אחרי כמעט שבעה שבועות של שבתון ופגרה התחדש היום (17.4) שלב ההוכחות במשפט המו"לים, עם המשך חקירתו הנגדית של ניצב משנה שלמה (מומי) משולם, הקצין האחראי על חקירת הפרשות המכונות "תיק 1000" ו"תיק 2000".

דקות אחדות לפני תום יום הדיונים העיר עו"ד עמית חדד, בא-כוחו של נאשם מס' 1, ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי החקירה המשטרתית בפרשת "תיק 1000" היא פגומה במידה כזו שבבוא היום ילמדו ממנה "איך אסור לעשות חקירה". הקצין משולם, בטוח בעצמו כמו לאורך מרבית היום, מיהר להצהיר את ההפך הגמור. "ילמדו איך לעשות חקירה", אמר, "זה בית-ספר לחקירות. בית-ספר לחקירות".

בפרשה המכונה "תיק 1000" נאשם נתניהו במרמה והפרת אמונים בשל קבלת טובות הנאה, לו ולרעייתו שרה, בהיקף של מאות אלפי שקלים משני המולטי-מיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר. עיקר הסכום נגזר מקופסאות סיגרים שהועברו לנתניהו ומבקבוקי שמפניה שהועברו לרעייתו.

לאורך יום הדיונים הטיח עו"ד חדד במשולם שלל טענות לפגמים, מחדלים והחלטות שגויות שנפלו, לשיטתו, בחקירת המשטרה את עדת התביעה המרכזית בפרשה, הדס קליין, העוזרת האישית של מילצ'ן ופאקר. לא אחת טען חדד בפני משולם כי גרסתו שקרית, והציע הסברים אחרים, זדוניים, לפעולות השוטרים, אף כי לא אישש אף אחד מהם בראיות. משולם דחה את דבריו בשאט נפש ושלל לחלוטין כל מניע זר.

תחילה פקפק עו"ד חדד בגרסתו של משולם לנסיבות שבהן הגיעה המשטרה מלכתחילה לקליין. בחקירתו הראשית טען משולם כי כשצוות החקירה הגיע למלון רויאל ביץ' בתל-אביב, כדי לבדוק טענות שהמולטי-מיליארדר פאקר משכן מדי פעם בדירתו שבמלון את בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, סיפרה להם עובדת במקום בשם איילה דוהן כי קליין היתה מתאמת את ביקוריו של נתניהו הבן בדירה. רק אז, הוסיף משולם, נתקל בשמה של קליין, ורק כשנחקרה הבין ממנה שהיתה גם העוזרת של מילצ'ן, ולא רק של פאקר.

בנימין, שרה ויאיר נתניהו עם ארנון מילצ'ן והשחקנית קייט הדסון באירוע שהתקיים בביתו של מילצ'ן במליבו, קליפורניה. 2014 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

בנימין, שרה ויאיר נתניהו עם ארנון מילצ'ן והשחקנית קייט הדסון באירוע שהתקיים בביתו של מילצ'ן במליבו, קליפורניה. 2014 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

חדד הציג למשולם גרסה הפוכה, שלפיה כבר כשעמד בראש צוות החקירה של "פרשת המעונות", חשדות לשחיתות של בני הזוג נתניהו שבסופו של דבר לא הגיעו לכדי כתב אישום, למד על קיומה של קליין. באותה חקירה, השף הפרטי של מילצ'ן, עידן צנציפר, העיד כי התקבל לעבודה (800–900 שקל ליום, לא כולל חומרים) בעקבות ראיון אצל קליין, העוזרת האישית של המולטי-מיליארדר. מכאן, טען חדד, ברור שמשולם ידע מראש על קליין ותפקידה. משולם טען כי אינו מכיר את עדותו של צנציפר.

החוקר של צנציפר, צחי חבקין, הוא גם מי שנלווה למשולם לחקירות ברויאל ביץ', חידד עו"ד חדד, אך משולם נותר בגרסתו וטען כי חבקין לא סיפר לו בזמן אמת ששמע כבר על אותה קליין. כשעו"ד חדד טען כי משולם ידע על קליין גם מעדותו של העיתונאי בן כספית, הכחיש זאת העד. "אין לי מה להסתיר", הוסיף, "מה הבעיה להגיד שידעתי?". "אתה יודע בדיוק מה הבעיה", השיב לו חדד.

לפי בא-כוחו של ראש הממשלה נתניהו, משולם שמע על קליין עוד קודם לכן וביקש לחקור אותה כדי לקבל ממנה מידע מפליל על ראש הממשלה, אבל היועץ המשפטי לממשלה דאז, אביחי מנדלבליט, חסם את צוות החקירה מלפסוע בנתיב זה, ולכן נדרשו לדרך עקיפה. "הדברים שלך הם חסרי שחר", טען מנגד משולם. "אף אחד לא בא ליועץ והציף את השם הדס קליין והוא אמר 'אני לא מאשר'. אף אחד לא ידע על קיומה של הדס קליין כיועצת של מילצ'ן לפני העדות".

חילופי עלבונות

שתי החקירות הראשונות של קליין במשטרה לא תועדו באמצעים אודיו-ויזואלים, עובדה שמספקת לפרקליטי ההגנה (ולאוהדי נתניהו בקרב הצופים באולם בית-המשפט) כר נוח לטיפוח תיאוריות על הדחת עדים ושתילת גרסאות. לא זו אף זו, מעדותה של קליין בהמשך התברר כי בתום החקירות עברה עם החוקרים על ההודעה שהוקלדה מפיה, ביצעה שינויים ותיקונים, ועותקי גרסתה הראשונה נגרסו. משולם הודה כי "רצוי" היה לסמן בגוף ההודעה היכן בוצעו שינויים ומה מהותם, אך הדגיש שאין נוהל בעניין וכי כל חוקר פועל אחרת.

מבחינת עו"ד חדד, המשטרה, שזממה מזימה נגד נתניהו, ניצלה את התיעוב של קליין כלפי בני הזוג נתניהו כדי להפעיל אותה כסוכנת, או לכל הפחות כשליחה שלהם, בחקירה נגד ראש הממשלה. משולם הכחיש גם זאת.

הדס קליין בהגיעה ליום העדות האחרון שלה במשפט המו"לים. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 21.9.2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

הדס קליין בהגיעה ליום העדות האחרון שלה במשפט המו"לים. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 21.9.2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

"ידעתם שהיא כועסת על גברת נתניהו?", שאל עו"ד חדד. "לא" השיב משולם, אך בהמשך הוסיף: "יש כעס גדול על משפחת נתניהו, על ההשפלות, על הצעקות, על ההתעמרויות. זה אני כן יודע". "ידעתם שהיא רוצה לקדם את החקירה נגד נתניהו?", שאל עו"ד חדד. "זו עדה אמינה מאוד, מידתית מאוד, ערכית מאוד", השיב משולם, ואז הוסיף: "מאוד".

"ניצלתם את המוטיבציות שלה?", שאל עו"ד חדד. "ממש לא", השיב משולם. "זה
שטויות במיץ עגבניות". לדברי העד, לאורך כל החקירות נאמר לקליין חזור ואמור כי עליה להגיד אך ורק את האמת. "אף אחד לא הפעיל אותה", הוסיף משולם בהמשך. לדבריו, כיוון שהיתה העוזרת של פאקר ומילצ'ן, ואף הציעה ביוזמתה לסייע, החוקרים ביקשו ממנה כמה בקשות, לא יותר.

"בוא נראה", הגיב עו"ד חדד. "הדברים שלך דמגוגיים, מגמתיים וחסרי שחר", השיב לו משולם, אמירה שהחלה סבב של היעלבויות הדדיות, אחד מיני רבים לאורך יום הדיונים, עד שהשופטת רבקה פרידמן-פלדמן התערבה וביקשה משני הצדדים להמעיט בהערות שאינן קשורות לעניין.

כשהקצין אדירם זיכד את הפגישה בחניון

מבחינת צוות ההגנה של נתניהו, "חור שחור" נוסף בחקירת קליין נפער במפגשים שערכה עם משולם לפני ואחרי חקירותיה במשטרה. משולם טען כי קליין נהגה מדי פעם לעבור במשרדו כדי לברכו לשלום בדרך אל חקירותיה, או לאחר תומן. עם זאת, הקצין הבכיר התעקש שלא חקר אותה, לא תדרך אותה ואף לא ביקש ממנה דבר באותם מפגשים קצרים, למעט פעם אחת שבה ביקש ממנה לסייע ביצירת קשר עם פאקר.

קליין אמרה בחקירותיה כי קיבלה את המסר ליצור קשר עם פאקר ולשדל אותו לשוחח עם משולם תוך הבטחה כי לא יאונה לו כל רע. משולם הכחיש נחרצות כל הבטחה כזו ואישר רק שביקש ממנה למסור למולטי-מיליארדר שבמשטרה רוצים לגבות ממנו עדות. כל היתר, הבהיר, הוא "פרשנות" של קליין.

"הדברים שלך הם חסרי שחר, תזה מופרכת לחלוטין", השיב משולם. "הוא זיכד את זה", הוסיף, בהתייחסו לכך שהקצין אדירם כתב זכרון דברים על קבלת החשבוניות

"אם אגיד לך שאתם מתדרכים את קליין בכל פעם שאתם נפגשים?", הציע עו"ד חדד למשולם. "הדברים שלך הם חסרי שחר, מגמתיים", השיב החוקר הבכיר. "אף אחד לא מטפח אותה לשום דבר. קליין היא עדה חשובה וצריך לתת לה יחס הוגן. ברור לנו שעד מאוד רגיש, שאומר דברים לא פשוטים, זה נכון שאנחנו מתנהגים איתה בצורה מחבקת, אבל היא מעולם לא התבקשה לומר דברים שאנחנו רוצים. זה לא יעזור לך. נאמר לאורך כל החקירות שתפקידה לומר אך ורק את האמת".

בהמשך חקירתו של משולם התמקד עו"ד חדד במפגשים שקיים חוקר המשטרה עידן אדירם עם קליין בחניון ליד מקום מגוריה, שם העבירה לו קלסרים מלאים בחשבוניות שהעידו על רכישת סיגרים ובקבוקי שמפניה בידי שני המולטי-מיליארדרים. גם המפגשים הללו לא תועדו מעבר למזכרים. בצוות ההגנה רואים בכך סימן למעשה פסול.

"אם אני אומר לך שהסיבה שבגללה הולכים ולוקחים את המסמכים מגברת קליין בחניון היא כי שם שום דבר לא מצולם, לא צריך לבדוק את מקור המסמכים, לא בודקים איך הגיעו לעדה, מקבלים חבילה ולוקחים אותה. בחדר חקירות צריך לשאול שאלות כמו איך הגיעו אליה הדברים".

"הדברים שלך הם חסרי שחר, תזה מופרכת לחלוטין", השיב משולם. "הוא זיכד את זה", הוסיף בהתייחסו לכך שהקצין אדירם כתב זכרון דברים על קבלת החשבוניות. "אף אחד לא עשה את זה במחשכים", הדגיש משולם, "היא נשאלה על הדברים שהביאה לאחר מכן בחקירה".

כמה סיגרים עישן ביבי, כמה שמפניה שתתה שרה

חלקו האחרון של יום החקירה הוקדש לרגע שבו השתכנע היועמ"ש דאז מנדלבליט לפתוח בחקירה נגד נתניהו בפרשת "תיק 1000". עו"ד חדד הסתמך על כתבה שהכינה לפני שנים אחדות דנה ויס לחדשות 12, שם נטען כי נקודת המפנה הגיעה כשבפני היועמ"ש הונח מסמך שסיכם את סך העלויות של טובות ההנאה שקיבלו בני הזוג נתניהו ממילצ'ן ופאקר, בגובה של כ-700 אלף שקל.

משולם טען כי הסכום הגבוה היה "חלק ממכלול של דברים", ועו"ד חדד ניגש למלאכת קעקוע הסכום, בנתיב שבו כבר פסע בעבר מול קליין ועדי תביעה אחרים. ראשית אישר משולם במענה לשאלות הסנגור כי בחשבוניות אין רישום המתעד אילו מבין הרכישות נמסרו לבני הזוג נתניהו ואילו לא. לדבריו, הצוער ארנון אליעז, רואה חשבון בהשכלתו, הוא שסיכם את החשבוניות וערך על בסיסן מסמך המסכם את העלויות. במענה לחקירת עו"ד חדד הסביר משולם כי אליעז פעל בהנחייתו וקבע את שיעור המוצרים שהועברו לבני הזוג נתניהו על-פי עדותה של קליין.

תחילה התמקד עו"ד חדד בסיגרים שהועברו לנתניהו. לפי הסנגור, נתניהו אמר בחקירתו הראשונה כי הוא מעשן שני סוגים של סיגרים, אך בטבלה של אליעז נמנים 35 סוגים שונים של סיגרים שכביכול ניתנו לראש הממשלה. משולם אישר כי נתניהו מעולם לא נשאל לגבי כל יתר הסיגרים שהוא מואשם שקיבל. "לא שאלנו, לא יכול להגיד לך למה", אמר.

עו"ד עמית חדד, סניגורו של בנימין נתניהו, מגיע ליום הראשון של חקירתו הנגדית את עד המדינה שלמה פילבר; ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 10.5.22 (צילום: אורן בן-חקון)

עו"ד עמית חדד, סנגורו של בנימין נתניהו, מגיע ליום הראשון של חקירתו הנגדית את עד המדינה שלמה פילבר. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 10.5.2022 (צילום: אורן בן-חקון)

לדברי עו"ד חדד, לו היה שואל ושומע מנתניהו כי הוא מעולם לא עישן את הסוגים האחרים היה מבין שהטענה של קליין כי 100% מקופסאות הסיגרים שרכש מילצ'ן נועדו לנתניהו היא שגויה. השופט משה בר-עם החרה החזיק אחרי הסנגור והעיר: "זה יכול להשליך על כל אופן החקירה". "לא שאלנו", שב ואישר משולם.

בהמשך התמקד עו"ד חדד בבקבוקי השמפניה שרכשו מילצ'ן ופאקר. עם פתיחת החקירה הפלילית נותרו כמה בקבוקים בבתיהם של המולטי-מיליארדרים ומעולם לא נמסרו לנתניהו, אך אף על פי כן לא הוצאו מהטבלה המסכמת את טובות ההנאה שניתנו לראש הממשלה ורעייתו. "לא ירדתי לרזולוציות האלה", טען משולם.

לפי הסנגור, בבואה לחשב את שיעור הבקבוקים שהועברו לנתניהו מתוך כלל הבקבוקים שרכשו מילצ'ן ופאקר, המשטרה הסתמכה אך ורק על גרסת קליין, ולא חקרה את מילצ'ן בנוגע לכך. "אתה לא חושב שזה נתון רלבנטי לשאול את מילצ'ן?", תהה עו"ד חדד. "אני מניח שהוא לא נשאל כיוון שמי שהתעסקה בזה יותר היתה הדס", השיב משולם.

"אם מילצ'ן ימסור גרסה סותרת", העיר השופט בר-עם, "זה לא צריך להיאמר?".

"יכול להיות שהיה צריך להישאל", אמר משולם ברגע נדיר של הודאה בפגם חקירתי.

עוד טען הסנגור כי הגרסה של קליין השתנתה מחקירה לחקירה, ובכל מקרה היתה לא יותר מהשערה שלה בלבד, וכי החוקרים לא בדקו את גרסתה ולא עימתו אותה עם השינויים שחלו בה לאורך החקירות. משולם טען כי גרסתה כן נבדקה, על סמך החשבוניות שסיפקה, אך הודה שלא מעבר לכך. "בסוף זה נסמך על ההערכות שלה", אמר, והדגיש: "ואני שלם עם זה לגמרי".

כמה שמפניות קיבל פרס

עו"ד חדד טען כי מילצ'ן סיפק כמויות של בקבוקי שמפניה לאנשים אחרים מנתניהו, בהם הנשיא דאז שמעון פרס. משולם השיב כי "קו האספקה" לנתניהו היה חריג ביחס לאנשים אחרים שקיבלו שמפניה ממילצ'ן. "אם אני אומר לך שהנהג חסון דיבר על שלוש פעמים בשנה שהוא שלח שמפניה לנתניהו ועשר פעמים בכל התקופה שהעביר סיגרים? זה לא אספקה", טען בפניו עו"ד חדד.

"20 בקבוקי שמפניה בשבוע לגברת נתניהו, שלא הכחישה את זה, זה לא אספקה?", השיב בשאלה הקצין משולם, "בימים ספציפיים, אחרי החקירה שלה במעונות. היא לא הכחישה את זה. זה לא אספקה?".

ג'יימס פאקר ושמעון פרס (יושבים) בתצלום מחגיגות יום הולדת לפרס, שהוצג על ידי באי-כוחו של נתניהו בבית-המשפט. מאחור עומדים, מימין: יונתן חסון, הדס קליין, יונה ברטל, אמנדה מילצ'ן וארנון מילצ'ן

ג'יימס פאקר ושמעון פרס (יושבים) בתצלום מחגיגות יום הולדת לפרס, שהוצג על-ידי באי-כוחו של נתניהו בבית-המשפט. מאחור עומדים (מימין): יונתן חסון, הדס קליין, יונה ברטל, אמנדה מילצ'ן וארנון מילצ'ן

במענה לכך טען עו"ד חדד כי הוא יזמן לבית-המשפט "אנשים שיעידו על זה שהיו סוחבים שמפניות לבית של בית הנשיא של פרס". בתשובה לשאלה האם עדויות כאלה מזמן אמת היו צריכות להיכלל בבדיקה המשטרתית השיב משולם: "זה לא רלבנטי".

"לא רלבנטי?", תהה השופט בר-עם.

"לא רלבנטי לחקירה", השיב משולם.

"נקודת המוצא זה החשבוניות", אמר השופט בר-עם, "אבל זו לא בהכרח נקודת הסיום. אם יסתבר שנמסרו גם בקבוקי שמפניה לגורם אחר בכמויות?".

"לא קיבלנו אישור מהיועץ לבדוק קווי אספקה לאנשים אחרים", שינה משולם את תשובתו.

"אבל האם זה רלבנטי לבדוק שאכן נמסרו כמויות גדולות של בקבוקי שמפניה לגורמים אחרים?", התעקש השופט.

"לא", השיב משולם, "כיוון שלא עלה ממילצ'ן שנתן אותן כמויות לגורמים אחרים, וגם בדקנו את הכמויות מול האינטרסים".

משולם עמד על תשובתו כי אין רלבנטיות לכמות השמפניה שהגיעה ממילצ'ן לפרס גם כשעו"ד חדד טען כי היה על המשטרה להתחשב בכך בבואם לכמת את הבקבוקים שהגיעו בסופו של דבר לנתניהו.

זמן קצוב

חקירתו של העד משולם בידי עו"ד חדד תימשך מחר ואמורה להגיע לכדי סיום ביום רביעי. בשבוע הבא אמור העד להיחקר בידי באות-כוחו של נאשם מספר 4 במשפט המו"לים, ארנון (נוני) מוזס.

ב"הארץ" דיווחה אתמול יעל פרידסון כי השופטים צפויים לפרסם בקרוב לוח זמנים שלפיו יתנהלו הדיונים, ובו יוגדר מראש הזמן שיוקצב לחקירות העדים. לפי התנהלות החקירה של משולם היום, זו התפתחות נדרשת וחבל שלא באה לעולם כבר בתחילת דיוני ההוכחות.

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 2.41MB)

משפט המו"לים