בשעת ערב של ה-4.12.2014 התיישב ראש הממשלה בנימין נתניהו על כיסא בודד בפאטיו שבמעונו ברחוב בלפור בירושלים. מימינו, על כורסה, ישב מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס. מהעבר השני, על הכורסה ממול, ישב ראש הסגל שלו ארי הרו. בכיס הז'קט של הרו נח מכשיר הטלפון הסלולרי שלו כשאפליקציית ההקלטה מופעלת.

אתמול (9.5), במסגרת החקירה הראשית שלו במשפט המו"לים, שחזר הרו את המעמד ששינה את חייו. לדברי הרו, כיום עד מדינה בתיק הפלילי במסגרתו נאשמים נתניהו ומוזס בעסקת קח-תן מושחתת, היה זה נתניהו שביקש ממנו להקליט את השיחה עם מוזס. נתניהו, כך הסביר הרו, חשד שמוזס מקליט בעצמו את השיחות שקיים עמו ולכן ראש הממשלה "חשב שזה נכון שתהיה לו גם הקלטה". הרו העיד על עצמו כי חשב כבר אז שזה "לא רעיון טוב", אבל ניאות לבצע את שהוטל עליו.

תחילה פנה הרו למזכיר הצבאי של נתניהו, שכן בדרך כלל השיחות המוקלטות בלשכת ראש הממשלה מתבצעות על ידי המזכירות הצבאית, וביקש ממנו להקליט את השיחה, בלי לשתף אותו במהותה. המזכיר הצבאי דאז אייל זמיר שאל אותו האם הפגישה תעסוק בנושא מדיני-ביטחוני, ולאחר שהרו השיב בשלילה הסביר לו זמיר כי אין להם רשות להקליט שיחות של נתניהו אלא בנושאים אלו.

בשלב זה פנה הרו לסיוע, ככל הנראה מעוזרו אלי ג'סליט, כדי להבין כיצד הוא יכול בעצמו להקליט את השיחה. במקביל, כך העיד, פנה לעו"ד דוד שמרון, קרוב משפחתו ויועצו הקרוב של ראש הממשלה נתניהו, כדי "לשאול אם זה נכון לעשות ולראות שזה חוקי לעשות". עו"ד שמרון הסביר כי כל עוד הרו משתתף בשיחה "אין עם זה בעיה חוקית".

רה"מ לשעבר בנימין נתניהו (מימין) ומו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס. ברקע, מימין: שלדון אדלסון המנוח ואשתו מרים, הבעלים של "ישראל היום" (צילומים: פלאש 90)

רה"מ לשעבר בנימין נתניהו (מימין) ומו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס. ברקע, מימין: שלדון אדלסון המנוח ואשתו מרים, הבעלים של "ישראל היום" (צילומים: פלאש 90)

לפי כתב האישום, באותן שיחות הציע מוזס לגייס את האמפריה התקשורתית שלו למען נתניהו ובתמורה דרש מראש הממשלה לקדם הצעת חוק שתפגע במתחרה העסקי הבולט – עיתון "ישראל היום". אחרי שייעץ להרו בקשר להקלטת השיחה, הגיע שמרון כדי לייעץ לנתניהו על תוכנה: באילו מילים להשתמש ומאלו להימנע. "היה חשוב לו", אמר הרו על שמרון, "כשהסביר את זה לראש הממשלה, שלא תהיה אי הבנה של תן וקח סביב הנושאים".

לפי עדות הרו, שמרון יעץ לנתניהו להגיד כי רצונו לקדם את החוק שיצר את צעדיו של "ישראל היום" נובע מסיבות ערכיות, שאינן קשורות לכל עניין אחר שיעלה בשיחה. זאת למרות ש"ישראל היום" שימש באותה תקופה כשופר תעמולה מובהק של נתניהו.

"מה שמעת ממר נתניהו, מעבר למה שאמרו בפגישה, על פתרונות לבעיה של מר מוזס?", שאל עו"ד אלון גילדין מפרקליטות מיסוי וכלכלה את העד הרו.

"אני זוכר שביבי אמר שאם אפשר להגיע להסכם עם נוני אז ננצח בבחירות"

"אני חושב ששוב הוא… אה.. מר נתניהו ראה במר מוזס אה.. אויב, ולכן... לכן.. רצה להגיע לאיזושהי הבנה שיפסיק את ההתקפות עליו ועל המשפחה", השיב הרו.

"מה שמעת ממר נתניהו על החשיבות שהוא מייחס להבנות עם מר מוזס על הסיכויים שלו להצליח בבחירות?", הוסיף ושאל עו"ד גילדין.

"הוא פחד... אה.. שבלי הבנה... אה... יפסיד בבחירות", השיב הרו.

"הוא אמר מה יקרה אם כן תהיה הבנה?", שאל עו"ד גילדין, ולאחר שהרו השיב כי אינו זוכר ריענן הפרקליט את זיכרונו מדבריו בחקירה המשטרתית, שם אמר: "אני זוכר שביבי אמר שאם אפשר להגיע להסכם עם נוני אז ננצח בבחירות". הרו אישר את הדברים.

"אתה מטורף", אמרו לנתניהו

לאורך כל יום העדות נראה עד המדינה הרו במצוקה. קולו בקושי נשמע באולם משפט המו"לים, ותשובותיו היו קצרות ותמציתיות. הוא לא גלש לסיפורי צבע כמו עדת התביעה הדס קליין אך גם לא ניסה להתחמק מלאשר דברים שאמר בחקירתו במשטרה כמו עד המדינה שלמה פילבר. הרו מסר עדות מכלי ראשון של אחד האנשים המקורבים לנתניהו, עדות שחיזקה וביססה את טענות התביעה בשלל חזיתות. כדי לתמוך בו במעמד הקשה הגיעו יחד עם הרו כתריסר מלווים, חלקם בני משפחה ובהם אשתו ושתיים מבנותיו.

פעם אחת נשבר קולו של הרו והוא נאלץ להשתעל לפני ששב ודיבר. היה זה כשהחקירה בבית-המשפט הגיעה לראשונה לנושא ההקלטות. ניכר בהרו כי הוא מתחרט על הרגע שבו לא פעל לפי תחושת הבטן שלו, נענה לבקשת נתניהו וסיפק את מכשיר ההקלטה לשיחות השוחד.

הרו שלל את הטענה כאילו מוזס "ניסה לאיים" בשיחה על נתניהו, טענה שהעלו סנגוריו של ראש הממשלה

לפי הרו, נתניהו ביקש בפגישות הללו עם מוזס "להוריד את הלהבות ולהנמיך את ההתקפות נגדו" לקראת הבחירות לכנסת. מוזס, מנגד, ביקש "להגיע להבנות בעניין 'חוק ישראל היום'".

הרו שלל את הטענה כאילו מוזס "ניסה לאיים" בשיחה על נתניהו, טענה שהעלו סנגוריו של ראש הממשלה, והוסיף כי בסיום הפגישה נקבע כי נתניהו ייפגש עם יו"ר הקואליציה יריב לוין ויו"ר ועדת הכנסת זאב אלקין כדי לנסות ולקדם את הצעת החוק נגד החינמון שסיפק לו תעמולה.

הרו נכח גם בפגישה עם לוין ואלקין, והעיד כי נתניהו לא סיפר להם שנפגש עם מוזס. תחת זאת אמר ראש הממשלה כי "קיבל מסרים שאפשר להגיע לאיזושהי הבנה בעניין" עוד לפני פיזור הכנסת והבחירות שנועדו להתקיים כמה שבועות אחר כך. השניים הגיבו בביטול מוחלט. "אתה מטורף", אמרו לנתניהו לפי עדות הרו במשטרה, שאישר בביהמ"ש.

נתניהו, שלפי גרסת ההגנה שלו היתל במוזס ומעולם לא התכוון להעביר חוק שכזה, אמר להרו בעקבות הפגישה כי ינסה להעביר את החוק לאחר הבחירות. בשלב זה נשלח הרו לתאם פגישה עם מוזס כדי לבשר לו שהחוק לא יקודם בעתיד הקרוב.

השר לענייני ירושלים זאב אלקין עם שר התיירות יריב לוין, ספטמבר 2019 (צילום: יונתן זינדל)

השר לענייני ירושלים זאב אלקין עם שר התיירות יריב לוין, ספטמבר 2019 (צילום: יונתן זינדל)

גם הפגישה הזו נערכה בבית ראש הממשלה. הרו הגדיר אותה "שיחה קשה". זמן קצר לפני הפגישה פרסם כתב "ידיעות אחרונות" יגאל סרנה טקסט ביקורתי על בנו של ראש הממשלה בדף הפייסבוק שלו. "היתה פגישה, שיחה עם גברת נתניהו וראש הממשלה לפני זה, שבו דיברו ספציפית על המאמר הזה ושצריך להעלות את זה בצורה מאוד קשה", העיד הרו.

סרנה, אז עיתונאי "ידיעות אחרונות", פרסם כמה ימים קודם לכן בחשבון הפייסבוק שלו תצלום של בני הזוג שרה ובנימין נתניהו ובנם אבנר, אותו הגדיר "הבן המטופל". בשיחה עם מוזס נתניהו אכן העלה את הנושא בחריפות, ומוזס הצטדק, ביקר בעצמו את סרנה, אך טען כי אין לו שליטה על מה שהוא מפרסם בחשבונו הפרטי בפייסבוק.

אולם לא בשל הפוסט של סרנה הוגדרה אותה שיחה עם מוזס כקשה, אלא משום שנתניהו הבהיר לו כי לא יוכל לקדם את החוק נגד "ישראל היום" לפני פיזור הכנסת. גם השיחה הזו הוקלטה במכשיר הטלפון של הרו, אולם הפעם נתניהו הרחיק את הרו מהפגישה וטמן את המכשיר של הרו בכיס הז'קט שלו.

יגאל סרנה (צילום: גדעון מרקוביץ)

יגאל סרנה (צילום: גדעון מרקוביץ)

אחרי השיחה התקשר מוזס להרו. "הוא היה קצת סוער, לא יצא בהרגשה טובה מהפגישה", הגדיר זאת העד והסביר כי מוזס התקשר מכל האנשים בעולם דווקא אליו משום שלא היו הרבה גורמים שהיו מודעים בכלל לשיחות בינו לבין נתניהו. צריך לזכור כי באותם ימים, עצם האפשרות שמוזס ונתניהו מקיימים ערוץ תקשורת ביניהם היתה נשמעת מופרכת.

באותה תקופה, העיד הרו, נתניהו המשיך ופעל לקידום חוק שיפגע ב"ישראל היום", בין היתר בשתי פגישות שקיים עם שלדון אדלסון, המולטי-מיליארדר שהקים עבור נתניהו את החימון. "באחת מר אדלסון מגיע לבד", העיד הרו, "זו היתה שיחה מאוד קשה, והפגישה השנייה הוא הגיע יחד עם ד"ר אדלסון", כלומר בת-זוגו ד"ר מרים אדלסון.

בפגישות הללו, כך העיד הרו במשטרה ואישר בביהמ"ש, עלתה האפשרות לפגוע ב"ישראל היום" באמצעות חוק. "שלדון חשב שהוא יצליח להפיל את החוק וביבי אמר לו שזה לא יקרה".

נתניהו שב ופגש גם את מוזס, לפגישה נוספת שלא הוקלטה. לפני כן, העיד הרו במשטרה ואישר בביהמ"ש, ראש הממשלה שוחח עמו על האפשרות לפעול נגד "ישראל היום" אחרי הבחירות. "אני כן חושב שהיו שיחות לעשות משהו אחרי הבחירות. אני זוכר את זה מביבי… שהוא דיבר על אופציה להציג לו בעתיד 'תן לנו את הבחירות ונעביר את החוק', לא זוכר איזה חוק אבל הוא רצה לשמור את החוק", אמר הרו.

"האם מר נתניהו אמר לך אי פעם שהוא לא מתכוון להעביר את זה?", חידד עו"ד גילדין.

"אני לא זוכר", השיב הרו.

"הגורם העוין מספר 1"

לא במקרה הגיע הרו למצב בו נבחר להיות מי שיקליט את השיחות של נתניהו ומוזס. היה לו ניסיון בתיווך בין השניים. כבר בקדנציה הראשונה שלו בלשכת ראש הממשלה, כשהיה מנהל הלשכה בשנת 2009, תיווך הרו בין נתניהו למוזס ותיאם להם בין שש לשבע פגישות במלון קראון פלזה במגדלי עזריאלי שבתל-אביב.

כשנשאל הרו בבית-המשפט מה היתה מטרת הפגישות הללו, שהתקיימו לקראת הבחירות לכנסת, השיב עד המדינה: "לשפר את המצב שלו מול 'ידיעות'. זאת אומרת 'ידיעות', ההרגשה היתה ש'ידיעות' תוקפת באופן לא מידתי והוא רצה לשנות את זה".

את הפגישות של נתניהו עם מוזס תיאר הרו כ"דיסקרטיות". הוא אישר כי לא שוחח עליהן עם איש וכי לבקשת נתניהו כי הן לא הופיעו בלו"ז הרשמי של ראש הממשלה

במשטרה העיד הרו כי נתניהו אמר לו "לא נצליח לזכות בבחירות אם ימשיכו כך ב'ידיעות'". בבית-המשפט אישר הרו כי משפט זה משקף את המציאות. בשיחות המוקלטות של 2014, אגב, מציין מוזס באוזני נתניהו כי הם כבר תיאמו בעבר ביניהם את הסיקור ב"ידיעות אחרונות" לקראת הבחירות לכנסת ומזכיר בין היתר את בחירות 2009. "היה לנו את זה ב-2009", אמר מוזס לנתניהו, "ואתה שכחת, אבל זה נוהל טוב".

כמו ב-2014, גם ב-2009 הנושא שהטריד את מוזס, כך לפי הרו, היה "ישראל היום" ששקל אז להתרחב גם למהדורת סוף שבוע. "היתה התנגדות שיפיצו עיתונים בסוף השבוע", העיד הרו. "זה מה שהפריע למוזס".

את הפגישות של נתניהו עם מוזס תיאר הרו כ"דיסקרטיות". הוא אישר כי לא שוחח עליהן עם איש וכי לבקשת נתניהו כי הן לא הופיעו בלו"ז הרשמי של ראש הממשלה. מוזס נהג להגיע אליהן בגפו, ו"רובן אם לא כולן היו בערבים".

על אף התקשורת העקבית בין נתניהו למוזס, העיד הרו, ראש הממשלה ראה במו"ל "ידיעות אחרונות" אויב. "מר מוזס מבחינתו היה הגורם העוין מספר 1", אמר הרו. "זאת אומרת זה הבנאדם שפועל נגדו, נגדנו, באופן הכי בולט והכי אינטנסיבי". בחקירתו במשטרה הגדיר הרו את מוזס "שטן".

ארנון (נוני) מוזס, בעל השליטה בקבוצת "ידיעות אחרונות", באולם בית-המשפט המחוזי בירושלים עם פתיחת משפט "תיק 2000". 24.5.2020 (צילום: יונתן זינדל)

ארנון (נוני) מוזס, בעל השליטה בקבוצת "ידיעות אחרונות", באולם בית-המשפט המחוזי בירושלים עם פתיחת משפט "תיק 2000". 24.5.2020 (צילום: יונתן זינדל)

"ממה ששמעת ממר נתניהו באיזו מידה היתה זהות בין 'ידיעות אחרונות' למוזס?", שאל עו"ד גילדין.

"זה אותו דבר", השיב הרו.

עד המדינה סיפר גם על פגישות שקיים נתניהו עם ניר חפץ, עד המדינה השלישי בתיק, דובר לשעבר של משפחת נתניהו ולפני כן עורך בכיר בקבוצת "ידיעות אחרונות" של מוזס. הפגישות בין נתניהו לחפץ התקיימו בתקופה שנתניהו היה באופוזיציה וחפץ עוד חבש את כובע העיתונאי. הן נערכו בלשכתו של נתניהו במצודת זאב בתל-אביב ומטרתן היתה "המסרים בין נתניהו לבין מר מוזס".

הרו העיד כי "הפגישות היו בלשכה של נתניהו ומדי פעם היו יוצאים למרפסת". חפץ עצמו העיד על אחת הפגישות הללו, שבה יצא עם נתניהו למרפסת ושם קיבל ממנו מסר על יכולתו לצמצם את מספר גיליונות סוף השבוע של "ישראל היום".

בשנת 2014, כשהרו חזר ללשכת ראש הממשלה, הפעם לא כמנהל אלא כראש הלשכה, התחדש גם הקשר בין מוזס ובינו, כשליחו של נתניהו. עוד לפני הפגישה הראשונה שהקליט, בעודו שוהה בארה"ב, בשלהי אוקטובר אותה שנה, קיבל טלפון מראש הממשלה "ש… אה.. רצה שאני אעביר מסר למר מוזס". לפי הרו, המסר נגע להצעת החוק שהגיש איתן כבל ואשר כונתה הצעת "חוק ישראל היום", ואשר בבסיסה האיסור לחלק בחינם עיתון בהיקפים גדולים.

"הוא ביקש שאני אעביר מסר שקשור לאותה חקיקה, את הפרטים אני לא זוכר", אמר הרו מעל דוכן העדים, "הדבר היחיד שאני זוכר מזה זה שהוא ביקש להעביר שמר מוזס יפנה לאיתן כבל, שאיתן כבל יעביר מסר ליריב לוין וכך יושלם ה.. המסר". בתשובה לשאלת השופטת רבקה פרידמן-פלדמן הוסיף הרו כי "רוח השיחה, היה תיאום בין שני הצדדים". הרו התבקש גם להעביר למוזס, כך לפי עדותו במשטרה שאישר בביהמ"ש, "משהו בסגנון שביבי יעשה מה שדרוש ממנו".

עד המדינה ארי הרו, ביום עדותו הראשון במשפט המו"לים, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 9.5.23 (צילום: יונתן זינדל)

עד המדינה ארי הרו, ביום עדותו הראשון במשפט המו"לים, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 9.5.23 (צילום: יונתן זינדל)

לנתניהו היתה עוד בקשה אחת מהרו לגבי השיחה הטלפונית שלו עם מוזס, שיקליט אותה. הרו אכן התקשר למוזס, אולם קודם לכן התקשר לעוזר שלו, ג'סליט, וביקש ממנו להקליט את השיחה. רק אז העלה את מוזס על הקו, מבלי שהמו"ל מודע לכך שהוא משתתף בשיחת ועידה מוקלטת.

מלבד תיאום פגישות והקלטתן, הרו היה גם אחד משליחיו של נתניהו למוזס בענייני סיקור. "זה עלה מספר פעמים", אמר עד המדינה, "שהיה רצון מהלשכה או מראש הממשלה לשנות מאמר כזה או כתבה כזאת והייתי פונה למר מוזס [...] הייתי מתקשר למר מוזס ומעביר את אותו מסר, אותה בקשה".

לדברי הרו, הוא התבקש להעביר מסרים כאלה במקביל לתיאום הפגישות בין ראש הממשלה למו"ל. מוזס, לדברי הרו, היה משיב לו כי יבדוק את הדברים. "אני זוכר פעם אחת שהוא אמר 'טיפלתי בזה וזה סודר", הוסיף. בעדותו במשטרה זכר פעמיים-שלוש שבהן "נוני היה מדבר איתי ואומר 'הנה, אתה רואה? יצא בסדר".

הקשר האישי של הרו עם מוזס סייע לו גם לקבל סיקור נוח יותר מ"ידיעות אחרונות" של פרשת השחיתות בגינה נחקר מלכתחילה

הרו המשיך לעמוד בקשר עם מוזס גם בשנת 2015, אחרי שעזב את לשכת ראש הממשלה. פעם אחת התבקש על ידי נתניהו לשוחח עם מוזס ופעם שנייה התקשר מוזס אליו, אחרי שנפתחה נגד הרו חקירה פלילית בפרשת 3H שבגינה הוא עתיד להיות מורשע בהסדר טיעון. בתשובה לשאלת עו"ד גילדין מדוע מוזס התקשר אליו אחרי שנודע על פתיחת החקירה השיב הרו: "אה.. קודם כל לחזק ו… להגיד לי מי לדעתו עומד מאחורי זה".

הקשר האישי של הרו עם מוזס סייע לו גם לקבל סיקור נוח יותר מ"ידיעות אחרונות". מתכתובות שנמצאו במכשיר הטלפון של הרו עולה כי במאי 2015 הוא כתב למוזס "איתמר אייכנר מחפש תגובה שקשורה ל-3H". בהמשך כתב: "איתמר אייכנר עדיין מחפש אותי", מוזס הגיב "אבדוק" והרו השיב: "תודה... אני מעריך את זה". בהמשך שלח הרו למוזס שאלה: "ירד העניין?". מוזס, מצדו, כתב לו: "תתקשר אלי".

"זה סביב סיקור תקשורתי שיצא באותה תקופה", הסביר הרו מעל דוכן העדים, "סביב מאמר שהופיע ב'ידיעות' סביב הנושא של החברה שלי".

"הגרמני צילצל אליך?"

מלבד פגישות התיאום בין נתניהו למוזס העיד הרו גם על ניסיונותיו של ראש הממשלה למצוא רוכש ל"ידיעות אחרונות", שישתלט על העיתון ויוציא ממנו את מוזס.

הרו העיד על פניות למתיאס דופנר, מנכ"ל קבוצת המדיה הגרמנית אקסל-שפרינגר, שנפגש בעניין עם נתניהו בשנת 2014. ראש הממשלה, כך העיד הרו, סיפר לדופנר "ש'ידיעות' מאוד עוינת כלפיו וכלפי הימין ולכן היה חשוב למצוא מישהו עם אידיאולוגיה אחרת שירכוש את העיתון".

בהמשך שמע הרו שיחה טלפונית שקיים נתניהו עם דופנר בלשכתו, שאף בה עלתה האפשרות שישתלט על "ידיעות אחרונות". "מי דומיננטי בשיחה?", שאל עו"ד גילדין. "ראש הממשלה", השיב הרו, "ראש הממשלה הוא זה שמנהל את השיחה".

מתיאס דופנר, מנכ"ל אקסל שפרינגר (צילום: אקסל שפרינגר)

בפגישה בין נתניהו למוזס שהרו הקליט שאל נתניהו את מוזס האם "הגרמני צלצל אליך". הרו העיד כי הכוונה ככל הנראה לדופנר. בהמשך הדרך עלתה אפשרות לחבר לדופנר בעל הון אחר, שייכנס איתו בשותפות ב"ידיעות אחרונות". הרו נקב בשמו של לן בלווטניק, אוליגרך מולטי-מיליארדר שמחזיק כיום בערוץ 13. לפי עדותו במשטרה, הוא רכש את הערוץ (עוד בתקופה שנקרא "ערוץ 10") בעקבות פניית נתניהו אליו, שתירץ גם זאת בצורך לשנות את הקו השמאלי של חברת החדשות שלו.

"אני ניהלתי פגישה בארה"ב עם דופנר יחד עם לן בלווטניק", העיד הרו.

"מי יזם את זה שתיסע לניו-יורק להיפגש עם דופנר ובלווטניק?", שאל עו"ד גילדין.

"הנסיעה היתה באופן פרטי", השיב הרו.

"באופן פרטי הלכת להיפגש איתם?", שאל עו"ד גילדין.

"לא", השיב הרו, "ראש הממשלה ביקש שאפגש איתם".

לן בלווטניק (צילום מסך)

לן בלווטניק (צילום מסך)

מלבד דופנר ובלווטניק העיד הרו גם על ניסיונות לעניין את ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, שני המולטי-מיליארדרים המעורבים בפרשה המכונה "תיק 1000", ברכישת העיתון.

לגבי פאקר העיד הרו כי נכח בפגישה בינו לבין ראש הממשלה ורעייתו ועו"ד שמרון לקראת פגישה של פאקר למחרת עם מוזס.

"זו היתה פגישת הכנה", העיד הרו. "הנוכחים מכינים את ג'יימס פאקר. מי זה מר מוזס, איך צריך להתייחס אליו, צורת ה.. איך כדאי להיכנס איתו לשיח סביב המכירה, דברים כאלו".

בעדותו במשטרה, שאישר בביהמ"ש, אמר הרו: "דיברו על האישיות, שהוא מנסה להרוג אותנו, ושזה אסטרטגי, שנקנה את העיתון זה משהו אסטרטגי מבחינתנו" . אחרי שהחוקר שאל: "הוא [נתניהו] אומר לפאקר 'אני רוצה שאתה תקנה את העיתון'?" השיב הרו: "ברור".

פאקר אכן נפגש למחרת עם מוזס ואז שב לבית נתניהו ולדברי הרו הוא "העביר את כל המסרים, שכל מה שדיברו עליו יום קודם הוא העלה בפגישה שלו".

מרים אדלסון עם בעלה המנוח, שלדון אדלסון, ב-2009 (צילום: משה שי)

מרים אדלסון עם בעלה המנוח, שלדון (צילום: משה שי)

לפי הרו, נתניהו אף ניסה לשכנע את שלדון אדלסון לרכוש את "ידיעות אחרונות", וזאת בפגישה בין השניים שבה נכח. "זו לא היתה אופציה רצינית", העיר הרו, בגלל ענייני הגבלים עסקיים שהיו מונעים מבעל החינמון להשתלט לחלוטין על שוק עיתונות הדפוס בישראל.

נתניהו לא ויתר ושלח את הרו להיפגש פעם נוספת עם אדלסון ולהעלות את האפשרות. הפעם הפגישה נערכה בביתו של אדלסון בתל-אביב. הרו הגדיר את השיחה "קשה". "מר אדלסון לא אהב שמבקשים ש… שישקול אפילו לרכוש עיתון נוסף", הסביר.

בכל תקופתו בלשכת ראש הממשלה, העיד הרו, לא התבקש או אפילו שמע על פגישות דומות לרכישת עיתונים אחרים.

גם לאחר שעזב את הלשכה התבקש על ידי נתניהו לפעול לקידום רכישת "ידיעות אחרונות", הפעם על ידי המולטי-מיליארדר לארי אליסון. הרו תיאם פגישה בין נציגו של אליסון, פול מרינלי, לבין המו"ל מוזס. "ממה שהבנת ממר נתניהו על מה אמורה להיות הפגישה עם מר מוזס?", שאל עו"ד גילדין. "הוא לא היה צריך להסביר לי, הבנתי שזה בקשר לרכישה", הסביר הרו.

לארי אליסון (צילום: Oracle PR from Redwood Shores, Calif., USA, CC BY 2.0 via Wikimedia Commons)

בהמשך, כך העיד, פנה אליו ארנון מילצ'ן וביקש ממנו שיצטרף לפגישה בין מרינלי למוזס. הרו ויתר על התענוג. "כבר לא הייתי עובד לשכה וחשבתי שזה לא נכון שאהיה נוכח", הסביר.

"בזמן שהיית בלשכה תיארת לנו שתי התרחשויות", סיכם עו"ד גילדין את החקירה עד לנקודה זו. "האחת: מגעים עם מוזס להגיע להסכמות. השנייה: ניסיונות לרכישות. אתה יכול להגיד לנו למה שני המסלולים? למה הדרך הכפולה? למה גם וגם?".

"אני חושב שהיה ברור שהיתה הרגשה שידיעות בא לחסל את מר נתניהו ואת הימין בכלל", השיב הרו, "ולכן הוא חיפש כמה אופציות כדי להביא לשינוי בעניין הזה".

"למה דווקא סיגרים ולא שוקולד?"

מלבד עדותו בפרשה המכונה "תיק 2000" העיד הרו בחקירתו הראשית גם על פרשת טובות ההנאה, "תיק 1000", שבה מואשם נתניהו בהפרת אמונים בשל קבלת טובות הנאה בשווי מאות אלפי שקלים מהמולטי-מיליארדרים מילצ'ן ופאקר. טובות-ההנאה היו בעיקר סיגרים לנתניהו ובקבוקי שמפניה לרעייתו שרה.

הרו העיד על מקרה שבו הגיע למעון ראש הממשלה וראה את מילצ'ן מספר לנתניהו ש"הסיגרים בספרייה" וש"הביא גם שמפניה ושם אותה במטבח". בהמשך ביקש מילצ'ן מראש הממשלה, כך לפי הרו, סיוע בבעיות שיש לו עם חידוש הוויזה האמריקאית שלו, סוגיה שנועדה לקדם תכנון מס בעל שווי עצום למילצ'ן.

ארנון ואמנדה מילצ'ן (צילום: פלאש 90)

ארנון ואמנדה מילצ'ן (צילום: פלאש 90)

הרו העיד גם כי ראה את נתניהו משוחח עם שר החוץ האמריקאי דאז ג'ון קרי, מעלה בפניו את סוגיית הוויזה של מילצ'ן ומבקש ממנו "שיעזרו לארנון".

הרו העיד כי נתניהו היה קשוב במיוחד למילצ'ן. לדבריו, איש העסקים הנדיב היה יכול להתקשר אליו כדי לשוחח עם נתניהו יותר מפעם ביום, ובאחת ההזדמנויות, כשהרו השיב למילצ'ן כי נתניהו בפגישה ויחזור אליו מאוחר יותר, התעצבן עליו ראש הממשלה ודרש כי להבא יעביר אליו את מילצ'ן גם אם הוא באמצע פגישה.

לפי הרו, גם גורמים אחרים הביאו מדי פעם סיגרים לראש הממשלה, מלבד מילצ'ן ופאקר, אך לא בהיקפים דומים. "היו מביאים אבל שניים שלושה סיגרים", טען והזכיר בין היתר את שמו של ספנסר פרטרידג'.

"למה דווקא סיגרים ולא שוקולד?", היתמם השופט משה בר-עם.

"ראש הממשלה אוהב לעשן סיגרים והרבה פעמים גם היו מעשנים ביחד", השיב הרו.

"עד כמה נפוץ היה לראות את נתניהו מעשן סיגר?", תהה עו"ד גילדין.

"הוא אהב לעשן. הוא עישן הרבה", השיב הרו.

"כמה סיגרים ביום?", ביקש לדעת עו"ד גילדין.

"אז לפעמים הוא היה מחליף לפני שהיה מסיים סיגר ואז חוזר אליו אבל במשך היום הוא היה מעשן, זה לא משהו שקרה רק בערב", השיב הרו. "זה תלוי ביום ובפגישות אבל הוא היה מעשן כמה וכמה פעמים ביום. [...] היה לו תיק קטן שבו הוא החזיק, לא יודע, 5-6 סיגרים, שהיה איתו באוטו, במשרד, בלשכה".

ג'יימס פאקר בראיון (צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של 7NEWS Spotlight)

ג'יימס פאקר בראיון (צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של 7NEWS Spotlight)

בחקירתו במשטרה, שאישר בביהמ"ש, גרס הרו כי "נתניהו היה יכול לעשן לפעמים סיגר אחד ולפעמים מספר סיגרים ביום".

הסנגורים של ראש הממשלה נתניהו טענו בחקירות עדים קודמים כי נתניהו לא יכול היה גם אם רצה לעשן מספר סיגרים ביום, בין היתר בגלל סדר יומו העמוס והן משום שתקופות מסוימות חלה ונאסר עליו לעשן.

"באיזו מידה היו תקופות שנתניהו לא עישן סיגרים?", שאל עו"ד גילדין את הרו, שהשיב: "לא ממש".

לקראת סוף יום החקירה שאל עו"ד גילדין את הרו מדוע סירב לפתוח במשא ומתן לעד מדינה בפברואר 2016, כשהיה חשוד בפרשת 3H אך ביולי אותה שנה, כשנחקר לראשונה בפרשות נתניהו, שינה את דעתו.

"בפברואר הרגשתי שאני חף מכל פשע וש... ולא חשבתי, לא רציתי להיות עד מדינה", השיב הרו. אשר לשינוי דעתו כמה חודשים אחר כך הסביר: "באותו היום, הרגשתי שיש עוד תיק ועוד תיק, ואחרי התייעצות הבנתי שלא יעזבו אותי".

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 1.83MB)

משפט המו"לים