כתב המשפט של "גלובס", אבישי גרינצייג, תובע מיליון שקל מסגן עורך העיתון לשעבר אלי ציפורי בגין גידופים ופגיעה בפרטיות. בכתב התביעה מוגדרים פרסומיו של ציפורי כ"מסע השפלות ולעג שאינו נגמר, שאין בו מגבלות של התנהגות אנושית מקובלת ואין בו קולגיאליות מינימלית". המונח "אובססיה" על הטיותיו השונות מיוחס לציפורי שוב ושוב לאורכו ולרוחבו של המסמך המשפטי. ציפורי, כיום בעל טור ב"מעריב" ומגיש בתחנת הרדיו גלי-ישראל, טרם הגיש כתב הגנה.

אלי ציפורי, בעבר מבכירי העיתונאים הכלכליים בישראל, מקדיש בשנים האחרונות חלק ניכר מזמנו להפצת עלבונות ותיאוריות קשר על עיתונאים שנתפסים בעיניו כעוינים לראש הממשלה, בנימין נתניהו. חלק ניכר ממתקפותיו מכוונות נגד כתבי משפט כמו גרינצייג, שמסקרים את הפרשות הפליליות של נתניהו. גרינצייג הוא כתב המשפט השני שתובע את ציפורי על רקע זה. ברוך קרא, כתב חדשות 13, הגיש נגד ציפורי תביעה בסך 200 אלף שקל בחודש שעבר.

התנהלות זו של ציפורי היא התפתחות של פרקטיקה דומה, ארוכת שנים, שציפורי מכוון כלפי עיתונאים שונים ומגוונים – כאלה שמתחו עליו ביקורת, או שהוא חושד כי הם מיודדים עם עיתונאים שמתחו עליו עליו ביקורת. ההתבטאויות של ציפורי בעניינם כוללות מתקפות משולחות רסן והפצת תיאוריות קשר, בתיבול עלבונות המוגשים בסגנון אינפנטילי.

התביעה של גרינצייג הוגשה היום (9.11) לבית-משפט השלום בהרצליה באמצעות עו"ד צביקה מצקין. בכתב התביעה נטען שציפורי תקף את גרינצייג למעלה מ-160 פעם בטוויטר בפרק זמן של פחות מארבעה חודשים, ובנוסף פרסם "עשרות רבות של פרסומים דיבתיים" בחשבונות הפייסבוק והאינסטגרם שלו. בדיקות תקופתיות של "העין השביעית" הכתירו את ציפורי כעיתונאי המצוטט ביותר בחשבון הפייסבוק של נתניהו – עובדה שמעצימה את התפוצה וההשפעה של פרסומיו המקוונים.

אבישי גרינצייג טוען כי יש להתייחס להשמצות של אלי ציפורי ביתר חומרה משום שהן מניבות לו רווח כלכלי. "יצוין כי הנתבע מפרסם בטוויטר ובפייסבוק מגביות עבור פעילותו", מוסבר בכתב התביעה

חוץ מפיצויים, גרינצייג מבקש מבית-המשפט להורות לציפורי למחוק את כל הפרסומים הפוגעניים שפרסם על אודותיו. כתב התביעה מונה שורה ארוכה של דוגמאות שרובן ככולן קשורות לסיקור הפרשיות הפליליות של נתניהו. בפרסומים של ציפורי, גרינצייג הוא חבר בולט ב"חונטה" של עיתונאים מכל קצוות ענף התקשורת – כולל חברי מערכת "העין השביעית" – שלטענת ציפורי רודפים אותו ואת נתניהו תוך הסתרת קשריהם הסודיים.

בציוצים שצוטטו בכתב התביעה מכנה ציפורי את גרינצייג בשלל שמות גנאי: "עצלן", "גזען", "שרלטן", "בולשביק", "עיתונאי פח" ו"עיתונאי רקוב", וגם "אידיוט שימושי" ו"משרת ועבד" של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. גרינצייג מציין כי ציפורי מכנה את מנדלבליט "עבריין" החבר ב"ארגון פשע מאפיוזי", וטוען כי שופטי בית-המשפט העליון מגינים על היועץ המשפטי לממשלה מפני "חשיפת עבירות שביצע".

באחד הפרסומים כינה ציפורי את גרינצייג "שופר" ש"התחבר לחונטת השמאל, הכוללת את כל כתבלבי החצר של רביב דרוקר". לטענת ציפורי, גרינצייג ועוד שורה של עיתונאים שמסקרים את פרשיות נתניהו הם "קבלני משנה" שמפיצים שקרים ומספקים "שירותי חיסול חשבונות" מטעם משרד המשפטים, שהוא "ארגון פשע של עבריינים כמו מנדלבליט, שי ניצן וליאת בן-ארי".

כתב "גלובס" אבישי גרינצייג (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ הכנסת)

כתב "גלובס" אבישי גרינצייג (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ הכנסת)

בציוץ שכוון אל גרינצייג כתב ציפורי כך: "אתה גזען דוחה ומכוער בשירותם של מנדלבליט ובנט. עם סיסמאות גזעניות ששותלים לך בפה רק כדי ללכלך על מישהו שאתה רק יכול לחלום להגיע לערכיו וליושרתו (הכוונה לשר לבטחון הפנים אמיר אוחנה; א"ב). אבל זו השיטה המלוכלכת שלכם, של ה'סרוגים' הפריבילגים שחושבים שהם באולימפוס כדי להטיף לכולם. לכו, אתם, אתה וליבסקינד". על כך נכתב בכתב התביעה: "אין זו הפעם היחידה שבה מבזה ומשפיל הנתבע [ציפורי] את התובע [גרינצייג] על רקע מוצאו ודתו כמי שמשתייך לציונות הדתית".

לצד הטענות על הוצאת דיבה, גרינצייג טוען שציפורי גם פגע בפרטיותו כשפרסם שוב ושוב תצלום סלפי שלו עם אביעד גליקמן, כתב המשפט של חדשות 13, בצמוד לרבים מהפרסומים המשמיצים. "פרסומי הדיבה מטעם הנתבע חוזרים על עצמם שוב ושוב, בצורה אובססיבית", מודגש בכתב התביעה. הסיבה לכך, טוען גרינצייג, היא ניסיון לפגוע במוניטין שלו ובמקור פרנסתו, "ככל הנראה בשל כך שהתובע מועסק בעיתון 'גלובס', שממנו פוטר הנתבע".

בהתאם, רבים מהפרסומים המשמיצים של ציפורי מופנים כלפי עורכת "גלובס" נעמה סיקולר והמוציאה לאור אלונה בר-און, שפיטרו את ציפורי ב-2019 אחרי שורה של חיכוכים וכמה מקרים של פרסום עובדות כוזבות. את בר-און מכנה ציפורי "אלונה שבלונה", ואת סיקולר הוא מכנה "נעמה הלא נעימה".

בחלק אחר של כתב התביעה נכתב על מקרה שבו ציפורי חזר "באופן אובססיבי" על הביטוי "כל כלב ביג'י יומו", שאותו הפנה לגרינצייג ולשורה של עיתונאים שמשתייכים כביכול ל"חונטה" של "אנשי תשקורת" שרודפים כביכול את נתניהו (ואת ציפורי) – איתי רום, ברוך קרא, אביעד גליקמן, עמוס שוקן, נתי טוקר וקלמן ליבסקינד.

במקרים אחרים כינה ציפורי את גרינצייג "פודל" (של מערכת המשפט) ו"בולדוג" (של בר-און וסיקולר). "נדמה שלנתבע יש חיבה יתרה לזני כלבים", נכתב על כך בכתב התביעה. "פעם הוא מכנה את התובע כלבלב, פעם פודל ופעם בולדוג. מה שבטוח, הנתבע לא החלטי בסיווג הזן הכלבי שאליו משתייך התובע, לשיטתו".

סך התביעות נגד ציפורי: 1.5 מיליון שקל

גרינצייג שולל מכל וכל את הקביעות של ציפורי לגביו. בכתב התביעה נכתב כי בניגוד לציוצים שבגינם הוגשה התביעה, גרינצייג דווקא מפרסם לעתים קרובות כתבות וטורים שבהם נמתחת ביקורת על מערכת המשפט, לרבות היועץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה.

"נדמה שלנתבע יש חיבה יתרה לזני כלבים", נכתב על ציפורי בכתב התביעה. "פעם הוא מכנה את התובע כלבלב, פעם פודל והפעם בולדוג. מה שבטוח, הנתבע לא החלטי בסיווג הזן הכלבי אליו משתייך התובע, לשיטתו"

במקרה לדוגמה שמוצג במסמך המשפטי גרינצייג מפרק את המסד העובדתי שמאחורי אחת הטענות שהטיח בו ציפורי. בחודש ספטמבר פרסם גרינצייג ב"גלובס" ידיעה על התפתחות שחלה ב"תיק 4000", תיק השוחד של נתניהו ובני הזוג שאול ואיריס אלוביץ'.

בדיווח ציין גרינצייג שחוקרי המשטרה שעסקו בתיק בחרו שלא להתחשב בחוות דעת משפטיות של משרד התקשורת ומשרד המשפטים ש"לטענת סנגורי ראש הממשלה הן בגדר 'ראיות מזכות'" שלכאורה מוכיחות שנתניהו פעל בנקיון כפיים. ציפורי כתב על כך שגרינצייג "משקר" וטען שהוא "עיתונאי" (המרכאות במקור) ש"לא טורח לקרוא מסמכים ומשרת את הפרקליטות וגרסותיה השקריות על אוטומט".

בכתב התביעה מציין גרינצייג כי במקרה זה המידע שעליו דיווח – ושבגינו ציפורי תקף אותו – לא הופץ על-ידי המשטרה או הפרקליטות, אלא על-ידי עופר גולן, אחד מדובריו של נתניהו. לדבריו, ציפורי אמור היה לדעת זאת משום שהוא בעצמו כלל את המידע בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו.

גרינצייג טוען כי יש להתייחס להשמצות של ציפורי ביתר חומרה משום שהן מניבות לו רווח כלכלי: "אותו רווח שזוכה לו הנתבע באמצעות פרסומיו במדיות החברתיות הוא באמצעות צבירת קהל עוקבים גדול יותר והגדלת הפופולריות שלו, שהיא אחת הדרכים לזכות בהזדמנויות עיתונאיות ובהכנסות נחשקות. כך גם הנתבע, הנזקק אף יותר לפלטפורמות אלה נוכח פיטוריו בשנת 2019 מעיתון 'גלובס'. ויצוין כי הנתבע מפרסם בטוויטר ובפייסבוק מגביות עבור פעילותו".

ציפורי מתמודד בימים אלה עם עוד שלוש תביעות דיבה, בסכום מצטבר של כ-450 אלף שקל. מלבד התביעה של ברוך קרא שהוזכרה לעיל הוא נתבע גם על-ידי ח"כ יאיר לפיד, בעקבות שורה של גידופים ודברי ביקורת שפרסם ציפורי בפייסבוק – לרבות רמיזה חסרת בסיס שלפיה לפיד פועל בתיאום עם משגרי הרקטות של ארגון חמאס. הפעילה החברתית והעיתונאית לשעבר חנה קים תבעה את ציפורי בגלל השמצות שכוונו כלפיה, שפורסמו גם הן בעמוד הפייסבוק שלו.

הבוקר, בציוץ שפורסם בטוויטר לאחר שגרינצייג הודיע על הגשת התביעה, הכריז ציפורי: "איש לא יסתום לי את הפה. לא גרינצייג ולא ברוך קרא".

21557-11-20

* * *

לעיון בכתב התביעה

להורדת הקובץ (PDF, 20.54MB)