חקירתו הראשית של עד המדינה שלמה (מומו) פילבר נמשכה היום (28.3) בבית-המשפט המחוזי בירושלים. עיקר יום החקירה הוקדש לתיאור האופן שבו קידם פילבר את אישור עסקת המיזוג בין חברת בזק לחברת yes בלוח זמנים צפוף ביותר, בתוך ימים בודדים מהרגע שנכנס לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת.

עסקה זו היא אחת התמורות הרגולטוריות שעל-פי כתב האישום העניק ראש הממשלה לשעבר ונאשם מספר 1 במשפט המו"לים בנימין נתניהו לנאשם מספר 2, בעל השליטה לשעבר בחברת בזק שאול אלוביץ'. התמורה, כך לפי כתב האישום, ניתנה בעבור המתת של שירותי סיקור באתר "וואלה" של אלוביץ' לטובת נתניהו ומשפחתו, ונגד יריביו.

אישור עסקת המיזוג בין בזק ל-yes היה חיוני לאלוביץ', שכן החברה הפרטית של איל המדיה, יורוקום, היתה שרויה באותם הימים בחובות עתק לבנקים. השתלטות החברה הציבורית בזק על yes נועדה להזרים ליורוקום 680 מיליון שקל באופן מיידי. אלוביץ' הצליח להעביר בדירקטוריון בזק אישור לעסקה כבר בחודש מרץ 2015, אולם הדירקטוריון קבע כי אם משרד התקשורת יתנה את העסקה בתנאים מהותיים, תישמר לדירקטוריון הזכות לחזור בו ולבטל את העסקה. גם מועד סופי לביצוע נקבע: 23.6.2015.

נאשמים מס' 1 ו-2 במשפט המו"לים, רה"מ לשעבר בנימין נתניהו (משמאל) ובעל השליטה לשעבר בבזק וב"וואלה" לשעבר שאול אלוביץ'. בית-המשפט המחוזי, היום (צילום: אוהד צויגנברג)

נאשמים מס' 1 ו-2 במשפט המו"לים, רה"מ לשעבר בנימין נתניהו (משמאל) ובעל השליטה לשעבר בבזק וב"וואלה" לשעבר שאול אלוביץ'. בית-המשפט המחוזי, היום (צילום: אוהד צויגנברג)

תחת מנכ"ל משרד התקשורת שקדם לפילבר, אבי ברגר, תהליך האישור של מיזוג בזק-yes התקדם בעצלתיים. במשרד סברו שבזק צריכה קודם להפסיק להתנגד לרפורמת השוק הסיטונאי. אחרי בחירות מרץ 2015, כשנתניהו נבחר לראשות הממשלה, הוא הפך את עצמו לשר התקשורת, פיטר את ברגר בשיחת טלפון ומינה את פילבר תחתיו. מרגע שפילבר נכנס לתפקידו, ב-7.6.2015, החל מירוץ להספיק לאשר את עסקת המיזוג, בלא תנאים, עד למועד האחרון שנקבע – 23 ביוני, שבועיים וחצי לאחר מכן.

עו"ד יהודית תירוש-גרוס, מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), הובילה את פילבר עקב בצד אגודל לאורך מהלכיו בימים שבין כניסתו לתפקיד ועד להחתמת שר התקשורת דאז נתניהו על האישור המיוחל. בדרך נאלצה להתמודד מול חזית כפולה: מחד, הסנגורים ובראשם עו"ד ז'ק חן, בא-כוחם של בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', הרבו להתנגד ולהעיר הערות. ההתנגדויות נגעו לנוסח השאלות כמו גם לעניינים פרוצדורליים. כמה פעמים נקטעה החקירה לדקות ארוכות של ויכוח סרק שבסופו הבהיר עו"ד חן כי חשב שעו"ד תירוש ביקשה לשאול את העד פילבר שאלה שונה ממה שבפועל שאלה.

עו"ד תירוש נאלצה להתמודד עם המשך נסיונות ההתחמקות של העד פילבר ממתן תשובות ברורות. עד המדינה ביצע לאורך היום סדרה של תחמונים רטוריים כדי להימנע מלספק מענה

אם לא די בכך, עו"ד תירוש נאלצה מנגד להתמודד גם עם המשך נסיונות ההתחמקות של העד פילבר ממתן תשובות ברורות. כמו ביום החקירה הראשון של פילבר, עד המדינה התפתל בתשובותיו לשאלות התביעה וביצע לאורך היום סדרה של תחמונים רטוריים כדי להימנע מלספק מענה. באחד המקרים נאלצה עו"ד תירוש לחזור על שאלתה שלוש וארבע פעמים, כשבכל פעם השיב העד פילבר על עניין אחר, אך לא על השאלה שנשאל. רק כשהשופטת רבקה פרידמן-פלדמן התערבה וציינה כי הוא נמנע מלהשיב לשאלה התיישר העד וסיפק מיד תשובה ברורה. התשובה שניתנה הלמה את טענות התביעה.

גם כשפילבר השיב ישירות לשאלות התובעת תירוש, הוא פעמים רבות אישר את העובדות שהציגה אך כמו ביום החקירה הראשון המשיך לעטוף אותן במעטה של פרשנות שמנסה להוציא מהן את העוקץ. בלית ברירה שבה והזכירה עו"ד תירוש את דבריו בחקירות במשטרה, שם דיבר שלא בנוכחות ראש הממשלה, שנכח גם היום באולם, והיה נחרץ יותר בעמדותיו.

בדיון הקודם תיאר פילבר את הפגישה שלו עם נתניהו זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד, שבו הנחה אותו ראש הממשלה ושר התקשורת, באופן כמעט אגבי לקראת סיום המפגש ביניהם, לטפל בבעיות של אלוביץ' ובזק במשרד התקשורת, כולל קידום אישור עסקת בזק-yes.

שלמה פילבר מובל לדיון בהארכת מעצרו, לפני שהסכים להפוך לעד מדינה נגד נתניהו. בית-משפט השלום בתל-אביב, 18.2.2018 (צילום: פלאש 90)

שלמה פילבר מובל לדיון בהארכת מעצרו, לפני שהסכים להפוך לעד מדינה נגד נתניהו. בית-משפט השלום בתל-אביב, 18.2.2018 (צילום: פלאש 90)

הבוקר הקריאה עו"ד תירוש קטע מראשי פרקים של אחת החקירות שנערכו לפילבר במשטרה על אותה פגישה. "ההתרשמות שלי היתה שראש הממשלה מודע היטב לסוגיות, שיש מיזוג שצריך לבצע", אמר פילבר. "הוא [נתניהו] לא אמר ולא פירט, אבל הרושם היה שצריך מישהו שיבוא עם גרזן ויפתח ציר, ואז אמר לי: 'תבדוק מה אפשר לעשות כדי למתן (את הורדת המחירים שתידרש מבזק; א"פ), ויש את הסיפור של המיזוג, שצריך לטפל'".

במענה לשאלות המשך של עו"ד תירוש הבהיר פילבר כי הבין כבר בזמן אמת שכל ההנחיות של נתניהו אליו נובעות מהצורך לרצות את אלוביץ'.

אחרי שפילבר קיבל את המשימה מנתניהו, הוא יצא לדרך. התחנה הראשונה היתה פגישה עם נציגו של אלוביץ', היועץ אלי קמיר. בעימות שנערך בין פילבר לקמיר בתחילת 2018, אחרי שפילבר נעצר והפך לעד מדינה, אמר פילבר כי הפגישה היתה ביוזמת קמיר, ונערכה בבית-קפה ב-13 ביוני 2015, במוצאי שבת, עשרה ימים לפני המועד האחרון לאישור העסקה, וזאת כהכנה לקראת פגישה של פילבר עם אלוביץ' שנקבעה למחרת הבוקר.

"מבחינתי, כשאני באתי לפגוש אותך, באתי בשליחות של ראש הממשלה לפגוש את הנציג של אלוביץ'. זהו, זה היה ברית של גנבים, אנחנו באותו רגע היה ברור לנו שאנחנו שנינו שליחים של אותם שני אנשים"

"אני הגעתי לשמה אחרי שהיתה לי פגישה עם ראש הממשלה בתחילת אותו שבוע שקיבלתי את התפקיד", אמר פילבר בעימות, "שבה הוא אמר לי 'תשמע, שאול אלוביץ' יש לו הרבה בעיות במשרד התקשורת, טפל בהן'". כשעו"ד תירוש הקריאה קטע זה מדברי פילבר בעימות, נתניהו, שנכח בשעתיים הראשונות של יום הדיונים, ניענע ראשו בשלילה באופן מופגן.

"מבחינתי", המשיכה עו"ד תירוש להקריא את דברי פילבר בעימות מול קמיר, "כשאני באתי לפגוש אותך, באתי בשליחות של ראש הממשלה לפגוש את הנציג של אלוביץ'. זהו, זה היה ברית של גנבים, אנחנו באותו רגע היה ברור לנו שאנחנו שנינו שליחים של אותם שני אנשים. דיברת איתי על עוד נושאים, אבל הנושא המרכזי היה שחייבים לגמור את המיזוג, ואני העברתי לך את המסר הזה שאני קיבלתי את ההנחיה, אני מכיר את העניין, אני יודע אותו, אני יעשה אותו. אתה נתת לי את הפידבק החיובי שזה מה ששאול מצפה ומשם יצאנו לדרך.

"אתה אמרת לי שאול וביבי חברים, אמרת לי את זה שם בצורה מאוד ברורה, אני גם אמרתי לך 'כן, אני יודע, ראש הממשלה ביקש ממני לטפל', זה היה כל המסגור של העניין, אחרת עם כל הכבוד מנכ"ל משרד התקשורת לא הולך להיפגש עם לוביסט במוצאי שבת על חשבון הזמן היחיד שיש לו עם המשפחה. עם כל הכבוד, לא עשיתי את זה עם אף אחד אחר גם".

ניר חפץ מובא להארכת מעצרו בבית-משפט השלום בתל-אביב. מאחור: שאול אלוביץ' ואלי קמיר, 26.2.2018 (צילום: פלאש 90)

ניר חפץ מובא להארכת מעצרו בבית-משפט השלום בתל-אביב. מאחור: שאול אלוביץ' ואלי קמיר, 26.2.2018 (צילום: פלאש 90)

בעדותו בבית-המשפט אישר פילבר כי אמר את הדברים לקמיר וכי הם משקפים את מצב תודעתו ביום העימות. "אני מגיע לעימות הזה עם קמיר בתחושה מאוד כועסת", העיד פילבר, "שאני עבדתי עם אדם במשך שנה פלוס לטובת אינטרסים אמיתיים, ובסוף מישהו שיקר אותי ורימה אותי". בנוסף, אמר פילבר, הוא אכן היה מרוכז כל כולו בימים הראשונים לכהונתו כמנכ"ל משרד התקשורת בניסיון לאשר בזמן את עסקת בזק-yes.

למחרת, ב-14.6.2015, תשעה ימים למועד האחרון לאישור העסקה, נפגש פילבר עם אלוביץ'. היתה זו הפגישה הראשונה שלהם, ופילבר העיד כי אלוביץ' הגיע ללשכתו בירושלים כשהוא בגפו.

"זה היה מפתיע", אמר פילבר. "בתור הבעלים של החברה הכי גדולה, בדרך כלל חברות הרבה יותר קטנות הגיעו שניים או שלושה אנשים". לדבריו, בעל השליטה בתאגיד התקשורת הגדול בישראל נכנס לחדרו ושוחח עמו כעשר דקות בארבע עיניים. רק לאחר מכן הצטרפה היועצת המקצועית של פילבר, עדי קאהן-גונן, וערכה תרשומת מסודרת של הפגישה.

"היה לי מאוד-מאוד חשוב לגייס את מר אלוביץ' בפגישה הזו למצב הזה. היה לי גם חשוב להבהיר לו, ואמרתי את זה, שדיברתי עם ראש הממשלה בעניין הזה, שקיבלתי ממנו הנחיה לטפל בסוגיות שלהם, בטענות שלהם, במענות"

"בוא נדבר על החלק הראשון של הפגישה, בארבע עיניים", אמרה עו"ד תירוש לפילבר. "מה היה?".

"קודם כל כמה מלים של ברכה והיכרות", השיב עד המדינה. "אחרי זה אני, בעצם, הרצון שלי והמשימה שלי היתה כמו שתיארתי לשנות את כיוון הספינה לחלוטין, להעביר את מערכת היחסים עם חברת בזק ממערכת יחסים לעומתית למערכת יחסים של שיתוף פעולה. היה לי מאוד-מאוד חשוב לגייס את מר אלוביץ' בפגישה הזו למצב הזה. היה לי גם חשוב להבהיר לו, ואמרתי את זה, שדיברתי עם ראש הממשלה בעניין הזה, שקיבלתי ממנו הנחיה לטפל בסוגיות שלהם, בטענות שלהם, במענות".

בתשובה לשאלה מדוע אמר כל זאת בארבע עיניים השיב פילבר כי היו לכך שתי סיבות. ראשית, הוא לא יגיד בפומבי ש"ראש הממשלה ביקש ממני". שנית, רצה לייצר אמון מול אלוביץ'. בהמשך הוסיף כי הרגיש בנוח לדבר עם אלוביץ' על הנחיית נתניהו כיוון שידע שיש ביניהם קשר כלשהו. "הבנתי כבר שזה לא שאני זורק את השם של ראש הממשלה בלי ש... אלא שהיה ביניהם שיח", העיד פילבר.

עו"ד תירוש תהתה מדוע לא חש בנוח להזכיר את הנחיית ראש הממשלה בנוכחות היועצת קאהן-גונן. פילבר הסביר כי "חלק ממערכת היחסים שביני לנתניהו בנויה על דיסקרטיות ועל נאמנות", וכי "חלק מהנאמנות זה שאני לא הולך לספר לכל העולם על מה אני מדבר איתו, מה אני עושה איתו, מה התוכניות".

"אני אף פעם לא קיבלתי מראש הממשלה הוראות פליליות או אסורות, מבחינתי", הדגיש פילבר, "תמיד הכל היה הגון וכשר, אבל אני גם יודע לתרגם את הדברים אחר-כך כמו שאני יודע, אני לא צריך לכל אחד להגיד את זה. איפה שאני צריך להגיד אני אומר".

רה"מ לשעבר בנימין נתניהו בביהמ"ש המחוזי בירושלים, 23.3.22 (צילום: יונתן זינדל)

רה"מ לשעבר בנימין נתניהו בבית-המשפט המחוזי בירושלים, בשבוע שעבר (צילום: יונתן זינדל)

עו"ד תירוש שאלה את פילבר כיצד הגיב אלוביץ' כשהזכיר בארבע עיניים את ההנחיה שקיבל מנתניהו, והאם הוא בכלל הגיב לאמירה. "לא, לא שאני זוכר", השיב פילבר, "פוקר פייס".

גם באולם בית-המשפט שמר אלוביץ' על פני פוקר. בעוד נתניהו, בזמן הקצר שנכח באולם, הפגין חוסר שביעות רצון מתשובות המסבכות אותו בפלילים וחייך חיוך גדול כשהסנגורים שלו לעגו לתביעה, אלוביץ' נותר לאורך רוב היום קפוא במקומו.

ב-15.6.2015, שמונה ימים לפני המועד האחרון לאישור עסקת מיזוג בזק-yes, פנה קמיר אל פילבר בהודעת סמס. מנכ"ל משרד התקשורת ביקש ממנו קודם לכן לבדוק אם אפשר לדחות את מועד אישור העסקה ל-25 בחודש, שכן תוכנן לו נופש קצר עם זוגתו בלונדון והוא רצה להביא אישית את מסמך האישור לחתימת נתניהו.

"מתברר שיש בעיה גדולה להמתין ל-25. צריך בכל זאת למצוא פתרון שזה יעלה השבוע. מציע שנדבר קצת יותר מאוחר", כתב קמיר לפילבר.

"אני לוחץ בכל הכוח", השיב מנכ"ל משרד התקשורת ליועץ של בעל השליטה בבזק.

"מצוין. תודה רבה", השיב קמיר.

"למה אתה נותן לו להכתיב את המועד שפחות מתאים לך?", שאלה עו"ד תירוש את פילבר. "קיבלתי משימה, אני צריך לבצע אותה", הסביר עד המדינה

"למה אתה נותן לו להכתיב את המועד שפחות מתאים לך?", שאלה עו"ד תירוש את פילבר. "קיבלתי משימה, אני צריך לבצע אותה", הסביר עד המדינה. "ראש הממשלה ביקש שאסיים את המיזוג (לשמע הערה זו שב נתניהו והניד ראשו בשלילה מופגנת; א"פ), ואני צריך לסיים את המיזוג. העובדה שאני צריך לצאת לחו"ל לא היתה מתקבלת כתירוץ".

עוד באותו היום שיגר פילבר מכתב ליועצת המשפטית של המשרד, עו"ד דנה נויפלד, ולסמנכ"ל הפיקוח מימון (מוני) שמילה, וביקש מהם "את כל המסמכים הנוגעים לנושא" מיזוג בזק-yes. בעדותו הסביר פיבלר כי החליט ללמוד את הסוגיה לעומקה, וכי מהלך כזה מאפיין את דרך עבודתו. "כשבאו לעשות חיפוש בבית שלי לא מצאו שום דבר, אבל מצאו ארגז גדול בבגאז' של האוטו שלי עם כל החוקים והתקנות, כי אני הולך עם זה תמיד כדי שיהיה לי זמין", אמר.

במקביל לקידום מזורז של האישור במשרד פעל פילבר לקדם את אישור המיזוג במועצה לשידורי כבלים ולוויין. בראשה עמדה באותה תקופה יפעת בן-חי שגב. פילבר העיד כי דוברו של נתניהו דאז, וכיום עד המדינה הנוסף ב"תיק 4000" ניר חפץ, הוא שהכיר לו את בן-חי שגב ו"נתן לי סוג של אנדורסמנט שהיא מקצוענית, קואופרטיבית, משתפת פעולה [...] עם אוריינטציה שאוהדת את הממשלה".

יפעת בן-חי שגב (צילום: יוסי זמיר)

יפעת בן-חי שגב (צילום: יוסי זמיר)

לפי פילבר, הוא פנה לבן-חי שגב, הבהיר לה שראש הממשלה ביקש ממנו לקדם את המיזוג ונתן לה להבין שמדובר בעניין חשוב. בחקירתו במשטרה אמר כי העביר לה את "רוח המפקד" ונקב גם בתאריך היעד: 23.6. באותו יום זירז גם את היועצת המשפטית של משרדו, עו"ד נויפלד, לקדם את הסיוע למועצה כדי שזו תאשר בזמן את המיזוג. "אני מאיץ קצת בסוסים העצלים שיתחילו לעבוד", תיאר זאת פילבר בבית-המשפט. "זה לא פרויקט כזה מסובך. אם רוצים אפשר לעשות אותו בכמה שעות, יומיים-שלושה. אני היית קמב"ץ שתיאם בין כל גורמי המשרד, שכולם יעבדו. שזה יעביר לזה את הנייר, שזה יכין את הנייר ההוא, כדי שלא יתבזבז סתם זמן".

למחרת, ב-16.6.2015, שבוע לפני המועד האחרון לחתימה, פנה פילבר ליועצת שלו עדי קאהן-גונן וביקש ממנה לבדוק אם בלשכה המשפטית יוכלו לתת אישור "עקרוני" לעסקה בעל פה. "זו דוגמה לסוסים העצלים", שב ואמר פילבר. לדבריו, מתן אישור בעל פה הינו חריג, אך מתקיים לעתים כדי לזרז הליכים הדורשים אישור בכתב.

באותו היום שב ופנה קמיר אל פילבר וכתב: "ידידי, יש חדש?".

עוד יום עובר, וב-17.6, שישה ימים למועד האחרון לחתימה, מתעוררת בעיה חדשה. עו"ד נויפלד מספרת לפילבר שהרן לבאות, סמנכ"ל הכלכלה במשרד, מעוניין לשוחח איתו על הכנסת תנאים לאישור המיזוג. פילבר זימן את לבאות לשיחה.

"הרן לבאות היה נושא הדגל של המאבק והגישה הלעומתית עם בזק", העיד פילבר. "עם ברגר היתה להם סיירת כזו וכל השאר במשרד מחוץ למשחק. הרן היה מפקד הסיירת. ובמידה רבה ה'פצצה' שהטלתי על ההנהלה בשיחה הראשונה שעשיתי שבוע קודם, כשאמרתי 'אנחנו משנים את הכיוון של הספינה', שם התחילו ניצני המרד על הקיין. הוא [לבאות] היה ראש המרד. הוא היה מאוד לא שבע רצון מהעניין הזה, בא מלך חדש והדברים משתנים".

"למיטב הבנתך הוא ויתר על עמדתו המקצועית?", שאלה עו"ד תירוש את פילבר. "ממה שאמר לי כן", השיב עד המדינה. "הוא היה שמח להכניס את זה. אבל מהרגע שיצא מהחדר בהסכמה וקיבל את דין המנכ"ל הוא דה-פקטו הסכים. תחת מחאה, הוא קיבל את ההחלטה"

לבאות הכין מסמך ובו הערות על האישור והציג אותו לפילבר. מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר העיד כי עיין בתנאים שהציע להכניס לבאות והגיע למסקנה ש"הם לא קשורים באופן מהותי למיזוג" אלא מהווים "ניסיון לנצל הזדמנות". "שאלתי אותו: 'זה קריטי לעכשיו?' הוא אמר לי 'לא', הוא אמר לי 'בסדר' באיזו טרוניה ג'ינג'ית, יצא מהחדר וזהו". בהמשך עדותו הוסיף פילבר: "הוא טיפוס מאוד מוחצן, גם ג'ינג'י עצבני שלא ממש שומר את דעתו, הוא יצא מהחדר בסוג של זעף וחוסר שביעות רצון".

"למיטב הבנתך הוא ויתר על עמדתו המקצועית?", שאלה עו"ד תירוש את פילבר. "ממה שאמר לי כן", השיב עד המדינה. "הוא היה שמח להכניס את זה [את התנאים]. אבל מהרגע שיצא מהחדר בהסכמה וקיבל את דין המנכ"ל הוא דה-פקטו הסכים. תחת מחאה, הוא קיבל את ההחלטה".

בחקירתו במשטרה הציג פילבר את הדברים מעט אחרת, וטען כי לבאות חדל להיאבק בו בנקודה הזו לא משום שהוא מוותר על עמדתו המקצועית. עו"ד תירוש הקריאה את דברי פילבר בחקירה, והעד אישר ואמר בבית-המשפט: "אני קיבלתי את ההחלטה בניגוד לדעת הרן, אחרי ששמעתי את הטיעונים המקצועיים שלו והבנתי שאפשר לפעול בדרך אחרת והתמודדתי איתם בדרך אחרת ממנו. הוא רצה להגן על האינטרסים של המשרד בשוק הסיטונאי, אני ראיתי שיש דרך אחרת להגן על האינטרסים של השוק הסיטונאי בלי לפגוע בתאריך [היעד של אישור עסקת בזק-yes]".

אלי קמיר (צילום מסך מתוך שידורי תאגיד השידור הציבורי)

אלי קמיר (צילום מסך מתוך שידורי תאגיד השידור הציבורי)

את נייר העמדה שקיבל מלבאות לא שמר מנכ"ל משרד התקשורת לעצמו. הוא העביר אותו לבזק. בחקירתו במשטרה אמר פילבר: "ואז אני מעביר אותו לאלי קמיר לשמוע מה, מה הם אומרים. אם היא (ככל הנראה מנכ"לית בזק סטלה הנדלר; א"פ) אומרת 'מקובל עלינו' סבבה, זה נכנס". כשנשאל על-ידי עו"ד תירוש מדוע עשה זאת השיב פילבר: "רציתי לוודא שהעסק עובר אותם, שבסוף אין בעיה. אז במסגרת התיאומים אמרתי שאני אעדכן אותו, כדי שיהיה רגוע, במטרה לממש את המשימה שקיבלתי מראש הממשלה".

אחרי שלבאות ויתר על הקרב, היה צורך לחסל התנגדות גם בקרב גורמים אחרים במשרד. סמנכ"ל הפיקוח שמילה הוא "במקור חייל, קצין, והוא מתיישר לפי עמדת המפקד", אמר פילבר בבית-המשפט על הסמנכ"ל ששירת שנים ארוכות בצבא לפני שהצטרף למשרד התקשורת. "בעניין הזה הוא היה אפולוגטי במידה מסוימת. הוא שמע את מה שאני אומר וביצע".

אך ב-17.6.2015 שמילה עדיין לא התיישר. "להבנתי, הכיוון הינו לאשר הבקשה בכפוף למגבלות/תנאים מסוימים", כתב לעו"ד נויפלד במועד זה. אולם למחרת, ב-18.6, כתב שמילה לנויפלד: "במחשבה נוספת וכדי לפשט וגם כדי לא לבצע טעויות או לשכוח משהו (מגבלה או תנאי), מציע שנוסח המכתב של השר יהיה קצר כדלקמן: מאשר את הבקשה. אישור זה הינו בכפוף לכל דין, הוראה או מדיניות".

פילבר, שהיה מכותב למייל של שמילה לעו"ד נויפלד, החרה החזיק אחריו. "מאמץ את הגישה של מוני", כתב המנכ"ל. "זאת גם הדרך הכי טובה שבה רוה"מ לא ייאלץ לרדת וללמוד פרטים שאינם מעניינו".

מימין שמילה, סמנכ"ל פיקוח ואכיפה במשרד התקשורת תחת המנכ"ל פילבר (צילום: משה שי)

מימין שמילה, סמנכ"ל פיקוח ואכיפה במשרד התקשורת תחת המנכ"ל פילבר (צילום: משה שי)

"מה קרה בטווח הזמנים שבין 17.6 ל-18.6, ששמילה מציע נוסח קצר יותר?", שאלה עו"ד תירוש את העד פילבר, אך זה לא ידע לספק תשובה.

כמה שעות לאחר ששמילה הציע נוסח מקוצר לתנאי הנלווה, פילבר פנה שוב לנציגו של אלוביץ', אלי קמיר. "מציע שהנוסח של המכתב של השר יהיה קצר", כתב פילבר לקמיר, והוסיף: "תבדוק".

"בהחלט אבדוק", השיב קמיר, "ואם מבחינתנו זה בסדר, אצלכם עובר?".

"זו הצעת שמילה", הבהיר פילבר.

"וזה בעצם מפנה למסמך ספציפי או לחוק ומדיניות כללית?", חידד קמיר.

"לא", השיב פילבר, "אלא לכל חוק או הוראה של הרגולטור".

"אוקיי, אלמד הבוקר את העניין ואחזור אליך", הבטיח קמיר. "תודה ויום מצוין".

"למה אתה מעביר לו?", שבה ותהתה עו"ד תירוש. "למה אתה, המפקח, שואל את המפוקח אם זה מתאים לו?".

"זה תהליך טבעי שקורה לא מעט במשרד", תירץ פילבר. "היו מקרים כאלה עם סלקום וגולן-טלקום. חברה רוצה מיזוגים ורוצה אישורים. גולן-טלקום רצו להתמזג עם סלקום, היו הערות מחמירות מאוד של אגף הכלכלה שכמעט הפילו את כל העסקה והיתה מלחמת עולם. וישב האלי קמיר של סלקום אצלי בלשכה, לא בטלפונים, ויושבים ומתקנים טיוטות".

"מישהו מהצוות ידע שאתה מעביר לקמיר את הנוסח?", שאלה עו"ד תירוש.

"לא", השיב פילבר.

"עד כמה העברת לגורמים בחברות אחרות מסמכים פנימיים לפני נוסח סופי בלי שאף גורם במשרד יודע?", שאלה עו"ד תירוש. "הרבה פחות, אם בכלל", הודה פילבר

"עד כמה העברת לגורמים בחברות אחרות מסמכים פנימיים לפני נוסח סופי בלי שאף גורם במשרד יודע?", שאלה עו"ד תירוש. "הרבה פחות, אם בכלל", הודה פילבר. "אצל חלק בכלל לא, ואצל חלק הרבה-הרבה פחות. אצל בזק זה היה הרבה יותר דומיננטי, זו גם היתה החברה הגדולה ביותר, גם עבדתי איתה בשיתוף פעולה ובניתי איתה מערכת יחסים".

"ככל שהנוסח הזה מקובל עליך ועל שמילה, למה צריך לשאול את עמדתו של קמיר?", תהתה עו"ד תירוש.

"בסוף המשימה צריכה לצאת אל הפועל", הסביר פילבר. "חברה מבקשת אישור ולא חשוב כרגע אם פלוני או אלמוני, אם האישור לא מועיל לחברה חבל על כל העבודה. זה כן או לא, שחור או לבן. בסוף, מבחינתי, צריך להוציא אישור. אם אפשר להוציא אותו הכי מושלם שבעולם זה הכי טוב".

"ומה היתה עמדתו של קמיר?", שאלה עו"ד תירוש.

"נדמה לי שאמר שהם מבקשים שלא יהיה שום דיסקליימר, שום תנאי", השיב פילבר.

"לא יהיו התניות. סגרתי", הודיע פילבר לקמיר בהודעת טקסט ב-18.6.

"מומו, אפשר להרגיע את המחנה הלחוץ שלי?", ביקש היועץ לוודא.

"חיובי", השיב מנכ"ל משרד התקשורת.

"אממ הממ, יופי"

לפני שפילבר טס לחופשה משפחתית בלונדון, הוא וידא עם עו"ד נויפלד ועם מנהל לשכת נתניהו דוד שרן כי שִריינו מועד לחתימתו של השר על אישור העסקה ב-23.6. אולם ב-22.6, כשהוא כבר נופש, התגלעה בעיה חדשה.

"מומו ידידי, מקווה שרחובות הממלכה מאירים לכם פנים", כתב קמיר לפילבר, "כשתדע שמחר המועצה מתכנסת, והכל כרגיל, אשמח מאוד להתעדכן".

"זוכר ומטפל", השיב פילבר, אך אז הוסיף: "יש משהו עם מימוש כתבי אופציה על עסקה ממרץ – הודעה חד-צדדית של בזק. יכול לברר מה זה? עלה היום". בכך כיוון פילבר לדרישה של הלשכה המשפטית במשרד התקשורת להוסיף סעיף לאישור העסקה ולפיו המשרד שומר לעצמו את הזכות להמשיך בהליך אכיפה על מהלך של בזק מכמה שבועות קודם לכן, כשהחברה מימשה אופציות שהיו לה והגדילה את אחזקותיה ב-yes בלי לקבל קודם לכן את אישור המשרד.

חיילי המשמר המלכותי מחוץ לארמון בקינגהאם בלונדון (צילום: נתי שוחט)

חיילי המשמר המלכותי מחוץ לארמון בקינגהאם בלונדון (צילום: נתי שוחט)

"באיזה מסגרת זה עלה?", תהה קמיר, "כדי שאדע את מי לשאול (אנחנו קבוצה ענקית)". אחרי שפילבר הסביר לו כתב קמיר: "אני חושש שיש בעיה. בודק. תהיה זמין??".

"זמין", השיב מנכ"ל משרד התקשורת.

"אני חושש שזה יתקע את הכל. אני בודק", שב וכתב קמיר.

"אם אני לא זמין אפשר גם דרך אילנית", כתב פילבר והעביר לקמיר את פרטי הקשר של בת זוגו, שעמה נפש בלונדון.

דנה נויפלד, היועצת המשפטית של משרד התקשורת לשעבר, בפתח חקירתה הנגדית במשפט המו"לים. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 9.3.2022 (צילום: יונתן זינדל)

דנה נויפלד, היועצת המשפטית של משרד התקשורת לשעבר, בפתח חקירתה הנגדית במשפט המו"לים. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 9.3.2022 (צילום: יונתן זינדל)

פילבר גם הציע לקמיר לדבר ישירות עם עו"ד נויפלד, אך היועץ של בזק דחה את האפשרות והזהיר פעם נוספת: "אם עכשיו ישימו הסתייגות זה יתקע את העניין. אני לא מבין בשביל מה צריך עכשיו הסתייגות. ממילא מה שהוקנה לכם בחוק, מוקנה לכם בחוק. זה יתקע את הסיפור".

במקביל פנה פילבר מלונדון אל הסמנכ"ל שמילה. "מחר יעבור חלק? דנה הכינה מסמך לחתימה?", ביקש לברר. "שוחחתי איתה", השיב שמילה, "אמרה שיכינו עד מחר, ממתינה לאישור המועצה שתתכנס מחר בין תשע ל-12". "תהיה על זה צמוד!", מסר המנכ"ל לסגנו.

עו"ד תירוש שבה ושאלה את פילבר מדוע עִדכן את קמיר בסוגיה, ועד המדינה שב והסביר כי רצה להבין האם הוספת סעיף סייג לאישור תהיה בעייתית מבחינת בזק. "אם זה בעייתי אני צריך לראות איך אני מתקן את זה", אמר.

בעדותו תיאר פילבר כיצד בעודו בלונדון ניהל כמה שיחות עם קמיר, כולל "אחת ארוכה", כשהוא "באמצע הרחוב מדבר איתו על העניין הזה". פילבר תיאר את מצבו כך: "שוב אני נתקל במכשולים ותוך כדי התהליך מנסה לראות איך אני מתמרן בין כל הגורמים כדי לקדם את העניין".

"עד כמה בדקת מה שאמר לך קמיר?", שאלה עו"ד תירוש.

"לא בדקתי לעומק, אבל אני כן יודע שעשיתי שיחה אחת או משהו עם שמילה כדי להבין את העניין הזה, ושמילה הסביר לי את הסיטואציה, אירוע שלא ברור אם הוא כן הפרה או לא ורוצים להכניס אותו כסוג של הבהרה".

עו"ד יהודית תירוש, התובעת ב"תיק 4000" (צילום: יונתן זינדל)

"מה היה סגנון הדיבור בשיחה עם קמיר?", שאלה עו"ד תירוש, ופילבר השיב במלה אחת: "פטרוני".

פילבר נענה לפטרונו. בהמשך אותו היום כתב לקמיר כי מסמך האישור יסתיים בלא הסעיף המסתייג. "זה הנוסח, בלי התוספת שהזכרת קודם, נכון???", ביקש היועץ קמיר לוודא. אך נראה כי מאבקי הכוחות במשרד לא הסתיימו בשלב זה, שכן בערבו של היום כתב קמיר לפילבר: "מומו היא (ככל הנראה עו"ד נויפלד; א"פ) מתעקשת להעביר את הסייפא שהעברת לי קודם. עם הסייפא הזו אין עסקה!!!".

היועץ של אלוביץ' המשיך והבהיר: "עם סעיף 7 אי-אפשר יהיה לעשות, צריך לסיים את המסמך בסעיף 6. [...] מומו, הסעיף האחרון מנטרל את האישור. המועצה עומדת לאשר באופן מלא – גם מימוש האופציה וגם את המהלך האחרון. את הכל, אלא שדנה מתחכמת. היא מנטרלת את האישור מהדלת האחורית באמצעות הסעיף האחרון, סעיף 7. פשוט הורגת את הכל. כצפוי ממתין לשמוע ממך כשתוכל".

פילבר הרגיע את קמיר: "סעיף 7 לא יהיה במכתב".

"סופית?", דרש קמיר לדעת.

"הנחיתי את שמילה שיוציא". השיב לו פילבר, "הוא מתואם איתי. 'מסביר' לבנות שככה אין טעם בכלל להביא את המכתב, שימצאו דרך אחרת לשמור על האינטרסים שלנו אחר-כך".

"האם זה סגור? סופי או להמתין?", תהה פעם נוספת קמיר.

"מאמין שייסגר במהלך הערב", השיב פילבר.

הסעיף המסתייג לא נכלל במכתב, והעסקה אושרה ללא כל סייג, בהתאם לדרישות דירקטוריון בזק מאלוביץ', ולדרישת אלוביץ', דרך קמיר, מפילבר

ואכן, גם ההתנגדות הזו לאישור המיזוג ללא תנאים כלשהם נבלמה. בסופו של דבר הסעיף המסתייג לא נכלל במכתב, והעסקה אושרה ללא כל סייג, בהתאם לדרישות דירקטוריון בזק מאלוביץ', ולדרישת אלוביץ', דרך קמיר, מפילבר.

"עד כמה בזמן אמת הפעלת שיקול דעת מקצועי?", שאלה עו"ד תירוש את פילבר, "עד כמה שקלת, שאלת?".

"לא שאלתי גורמים אחרים למעט שמילה", הודה פילבר, "ובאיזשהו מקום דחיתי את ההחלטה להמשך. קיבלתי החלטה עם עצמי מתוך מערכת ההחלטות והאילוצים שלי על בסיס המידע שקיבלתי גם מקמיר ומשמילה".

"עד כמה בזמן אמת הפעלת שיקול דעת?", שאלה פעם נוספת עו"ד תירוש.

"לא הפעלתי", השיב פילבר.

"כשפעלת מול שמילה במהלך היום, עד כמה שיתפת את שמילה שהעברת את הנוסח לאנשי בזק, שהיא מתנגדת, שהם מבקשים להוריד את הסעיף", שאלה עו"ד תירוש.

"לא שיתפתי", השיב פילבר.

בהמשך חקירתו העיד פילבר על החריגות באופן שבו קידם את אישור עסקת המיזוג בין בזק ל-yes. "אחר-כך הפעלתי הרבה מאוד שיקול דעת, גם הייתי הרבה יותר מקצועי", אמר פילבר. "אחרי האירוע הזה ככלל, אני קראתי לזה 'פרשתי כנפיים'. זה היה מקרה קיצון, חריג, שלא חזר על עצמו בהמשך, מבחינתי. אירוע קיצוני כזה שבו בא מפוקח ואומר לי 'תעשה ככה' ומציב לי בקשות ודרישות ואני מממש אותן. אירוע כזה ברמה הזו לא חזר על עצמו, בעוצמה הזאת".

לאורך השנתיים שבהן כיהן כמנכ"ל משרד התקשורת, טען פילבר, הוא קיבל מעל 20 החלטות הנוגעות לבזק, ולמעלה ממחצית מהן היו בניגוד לדעת החברה.

"היתה שיחת טלפון על נושא אחר לגמרי, שהוא התקשר אלי, שבה אני על הדרך הזכרתי את העניין הזה, 'הנה תראה, המיזוג עבר בשבוע שעבר ועבר בשקט יחסית'"

עו"ד תירוש שאלה את פילבר האם לאחר ששב מלונדון שוחח על אישור המיזוג עם נתניהו.

"הוא לא שאל אותי על זה שום דבר", השיב פילבר. "היתה שיחת טלפון על נושא אחר לגמרי, שהוא התקשר אלי, שבה אני על הדרך הזכרתי את העניין הזה, 'הנה תראה, המיזוג עבר בשבוע שעבר ועבר בשקט יחסית'".

"מה הוא אמר?", שאלה עו"ד תירוש. "הוא לא הגיב", השיב פילבר.

"בחקירה אמרת ש'הוא הביע שביעות רצון'", העירה עו"ד תירוש.

"שביעות רצון אצל נתניהו זה יכול להיות גם 'אממ הממ, יופי'", הסביר פילבר.

רוב האמת

כשנתיים לאחר מכן, ב-25.6.2017, שוחח פילבר עם דובריו של ראש הממשלה נתניהו בקבוצת ווטסאפ על נסיבות אישור העסקה. בקבוצה, שנקראה "לה פמיליה", השתתפו מלבד פילבר גם שי חייק, בועז סטמבלר, יואב הורוביץ, ניר חפץ ורן ברץ.

פילבר שיתף בקבוצה כתבה של כתב "גלובס" גד פרץ שנשאה את הכותרת "האם מנכ"ל משרד התקשורת התגייס לסייע בעסקת בזק?", וטען בפני חבריו לקבוצה כי ההפך הוא הנכון. "כל התהליך וההחלטות התקבלו קודם, בימי ברגר", כתב פילבר, ובהמשך הוסיף: "מי שטיפל בזה היה שמילה".

"עד כמה הדברים שכתבת, שכל ההחלטות התקבלו בימי ברגר וששמילה ניהל את זה כשהיית בלונדון, עד כמה זה משקף את האמת?", שאלה עו"ד תירוש.

"אני כתבתי את זה עשרה ימים לפני שנעצרתי", השיב פילבר. "מבחינתי בזמן שכתבתי את הדברים האלה זה היה הסטייט אוף מיינד שלי. זה לא היה כל האמת, אבל זה בהחלט היה רוב האמת. זה היה האמת".

"זה היה האמת, ששמילה טיפל בזה?", הקשתה עו"ד תירוש.

"זה לא משקף את מה שאמרתי פה כל היום", השיב פילבר, "אבל באותו זמן זה שיקף את הסטייט אוף מיינד שלי".

מחר תימשך חקירתו הראשית של עד המדינה פילבר.

67104-01-20

משפט המו"לים

להורדת הקובץ (PDF, 1.71MB)