכן כראש לשכתו. בפברואר 2009, עשור לאחר שפרש נתניהו מתפקידו כראש ממשלה אחרי קדנציה קצרה וכושלת, הוא ניצח בבחירות וכבש מחדש את השלטון. הרו התמנה למנהל לשכת ראש הממשלה.

"במרץ 2010 אתה פורש בגלל סיבות רפואיות", ציין עו"ד חדד. הוא הצהיר שלא ירחיב על טיב המצב הבריאותי של הרו, אבל לא היסס לצלול לפסיכולוגיזם: "אתה היית אז בן 36, איש משפחה עם ילדים, בחור צעיר שסובל ממשבר רפואי. זה לא דבר נפוץ לבחור בגילך, וזה קורה בגלל המתח שכרוך בעבודה שלך, השגרה המאוד לא שגרתית של מי שעובד בצמוד לראש הממשלה. ואז אתה מתחיל לחשוב על אורח חייך, מה חשוב ומה לא חשוב. אתה צעיר, ואתה מגלה שאתה קרוב לסוף מוקדם משציפית – ולכן אתה עוזב".

"נכון", אישר הרו.

לאחר פרישתו ב-2010 הקים הרו את חברת 3H Global. "אתה הולך לשוק הפרטי וברוך השם עושה חיל. אתה משקיע בעסק שלך מזמנך, מכספך, ואתה מצליח כדת וכדין", אמר עו"ד חדד. "זה לא איזה עסק לשנתיים-שלוש, מבחינתך שם אתה נמצא, במגזר הפרטי. אתה לא חושב בכלל על המגזר הציבורי, אתה לא מעלה בדעתך שב-2013 יזמינו אותך שוב. זה בכלל לא בקלפים מבחינתך".

"נכון", אישר הרו.

"הצלחת כדת וכדין, ביושר – ואז קוראים לך לדגל", המשיך הסנגור. "והגעגועים לעניין הרב שהיה בעבודה מול ראש הממשלה, שאין חולק שזה יותר מעניין מכל עבודה אחרת, והציונות, והאידיאלים והרצון לסייע ולעזור, להיות מתחת לאלונקה כשצריך אותך, זה גורם לך להתנתק מהחיים הנוחים ולחזור שוב לחיים הציבוריים".

"נכון", אישר הרו.

הפרוצדורה שאירעה לאחר מכן היא זו שבעטיה הסתבך הרו בפלילים, בפרשה שבעקבותיה הפך לעד מדינה. כאמור, עם חזרתו לשירות המדינה נדרש הרו למכור את חלקו ב-3H Global – אך במקום לעשות זאת ביצע מכירה פיקטיבית של המניות ושמר על זיקה לחברה ולתזרים הכנסותיה. על-פי הסכם עד המדינה שנחתם עמו, אחרי תום עדותו במשפט המו"לים יודה הרו בביצוע עבירות מרמה והפרת אמונים, ישלם קנס בסך 700 אלף שקל וירצה שישה חודשי עבודות שירות.

מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, 24.4.2023 (צילום: אורן פרסיקו)

מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, בחודש שעבר באולם משפט המו"לים (צילום: אורן פרסיקו)

לאורך כל הדיון שהתקיים אתמול, עו"ד חדד חזר וטען שגם התיק של הרו הוא תיק תפור. הסנגור כינה את הרו שוב ושוב "חף מפשע" וטען שהחשדות שהודבקו לו נועדו אך ורק כדי להפוך אותו לעד מדינה ולהפיל את נתניהו. הוא הזכיר שגם במהלך החקירות, אחרי שהרו כבר חתם על ההסכם, הוא אמר לחוקריו שהוא לא מאמין שביצע עבירה כלשהי. "נכון", שב ואישר הרו בבית-המשפט.

"אתה משתמש בביטוי 'לתפור', ככה חשת. שמנסים לתפור לך תיק", הזכיר לו עו"ד חדד.

"זה מה שאמרתי בחקירה, כן", השיב הרו.

"לא צריך לפחד מזה. זה גם מה שחשת. לא שיקרת כשאמרת את זה, נכון?".

"נכון".

מאדים ומכחיל

הסנגור של נתניהו ניגן על הסנטימנט הזה גם בהמשך הדיון, שבו המשיך לגולל גרסה נעימה לאוזן של קורות החיים של עד המדינה. הוא דילג על חלקו של הרו בשיח המפליל עם מוזס וקפץ ישר למאורעות שהגיעו לאחר מכן: פרישתו של הרו משירות המדינה בתחילת 2015. אחת הסיבות לעזיבה, אישר הרו, היתה שמשרד המשפטים החל לבדוק את פרשת 3H Global – והדבר יצר אצלו מועקה. אבל הרו לא הלך רחוק. הוא עבר לעבוד עם נתניהו בקמפיין הבחירות של הליכוד.

לאחר הניצחון של נתניהו בבחירות, טען עו"ד חדד, הרו סיים את תפקידו בליכוד, חזר לשוק הפרטי, ומאז דעכו קשריו עם ראש הממשלה. "ואז", אמר חדד, "כרעם ביום בהיר, ב-14 בדצמבר 2015 מגיעים אליך הביתה חוקרי משטרה, עורכים חיפוש ולוקחים אותך לחקירה". בתומה נשלח למעצר בית.

מעתה ואילך המטיר עו"ד חדד על הרו דימויים גרפיים שהלכו והקצינו ככל שהתקדם הדיון. מכולם יחד, ומכל אחד לחוד, הצטייר עד המדינה לא כפונקציונר ממולח שניצל את קרבתו לצמרת הפוליטית בישראל כדי להפיק רווחים בלתי חוקיים – ולאחר שנתפס הסכים להודות ולשאת בעונש מופחת – אלא כמעין נעבעך שמיטלטל מצד לצד על-ידי גורמים רבי-כוח שמשתמשים בו כ"פיון במשחק שבו מנסים להגיע לראש הממשלה".

"אתה היית אמצעי ולא מטרה", אמר לו עו"ד חדד. "לצערי, אתה היית מדרגה שאפשר לדרוך עליה בדרך לתיקים שאנחנו מנהלים כאן, ואני אומר לך שאני כמעט בכיתי כשראיתי את זה".

"נכון", אמר הרו.

בשלב אחר של הדיון הציג עו"ד חדד להרו מידע מודיעיני שהוחזק בידי המשטרה: "ארי הרו מוכן לדבר מבלי להיות עד מדינה ככל שיבין ש'החבל על צווארו'", נאמר שם, בתוספת קביעה שלפיה יש להרו "מידע רב בכל הנושאים הרלבנטיים לביבי ושרה". צווארו של עד המדינה הוזכר שוב כשהסנגור הקרין קטע מתוך ראיון שערכה אילנה דיין עם החוקר הבכיר ערן קמין בתוכנית "עובדה". קמין סיפר בו שהוא ועמיתיו הגיעו למסקנה ש"אם תונח החרב" על צווארו של הרו, יש סיכוי שהוא יגיש להם "דבר גדול יותר" מהפרשה האישית שבה הוא נחקר.

החוקר הבכיר ערן קמין בדיון בכנסת, מרץ 2018 (צילום: יונתן זינדל)

החוקר הבכיר ערן קמין בדיון בכנסת, מרץ 2018 (צילום: יונתן זינדל)

לאורך כל הדיון שב עו"ד חדד לדימויים הללו והקצין אותם עוד ועוד כדי להמחיש את המצוקה שבה היה נתון הרו. ברגע מסוים תיאר את הרו כאדם שנחנק על-ידי החוקרים עד שפרצופו "מאדים ומכחיל" – חלק ממסכת ארוכה ואכזרית שנועדה להפוך אותו לעד מדינה ולגרום לו להפליל "דג גדול יותר" ששמו נתניהו.

"נכון", אישר הרו.

בהמשך ניסה הסנגור לגרום לעד המדינה לאשר את תיאוריית הקשר על תפירת התיקים. הרו אמנם לא הזכיר כל ראיה או מידע על מזימה של מערכת אכיפת החוק לטפול על נתניהו חשדות מומצאים – אך הביע הזדהות עם התיאוריה.

עו"ד חדד הזכיר לעד המדינה שבאותה תקופה נחקרו גם דמויות נוספות בסביבת נתניהו: היועצת פרח לרנר, ראש הסגל גיל שפר וסמנכ"ל משרד ראש הממשלה עזרא סיידוף. "תאשר לי שהתחושה שלך היתה שהיה למישהו חשוב להציג את לשכת ראש הממשלה כלשכה שרוחשת בעבריינים פליליים. זה היה חלק ממהלך גדול", אמר חדד.

רבקה פרידמן-פלדמן, ראש הרכב השופטים, הגיבה בפקפוק: "הוא יכול לענות על זה?", תהתה.

"כך הוא הרגיש", טען עו"ד חדד.

השופטת פרידמן-פלדמן פנתה להרו וביררה: "חשבת על כל זה בזמן אמת?".

השופטת רבקה פרידמן-פלדמן (צילום: אתר הרשות השופטת)

השופטת רבקה פרידמן-פלדמן (צילום: אתר הרשות השופטת)

"בזמן אמת זה באמת היה תמוה בעיני", אישר הרו. "חשבתי הרבה דברים באותה תקופה, כולל כל מה שקורה בתחום הציבורי".

"כשאנשים ישרים, טובים, בסביבה של ראש הממשלה, מתחילים להיחקר – המסר כבר ברור. הכיוון ברור. הווקטור כבר ברור. ברור לאן מנסים להגיע", הכריז עו"ד חדד בהמשך. הרו שב ואישר שכך אכן הרגיש בזמן שנחקר.

מה שעו"ד חדד לא טרח להזכיר לעד המדינה ולשופטים הוא מה קרה באמת עם אותם אנשים ישרים וטובים: לרנר, שהיא במקרה גם קרובת משפחה של הרו, נאלצה לפרוש במסגרת עסקת טיעון אחרי שהודתה כי ניצלה את תפקידה הציבורי כדי להיטיב עם לקוחותיו של בעלה, בעל חברת יחסי-ציבור. שפר נחקר בחשד לביצוע מעשים מגונים אחרי שאשה התלוננה שתקף אותה מינית. המשטרה המליצה להעמידו לדין, אך לבסוף נסגר התיק מחוסר ראיות. סיידוף הורשע בפלילים בפרשת המעונות לצד שרה נתניהו, אשת ראש הממשלה.

עו"ד חדד המשיך, הפעם לתיאוריית קשר שכוונה נגד נתניהו ישירות: "ידעת שבאותו זמן שאתה נחקר, רוני ריטמן, ראש להב, מעלה טענות שונות ומשונות כאילו ראש הממשלה שלח קצינה להתלונן נגדו על הטרדה מינית?", חקר חדד. "ידעת שבזמן שסביבת נתניהו נחקרת, ומחפשים עבירות מתחת לאבנים, רוני ריטמן מעלה טענה כזאת?". הרו השיב שנחשף לכך רק בדיעבד, בתקשורת.

"אני מניח שמאוד הכעיס אותך שהיחידה שחוקרת אותך זו יחידה שיש לה איזו אג'נדה אישית", אמר עו"ד חדד. "ניגוד העניינים שעליו חקרו אותך הוא כאין וכאפס לעומת ניגוד העניינים של ראש יחידה שחושב שראש הממשלה ניסה להדביק לו תיק. אני מניח שזה מאוד עִצבן אותך לגלות את זה".

"כן", השיב הרו.

בחלק אחר של הדיון הזכיר עו"ד חדד את שיתוף הפעולה של העיתונות, מוטיב קבוע בחקירותיו. "החקירות שלך לוו בפרסום ורעש מחריד בתקשורת", טען הסנגור, והאשים את מערכת אכיפת החוק בהדלפות בלתי חוקיות – בעיקר ל"הארץ", ynet, "כלכליסט" וחדשות 12. חדד הזכיר שבמהלך החקירות הרו אף האשים בכך את חוקריו. "אתה מבין שזה יוצא מהם כדי להפעיל עליך לחץ. נכון? זאת התודעה שלך. זה לא סתם יוצא כדי שהציבור יידע, אלא כדי להמשיך ולדחוף אותך ולמעוך אותך ולשבור אותך, נכון? וזה גם מאוד הכעיס אותך שדברים יוצאים החוצה".

"נכון", אישר הרו.

איסוף מהשדה

לכל אורך חקירותיו, ארי הרו שיתף פעולה עם החוקרים. בהתחלה, לדבריו, מתוך אמונה שלא עבר שום עבירה – ובהמשך מתוך רצון להשיג הסכם עד מדינה. על-פי התזה שהציג סנגורו של נתניהו, החוקרים גמלו להרו על שיתוף הפעולה שלו בהתעללות שריסקה את חייו – אישית, כלכלית ומקצועית. הרו, כמובן, הסכים עם תיאור המציאות הזה.

הסנגור תיאר כיצד נלקח הרו לחקירה ב-14 ביולי 2016, עם נחיתתו בנתב"ג אחרי טיסה ארוכה. הוא נחקר במשך חצי יממה בלי לישון ובלי לאכול. חדד חזר על הפרטים הללו שוב ושוב, אך הרו הדגיש שהחוקרים דווקא הציעו לו מזון, ושהוא זה שבחר לדחות את הצעתם. עם זאת, הרו אישר ש"פיזית, זה היה קשה".

ככל שהתקדמה החקירה המשטרתית, החשדות שהוטחו בו הלכו ונערמו. "ההבנה שלי היתה שמתחילים לחקור אותי על מה שקרה ב'תיק 2000', ואחרי זה מתחילים בעוד תיק ('תיק 1000'; א"ב) – אנחנו כבר בשלושה תיקים, והבנתי שלא יעזבו אותי", אמר הרו בבית-המשפט.

מומי משולם, ראש צוות החקירה ב"תיק 2000" (צילום: יונתן זינדל)

מומי משולם, ראש צוות החקירה ב"תיק 2000" (צילום: יונתן זינדל)

התיקים המשיכו להצטבר. מומי משולם, ראש צוות החקירה, מנה שורה ארוכה של פרשות שבהן הרו לכאורה מעורב. "מתחילים בתרומות, שאתה ונתניהו התקשרתם בטוקמנים וגייסתם הרבה מאוד כספים בדרכים לא חוקיות, הקמתם מטה נוסף, ויש לנו כבר סכומים", צוטט משולם בתמליל שפִרסם בעבר רביב דרוקר. "כשיש הרבה מאוד בעיות בבתי-מלון, שהזוג נתניהו צריך לשלם, אתה פותר את הבעיות. אם זה לאדון נוני מוהליבר, אם זה לזאביק רובינשטיין, שהפנו לו כל מיני תורמים למיניהם כדי שישלמו את כל הדברים האלה, לבתי-מלון. אם זה אודליה כרמון שאנחנו נדבר עליה רבות כמובן, אם זה ארגון ידידי הליכוד, שהולך ומממן הרבה מאוד טיסות לזוג נתניהו בלי שום סיבה, או לגברת נתניהו".

עו"ד חדד הקריא חלק מהמונולוג הזה, שאותו תיאר כ"מבול – כדורי ברד ענקיים שנוחתים לך על הראש", "רשימה ארוכה" ש"תחסל אותך לגמרי. תמחץ אותך. תרוקן אותך כלכלית. נכון שאין שם שום דבר, אבל זה יגמור אותך לחלוטין". לאחר מכן פנה לעד המדינה ואמר: "הבנת שאין לך ברירה כבר, שאתה בפינה, שמנסים ללכוד אותך למרות שלא עשית כלום, לפי התודעה שלך. החבל כבר הדוק מדי: איבדת את החברה שלך, המשפחה מתערערת – לא אכנס לזה – איבדת ממון, את השם שהיה לך, את היכולת לעבוד בעבודה ציבורית, אתה אדם נואש שלא יכול עוד. זה הסטייט אוף מיינד שלך. נכון?".

"נכון", אישר הרו.

ואז, אמר עו"ד חדד, רפ"ק משולם "פצח בנאום" על כך ש"החיים דינמיים" ו"אדם צריך לעשות את השיקולים שלו מעל הכל, ולראות את האינטרסים האישיים שלו והמאזן הכולל. שיש לו משפחה, ילדים".

"ברור לך שהיד שלהם מושטת לשלום, אבל בקלות היד הזאת יכולה להפוך לאגרוף", אמר הסנגור. הרו השיב בחיוב, ואישר שקיבל את המסר: כדי להיחלץ מהמצב שאליו נקלע יהיה עליו להפוך לעד מדינה. "הבנתי שהמטרה שלהם זה נתניהו", הבהיר. "זה היה מאוד קשה. היתה הרגשה שהם בונים ערימה של דברים, ואני אצטרך להתמודד עם זה".

עו"ד חדד אמנם אמר שלא יעסוק בבעיות המשפחתיות של הרו, אבל לקראת סוף הדיון בכל זאת מצא לנכון לציין שהתא המשפחתי של עד המדינה התפרק, כפי שפורסם בעבר בתקשורת. "תאשר לי שזה בין היתר בגלל החקירה והלחצים", ביקש הסנגור. הרו השיב: "זה מהרבה סיבות, אבל זה בהחלט השפיע". לאחר מכן אישר שזאת גם היתה אחת הסיבות שבחר "לסיים את העינוי האינסופי הזה", כהגדרתו של חדד, ולחתום על הסכם עד מדינה.

בלי דמעות

לקראת הערב ביום שבו נלקח הרו מנמל התעופה, אחרי כ-12 שעות של חקירה, הגיע למטה להב 433 עורך-דינו, רועי בלכר. בשלב הזה, אמר עו"ד חדד, הרו היה "אדם עייף ורעב" שנקלע ל"מצוקה אותנטית" וניסה לתת לחוקרים מידע על עוד ועוד פרשיות, אף שלדעתו אף אחת מהן לא היתה פלילית. הוא הציע להרו את האפשרות שזה היה הרגע שבו נשבר – ונענה בחיוב. "זה הרגע שבו אמרתי לעצמי שלא יעזבו אותי, ושאין ברירה", אמר הרו.

"לא כי עשית משהו, אלא כדי שיניחו לך", אמר חדד.

"נכון", השיב הרו.

חדד תיאר את השיח בין הרו לחוקרים, ביניהם ראש יאח"ה כורש ברנור, כ"סחר בגולגלות" שבמסגרתו החוקרים דרשו ממנו לתת להם את "הקרקפת של נתניהו". הרו שב ואישר את התיאור המוקצן של הסנגור. "לצערי כך הבנתי", אמר. אבל למרות שיתוף הפעולה, המשא-ומתן על הסכם עד המדינה לא התקדם. "האמנתי באותו שלב שאם, כפי שהם אמרו, הייתי מספק את הסחורה, היו מתקדמים", אמר הרו. "לא התקדמו, אז הבנתי שכל מה שניסיתי למסור להם לא הספיק".

"אבל הם לא הפסיקו להדק את החבל על הצוואר שלך", אמר חדד. "זה כבר חורך לך את העור, אתה נחנק ובקושי נושם, אבל הם ממשיכים להדק". הרו לא השיב, ורק התבונן בסנגור בפנים חתומות.

עד המדינה ארי הרו בפתח היום הראשון של חקירתו הנגדית במשפט המו"לים. לצדו עו"ד עמית חדד, סנגורו של בנימין נתניהו. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 10.5.2023 (צילום: נעם ריבקין-פנטון)

עד המדינה ארי הרו ועו"ד עמית חדד, אתמול בבית-המשפט המחוזי בירושלים (צילום: נעם ריבקין-פנטון)

"אתה רוצה כבר לגמור את זה, לצאת מזה, אתה מוכן לתת הכל", המשיך עו"ד חדד, "ואז חוקרים אותך שוב ב-18 ביולי – ומנתקים מגע. אבל זה לא סוף הסיפור, נכון? הדברים ממשיכים. אחרי שחוקרים אותך בתיקי 1000 ו-2000 מזמינים אותך בנובמבר 2016 לחקירה נוספת בתיק 3H – פתאום התיק הרדום הזה, שמעלה אבק כמו שנאמר בכתבה של אילנה דיין, מתעורר. נורא מוזר, לא?".

"כן", אמר הרו.

"הבנת שזה המשך ההידוק, המשך הלחץ?".

"ודאי", אישר הרו.

"ואז, אחרי שמזמנים אותך לחקירה בנובמבר", המשיך עו"ד חדד, "פתאום מקפיאים לך נכסים במיליוני שקלים". חדד ציין שבהתחלה הוחשד הרו רק בקבלת דבר במרמה ובמרמה והפרת אמונים – וכעת, בחקירה שהתקיימה בנובמבר, החשדות הוחמרו באופן ניכר. "עכשיו החשידו אותך בשוחד, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות מס, הלבנת הון. כמובן שהכל שטויות, נכון?".

"נכון", השיב הרו.

עו"ד חדד ציין שהיקף הנכסים של הרו שנתפסו על-ידי המדינה נאמד בכעשרה מיליון שקלים – שני בתים, ועוד 5.1 מיליון שקל. "בגלל השוחד המצוץ מהאצבע והלבנת ההון שמגיעה מאותו מקום תופסים לך רכוש במיליוני שקלים – את הבית, את הכסף המזומן – חונקים אותך לחלוטין", אמר חדד.

"אתה כבר בתוך חקירה, אתה משתף פעולה, במשא-ומתן על הסכם עד מדינה, אבל אתה לא מספק את הסחורה, אז באים ולוחצים לך עם הרגל על הצוואר. אולי עכשיו תיתן משהו, בזמן שאתה מפרפר למוות. זה לא מקרה שפתאום מוצאים טענות מדומיינות על שוחד מנשיא מדגסקר, אם יש בכלל למדינה הזאת נשיא, והלבנת הון, ועבירות מס, ורישום כוזב במסמכי תאגיד. זה הכל בלוף אחד גדול, זה היה ברור לך מהרגע הראשון".

הרו הגיב במלמול בלתי שמיע, וחדד המשיך: "תפסו לך את כל חשבונות הבנק בשלב הראשון, וגם את הנכסים שבבעלותך. וזה משתק, שכולנו נדע. אתה לא יכול להעביר כרטיס אשראי במכולת, אשתך לא יכולה לקנות חלב, וזה קשה מאוד".

"מאוד", אישר הרו.

"אתה כבר עברת את מה שאתה עברת, אתה לא איזה דף חלק, אתה כבר דף מקושקש עם צלקות שחרוטות לך בגב בלי סוף, ופתאום בנובמבר 2016, כי הם רוצים את נתניהו, באים ועושים לך את הדבר הרע והנורא הזה, מחנק כלכלי איום ונורא. ואתה מבין מה הסיפור, ברור לך שמדגסקר זה לא מה שמעניין אותם. בהבנה שלך ברור לך שזה חלק מהידוק הלולאה: 'לא תיתן לנו מה שאנחנו רוצים, אנחנו יכולים תמיד להדק עוד'".

"ככה הרגשתי", אמר הרו.

"זאת מכה כלכלית ומוראלית וגם משפחתית, שהולכים לסופר ואין איך לקנות. צריך לבקש כסף מחברים בשביל דברים בסיסיים. זה נורא, נכון?".

"נורא", אישר הרו.

"אני אומר לפרוטוקול שאתה כמעט בוכה", העיר הסנגור של נתניהו, והוסיף ברוֹך: "ברוך השם, אנחנו כבר אחרי זה". עד המדינה הרו, לקראת סוף הדיון, ביקש לתקן אותו: "כשאני בוכה, רואים".

* * *

החקירה הנגדית של ארי הרו צפויה להתחדש ביום רביעי הקרוב, ולכל המאוחר ביום ראשון שלאחר מכן. ביום שני יעלה לדוכן העדים גלעד ארדן, כיום שגריר ישראל באו"ם, שיעיד על מדיניות משרד התקשורת בתקופה שבה עמד בראשו. אחרי שפרש מהתפקיד, בנובמבר 2014, הועבר תיק התקשורת לידי נתניהו. אז החלה הפרשה שזכתה לכינוי "תיק 4000", שבה נתניהו עומד לדין באשמת שוחד ועבירות נוספות יחד עם בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', בעלי השליטה לשעבר בקבוצת בזק.

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 1.96MB)

משפט המו"לים