אירועי הר הבית הקפיצו את מספר הדוברים והמרואיינים הערבים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות בשבוע שעבר. תשע מתוך 22 התוכניות המרכזיות הגיעו לשיעורי ייצוג דו-ספרתיים, אולם בראש הטבלה ניצבת תוכנית שהתעקשה גם בשבוע עמוס אירועים ביטחוניים לתת זכות ביטוי לפן האזרחי של החברה הערבית בישראל. נתונים אלו עולים ממדד הייצוג, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, שבודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

"לונדון את קירשנבאום" של ערוץ 10 ניצבת בראש טבלת התוכניות השבועית. בשבוע שעבר שולבו בתוכנית, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, שישה דוברים ומרואיינים ערבים. המספר הממוצע של כלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית מדי שבוע עומד על 26 ועל כן שיעור הייצוג של התוכנית בשבוע שעבר היה 23%, יותר משיעורה של החברה הערבית באוכלוסיית המדינה (מספר כלל המרואיינים, מלבד בערוצי "כאן", מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי "כאן" מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד).

מלבד דוברים ומרואיינים ערבים שהוזמנו לתוכנית כדי לדבר על אירועי הר הבית נערך ב"לונדון את קירשנבאום" גם ראיון עם ד"ר יוסף מקלדה, מנכ"ל מכון הסקרים סטאט.נט, שהביע את עמדתו המקצועית על מצבה של הרשימה המשותפת; ראיון עם האמן סעיד אבו שקרה, על פתיחת גלריה לאומנות באום אל-פחם; ראיון עם האקטיביסטית סמאח סלאימה מנווה שלום, על סכנת הסגירה שבפניה ניצב בית הספר הדו-לשוני בישוב; וראיון עם הניצב ג'מאל חכרוש על הקמפיין שנועד לטפל בתדמיתה של המשטרה בציבור הערבי.

"הבוקר הזה" של כאן ב' הגיעה למקום השני בטבלת התוכניות עם שיעור חסר תקדים של דוברים ומרואיינים ערבים. 13 מתוך 77 הדוברים והמרואיינים שהופיעו בתוכנית בשבוע שעבר היו ערבים, נתון המעניק לתוכנית שיעור ייצוג של 17%. מאז תחילת איסוף הנתונים של מדד הייצוג, בתחילת השנה שעברה, לא הגיעה "הבוקר הזה", שמגיש אריה גולן ועורך ניקולא רוזנבאום, למספר כה גדול של דוברים ומרואיינים ערבים ולשיעור ייצוג כה גבוה. לשם השוואה, השיא הקודם של התוכנית נרשם בדצמבר האחרון, אז עמד שיעור הייצוג שלה על קרוב ל-10%. עם זאת, ובשונה מ"לונדון את קירשנבאום", כל הדוברים והמרואיינים הערבים שהופיעו בשבוע שעבר ב"הבוקר הזה", למעט אחד, עלו לשידור בהקשר של האירועים האלימים בהר הבית.

מדד הייצוג, כדאי להזכיר, סופר אך ורק את מספר הדוברים והמרואיינים הערבים בעלי האזרחות הישראלית. בשבוע שעבר הופיעו בתקשורת דוברים ומרואיינים ערבים רבים ממזרח ירושלים, שאינם אזרחי ישראל. אלו לא נכללו בספירת המדד.

"שישי עם אילה חסון" של ערוץ 10 הגיעה למקום השלישי בטבלת התוכניות, עם שלושה דוברים ערבים מתוך 22, כ-14%. זהו נתון נאה, אולם כל הדוברים בתוכנית, שערכה גילי ברוש, הופיעו בסינקים קצרים מתוך כתבות שטח ולא כמרואיינים או פרשנים באולפן. הדרה דומה התרחשה גם בתוכניות המקבילות, "אולפן שישי" של ערוץ 2, בהגשת דני קושמרו ובעריכת איתי דנקנר, ו"חדשות השבוע" של כאן 11, בהגשת תמר אלמוג ויאיר ויינרב ובעריכת אבי מוסקל. כמו ב"שישי עם אילה חסון", גם בתוכניות הללו ניתנה אמנם זכות ביטוי לדוברים ערבים, אולם רק בכתבות על הנעשה בשטח ולא באולפנים.

בדיקת "שולחן השבת", במסגרתה בוחנת חברת יפעת מחקרי מדיה את התמהיל האנושי של הפאנלים המרכזיים בתוכניות האקטואליה של ימי שישי בערב, העלתה גם השבוע תוצאה מאופסת לחלוטין. סביב שולחנות שלוש התוכניות המרכזיות אמנם התכנסו אורחים ופרשנים רבים כדי לדבר על הנעשה בהר הבית, אך אף לא אחד מהם היה ערבי. הדעות אולי היו מגוונות, הדיונים אולי היו עקרוניים, אך שוב קרה שסביב שולחן השבת ישבו רק יהודים ודיברו על ערבים.

שלוש התוכניות, בוודאי זו של הערוץ הציבורי אך גם שתי אלה של הערוצים המסחריים, נועדו לתת מענה לכלל האוכלוסיה במדינה, הן על פי חוק והן על פי האתוס העיתונאי שאמור להנחות אותן. מן הראוי לשלב מרואיינים ופרשנים ערבים בפאנלים המרכזיים גם כשהנושא הוא משבר במערכת הבריאות או הפנסיות התקציביות של עובדי מערכת הביטחון, אולם השילוב מתבקש והכרחי על אחת כמה וכמה כשאחד הנושאים המרכזיים שנמצאים על סדר היום נוגע ישירות לאוכלוסייה הערבית בישראל. הדיבור על ערבים, שלא בנוכחותם, מסמל אדנות וגזענות שהגיע זמנם לחלוף מן העולם.

מגמה כללית של שיפור איטי אך ניכר ברצועת הפרה-פריים של ערוץ כאן 11

במקום הרביעי בטבלת התוכניות של "מדד הייצוג" נמצאת הפעם "שבע אקטואלי". אחרי שלושה שבועות רצופים ללא אף דובר או מרואיין ערבי, בשבוע שעבר הופיעו בתוכנית חמישה דוברים ומרואיינים ערבים, בעיקר חברי-כנסת, כדי לדבר על המשבר בהר הבית ובשל כך הגיעה התוכנית לשיעור ייצוג של 13%. "שבע אקטואלי", שמגישים מיכל רבינוביץ' ויועז הנדל ועורך ספי אפרתי, מעולם לא שילבה מספר כה גדול של דוברים ומרואיינים ערבים בשבוע אחד. נראה כי השינוי בתוכנית הוא חלק ממגמה כללית של שיפור איטי אך ניכר ברצועת הפרה-פריים של ערוץ כאן 11. כך, לדוגמה, בתכנית "חמש מקורי", שמגישים ענת קורול ודרור פויר ועורכת תמנה הולצשטיין, שולבו בשבוע שעבר שלושה דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 45, שווה ערך לשיעור ייצוג של כ-7%.

השינוי ניכר לא רק במספר הדוברים והמרואיינים הערבים שמופיעים ברצועת האקטואליה שבין השעות 17:00-20:00 אלא גם בזהותם, בנושאים שעליהם הם מתבקשים לדבר ובאופי השיחות עמם. באחת המהדורות של "חמש מקורי" התארחה ספאא פרחאת, עורכת אתר "בלדנא", שסיפרה על המתיחות בכפר מע'אר בתקופה האחרונה, על רקע הרג שני השוטרים הדרוזים בידי מוסלמים מאום אל-פחם. לצידה התארח האמיר מוחמד שריף עודה, ראש העדה האסלאמית האחמדית בישראל, שנתן את נקודת מבטו. בהמשך אותה התוכנית התארח ד"ר סמיר קאסם, יו"ר הנהלת קולקטיב אימפקט – השותפות לקידום תעסוקה בחברה הערבית, לדיון במיזם.

התוכנית השלישית ברצועת הפרה-פריים של תאגיד השידור הישראלי, "שש כלכלי", התחילה את השנה בשמונה שבועות רצופים שבהם לא הופיע באולפן אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד. לפני שבועיים, לראשונה, הופיע באולפן "שש כלכלי" דובר ערבי ובשבוע שעבר הופיעה באולפן התוכנית, שמגיש דב גיל-הר ועורך אילן שניג, מרואיינת ערביה נוספת. הפרסומאית ערוב רינאוי פואח'רי הוזמנה לספק את חוות דעתה המקצועית על ממצאי שאלון שערך אתר "פאנט" בין גולשיו ואשר נועד לבדוק את המותגים הפופולריים בקרב החברה הערבית בישראל.

נתון בולט נוסף שעולה מטבלת התוכניות נוגע לתוכנית "קלמן ליברמן" של כאן ב'. התוכנית, בהגשת קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ובעריכת ישי הולנדר שבה בשבוע שעבר לספק ייצוג נאה של החברה הערבית בישראל, עם ארבעה דוברים ומרואיינים שונים מתוך 40. יש לקוות כי הנתון המאופס שהציגה התוכנית לפני שבועיים היה לא יותר ממעידה חד-פעמית, וכי כעת היא תשוב לנתונים שאפיינו אותה בשבועות הקודמים.

יונית לוי, מגישת המהדורה המרכזית של חדשות 2 (צילום מסך)

יונית לוי, מגישת המהדורה המרכזית של חדשות 2 (צילום מסך)

מבין מהדורות החדשות המרכזיות, דווקא זו של חדשות ערוץ 2, שהגיעה למקום האחרון בסיכום החציון הראשון של 2017, סיימה את השבוע שעבר עם 12% ייצוג. בכך הקדימה המהדורה, בהגשת יונית לוי ועריכת גיא סודרי, את "חדשות הערב" של ערוץ כאן 11, בהגשת גאולה אבן ובעריכת עילי לוין, ואת המהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 10, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג.

רק חמש מתוך 22 תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות בערוצים השונים נמנעו לחלוטין מלתת בשבוע שעבר ביטוי לנציגים של החברה הערבית בישראל. בראש טבלת האפסים, בשל המספר הגבוה יחסית של כלל הדוברים והמרואיינים שמופיעים בה מדי שבוע, ניצבת הפעם "תוכנית חיסכון" של חדשות ערוץ 2, שמגישה קרן מרציאנו ועורך גידי ויניש. למעלה מ-50 דוברים ומרואיינים משתתפים בתוכנית מדי שבוע, אך בשבוע שעבר אף לא אחד מהם היה ערבי.

קרן מרציאנו ב"תוכנית חיסכון" של ערוץ 2, אפס אחוזי ייצוג

קרן מרציאנו ב"תוכנית חיסכון" של ערוץ 2, אפס אחוזי ייצוג

כל יתר התוכניות המאופסות שודרו בשבוע שעבר רק פעם אחת, במהלך סוף השבוע: "המטה המרכזי", שמגיש גדי סוקניק ועורכת הדס ריבק, "חדשות סוף השבוע", שהגישה דנה ויס וערכו קלי בן-יאיר וסיגל רובין-שוהם, "פגוש את העיתונות" שעורך דן שחורי ובשבוע שעבר הוגשה על ידי דפנה ליאל, ו"המגזין" של חדשות ערוץ 10.

מבין התוכניות שבטבלת האפסים בולטת לרעה "המגזין" של חדשות ערוץ 10, שסיימה בשבוע שעבר את השבוע העשירי ברציפות ללא אף דובר או מרואיין ערבי. את "המגזין" מגישה בדרך כלל העיתונאית אושרת קוטלר, אולם בשבועות האחרונים מגישים אותה אריק וייס וינון מילס. עורך התוכנית הוא ניר בכר. מאז תחילת השנה שודרו 23 מהדורות של "המגזין" שבהן לא ניתן כל ביטוי לחברה הערבית בישראל. רק בשש מהדורות של "המגזין" מאז תחילת השנה ועד לשבוע שעבר שולבו דוברים או מרואיינים ערבים.

"המגזין" של ערוץ 10 בהגשת אריק וייס וינון מילס, אפס אחוזי ייצוג (צילום מסך)

"המגזין" של ערוץ 10 בהגשת אריק וייס וינון מילס, אפס אחוזי ייצוג (צילום מסך)

בשל הנתונים העלובים הללו מוענק בזאת לתוכנית "המגזין" של חדשות ערוץ 10 אות המדירה המתמידה. קוטלר ובכר, כמו גם וייס ומילס, יחד עם כל יתר חברי מערכת התוכנית, מהמפיקים ועד הבמאים והתחקירנים, חייבים לזכור שגם אם הם עצמם כולם יהודים, וגם אם ברחובות שבהם הם גרים כל התושבים האחרים הם יהודים, באזורים אחרים של המדינה קיים מיעוט גדול למדי, כחמישית מהאוכלוסיה, של ערבים. גם להם מגיע ייצוג בתוכנית.

פילוח של 22 התוכניות המרכזיות לפי ערוצי השידור מציב את כאן ב' (לשעבר רשת ב') של תאגיד השידור הציבורי במקום הראשון, כשאחריה, בסדר יורד, גלי צה"ל, ערוץ 10, כאן 11 וערוץ 2.

עם זאת, הסדר בטבלה עובר שינוי משמעותי כשבוחנים את שיעור הייצוג בכלל תוכניות החדשות והאקטואליה בכל ערוץ וערוץ, ולא רק את התוכניות המרכזיות שנכללות מדי שבוע בטבלת מדד הייצוג. בחינה של כלל התוכניות מעלה כי כאן ב' שומרת על המקום הראשון עם נתון גבוה במיוחד של 7.1%, הנתון הגבוה ביותר שנרשם לכלל תוכניות החדשות והאקטואליה בכלי תקשורת כלשהו מאז תחילת השנה.

גלי צה"ל, לעומת זאת, שהגיעה למקום השני בטבלה שלעיל בשל השיעור הגבוה יחסית של דוברים ומרואיינים ערבים בשבוע שעבר בשתי התוכניות המרכזיות, "נכון להבוקר" ובעיקר "מה בוער", מדרדרת לתחתית הטבלה כשנמדד שיעור הייצוג של האוכלוסייה הערבית בקרב הדוברים והמרואיינים בכלל תוכניות החדשות והאקטואליה של התחנה. בשבוע שעבר רק 2.8% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכניות החדשות והאקטואליה של גלי צה"ל היו ערבים.

"כשתחנה ציבורית מנותקת מהציבור שאותו היא משרתת, ולא קשובה לו, זו בעיה בעיניי", אמר לפני ימים אחדים מפקד גלי צה"ל ירון דקל בראיון ל"גלובס". פעם אחר פעם חזר דקל והדגיש באוזני מראייניו את החשיבות של שידור ציבורי. "אני חושב שחובה שתהיה תקשורת ציבורית, בלי אינטרסים זרים, בלי דברים שקורים מתחת לשולחן, בלי שמישהו מתעשר ממנה", אמר בין היתר, ובצדק כמובן. אולם חלק מהציבור בישראל הוא ערבי, וגם אותו התחנה, בהיותה ציבורית, אמורה לשרת. במבחן הזה נכשלת גלי צה"ל באופן קבוע.

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים 141 דוברים ומרואיינים ערבים, כ-4.4% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכניות אלה (כאמור, דוברים ומרואיינים ערבים נוספים שהופיעו בשבוע שעבר בתוכניות השונות, שאינם אזרחי המדינה אלא תושבי מזרח ירושלים או הגדה המערבית, לא נכללו בספירת המדד). 112 מתוך 141 הדוברים, כ-80%, הופיעו באייטמים שעסקו באירועי הר הבית. מבחינת פילוח הנושאים, זו השתלטות כמעט מוחלטת על השיח.

ניתוח שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה העלה כי מבחינת כמות הדוברים והמרואיינים הערבים, השבוע שעבר היה החמישי בדירוג מאז תחילת השנה. כפי שניתן לראות מהטבלה שלהלן, כמעט בכל השבועות שבהן הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים רבים יחסית, היה זה על רקע של אירועים ביטחוניים ואלימים, בין אם התקרית הקטלנית באום אלחיראן, אירועי כפר קאסם או רצח נשים. השבוע היחיד שבו הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים רבים מבלי שהנושא המרכזי יהיה ביטחוני/פלילי הוא השבוע העשירי בטבלה, שבו הנושא המרכזי הוגדר כ"תרבות", וזאת בשל סדרת הכתבות "הבועה הפלסטינית" שהכינה כתבת חדשות ערוץ 10 חן ליברמן והתמקדה בחיי הלילה של ערבים צעירים בישראל.

לדברי חוקרי חברת יפעת, המסקנה שנגזרת מהטבלה שלעיל מאירה את המלכוד התקשורתי שבו נתונה החברה הערבית בישראל: בשבועות ללא אירועים ביטחוניים או אלימים חריגים, כמעט ולא יהיה לערבים בישראל ייצוג בתוכניות החדשות והאקטואליה של הערוצים המרכזיים (כ-2%-3%). לעומת זאת, בשבועות שבהם יש להם ייצוג גבוה יותר, לעתים עד פי שניים, המסגור של האייטמים התקשורתיים ושל הדוברים הערבים שמופיעים בהם יתמקד באופן מובהק בנושא ביטחוני או פלילי, ויהיה כמעט בלתי אפשרי למצוא באותו שבוע דוברים ערבים שמופיעים באייטמים המתמקדים בנושאים אזרחיים.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 16-22.7. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי "כאן") מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי "כאן" מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה