"אני לא לבד", מצהירה שרון שפורר: לשכת עורכי-הדין בראשותו של אפי נוה התנהלה באגרסיביות כלפי עיתונאים שביקשו לפרסם ממצאים שליליים וביקורתיים על היו"ר, הגישה נגדם תביעות השתקה ופעלה באופן כוחני ובעייתי.

כזכור, מזה כשנתיים מתנהלת תביעה של לשכת עורכי הדין והיו"ר לשעבר נוה בסך כמיליון שקל נגד שפורר, בגין סדרת כתבות שפרסמה באתר "המקום הכי חם בגיהנום". התביעה ממשיכה להתנהל למרות שנוה נאלץ לעזוב את תפקידו כיו"ר הלשכה, משום שנחשד בפלילים בשתי פרשיות מתוקשרות, ואף נבחר לו מחליף – עורך-הדין אבי חימי.

אתמול (17.3) הגישה שפורר את תצהירה ותצהירי עדים מטעמה. "אני לא לבד", כותבת כאמור שפורר, "סיפורו של גור מגידו, המובא בתצהיר מטעמו, מראה כיצד לשכת עורכי-הדין והעומד בראשה הגישו שתי תביעות כנגדו, וזאת למרות שלא שגה בדבר". ואכן, בתצהיר שהוגש מטעם מגידו מצהיר העיתונאי כי הלשכה ונוה תבעו אותו "מבלי שהם טוענים כי שגיתי בכתבות בהצגת עובדות, אלא רק כי הרושם שיצרתי האיר אותן באור שלילי".

מגידו, שפרסם את הכתבות על נוה כשעבד ב"גלובס" (מאז עבר לכתוב ב"דה-מרקר"), מוסיף בתצהיר כי התקיימו בקשר לתביעות נגדו שתי ישיבות גישור שבסופן "תביעות המיליונים של לשכת עורכי-הדין ואפי נוה כנגדי הסתיימו בקול ענות חלושה, וזאת לאחר פרסום הבהרה של לשכת עורכי-הדין כי היא מכבדת את חופש הביטוי, ותוך שהעיתון מביא את תגובת הלשכה בהודעת ההבהרה".

גור מגידו: "כחלק מהרצון של דוברות הלשכה להוריד אותי מהכתבות קיבלתי רמיזות כי אוכל לקבל מימון לטיסות לסיקור כנסים של לשכת עורכי-הדין"

"לאחר סיום ההליך", מצהיר מגידו, "שמעתי ממכרים כי אפי נוה מסתובב ומכפיש אותי בכל מיני צורות בפני קולגות, וכולל טענה כי 'גלובס' ואני התנצלנו כלפיו". ועוד טוען מגידו בתצהירו: "כחלק מהרצון של דוברות הלשכה להוריד אותי מהכתבות קיבלתי רמיזות כי אוכל לקבל מימון לטיסות לסיקור כנסים של לשכת עורכי-הדין. לטעמי מדובר בהתנהלות לא אתית, ולכן סירבתי".

שפורר מציינת בתצהירה כי התביעות נגד מגידו נמשכו, אך "הכתבות לא הוסרו, לא תוקנו ולא דבר". לדבריה, "כל מטרת הלשכה והעומד בראשה היתה להרתיע עיתונאי זה ועיתונאים אחרים, ולא דבר אחר".

מקרה נוסף שמזכירה שפורר בתצהירה הוא של העיתונאי אמיר שואן, שעבד עד לאחרונה ב"ידיעות אחרונות". שואן מתאר בתצהירו את האיומים שספג מלשכת עורכי-הדין כשביקש לפרסם מידע לא מחמיא על נוה, ואת הלחצים שהפעילו עליו בלשכה באמצעות העורך שלו לשעבר, ניר חפץ. "חפץ", מזכירה שפורר, "כיום הוא עד מדינה ב'תיק 2000', שם הוא מעיד על הקשר בין ראש הממשלה למו"ל 'ידיעות אחרונות'".

שרון שפורר: "כל מטרת הלשכה והעומד בראשה היתה להרתיע עיתונאי זה ועיתונאים אחרים, ולא דבר אחר"

"בשנת 2013 הייתי כתב 'ידיעות אחרונות'", מספר שואן בתצהיר נלווה שהוגש לבית-המשפט. "במסגרת זו ערכתי תחקיר שמצא ליקויים בלשכת עורכי-הדין, ובמחוז תל-אביב שבראשו עמד נוה". בין היתר ביקש לפרסם כי נוה השתמש בתו נכה שאינו שלו לצרכיו האישיים, כי נוה השתמש לכאורה בכספי הלשכה לצורך הטסת מקורבים ושיכונם במלונות באילת בזמן כנסים, וכי היו"ר גם מחק לכאורה תכנים מפרוטוקול של לשכת עורכי-הדין.

לפי שואן, "אפי נוה שכר את היועץ מאיר סויסה כדי לבלום את התחקיר. [...] בכל פעם שהעליתי טענה במסגרת התחקיר למענה מאפי נוה, כגון כזו שמדברת על ניפוח בתקנים, פעל סויסה על מנת לסכל את התחקיר שלי והערים עלי קשיים. כאשר התחקיר עמד להתפרסם חיכינו לתשובה מנוה, אך התקשר אלי מי שהיה העורך שלי בעבר, ניר חפץ. חפץ הציג עצמו כחבר, שמתקשר לברר מה קורה בעניין התחקיר שלי. אחרי שחפץ שאל אותי על הקשיים בתחקיר ומה הראיות שיש לי בתחקיר, הוא התוודה בפני שהוא שוקל לקחת את נוה בתור לקוח. באותו הרגע הבנתי כי יש סיכוי גבוה שטומנים לי פח.

אמיר שואן: "חפץ הציג עצמו כחבר, שמתקשר לברר מה קורה בעניין התחקיר שלי. אחרי שחפץ שאל אותי על הקשיים בתחקיר ומה הראיות שיש לי בתחקיר, הוא התוודה בפני שהוא שוקל לקחת את נוה בתור לקוח. באותו הרגע הבנתי כי יש סיכוי גבוה שטומנים לי פח"

"בכירי הלשכה קבעו פגישה עם עורכת-הדין של 'ידיעות אחרונות' ורצו להציג את הצד שלהם. בפגישה נכחו עו"ד שמואל קסוטו, ניר חפץ, מנכ"ל המחוז נתי פרץ ואפי נוה. עו"ד קסוטו איים עלי בכוחנות כי ייקח לי את הבית וכי המשפחה שלי תיאלץ לשלם. קסוטו טען שאמרתי בעבר שיש לי ראיות טובות לתחקיר, ולשיטתו כבר 'הרשעתי' את נוה.

"מהדברים שקסוטו ציטט אותי הבנתי שחפץ הקליט שיחתו עמי, והשתמש בה על מנת לעזור לסכל את התחקיר. עזבתי את החדר בזעם. לאחר ששבתי, המשיכו נוה ואנשיו להתנהג בכוחנות. לאחר פגישתנו התברר לי כי חפץ המשיך להרעיף על עורכי-הדין של 'ידיעות' חומרים כדי לשכנעם למנוע את פרסום הכתבה. בסופו של דבר הכתבה נגנזה מטעמים משפטיים שאינם בידיעתי האישית".

לפי שפורר, "לפחות על עיתונאי נוסף אחד איימה הלשכה, הילו גלזר, בשיטות דומות: תגובות כוחניות, הזמנה של עורכי-דין לפגישה להגיב ונסיונות להשתיק ביקורת".

שמואל קסוטו מסר בתגובה לתצהיר של שואן: "אכן היתה פגישה במשרדי ליבליך-מוזר, שייצגו את 'ידיעות אחרונות', שבה נכח גם שואן. מה שהוא טוען לגבי לא נכון, ובכל מקרה לא מקובל ולא חוקי להתייחס לדברים שהיו במשא-ומתן לפשרה בתיקים".

71274-01-17

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 2.2MB)

להורדת הקובץ (PDF, 1.44MB)