בשבוע שעבר (9-15.6) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל כ-2,600 דוברים, מתוכם רק 55 היו ערבים (כ-2.1%), כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

כלי התקשורת מהזרם המרכזי במדינת ישראל אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים. העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

בראש הטבלה ניצבת "אולפן שישי", תוכנית הטלוויזיה השבועית של חדשות 12 בהגשת דני קושמרו ובעריכת רון ירון. התוכנית, שמובילה את הטבלה המצטברת מתחילת השנה עם ממוצע ייצוג משוקלל של קרוב ל-12%, הגדילה בשבוע שעבר את הפער מהמקום השני כששילבה 4 דוברים ערבים, כ-22% מכלל הדוברים בשבוע ממוצע.

מיד אחריה "חדשות הערב", מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11 שמגישה דוריה למפל ועורך עילי לוין. המהדורה מספקת דרך קבע שיעורי ייצוג גבוהים, לא מעט בזכות "קול-איסראיל", המדור הקבוע של ערן זינגר המוקדש לחברה הערבית בישראל. בשבוע שעבר התמקדה כתבתו של זינגר בלימודי שחייה בחברה הערבית.

שתי תוכניות הגיעו יחדיו למקום השלישי, "סדר יום" של כאן ב', בהגשת קרן נויבך ובעריכת מירית הושמנד-מיטראני, ו"חדשות סוף השבוע" של חדשות 12, שהגישה דנה ויס וערכו ישי הראל ותירזה אליה-זיסמן. ב"סדר יום" הופיעו ארבעה דוברים ערבים ואילו ב"חדשות סוף השבוע" הופיעו שני דוברים ערבים בלבד, אולם כיוון שמספר כלל הדוברים הממוצע שונה הגיעו שתי התוכניות לאתו שיעור ייצוג: כ-13.3%.

מתוך 23 התוכניות המרכזיות שנכללות במעקב השבועי, 11 תוכניות הדירו בשבוע שעבר את החברה הערבית באופן מוחלט (מדד הייצוג, יש לציין, מתייחס לערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והגדה המערבית אינם נספרים):

  • "פגוש את העיתונות" של חדשות 12, בהגשת רינה מצליח ובעריכת דן דובין.
  • "המטה המרכזי" של חדשות 13, בהגשת אילה חסון ובעריכת הדס ריבק.
  • "מה בוער" של גלי צה"ל, בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי.
  • "שישי עם אילה חסון" של חדשות 13, בעריכת גילי ברוש.
  • "נכון להבוקר" של גלי צה"ל, בהגשת ישי שנרב ובעריכת הדר איזק.
  • "קלמן וסג"ל" של כאן 11, שמגישים קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל ועורך נתנאל בן-שושן.
  • "חדשות השבוע" של כאן 11, בהגשת ירון דקל ובעריכת אילן ליאור.
  • "חמש עם רפי רשף" של חדשות 12 בעריכת דניאל בשך.
  • "לפני החדשות עם אודי סגל" של רשת 13 בעריכת תום כספי.
  • "הבוקר הזה" של כאן ב', בהגשת אריה גולן ובעריכת ינון סרוסי.
  • "החדשות עם יעקב אילון" של חדשות 13, בעריכת אסף ברנע.

ב-11 התוכניות הללו יחדיו השתתפו בשבוע שעבר כ-375 דוברים. אף לא אחד מהם היה ערבי.

 

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה