אביב מזרחי הוא תסריטאי, ועורך ב"זמן ישראל".

אנחנו בעיצומה של מערכת בחירות עמוסת התרחשויות וחדשות: מהם הכללים שכל עורך חדשות צריך להכיר כדי למנוע בלבול ממנו ומהקוראים/הצופים/המאזינים לגבי מה שחשוב ומה שממש לא?

אין שום משמעות לסקרים. חשבתי שאחרי שרע"ם לא עברה במדגם, אז בבחירות הבאות, שיגיעו אחרי ארבע שנים, נזכור את זה ולא יעסקו בסקרים כל כך הרבה לקראת הבחירות. אבל מסתבר שברגע שיוצאים לבחירות, הכל מתאפס וכולם שוכחים הכל. האם משה פייגלין קיבל עיסוי רגליים? ממש לא. הרי נערכו עוד בחירות... סקרים שנערכים עוד לפני גיבוש הרשימות הם דבר הזוי.  זו נגזרת על נגזרת של אירוע עתידי משוער, כשהקהל מורכב משקרנים (ברובו או בחלקו - אין שום דרך לבדוק את זה, למרות שאני בטוח שיהיו כאלה שישמחו לערוך סקר כזה).

אתה מציג ניתוח רציונאלי, אבל אולי התמריצים הם אחרים? אולי יש מי שרוצים להשכיח ולהתחיל את הכל מהתחלה? כמו במנגנון הטבעי שמשכיח כאב, אנחנו רוצים לשכוח ולחזור לאותו מעגל קסמים מטורלל שמניע גם את האולפנים, אבל גם את הנמענים שלהם.

כן, כי באמת אין כבר מה לעשות. זה "לקום אתמול בבוקר", היום החמישי. העניין שסקר זה דבר יקר - למה צריך את זה? אני לא יודע, אני לא מנהל כלכלת שידור. להביא את מירב בן ארי לריב עם שלמה קרעי, זה זול ומעניין באותה מידה. אם תגיד לי שאנשים יושבים עם גרעינים ובפאבים מחכים לדעת כמה מנדטים יש לגוש שלהם - אז אני רק אגיד שאותי זה לא מעניין ואני המוזר.

פאנל צעקות. אני לא מבין למה זה טוב ומי אוהב את זה. סתם ארבעה אנשים מדברים ביחד ורינה מצליח גוערת בהם

אפשר להביא את מירב בן ארי לריב עם קרעי על סקר - גם זה קורה. הלאה - מה עוד ברשימת העשה ואל-תעשה שלנו?

פאנל צעקות. אני לא מבין למה זה טוב ומי אוהב את זה. סתם ארבעה אנשים מדברים ביחד ורינה מצליח גוערת בהם. שוב, אם תגיד לי שאנשים אוהבים לראות, אז אין לי מה להגיד. זה לא הנזק הכי גדול שגורם הסיקור החדשותי לדמוקרטיה, בידור עד מוות וכו'. בנוסף, יועצים אסטרטגיים כפאנליסטים זה מדהים בעיני.

בוא נתעכב על זה. 

אם הדיון הוא על קמפיינים, כמובן עם גילוי נאות, עוד איכשהו בסדר. אבל בתקופת בחירות, בן אדם שעבד עם פוליטיקאים, יעבוד עם פוליטיקאים ואולי אפילו עובד איתם עכשיו, אומר מה דעתו או נותן פרשנות על דברים שעושים פוליטיקאים – זה מופרך.

אז למה זה קורה בכל זאת? עורכי המהדורות ומנכ"לי חברות החדשות לא מכירים ולא יודעים את מה שאתה מספר פה?

אני לא יכול לדעת אם זו שחיתות, בידור גרוע או שהיועץ היה כבר מאופר, אז יאללה. זה מעניין: היו תמיד חשדות וקונספירציות וגם מחקרים לגיטימיים על מבנה של גופי תקשורת - מה קורה כשיש בעלויות צולבות, הגמוניה וכו' ואז פתאום פורסמו השיחות של נוני וביבי ופתאום מבינים – אוקיי, אין מה לחקור יותר. אז יכול להיות שזה הרבה יותר אפל. אין לי מושג.

דיברנו עד עכשיו על מה לא לעשות - מה כן?

רגע - שכחתי ב"מה לא לעשות" את בועז ביסמוט. כפוליטיקאי אולי, אבל כפאנליסט זה היה ליצני. חשבתי שתתאים לו תכנית בידור.

מה כן? מוחמד מג'דלה מעניין והוא קול מעט מוזר אבל ייחודי. די נפוץ שהוא אומר לפנאליסט יהודי "לא, זה ממש לא ככה".

בועז ביסמוט (משמאל) עם עיתונאי חדשות 12 (מימין:) דנה ויס, רינה מצליח וערד ניר, "אולפן שישי", 27.8.21 (צילום מסך)

בועז ביסמוט (משמאל) עם עיתונאי חדשות 12 (מימין:) דנה ויס, רינה מצליח וערד ניר, "אולפן שישי", 27.8.21 (צילום מסך)

השאלה אם זה נובע מראיה אובייקטיבית או מהטיה לכיוון אחר וריב בין נרטיבים?

אני לא יודע. הנרטיב שלו לא מוצג אף פעם, אז אולי זה האיזון שאנחנו צריכים. תמיד מדברים על איזון ימין ושמאל - וטוענים שהתקשורת שמאלנית/ימנית, אבל האמת היא שהיא קודם כל יהודית וציונית. אנחנו כל הזמן מופתעים מהחברה הערבית, כי אנחנו לא מכירים אותה. היא סובלת מתת-סיקור ואין מספיק פרשנים ערבים בפריים-טיים. וגם חרדים.

אתה מכיר את הטענה שאחוזי הצפייה יצנחו אם נראה על המסך את האוכלוסיות האלה.

אני לא אומר שתביא טיש לייב. אנשים לא מעבירים כשהם רואים את שרקי.

שרקי הוא לא החרדי הקלאסי. 

זה תמיד יהיה קודם כל ערוץ 12. גם קושמרו הוא קודם כל 12 ואז "גבר גבר הוגה בוגה".

אתה טוען שאם אבישי בן חיים היה בחדשות 12 השיח כלפיו היה אחר?

מעניין.

כתב חדשות 12 יאיר שרקי בכנס ירושלים של העיתון "בשבע", 11.2.2019 (צילום: נעם ריבקין-פנטון)

כתב חדשות 12 יאיר שרקי (צילום: נעם ריבקין-פנטון)

מה אתה חושב?

אני לא יודע אם אב"ח מתאים לחדשות 12.

מה הטיפוס של חדשות 12? תן לי את אבות הטיפוס - 12, 13, 14 ו-11.

זה יהיה קשה - אני אחשוב על זה. אני לא בטוח שאני מכיר מספיק את כל התוכניות ויש המון שמתאימים גם וגם. זה ייצא קצת שאני מורח ומסביר למה הם כולם דומים. זה גם איך ש-12 מציגה את הדיון ואת המשתתפים. קשה לי לדמיין את אבישי בן חיים ב-12, הוא מטורלל מדי.

ואת אילה חסון?

בגלגול הנוכחי אני לא מצליח לדמיין אותה גם ב-13. כאילו - ב-13 קרה משהו. הם נראים לפעמים כמו ערוץ 14. הקטע שהרבה פעמים אתה חושב על כתב/מהדורה שהם מוטים וזה לפעמים נכון או לא, וזה יכול להיות בסדר או לא - כל עוד הם יכולים להגן על הסיפור שלהם. "בסדר בסדר אני ימני וחבר של ביבי ומה שאתה רוצה, אבל זה כן מעניין שגנץ עשה כך וכך שבוע לפני הבחירות"

אצל חסון למשל, במקרה של הבית של בנט - זה אפילו לא מעניין. למה זה פותח את המהדורה - למי אכפת מזה?מעבר לזה שזה גם לא נכון ולא מדויק. למה שהיא תרצה לדבר במהדורה שלה על סיפור כזה? ולמה היא מביאה אותו גם - זה הורס להם בעיני, למרות שאולי אנשים אוהבים את זה (זה נאמר בסרקזם). ויש גם את סיפור הרפז שהיא מחיה לפעמים.

אילה חסון מדווחת על "פריצה לבלפור" של מפגינים נגד נתניהו. "שישי עם אילה חסון", חדשות 13, 8.1.2021

אילה חסון מדווחת על "פריצה לבלפור" של מפגינים נגד נתניהו. "שישי עם אילה חסון" (צילום מסך)

אבל בכל הנוגע לבנט, חלקים משמעותיים מהסיפור הוכחו כנכונים. זה לא הופך את הסיפור למוצדק?

נכון, נדמה לי שלפעמים גם המתקפות נגדה באות מפוזיציה או לפחות מאוטומטיזם, אבל אם יש לה כבר פסילות, אז בטח שיתייחסו לסיפורים שלה בספקנות. חלק מהסיפור נכון, זה לא מספיק בבמה שיש לה - זה ברור.

מה היית רוצה לראות משתנה על המסך? איזו מהדורה מרכזית אתה מדמיין?

יש תוכנית שקוראים לה "פרלמנט צהריים" בערוץ הכנסת, מכיר? זה  משודר כל יום ב-14:00 בהנחיית מזל מועלם בדרך כלל. אני לא אומר שהייתי צופה בזה אם לא הייתי ממש עובד בזה (וגם בשאר החדשות לא) אבל זו תכנית ממש טובה בכל הנוגע לפוליטיקה. אולי כי הפוליטיקאים שמתראיינים יודעים שהיא לא איזו פצצת רייטינג, אז יש הרבה פחות צעקות ודיונים נטולי פואנטה.

מזל מועלם מגישה את התוכנית "פרלמנט צהריים" בערוץ הכנסת (צילום מסך)

מזל מועלם מגישה את התוכנית "פרלמנט צהריים" בערוץ הכנסת (צילום מסך)

חדשות בימים של אין בחירות הן טובות יותר? או שהן עוד מאותו דבר רק בנושאים אחרים?

אני כבר לא זוכר איך זה כשאין בחירות.

היתה פה שנה כזו עד לא מזמן. 

כל עוד אנחנו בתקופה של משבר פוליטי מעמיק אני חושב שלציבור אין אמון בחדשות - הם יחשבו שיש הטיה יותר מכרגיל. בטוח שיש לזה משמעות, בטח אם מוסיפים את זה שיש הפקרות פה ושם.

הפקרות, חוסר מקצועיות ומשבר. זאת ראיה פסימית מאוד של החדשות שלנו. תן לי משהו אופטימי לפני סיום.

אתה יודע למה בסוף המהדורה יש תחזית מזג האוויר?

כדי שיוכלו לתת חסות. 

האמת שהיסטורית זה כדי להראות את השטחים החדשים ששחררנו ב-67 אבל זה לא מה שרציתי לומר. יש תחזית מזג האוויר, כי אחרי כל הדברים הנוראיים שהראינו עכשיו אנחנו רוצים להגיד לכם שהשמש תזרח גם מחר.

לפי כתבי האקלים, גם זה פייק ניוז מתקדם וטמינת הראש בחול הלוהט. 

חחחחח זה יהיה מדהים שתהיה מהדורה של מחר: השמש מתפוצצת ועכשיו לתחזית – לא, אין צורך. לילה טוב. לנצח.

יפה, הצחקת. תהיה תחרות על מי יגיש את המהדורה הזו. לסיכום, תן לי מרואיין מומלץ ושאלה אחת לשאול אותו. 

בועז ביסמוט. "אם אפשר, אני יכול?" כמה זמן אחרי שידעת שתתמודד בליכוד, אם אפשר, עוד המשכת להופיע באולפן שישי? והאם הם ידעו מזה? (בוא לא נזכיר את לפיד, אם אפשר).