ד"ר יובל דרור הוא מרצה, סוציולוג של טכנולוגיה, מגיש הפודקאסט "עושים טכנולוגיה" וכותב ב"עין השביעית".

במערכות הבחירות האחרונות התרגלנו לשמוע יותר ויותר על ממשקי טכנולוגיה וההשפעה שלהם. איזו הפתעה טכנולוגית צפויה לנו הפעם לדעתך?

אני חושב שיש פה שני כוחות שעובדים האחד נגד השני. הכוח הראשון הוא היכולת של הטכנולוגיה לטרגט, להגיע לקהלים רחבים ולהפיץ במהירות מידע, ובייחוד להפיץ מידע כוזב. היכולות האלו הולכות ומשתפרות. הכוח השני הוא העובדה שאנשים מתחילים להבין את המנגנונים של הטכנולוגיות האלו. הם מבינים שיש בוטים מזויפים, הם מבינים שקונים לייקים (ולכן לא צריך להתרשם מזה) הם מתחילים לראות מה קורה כאן. אז מצד אחד יהיה פה עוד מאותו הדבר ומצד שני יהיו יותר ויותר ניסיונות לחשוף את המניפולציות.

גם נסיונות עיתונאיים או שעל זה אנחנו יכולים לוותר מראש?

אפשר לוותר מראש. עיקר הניסיונות באים מתוך הרשתות עצמם ומארגונים כמו "פייק ריפורטר", "שקוף" וסתם אנשים שמצביעים על תופעה.

נתניהו קורא להתנדב ל"צוות ביבי" (צילום מסך מפייסבוק)

נתניהו קורא להתנדב ל"צוות ביבי" (צילום מסך מפייסבוק)

למה זה קורה בעצם, שהנסיונות הם רק של גופים חיצוניים או שנמצאים בפריפריה העיתונאית? ובאותה נשימה, אילו כלים טכנולוגיים יכולות המערכות עצמן לאמץ כדי לשפר את האיכות של הסיקור?

מאופן ניסוח השאלה שלך עולה כאילו יש למערכות העיתונאיות "בעיה עם כלים טכנולוגיים" ושאם הם רק יאמצו את "הכלים הטכנולוגיים הנכונים" הבעיה תיפתר. זו לא בעיה טכנולוגית. זו בעיה של קו מערכתי, של החלטה במה להתמקד ומה חשוב בעיניך. במילים אחרות, זה בעיה בסדר העדיפויות העיתונאי של המערכות.

הן מעדיפות לסקר את הלירלורים חסרי החשיבות של פוליטיקאים מהשורה הרביעית מאשר לחשוף את המערכות הסמויות שמנסות להשפיע על דעת הקהל. הן מעדיפות לדווח על קצה הקרחון שמציץ מעל פני הים מאשר לצלול לעומק הים ולתאר את הקרחון הענק שנמצא שם. אפשר להאשים אותן? זה מאוד קר, חשוך ומעייף לצלול מתחת לפני הים. עדיף לשייט על פני יאכטה נינוחה ולזעוק: "אהוי! מירי רגב מלפנים! ראו מה היא אומרת!".

מה שאתה מתאר היא בעיה מובנית בכל סוגיית סיקור שנעה על הציר שבין קל ופופולרי למורכב וחשוב - אבל האם אפשר להפוך את החשוב לקל יותר להשגה? אני מניח שאם תחקירים היו מונחים על הריצפה ומחכים לאיסוף, לא היתה בהכרח התנגדות של המערכות להרים אותם ולפרסם. 

אני שואל את עצמי האם אתה חמוד ותמים כי אתה חמוד ותמים או שמא זו טכניקת הריאיון שלך! אני אומר את זה כי ההנחה שעליה מבוססת השאלה שלך היא חמודה ותמימה כאחד. עיתונאים הם חיה עמוסה שצריכה להפריד כל הזמן בין האות לרעש. מהבחינה הזו, יש משהו במה שאתה אומר: אם תגיש להם על מגש של כסף תחקיר הם ייקחו אותו כי - הלכה למעשה - עשית עבורם את העבודה ועכשיו הם רק צריכים לעטוף, לארוז ולהגיש את התוצאה.

למרבה הצער זו לא הבעיה היחידה. הנה כמה בעיות נוספות - הן לא מסודרות לפי סדר חשיבות אלא לפי הסדר שהן קפצו לי לראש:

1. יש עיתונאים שלא ידעו לזהות סיפור טוב גם אם הוא יכה בהם בראש.

2. יש עיתונאים שאפילו אריזה, עטיפה והגשה היא עבדה קשה עבורם. עדיף לצטט הודעות לעיתונות או לקבל תדריכים מפוליטיקאים.

3. יש עיתונאים שלא רוצים להתעמת עם פוליטיקאים כי מחר הם לא יהיו המקורות שלהם.

4. יש מערכות עיתונאיות שהקו המערכתי שלהם הוא "לא לעורר מהומות".

5. יש עיתונאים ויש מערכות עיתונאיות שבהגדרה עובדות עבור צד אחד של המפה הפוליטית או מועמד אחד. מה אותם עיתונאים יעשו כאשר תיתן להם תחקיר מוכן על אותו צד או על אותו מועמד? מה אותן מערכות עיתונאיות יעשו? כלום ושום דבר.

אלו הן רק חלק מהבעיות אבל נדמה לי שמספיק בהן בשביל להבין עד כמה הבעיה עמוקה ומורכבת.

אבי ניר, מנכ"ל קשת (משמאל); אבי וייס, מנכ"ל חדשות 12 (מימין). צילומים מקוריים: פלאש 90 (שדרני חדשות 12: צילומי מסך)

אבי ניר, מנכ"ל קשת (משמאל); אבי וייס, מנכ"ל חדשות 12 (מימין). צילומים מקוריים: פלאש 90 (שדרני חדשות 12: צילומי מסך)

אוקיי, שכנעת אותי לאמץ את דרכך (באמצעות חנופה מדויקת): מונית למנכ"ל חדשות 12 עם תקציב בלתי מוגבל, בעלים שנשבעו בכל היקר להם שהם לא יתערבו ועמדו במילתם, ויכולת לבחור כל עיתונאי שנפשך חפצה בו כחבר מערכת. תן שתי הנחיות לישיבת הבוקר הקרובה כדי שהם יביאו את הסיפור הגדול הבא בקשר לבחירות.

צר לי אבל אני לא מאמין ב-quick fix בין השאר כיוון שהבעיה שאנחנו מדברים עליה לא נובעת מאיזה צ'ופצ'יק שצריך להזיז אותו ימינה או שמאלה והנה, הדברים מסתדרים. הבעיה שעליה אנחנו מדברים היא בעיית עומק שנוגעת לתהליכים שנמשכים שנים. אתה לא יכול לטפל בבעיה שתוקפת מערכות שונות של הגוף בדרכים שונות ובדרגות שונות של חומרה, באמצעות טבלית אחת. זה פשוט לא עובד כך. אם אותן שתי הנחיות הן התנאי למינוי שלי למנכ"ל חדשות 12, איאלץ לסרב בנימוס להצעה.

אכן פוטרת ואתה על הספה בבית בחום של סוף יולי: עם איזה מרואיין למדור היית רוצה לקרוא ראיון ומה היית ממליץ לשאול אותו. 

אני הייתי שמח לשאול את העיתונאים של חדשות 12 – נניח רינה מצליח, נניח ערד ניר, נניח יונית לוי, נניח אמנון אברמוביץ - מה הם חושבים על ההחלטה להושיב לידם את בועז ביסמוט כ"פרשן" או "פאנליסט". הנה הבעיה: הם בחיים לא יגידו לך מה הם באמת חשבו/חושבים על ההחלטה הזו.

איתגרת - יש לי 90 ומשהו יום לנסות ולפצח את האתגר (או לשבור את הראש).

שיהיה בהצלחה!