לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

בשבוע שעבר (15-21.3) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל כ-3,250 דוברים, מתוכם רק 64 היו ערבים (כ-2%), כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בלט לרעה בשבוע שעבר ערוץ רשת 13 (מנכ"ל חברת החדשות בערוץ: ישראל טויטו). בשידורי החדשות והאקטואליה של רשת הופיעו בשבוע שעבר קרוב ל-800 דוברים, מתוכם רק שניים היו ערבים (כ-0.3%). בקצה השני ניצבת רשת כאן ב' של תאגיד השידור הישראלי, שם 27 מתוך כ-525 דוברים היו ערבים, כ-5.1%.

כלי התקשורת מהזרם המרכזי במדינת ישראל אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.

העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

בראש טבלת התוכניות השבועית שלוש תוכניות רדיו, אחת מגלי-צה"ל ושתיים מכאן ב'. במקום הראשון ניצבת "רינו צרור" של גלי-צה"ל, שעורך מירון ששון. שני דוברים ערבים הופיעו בשבוע שעבר בתוכנית, וכיוון שממוצע הדוברים השבועי בתוכנית עומד על 27, שיעור הייצוג עומד על כ-7.5%. "רינו צרור" היא התוכנית שהגיעה בשנת 2019, השנה הראשונה לשידורה, למקום הראשון בטבלה השנתית של מדד הייצוג.

במקום השני ניצבת התוכנית החדשה של כאן ב', "שלי וגואטה", שמגישים שלי יחימוביץ' ויגאל גואטה ועורכת רוית לוי-דמסקי. בשבוע שעבר הופיעו בתוכנית שני דוברים ערבים, וכיוון שממוצע הדוברים השבועי עומד על 40 שיעור הייצוג של התוכנית היה כ-5%. בתוכנית המקבילה, אגב, "וילנסקי את ברדוגו", שיעור הייצוג היה כמחצית, 2.3%.

במקום השלישי ניצבת "הבוקר הזה" של כאן ב', שמגיש אריה גולן וערכו ינון סרוסי, אפרת וייס, עתאמנה והבי ועפרה ארליך. בתוכנית הופיעו בשבוע שעבר 4 דוברים ערבים, כ-4.8% מכלל הדוברים השבועי הממוצע, שעומד על 84.

בסך הכל, ב-11 מתוך 21 התוכניות שנכללות במדד הייצוג ואשר שודרו בשבוע הנבדק הודר הציבור הערבי באופן מוחלט (המדד, יש לציין, מתייחס לערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והגדה המערבית אינם נספרים):

• "קלמן ליברמן" של כאן ב', שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן, ועורך איתמר דרוקמן.

• "קלמן וסג"ל" של כאן 11, שמגישים קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל, ועורך נתנאל בן-שושן.

• "חדשות השבוע" של כאן 11, בהגשת ירון דקל ובעריכת אילן ליאור.

• "חמש עם יעקב אילן" של חדשות 13, בעריכת דפנה פרבר.

• "6 עם אמנון לוי" של חדשות 13, בעריכת אוהד כהן.

• המהדורה המרכזית של חדשות 13, שמגישים תמר איש-שלום ואודי סגל ועורך ליאור לנדנברג.

• "שישי עם אילה חסון" של חדשות 13, שערכה דפנה פרבר.

• "חדשות סוף השבוע" של חדשות 12, בהגשת דנה ויס ובעריכת קלי בן-יאיר.

• "חמש עם רפי רשף" של חדשות 13, בעריכת דניאל בשך.

• "שש עם עודד בן-עמי" של חדשות 12, בעריכת תירזה אליה-זיסמן.

• "מהדורת השבת" של חדשות 13, בהגשת הילה קורח ובעריכת ניר בכר.

ב-11 התוכניות הללו יחד התראינו והתארחו בשבוע שעבר כ-550 משתתפים. אף לא אחד מהם היה ערבי.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה​​​​​​​