לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת​בראש טבלת התוכניות של חודש אפריל ניצבת "חדשות סוף השבוע" של חדשות 12, אחריה "חדשות הערב" של כאן 11 ו"סדר יום", המשודרת בכאן ב', כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בעוד שיעור הערבים בקרב אזרחי ישראל עומד על כ-18%, שיעור הייצוג שלהם בתקשורת המשודרת המרכזית עמד באפריל על 2.8% בלבד.

כלי התקשורת מהזרם המרכזי במדינת ישראל אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.

העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

על פי בדיקת חברת יפעת, בחודש שעבר הופיעו בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של כאן ב', כאן 11, גלי-צה"ל, קשת ורשת כ-12,500 דוברים. מתוכם, רק 337 היו ערבים, כ-2.8%. שיעור זה נמוך במעט מחודש מרץ, אז הגיע שיעור הייצוג ל-3.1%, בין היתר על רקע הבחירות לכנסת ותוצאותיה. בחודש אפריל התקשורת התעסקה בעיקר במגפת הקורונה.

חלוקה לפי כלי תקשורת מעלה כי שני הערוצים של תאגיד השידור הישראלי הובילו בפער ניכר על פני גל"צ ושני ערוצי הטלוויזיה המסחריים. זו מגמה קבועה במדד הייצוג, שהחלה מתחילת ימי המדידה בשנת 2016, כשרשות השידור הובילה בביטחה. כאן 11 סיים את חודש אפריל עם 4.9% ואילו כאן ב' הגיע לשיעור ייצוג כמעט זהה של 4.8%. המחמאות, במקרה זה, למנהל חטיבת החדשות בתאגיד ברוך שי שמקפיד על שילוב דוברים ערבים בתוכניות התאגיד דרך קבע.

במקום האחרון באפריל ניצבת רשת 13, שנקלעה לטענתה בשבועות האחרונים למשבר כלכלי חריף, ובהמשך לסכסוך עבודה עם עיתונאי חברת החדשות בערוץ, אולם לאורך כל השנה הפגינה הדרה מתמשכת של החברה הערבית בישראל. את חדשות 13 עורך ישראל טויטו.

כפי שניתן לראות מהתרשים שלהלן, ברשת מסתמנת מגמת ירידה בחודשים הראשונים של השנה ואילו בשני הערוצים של התאגיד מסתמנת מגמת עלייה. גלי-צה"ל, אחרי שנים שבהן סיימה כמעט תמיד במקום האחרון של מדד הייצוג, מתייצבת על המקום השלישי. הישג יחסי זה יש לזקוף הן לשיפור במצב הייצוג של גל"צ והן להדרה הגוברת בשני ערוצי הטלוויזיה המסחריים.

​בראש טבלת התוכניות של חודש אפריל ניצבת "חדשות סוף השבוע" של חדשות 12, עם שיעור ייצוג של 18.3%, הרבה יותר מכל תוכנית מרכזית אחרת. את שיעור הייצוג הגבוה חבה "חדשות סוף השבוע", שמגישה דנה ויס ועורכים קלי בן-יאיר ואליק מרגלית, לשלושה דיווחים של העיתונאי פוראת נסאר. במשך שלושה שבועות נפרדים לאורך החודש דיווח נסאר במהדורת מוצ"ש, הזוכה לנתוני צפייה גבוהים במיוחד, על התמודדות החברה הערבית עם איום מגיפת הקורונה.

למקום השני הגיעה "חדשות הערב", מהדורת החדשות היומית של כאן 11, עם 8.4%. במהדורה, שמגישה דוריה למפל ועורך עילי לוין, משולבת דרך קבע פינת "קול איסראיל" של העיתונאי ערן זינגר, המוקדשת בכל פעם לפן אחר של החברה הערבית בישראל. במקום השלישי תוכנית הרדיו "סדר יום", המשודרת בכאן ב', עם 8.0%. התוכנית, בהגשת קרן נויבך ובעריכת מירית הושמנד, ממשיכה להציג את הנתונים הטובים שאפיינו אותה בחודשים האחרונים ומוכיחה שגם בפורמט של תוכנית רדיו יומית אפשר להגיע לשיעור ייצוג גבוה של החברה הערבית בישראל.

אם בוחנים אך ורק את תוכניות הרדיו המרכזיות ניכר כי בחודש האחרון הובילו תוכניות כאן ב' על תוכניות גלי-צה"ל. מדובר בהיפוך לתמונת המצב שהסתמנה ברבעון הראשון של השנה. אל "סדר יום", שהגיעה לשלישיה הפותחת בין כלל התוכניות (8%), הצטרפו בראש טבלת תוכניות הרדיו גם "קלמן ליברמן" (6.4%), שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ועורך איתמר דרוקמן, ו"הבוקר הזה" (5.4%), שמגיש אריה גולן ועורך ינון סרוסי.

על רקע מגפת הקורונה אוחדו במהלך חודש אפריל שתי תוכניות בגלי צה"ל, "מה בוער" ו"רינו צרור", לתוכנית אחת, "מה בוער עם רזי ברקאי ורינו צרור". התוכנית המאוחדת, בעריכת נורית קנטי ומירון ששון, השיגה שיעור ייצוג של כ-4.3%.

בתחתית הטבלה ניצבת "וילנסקי את ברדוגו" של גל"צ, בהגשת ירון וילנסקי ויעקב ברדוגו. כ-150 דוברים השתתפו בתוכנית לאורך חודש אפריל, מתוכם רק שניים היו ערבים.

תוכנית החדשות הנצפית והמשפיעה ביותר בכל אחד מערוצי החדשות היא מהדורת החדשות המרכזית המשודרת בשעה שמונה מדי ערב. בדיקה של המהדורות מעלה כי גדל הפער בין "חדשות הערב" של כאן 11, בהגשת דוריה למפל ובעריכת עילי לוין, לבין שתי המהדורות המרכזיות בערוצים המסחריים, זאת לעומת תוצאות הרבעון הראשון של השנה.

"חדשות הערב" של כאן 11 עלתה מ-4% ברבעון הראשון של השנה ל-8.4% באפריל. המהדורה המרכזית של חדשות 13, בהגשת תמר איש-שלום ואודי סגל ובעריכת ליאור לנדנברג עלתה מ-2% ל-2.6% ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 12, בהגשת יונית לוי ובעריכת גיא סודרי, ירדה מ-2.3% ל-2.1%.

הדרה כמעט מוחלטת של החברה הערבית נמצא גם אם נדליק את הטלוויזיה בשעות הפרה-פריים. דווקא בשעות הללו אפשר היה למצוא בעבר ייצוג גדול יותר לחברה הערבית, בפרט ב"לונדון את קירשנבאום", אבל גם בתוכניות אחרות. בשעות שלפני המהדורה המרכזית אפשר להרחיב על נושאים שאין להם מקום במהדורת החדשות המסכמת את היום. מנתוני מדד הייצוג עולה כי עורכיהם מאמינים שאין מקום להתעניין בנעשה בקרב החברה הערבית בישראל.

בכל תוכניות הפרה-פריים כמעט ולא שולבו דוברים ערבים. המצב מעט טוב יותר ב"חמש עם רפי רשף" של חדשות 12, בעריכת דניאל בשך, וב"קלמן וסג"ל", התוכנית של קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל בכאן 11, שעורך נתנאל בן-שושן, גם תוכניות האלה רחוקות מלספק ייצוג הולם לאזרחי ישראל שאינם יהודים. בתחתית טבלת הפרה-פריים ניצבת תוכניתו של יעקב אילון, ששודרה רק בשבוע הראשון של חודש אפריל ואז ירדה מלוח שידורי חדשות 13. בשבוע זה לא שובץ בה אפילו דובר ערבי אחד.

"החדשות עם יעקב אילון" לא היתה התוכנית היחידה שהדירה לחלוטין את החברה הערבית בחודש שעבר. מתוך 24 תוכניות שבמעקב צמוד של מדד הייצוג, בשש לא הופיע אפילו דובר ערבי אחד לאורך כל החודש (המדד, יש לציין, מתייחס לערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והגדה המערבית אינם נספרים):

  • "המטה המרכזי" של חדשות 13, בהגשת אילה חסון ובעריכת הדס ריבק.
  • "מהדורת השבת" של חדשות 13, בהגשת הילה קורח ובעריכת ניר בכר.
  • "החדשות עם יעקב אילון" של חדשות 13, בעריכת קרן גזית.
  • "אולפן שישי" של חדשות 12, בהגשת דני קושמרו ובעריכת רון ירון.
  • "חדשות השבוע" של כאן 11, בהגשת ירון דקל ובעריכת אילן ליאור.
  • ו"שישי עם אילה חסון", בעריכת דפנה פרבר.

ב-6 התוכניות הללו יחד התראינו והתארחו בחודש שעבר כ-470 משתתפים. אף לא אחד מהם היה ערבי.

בטבלה הכללית המשקללת את נתוני כל התוכניות המרכזיות מתחילת השנה אפשר לראות כי בזכות חודש אפריל זינקה "חדשות סוף השבוע" של חדשות 12 מהמקום התשיעי ועד למקום הראשון. כמו כן, "סדר יום" של כאן ב' ו"רינו צרור" של גל"צ החליפו מקומות ו"חדשות הערב" עלו מקום אחד, על חשבון "וילנסקי את ברדוגו".

באופן כללי עדיין ניכרת השליטה של תוכניות הרדיו המרכזיות בחלק העליון של הטבלה. למעשה, כל תוכניות הרדיו הנמדדות הצליחו להשיג נתון גבוה מהממוצע. כמו כן, בולטת מאוד ההדרה בחדשות 13, שלא הצליחה לשבץ אפילו תוכנית אחת מעל לממוצע של חודשים ינואר עד אפריל 2020.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה​​