העיתונאית העצמאית שרון שפורר עתרה היום לבית-המשפט העליון בדרישה כי יבטל את החלטת שופט בית-משפט השלום בהרצליה, גלעד הס, לפסול את עצמו מלדון בתביעת העתק שהגישו נגדה לשכת עורכי-הדין והעומד בראשה עו"ד אפי נוה. לטענת שפורר, כפי שבוטאה על-ידי בא-כוחה עו"ד יהונתן קלינגר, השופט הס שגה כשפסל עצמו מלדון בתיק, שכן אינו נמצא בניגוד עניינים המחייב את פסילתו.

זה למעלה משנה מנהלים לשכת עורכי-הדין בישראל והיו"ר נוה תביעה בסך כמיליון שקל נגד שפורר בעקבות סדרת כתבות שפרסמה עליהם באתר "המקום הכי חם בגיהנום". בדיון הראשון בתביעה, שנערך בקיץ האחרון, נשלחו הצדדים לגישור, אך לאחרונה הודיעו כי הגישור כשל ואין ברירה אלא לקיים את המשפט.

ימים אחדים לאחר שהוגשה הודעה זו לבית-המשפט פרסם השופט גלעד הס החלטה, שעליה דווח בהרחבה ב"דה-מרקר", ולפיה הוא פוסל את עצמו מלדון בתיק. השופט הס הסביר כי הפסילה העצמית נובעת מ"שינוי נסיבות שאירע לאחרונה". לפי השופט, בת זוגו, עו"ד שרון לובצקי-הס, הצטרפה כשותפה במשרד עורכי-הדין עמית, פולק, מטלון ושות', "אשר לחלק משותפיו קשרי חברות" עם נוה. השופט הס הסביר כי "בנסיבות אלו, ולו רק מטעמי נראות, סברתי לנכון כי אין מקום שאמשיך לדון בתיק הזה".

"מאחר שעל פניו הפסילה של הס אינה נחוצה", נכתב ב"דה-מרקר", "קשה לא לתהות אם השופט חיפש סיבה 'להיחלץ' מהתיק הנפיץ הזה, שבו הוא נדרש להכריע בעניין תביעה אישית של יו"ר הלשכה (שגם יש לו השפעה על קידום שופטים)". כעת דורשת שפורר, כאמור, לחייב את השופט הס לדון בתיק. "היה על בית-המשפט קמא להציג את הנושא בפני בעלי הדין, לשאלם האם לדעתם יש מניעות לישיבתו בדין", נטען בעתירתה.

עו"ד קלינגר מציין עוד בעתירה כי לפי חוק בתי-המשפט "ישנה רשימה פתוחה ורשימה סגורה של מקרים בהם יפסול עצמו בית-משפט". ברשימה הפתוחה מובהר כי אל לשופט לשפוט ב"נסיבות שיש בהן כדי ליצור חשש ממשי למשוא פנים בניהול המשפט". ברשימה הסגורה נמנים בין היתר מקרים שבהם השופט או בן משפחתו הם צד להליך, או מצויים במצב שבו יש להם עניין כספי בו. הנסיבות הנמנות בחוק, טוען עו"ד קלינגר, לא מתקיימות במקרה זה.

לפיכך מבקשת שפורר מבית-המשפט העליון לבטל את ההחלטה של השופט הס, ולהורות לו להמשיך לדון בתיק.

ע"א 3168/18
71274-01-17

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 201KB)