שתי תוכניות האקטואליה החדשות שעלו לאוויר בעקבות פיצול ערוץ 2, "חדשות הבוקר עם ניב רסקין" של ערוץ קשת 12 ו"לפני החדשות עם אודי סגל ולוסי אהריש" של ערוץ רשת 13, מדירות את האוכלוסייה הערבית במידה חריפה אף יותר מהמקובל בתקשורת המשודרת בישראל, כך עולה מבדיקה מיוחדת שביצעה חברת יפעת מדיה עבוד מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

"חדשות הבוקר עם ניב רסקין" היא תוכנית הבוקר החדשה של קשת, שעלתה לשידור לרגל פיצול ערוץ 2. התוכנית, שעורך מירון ששון, הוצגה כניסיון להציע דבר מה חדש לצופי השעות המוקדמות של היום. "יש פה ניסיון לייצר משהו שלא היה כאן", אמר רסקין בראיון ל"ישראל היום" טרם פיצול ערוץ 2, "הכוונה היא לתרגם את תוכנית הרדיו לשפה טלוויזיונית, עם ראיונות של האנשים המעניינים, פרשנים, כתבים ונקודות שידור. אם בא לך לראות חדשות ובא לך לדעת מה הולך לקרות היום - זה המקום שלך. אנחנו ניגע בכל מה שמעניין באותו היום, מהדברים החדשותיים ועד שיחת הברזייה".

"לפני החדשות", שמגישים לוסי אהריש ואודי סגל, הצהירה על עצמה טרם עלייתה לשידור כתוכנית ש"תציג את החדשות בזווית שונה", תוכנית ש"תסקר את החדשות מזווית ראיה שונה ותיתן לצופים את הכלים לצלול לעומקן. בכל אחת מהתוכניות יתארחו שורה ארוכה של אורחים בכירים, פרשנים ומגישי פינות המומחים בתחומם". התוכנית החלה את דרכה בעריכת אבי ברזילי, אך זה עזב לאחר כמה ימים והוחלף באופן זמני על ידי ירון טן-ברינק, כשמעליו מסייע העורך הראשי ארנון גל. בימים אלה נכנס תום כספי לתפקיד העורך.

מבחינת שיעורי הצפייה, הן "חדשות הבוקר עם ניב רסקין" והן "לפני החדשות" נחלו עד כה כישלון חרוץ. לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, גם בתחום הייצוג הראוי של האוכלוסייה הערבית בישראל שתי התוכנית הן כישלון של ממש. לרגל פיצול ערוץ 2, ובנוסף לבדיקות השבועיות והחודשיות הקבועות של מדד הייצוג, ערכה חברת יפעת מחקרי מדיה בדיקה ממוקדת בשתי תוכניות האקטואליה החדשות של קשת ורשת. מהבדיקה עולה כי שיעור הייצוג של האוכלוסייה הערבית בשתי התוכניות עמד בחודש הראשון לשידוריהם על כ-1.2% בלבד. החברה הערבית, נזכיר, מונה כ-20% מאוכלוסיית המדינה.

ב"חדשות הבוקר עם ניב רסקין", הופיעו במהלך חודש נובמבר כ-325 דוברים ומרואיינים שונים (בחברת יפעת מחקרי ספרו את כל הדוברים והמרואיינים בשבוע השידורים הראשון של חודש נובמבר, לא כולל אנשי המערכת, חישבו ממוצע יומי והכפילו במספר ימי השידור של התוכנית במהלך החודש). מתוך כ-325 דוברים ומרואיינים, רק ארבעה היו ערבים: חאלד זידאן התראיין באולפן בעקבות החלטתו לתרום כליה לבנו; איהאב קזעורה העניק ראיון באמצעות האינטרנט אחרי שבסניף ארומה כתבו בשם הלקוח "ערבי"; הוקרן קטע מסרטון בכיכובו של נאס דיילי (נוסיר יאסין), על אירוע שבו חברת תעופה כוויתית סירבה להטיס אזרח ישראלי; וראיון מהשטח עם סמואל ערביד, שהיה עד ראייה לפיצוץ ביפו.

מגישת "לפני החדשות" אהריש היא ערביה, ומביעה דרך קבע את עמדותיה בשלל הנושאים שעומדים על סדר היום. ניתן היה לצפות שזהותה תשפיע גם על שיעור הייצוג של האוכלוסייה הערבית בקרב הדוברים והמרואיינים בתוכנית, אך לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, גם "לפני החדשות" הגיעה לשיעור ייצוג נמוך במיוחד. במהלך חודש נובמבר הופיעו בה כ-255 דוברים ומרואיינים שונים, מתוכם רק שלושה ערבים: ג'מאל מג'אדלה הגיע לראיון באולפן בעקבות סקר שבחן את נושא הזהות בחברה הערבית בישראל, ומיד לאחר מכן שודרה כתבה שבה הופיעו שחקן הכדורגל דיא סבע ובת זוגו נרמין (יצוין כי מדד הייצוג מתייחס אך ורק לאזרחי מדינת ישראל ואינו סופר פלסטינים מהרשות הפלסטינית או ערבים ממדינות אחרות שמופיעים בתוכנית).

שיעור ייצוג של 1.2% בלבד נמוך במידה משמעותית מהשיעור הממוצע מאז תחילת השנה של כלל תוכניות החדשות והאקטואליה בחמשת גופי השידור המרכזיים (ערוץ 2, ערוץ 10, כאן 11, כאן ב', וגלי צה"ל), שעמד נכון לסוף חודש אוקטובר על 2.8% ונמוך במיוחד כשמשווים אותו לשיעור הייצוג הממוצע של התוכניות המובילות בגופי השידור המרכזיים, שעמד נכון לסוף חודש אוקטובר על 4.6%.

מרשת 13 נמסר בתגובה: "'לפני החדשות' בהגשת לוסי אהריש ואודי סגל בוחנת כל אייטם בצורה מקצועית ותכנית. התכנית מקפידה על אירוחם של אנשים מכל גווני האוכלוסייה ללא הבדלים של  דת, גזע, לאום ומין. המסך של 'רשת' ידוע כמסך מגוון ופלורליסטי עליו אנו מקפידים בכל אחת מתכניותינו".

ממערכת "חדשות הבוקר" נמסר בתגובה: "המערכת מזמינה מרואיינים על בסיס העניין החדשותי סביבם וללא כל קשר למוצאם, דתם, מינם או לאומם. כך אנו נוהגים וכך נמשיך לנהוג בעתיד".

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה