שבוע נוסף של חגים הוריד את שיעור הדוברים והמרואיינים הערבים בתקשורת הישראלית לשפל, כך עולה ממדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

השלישיה הפותחת בטבלת התוכניות מורכבת כולה מתוכניות מגזין ששודרו במהלך סוף השבוע שעבר, אשר כללו כתבות עומק בהן הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים. "המגזין" של חדשות ערוץ 10, שרשמה השנה את פרק הזמן הממושך ביותר ללא אף דובר או מרואיין ערבי, הגיעה בשבוע שעבר למקום הראשון בטבלת התוכניות עם ארבעה דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 18, כלומר כ-22% (מספר כלל המרואיינים, מלבד בערוצי כאן, מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד).

בכתבה המרכזית של "המגזין", שהכין אריק וייס והתמקדה בנעשה בגדוד לביא של צה"ל, הופיע בין היתר גם סגן סאלי חוראני, מפקד פלוגה מוסלמי המשרת בגדוד. בנוסף שודר בתוכנית, שהגישה אושרת קוטלר וערך ניר בכר, סרטון המתעד מסע שערכה תנועת "נשים עושות שלום". בסרטון נכללו שלושה דוברים ערבים שכל אחד מהם אמר כמה מילים.

כפי שניתן לראות מהגרף שלהלן, מאז שברה "המגזין" באמצע חודש אוגוסט את הבצורת בדוברים ומרואיינים ערבים כבר נרשמו חמש תוכניות עם שיעור דוברים ומרואיינים ערבים חיובי (מתוכן שתי תוכניות עם שיעור גבוה) ורק שלוש תוכניות עם שיעור דוברים ומרואיינים ערבים אפסי.

את "שישי עם אילה חסון", תוכנית המגזין המרכזית של חדשות ערוץ 10, הגיש הפעם אלי ראכלין וערכה גילי ברוש ונכללה בה כתבת עומק על יחידת משמר הגבול. בכתבה, שהכין ראכלין עצמו, הופיעו ארבעה לוחמי מג"ב ערבים: רס"ל חאלד כעביה, שקיבל זמן מסך משמעותי, ולצדו סמ"ר יוסף חדיד, רס"ל עמאד פארס ורס"ר ביאן גאנם, שכל אחד מהם אמר כמה מילים למצלמה (בכתבה הופיעו גם ערבים תושבי מזרח ירושלים, אולם מדד הייצוג סופר אך ורק ערבים בעלי אזרחות ישראלית). כיוון שמספר הדוברים והמרואיינים הממוצע בתוכנית עומד על 22, שיעור הייצוג של "שישי" היה בשבוע שעבר כ-18%.

גם התוכנית שהגיעה למקום השלישי בטבלת התוכניות, עם 17% דוברים ומרואיינים ערבים, היא תוכנית מגזין, הפעם מתוצרת חברת החדשות של ערוץ 2. "אולפן שישי", שבשבוע שעבר הגיש עודד בן-עמי וערך איתי דנקנר, כללה כתבה של עידו סולומון על אלימות נגד צוותי הרפואה בבתי-החולים בישראל. בכתבה הופיעו, בין היתר, שלושה אנשי צוות ערבים מבית-החולים רמב"ם בחיפה: ד"ר זידאני היסם, רופא בכיר בחדר המיון, חיר אבו נזיה, אח מוסמך בביה"ח, ורביע סלאמה, אח אחראי במיון ביה"ח.

ראוי לציין גם את "שש עם" שהגיעה בשבוע שעבר לשיעור הייצוג השני בגובהו מאז תחילת השנה – 11%. התוכנית, שמגיש עודד בן-עמי ועורכת תירזה אליה-זיסמן, כללה בשבוע שעבר ראיון עם ד"ר חליל בקלה ורעייתו ד"ר רים יונס-בקלה, רופאי שיניים מנצרת עילית אשר הקימו בביתם "סוכת שלום". הראיון שודר במהדורה שהגישה סיון רהב-מאיר וערכה סיגל רובין-שהם. באותה המהדורה שודר גם סרטון שתיעד דברים אשר אמר עיסאם עותמאן, אביו של יוסף עותמאן שנהרג בפיגוע בהר אדר, בפני קרובי משפחה של אור אריש, אשר נהרג גם הוא בפיגוע. כיוון שבשבוע שעבר שודרו רק שלוש מהדורות של "שש עם", די היה בשלושת הדוברים והמרואיינים הללו כדי להביא את התוכנית למקום הרביעי בטבלה.

במקום החמישי בטבלת התוכניות, אחרי שלושה שבועות רצופים ללא אף דובר או מרואיין ערבי, ניצבת הפעם "קלמן ליברמן" שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ועורך ישי הולנדר. התוכנית, שמשודרת מדי בוקר בכאן ב', כללה בשבוע שעבר ראיון עם סלאח סעד, שאמור להחליף בכנסת את מנואל טרכטנברג, וראיון נפרד עם מחמוד אבו-אלקיעאן, יו"ר האופוזיציה במועצת חורה, שהוזמן לדבר על המאבק של המדינה בפוליגמיה בחברה הבדואית.

מחצית מ-22 התוכניות המובילות בחמשת הערוצים המרכזיים שודרו בשבוע שעבר בלא דוברים או מרואיינים ערבים. בולטת לרעה מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2, שמגישה יונית לוי ועורך גיא סודרי, וזאת בשל העובדה כי במהדורה משובץ המספר הגדול ביותר של דוברים ומרואיינים (לפי חברת יפעת מחקרי מדיה מעל 90 דוברים ומרואיינים שונים הופיעו במהדורות ששודרו בשבוע שעבר), כך שניתן היה לצפות שלפחות אחד מהם יהיה ערבי.

גם "תוכנית חיסכון" של חדשות ערוץ 2, שהגיש בשבוע שעבר גדעון אוקו, ראויה לגנאי מיוחד בשל העובדה כי השבוע שעבר היה השבוע השלישי ברציפות שהתוכנית שודרה בלא אף דובר או מרואיין ערבי.

יתר תוכניות האקטואליה המובילות שמנעו לחלוטין כל ביטוי מנציגיהם של כחמישית מאוכלוסיית המדינה הן "שש כלכלי" של כאן 11, שהגישו בשבוע שעבר ליאת רגב ויאיר ויינרב וערך אילן שניג; "מה בוער" של גלי צה"ל שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי; "חדשות השבוע" של כאן 11, שהגישו תמר אלמוג ויאיר ויינרב וערך אבי מוסקל; "חמש בערב" של ערוץ 10, שמגיש רפי רשף ועורך ניר נוימן; "סדר יום" של כאן ב', שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ'; "חמש מקורי", של כאן 11, שהגישו דרור פויר, ענת קורול ורינת ספיבק וערך גבי טרטקובסקי; "המטה המרכזי" של ערוץ 10, שמגיש ספי עובדיה ועורכת הדס ריבק; "שבע אקטואלי" של כאן 11, שהגישו אורי לוי וליאת רגב וערך ספי אפרתי; "חדשות סוף השבוע" של חדשות ערוץ 2, שהגישה דוריה למפל וערכו קלי בן-יאיר וישי הראל; ו"פגוש את העיתונות", אף היא מופקת על ידי חדשות ערוץ 2, שהגישה רינה מצליח וערך דן דובין.

לצד הכתוב לעיל יש לציין כי ב"מה בוער" התראיינו בשבוע שעבר שלושה ערבים שאינם בעלי אזרחות ישראלית (אשרף אל עג'רמי, סמי עבד ומוניר מחמוד), אשר לא נכללו במדד.

פילוח התוכניות המובילות לפי ערוצים מציב באופן נדיר את כאן 11 במקום האחרון עם שבריר האחוז. במקום הראשון ובפער ניכר מכל היתר נמצא ערוץ 10, שנהנה מכך ששתי תוכניות המגזין שלו כללו כתבות שנתנו ביטוי לקולותיהם של ערבים, והתברגו בצמרת טבלת התוכניות.

גם כשמפלחים את כלל תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בשבוע שעבר בחמשת הערוצים המרכזיים, ולא רק את 22 התוכניות המובילות, ניצב ערוץ 10 במקום הראשון, אם כי במקרה זה צמודה אליו רשת כאן ב'. לשניהם כ-2.5% ייצוג. גלי צה"ל במקום האחרון לפי פילוח זה, עם עשירית האחוז פחות מכאן 11, 0.8% ו-0.9% בהתאמה.

סביב שולחנות השבת של שלושת תוכניות האקטואליה המרכזיות שמשודרות כל יום שישי בערב התקבצו ובאו בשבוע שעבר עשרים ושניים חברי פאנל. ארבעה ב"אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2, שישה ב"שישי עם אילה חסון" של חדשות ערוץ 10 ועוד תריסר דוברים בפאנל המתחלף של "חדשות השבוע" המשודרת בערוץ כאן 11.

מתוך 22 הפאנליסטים, רק אחד היה ערבי (אשרף אל עג'רמי, שהופיע ב"חדשות השבוע"), אולם כיוון שאינו בעל אזרחות ישראלית הוא לא נספר במדד. כך יוצא שטבלת שולחן השבת שוב מאופסת לחלוטין. השבוע שעבר היה השבוע ה-19 ברציפות שבו לא הופיע באף אחד מהרכבי הפאנלים המרכזיים של תוכניות שישי בערב נציג כלשהו לחמישית מאוכלוסיית מדינת ישראל.

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר רק 46 דוברים ומרואיינים ערבים בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של ערוצים 2, 10, כאן 11, כאן ב' וגלי צה"ל. בסך הכל כללו התוכניות הללו כ-2,750 דוברים ומרואיינים שונים כך ששיעור הייצוג הכללי עמד בשבוע שעבר על 1.7% בלבד.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 1-7.10.2017. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי כאן) מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה