הכנסת תדון במערך התעמולה הסמויה של גלעד ארדן והמשרד לנושאים אסטרטגיים, שנחשף בתחקיר "העין השביעית". בישיבה שתקיים ועדת השקיפות של הכנסת בחודש הבא ביוזמת ח"כ נחמן שי מהמחנה-הציוני, נציגי המשרד אפוף הסודיות יתבקשו להסביר אילו גופים בארץ ובעולם מקבלים כספי ציבור כדי להפיץ תעמולה – ולשם מה.

הישיבה תתקיים ביום רביעי, 28 בפברואר 2018, בשעה 9:30, ותנוהל על-ידי ח"כ סתיו שפיר, יו"ר הוועדה. מלבד נציגי המשרד לנושאים אסטרטגיים הוזמנו לישיבה גם נציגים ממשרד החוץ, משרד הפנים ולשכת הפרסום הממשלתית. הישיבה אמורה היתה להתקיים בשבוע הבא, אך נדחתה ב-20 יום לבקשת המשרד לנושאים אסטרטגיים, שהצהיר כי בכוונת ארדן להתייצב ולהשיב על שאלות.

בשנתיים האחרונות ניהלה ח"כ שפיר שתי ישיבות ארוכות שבהן ניסו היא ושאר הנוכחים להבין מה בדיוק עושה המשרד של ארדן, אך קיבלו מידע חלקי בלבד. נציגי המשרד הסבירו להם שחשיפת המידע תפגע באפקטיביות של פעילותם. "אחד הדברים שהכי מאפיינים את העבודה שלנו זה מדיניות No Logo", אמרה מנכ"לית המשרד, סימה וואקנין-גיל, בדיון שהתקיים ביולי 2017. "על שום פעילות שאנחנו עושים, בוודאי ובוודאי אם היא מוגדרת אצלנו רגישה, לא תראו את החותמת של המשרד לנושאים אסטרטגיים, ולא את השר מתראיין על זה או לוקח קרדיט".

ח"כ נחמן שי: "שרים אשר משתמשים בתקציב משרדיהם ללא שקיפות, על מנת לצבור מוניטין ציבורי ועוצמה פוליטית, יוצרים טעם לפגם וניצול גס ובוטה של משאבי המדינה"

תחקיר "העין השביעית" שפורסם השבוע חשף כי המשרד מפעיל רשת של ארגונים חוץ-ממשלתיים שמפיצים מסרים מטעמו כחלק ממה שמוגדר כ"מערכה נגד הדה-לגיטימציה של ישראל". חלק מהארגונים הללו מקבלים מימון ישיר מהמשרד, ואחרים מתוגמלים בדרכים אחרות – בין היתר באמצעות רכישת ראיונות ודיווחים חיוביים על אודותיהם מגופי תקשורת ישראליים. בין כלי התקשורת שחתמו עסקאות תעמולה מסוג זה נמנים קבוצת "ידיעות אחרונות", חברת הטלוויזיה קשת, "ג'רוזלם פוסט" ועוד.

לטענת ח"כ שי, רכישת סיקור עיתונאי חיובי היא מעשה לא ראוי, ושרים ומשרדי ממשלה צריכים להימנע ממנו. "מדובר בהמשך ישיר למיליוני השקלים אשר הופנו לפרסום תכנים בהשתתפות שרים בכירים, לקידום משרדם והאדרת פועלם תוך שימוש לא ראוי בכספי ציבור", כתב במכתב ששלח ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין. "שרים אשר משתמשים בתקציב משרדיהם ללא שקיפות, על מנת לצבור מוניטין ציבורי ועוצמה פוליטית, יוצרים טעם לפגם וניצול גס ובוטה של משאבי המדינה".

בשבוע שעבר, בראיון ל"העין השביעית", הסביר חבר-הכנסת כי הוא תומך במאבק ביוזמות החרם על ישראל, אך מתנגד לאופן שבו פועל המשרד לנושאים אסטרטגיים. "אני מאלה שמאוד מצדדים במאבק ב-BDS, וחושב שישראל צריכה להשקיע בו מאמצים", אמר. "אבל פה אני לא רואה מאבק ב-BDS, אלא קידום של המשרד לעניינים אסטרטגיים בתקשורת הישראלית. זה לא אותו דבר".

* * *

לצפייה בשני הדיונים הקודמים בוועדת השקיפות