מערכת "גלובס" מתנערת מהפובליציסט אלי ציפורי, בטענה שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו דברים שאינם אמת והטעה את הגולשים. באופן חריג ויוצא דופן, מערכת של כלי תקשורת יוצאת בפומבי נגד אחד העיתונאים העובדים בה ומאשימה אותו בהפצת מידע כוזב ברשת החברתית. זוהי החרפה נוספת בעימות בין "גלובס", המו"ל אלונה בר-און והעורכת הראשית נעמה סיקולר, לבין ציפורי, מי שהיה סגן העורך והאיש החזק בעיתון בתקופה שבה היה בשליטת הטייקון אליעזר פישמן.

ציפורי הוביל במשך השנים, יחד עם העורך הראשי חגי גולן, קו ששירת את האינטרסים הכלכליים של פישמן, ובאופן מובהק מול הבנקים ומול הרגולטורים השונים, כפי שתואר בהרחבה בתחקיר "העין השביעית" ובפרסומים נוספים. מאפיין בולט נוסף של כתיבתו של ציפורי, שמיקם דרך קבע את טוריו בקדמת העיתון, היה הפצת תיאוריית קשר שלפיה בתקשורת הישראלית פועלת "חונטה" של עיתונאים הקשורים באופן סמוי, בין השאר כדי לרדוף את ציפורי עצמו (משלב מסוים החל ציפורי למנות גם את עיתונאי "העין השביעית" באותה קבוצה מסתורית).

עם כניסתה של בר-און לתפקיד המו"לית, היא הצהירה ש"גלובס" יאמץ חזון חדש, וציפורי הוזז מתפקידו לתפקיד של בעל טור בלבד. בתחילה עוד הגנה בר-און על ציפורי באופן פומבי, אולם בהמשך הפסיקו לפרסם בעיתון את הטורים שרתם למלחמה בעיתונאים אחרים וכתיבתו זו הוגבלה לדף הפייסבוק שלו. העימות בין ציפורי למערכת אף עלה על פני השטח בעימות פומבי בינו לבין בר-און בסוף השנה שעברה.

"חשוב לי להבהיר שהסגנון האישי, הפוגעני והלא ענייני בתגובה שלך, אלי ציפורי, כלפי פרופ' עומר מואב, אינו על דעתי ואינו על דעת 'גלובס'. זה לא עניין של ימין או שמאל, אלא של תרבות דיון", כתבה המו"לית לפובליציסט הבכיר בתגובה בדף הפייסבוק של הכלכלן עומר מואב. ציפורי ענה כי סגנונו דווקא ענייני וקבל על "תרבות הדיון" בטוקבקים למאמריו באתר "גלובס".

האזכור של מו"לית "גלובס" כי לא מדובר "בעניין של ימין או שמאל" מתייחס לתפנית אחרת בקריירה העיתונאית של ציפורי: עם התמוטטותו של פישמן החל ציפורי לשנות את יחסו למעסיקו לשעבר ולתקוף אותו בחריפות. במקביל החל גם לאמץ כוכב חדש בכתיבתו: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שעד אז ספג מציפורי לא פעם דברי ביקורת. על רקע החקירות הפליליות נגד נתניהו ורעייתו שרה הרבה ציפורי לפרסם עליהם פוסטים ומאמרי סנגוריה. לפי בדיקת "העין השביעית", ציפורי הוא העיתונאי המצוטט ביותר בדף הפייסבוק של נתניהו.

כעת, כאמור, נרשמה הסלמה נוספת ביחסים העכורים שבין "גלובס" לבין בעל הטור. בגיליון האחרון של "גלובס" פרסם ציפורי מאמר על עסקת הטיעון של שרה נתניהו – והעלה אותו גם לעמוד הפייסבוק שלו. ואולם, שני הטקסטים אינם זהים: לטקסט בפייסבוק נוספה הטענה הכוזבת שלפיה ההרשעה של נתניהו אינה פלילית.

לפי עסקת הטיעון של נתניהו, היא תשלם למדינה 55 אלף שקל ותודה בביצוע עבירת "קבלת דבר בניצול מכוון של טעות הזולת שאין בה מרמה". בגרסה שפרסם ציפורי בעמוד הפייסבוק שלו נוספה הקביעה שלפיה מדובר בסעיף "לא פלילי". זהו ככל הנראה הפרט שהוביל להתנערות של "גלובס". "מערכת 'גלובס' מבקשת להבהיר כי הפוסט שהעלה אלי ציפורי בעמוד הפייסבוק שלו, המתייחס לעסקת הטיעון של שרה נתניהו ואשר נחזה להיות טור שהופיע ב'גלובס' ביום חמישי, איננו הטור שפורסם במקור", הודיעה מערכת העיתון הכלכלי בציוץ שפורסם בטוויטר.

"לטקסט בעמוד הפייסבוק (להבדיל מהפרסום בעיתון) נוספה תוספת שלפי מיטב בדיקתנו אינה נכונה. אלי ציפורי התבקש על-ידינו להבהיר מיידית את הדברים ולדייק בעובדות. בכל מקרה, הגרסה כפי שהופיעה ברשתות היא על דעתו של אלי ציפורי בלבד. לעיתון אין קשר לפרסום, איננו עומדים מאחורי הדברים ועד להשלמת הבירור גם לא יפורסם הטור המקורי באתר 'גלובס'".

אלי ציפורי מסרב באופן עקבי להגיב לפניות "העין השביעית", וכך נהג גם הפעם.

* * *

ההודעה של מערכת "גלובס", טוויטר, 1.6.2019

ההודעה של מערכת "גלובס", טוויטר, 1.6.2019