מתוך כ-2,300 דוברים ומרואיינים שלקחו חלק בשבוע השני של אפריל בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים בישראל רק 40 דוברים ומרואיינים היו ערבים, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי והמחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

זהו נתון נמוך במיוחד, גם ביחס להדרה הרגילה שממנה סובל הציבור הערבי בישראל, המונה כחמישית מאוכלוסיית המדינה. אחת הסיבות המרכזיות למספר הנמוך הוא חג הפסח שצוין בשבוע הנבדק (9-15.4), ואשר הביא לביטול של תוכניות חדשות ואקטואליה רבות. עם זאת, גם מבחינת שיעור הדוברים והמרואיינים היה השבוע הנבדק נמוך במיוחד. 40 מתוך כ-2,300 מהווים כ-1.7% בלבד מכלל המרואיינים. במילים אחרות, כעשירית מהייצוג שהולם את אזרחי ישראל הערבים.

בראש טבלת התוכניות של מדד הייצוג שוב נמצאת אחת מתוכניות המגזין של סוף השבוע, הפעם "שישי" של ערוץ 10, שכללה חמישה דוברים ומרואיינים ערבים, שיעור ייצוג של 23%. למקום הראשון העפילה "שישי" בזכות שתי כתבות שנכללו בה. הראשונה, מאת חן ליברמן, עסקה בסרט קולנוע חדש שעוסק בסכסוך הישראלי-פלסטיני וברעיון כי ניתן להכריע אותו באמצעות משחק כדורגל. בכתבה הופיעו, מלבד כוכב הסרט נורמן עיסא, עוד שני דוברים ערבים. בנוסף, בפינה "משהו קטן וטוב" סיפר אלמוג בוקר בין היתר על עמותה שקוראת לעשיית מעשים טובים. בין המשתתפים במיזם גם אסירים הכלואים בכלא "אשל", ושניים מהאסירים שהופיעו בכתבה והשמיעו את קולם על פעילות העמותה היו ערבים. את "שישי" הגיש הפעם אלי ראכלין וערכה גילי ברוש.

במקום השני, התוכנית המתמידה ביותר במדד מאז הושק לראשונה בתחילת השנה שעברה, "לונדון את קירשנבאום". התוכנית, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, שיבצה בשבוע הנבדק שלושה דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 19, שווה ערך ל-16%. למקום השלישי הגיעה הפעם "חמש בערב" של ערוץ 10, שגם בה הופיעו שלושה דוברים ומרואיינים ערבים. בניגוד ל"לונדון את קירשנבאום", שלושת הדוברים הערבים באו מתוך 39 דוברים ומרואיינים שהופיעו בתוכנית, ולכן שיעור הייצוג בה עמד על 8% בלבד. את "חמש בערב" הגישו אור הלר, אריק וייס ומיה זיו-וולף וערך ניר נוימן.

"פגוש את העיתונות" ו"המטה המרכזי" לא שודרו בשבוע הנבדק, ומתוך יתר 21 תוכניות החדשות המרכזיות בערוצי הטלוויזיה 1, 2 ו-10, רשת ב' וגלי-צה"ל, היו שבע תוכניות שנמנעו לחלוטין משילוב דוברים ומרואיינים ערבים.

לראש טבלת האפסים הגיעה הפעם "שש עם" של חדשות ערוץ 2, שהגיש עודד בן-עמי וערכו סיגל רובין-שהם, אליק מרגלית ותירזה אליה-זיסמן. התוכנית שודרה כרגיל, למעט שתי מהדורות שבוטלו בשל החג, ומתוך כשלושים דוברים ומרואיינים שהשתתפו בה לא היה אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד.

כך היה גם ב"נכון להבוקר" של גלי צה"ל, שהגישו בשבוע הנבדק ניב רסקין וטלי ליפקין-שחק וערכו מירון ששון, ניצן ליבנה ודן דובין. אף לא אחד מכעשרים דוברים ומרואיינים בתוכנית היה ערבי. שלושה מגזיני אקטואליה של סוף השבוע נעדרו לחלוטין גם הם דוברים ומרואיינים ערבים. "אולפן שישי", של ערוץ 2, שהגיש דני קושמרו וערכה ענת גלובוס, "המגזין" של ערוץ 10, שהגישו אריק וייס וינון מילס וערך ניר בכר, ו"חדשות סוף השבוע" של ערוץ 2, שהגיש אורן ויגנפלד וערכו קלי בן-יאיר וישי הראל.

"חשבון יומי", תוכנית הכלכלה היומית של ערוץ 1, ציינה בשבוע הנבדק שפל חדש בתולדות מדד הייצוג, עם 11 שבועות רצופים בלי אף דובר או מרואיין ערבי. עם זאת, אחרי ביקורת חוזרת ונשנית שנמתחה על מגישת התוכנית מרב מילר והעורך נחום סער, בימים האחרונים השתנתה המגמה, ואת התוצאות נוכל לראות בסיכום שיפורסם בשבוע הבא. תוכנית נוספת של ערוץ 1, "המוסף", כללה גם היא אפס דוברים ומרואיינים ערבים, וזאת בשבוע הראשון שבו הגישה אותה גאולה אבן, שחזרה מחופשת לידה. שתי התוכניות, "המוסף" ו"חשבון יומי", שודרו רק במהדורה אחת בשל החג.

ב"שולחן השבת", שבודק מדי שבוע כמה ערבים השתתפו בפאנלים המרכזיים של תוכניות שישי בערב, שוב לא היו הפתעות. כל הפאנלים, בשלושת הערוצים, היו בהשתתפות יהודים בלבד.

חלוקה של התוכניות המרכזיות לפי ערוצים מעלה כי ערוץ 10 נמצא במקום הראשון עם שיעור ייצוג ממוצע של 10 אחוזים, הרבה מעל כל היתר. התוכניות המרכזיות ברשת ב' של קול-ישראל סיימו את השבוע עם שיעור ייצוג ממוצע של 4%, גלי צה"ל עם 3%, ערוץ 1 עם 2.6% ואילו בערוץ 2 סיימו התוכניות המרכזיות את השבוע הנבדק עם 2.4%.

חלוקה לפי נושאים שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה של אותם האייטמים שבהם כן הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים, מעלה כי רבים מהאייטמים נולדו בקשר לאירועי חג הפסח. בין היתר שודרו כתבות על ישראלים שיצאו לנפוש בסיני למרות אזהרת המסע שניתנה, כשבחלק מהמופיעים באייטמים ערבים, וכן המלצות לטיולים בחג כמו ביקור ב"מוזיאון האסלאם". בנוסף, שודר אייטם אחד גם על חג הפסחא.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 9.4–15.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על ממוצע שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויחד עם יפעת מחקרי מדיה