לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

בשבוע שעבר הושקו באופן רשמי הקמפיינים של המחנה-הדמוקרטי וימינה. כמו בהשקת קמפיינים של רשימות אחרות, גם אלה היו אירועים חסרי חשיבות גדולה מבחינה פוליטית, שנועדו למעשה לשרת את המטרות התעמולתיות של הרשימה.

ואולם, במיטב המסורת הקלוקלת של התקשורת הישראלית, שמעדיפה לעסוק בתככים ובקמפיינים עצמם במקום בענייני מהות, אירועי יחסי-הציבור סוקרו בשלל כלי תקשורת.

השקת הקמפיין של ימינה, שהתקיימה במועד שידור המהדורות המרכזיות בטלוויזיה, אף זכתה לדיווחים בשידור חי, כשברקע סכסוך פומבי שהתגלע באותם ימים בין השר בצלאל סמוטריץ' לראש הממשלה בנימין נתניהו. השקת הקמפיין של המחנה הדמוקרטי, שנערכה בצהרי היום, זכתה לאזכורים במהדורות החדשות המרכזיות של חדשות 12 וכאן 11.

אתמול בערב, בשעת שידור מהדורות החדשות המרכזיות בטלוויזיה, השיקה הרשימה-המשותפת את הקמפיין שלה בשפה העברית. בניסיון לפנות לקהל היהודי התקיים אירוע בתל-אביב, קרוב למערכות החדשות, והנאומים נישאו בשפה המובנת לרוב אזרחי ישראל. למרות זאת, במהדורות החדשות המרכזיות הצליחו הפעם להתאפק ולא שילבו אפילו דיווח קצרצר על הדברים שנאמרו באירוע. לא בכאן 11, לא בחדשות 12 ולא בחדשות 13.

כשרוצים, מסתבר, עורכי מהדורות החדשות המרכזיות יכולים לשמור על סטנדרטים מקצועיים גבוהים ולהקדיש את הדיווחים הפוליטיים לענייני מהות בלבד.

גם "מעריב" התעלם כליל מההשקה. באופן מעניין, "מעריב" דומה לחברות החדשות בטלוויזיה בכך שגם במערכת "מעריב" וגם במערכות חדשות 12 ו-13 אין כתב ייעודי המכסה את הרשימה המשותפת. בכל המערכות האחרות המצב היה טוב יותר: ב-ynet וב"וואלה" הקדישו ידיעה וכתבת וידיאו להשקה, באתר "גלובס" דיווחו עליה וכך גם באתר "הארץ". בגליונות העיתונים הבוקר, מחוץ ל"מעריב" כאמור, שהתעלם מההשקה, ניתן היה למצוא ידיעה מפורטת ב"הארץ" וידיעת תצלום ב"ידיעות אחרונות".

אמנם רוב העמוד ב"ידיעות אחרונות" הוקדש לסיקור העתירה לפסילת המפלגה, אך ניתנה לה גם התייחסות באופן ישיר. ב"ישראל היום", לעומת זאת, המציג יחס עוין למפלגה באופן עקבי, התעלמו כליל מהשקת הקמפיין - למרות שהעיתון מוביל ב"סיקור קמפיינים" והתמסרות למסרי תעמולה (של הליכוד) - אך מצאו מקום לכותרת על כך שהליכוד הצטרף לעתירה שקראה "לפסול את הרשימה המשותפת" בשל "הסתה לגזענות, תמיכה בארגון טרור ושלילת קיומה של ישראל כמדינה יהודית".

* * *

פרויקט "נוכחים נפקדים" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם יפעת מחקרי מדיה