עלייה ניכרת במספר הדוברים והמרואיינים הערבים נרשמה בתוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בשבוע שעבר, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

על-פי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, בשבוע שעבר הופיעו כ-2,300 דוברים ומרואיינים שונים בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים (ערוצי הטלוויזיה 2, 10 וכאן 11 וערוצי הרדיו כאן ב' וגלי-צה"ל). מתוכם, 108 היו דוברים ערבים, כלומר כ-4.7%. זהו השיעור הגבוה ביותר שנרשם מאז חודש ינואר השנה, אז הוצפו התוכניות בדיווחים וכתבות על התקרית הקטלנית בפינוי אום אל-חיראן. גם בשבוע שעבר היתה זו תקרית קטלנית שהזניקה מעלה את שיעור ההופעות של דוברים ומרואיינים ערבים בתקשורת הזרם המרכזי בישראל. הפיגוע בהר-אדר גבה בין היתר את חייו של יוסף עותמאן, תושב אבו-גוש שעבד כמאבטח ונרצח על-ידי המפגע הפלסטיני.

עם זאת, בראש טבלת התוכניות ניצבת תוכנית שלא הושפעה מהפיגוע. ב"חדשות סוף השבוע" של ערוץ 2, שהגישה דפנה ליאל וערכו סיגל רובין-שהם ואיתי דנקנר, נכללה כתבתו של יגאל מוסקו, שיצא לבדוק מה חדש ביחסן של המועצות האזוריות בנגב ליישובים הבדואים. בכתבה זו הופיעו שלושה דוברים ומרואיינים ערבים, שהם כ-20% מממוצע כלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית (מספר כלל המרואיינים, מלבד בערוצי כאן, מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד).

במקום השני בטבלת התוכניות לשבוע שעבר נמצאת "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל שבהחלט הושפעה מהפיגוע בהר-אדר, שכן זה אירע זמן קצר לפני תחילת שידור אחת ממהדורותיה. ב"נכון להבוקר", שהגיש ישי שנרב וערך עידן מוטולה, הופיעו בשבוע שעבר ארבעה דוברים ערבים בארבעה אייטמים שונים. שניים מהם היו עוברי אורח ששהו בסמוך לזירת הפיגוע ותיארו את אשר ראו ושמעו. למחרת העלתה התוכנית עוד שני דוברים ערבים, עיסאם עותמאן, אביו של המאבטח יוסף שנרצח בפיגוע, ושר התקשורת איוב קרא, שהתראיין על איסור הפעלת שירותי VOD ביום כיפור. ארבעת הדוברים הללו היו כ-13% מכלל הדוברים שהשתתפו בתוכנית בשבוע שעבר. כפי שניתן לראות להלן, זהו שיעור הייצוג הגבוה ביותר שרשמה "נכון להבוקר" מאז תחילת השנה.

את השלישייה הפותחת משלימות שלוש תוכניות שהגיעו לשיעור ייצוג של כ-9%. ב"שש עם", שהגיש עודד בן-עמי וערכו תירזה אליה-זיסמן, סיגל רובין-שהם ואליק מרגלית, הופיעו בשבוע שעבר ארבעה דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 44. שניים מהם שובצו לרגע במהדורה שהגישה סיון רהב-מאיר, במסגרת סרטון קצרצר שבו נראית מורה לאנגלית מאזור הנגב גוערת בתלמיד כיתה א' וסוטרת לו. שני הדוברים האחרים שהופיעו בתוכנית היו עיסאם עותמאן, אביו של אחד הנרצחים בפיגוע בהר-אדר, שהתראיין מסוכת האבל, והשחקן מוחמד בכרי, שהתראיין בשיחת טלפון מביירות, בעקבות הצהרה שלו שלפיה נורמליזציה עם האויב הציוני היא בגידה.

את המקום השלישי חולקות עם "שש עם" מהדורות החדשות המרכזיות של ערוץ כאן 11 וערוץ 10. במהדורה של כאן 11, שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין, השתתפו בשבוע שעבר 14 דוברים ומרואיינים ערבים מתוך כ-160. לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, חלקם קיבלו את זכות הדיבור באייטמים שעסקו בפיגוע בהר-אדר ואחרים באייטמים שעסקו באלימות ופשיעה בחברה הערבית ובבעיית הנשק הלא-חוקי.

במהדורה המקבילה של חדשות ערוץ 10, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג, השתתפו 13 דוברים ומרואיינים ערבים מתוך כ-150, גם כן באייטמים שעסקו בפיגוע ובבעיית הנשק הלא חוקי. במהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 2, לעומת זאת, לא עסקו בהיקף דומה בבעיית הנשק הלא חוקי, ובהתאם הופיעו בה בשבוע שעבר רק חמישה דוברים ומרואיינים ערבים.

מתוך "שש כלכלי" בכאן11 (צילום מסך)

מתוך "שש כלכלי" בכאן11 (צילום מסך)

אף שהשתתפו בה בשבוע שעבר רק שני דוברים ומרואיינים ערבים, ראוי לציין לטובה גם את "שש כלכלי", תוכנית הכלכלה היומית של תאגיד השידור הישראלי, שאמורה לרדת בקרוב מלוח השידורים. בשבוע שעבר כללה התוכנית ראיון עם ג'ליל דביט, פלסטיני ישראלי המתגורר במקביל גם בברלין, שהוזמן לדיון על רקע הבחירות בגרמניה. הראיון עמו התקיים במהדורה שהגיש דב גיל-הר וערכה אולגה ויניאר. דביט, בעל מסעדות ברמלה ובברלין, סיפר כי הוא מעסיק במסעדה הגרמנית שלו בין היתר פליטים מסוריה ואריתריאה, ומתוך כך דיבר על יחסם של הגרמנים לזרים ועל ההשפעה על הבחירות הנוכחיות.

ראוי לשבח עוד יותר ראיון שהתקיים למחרת, במהדורת "שש כלכלי" שהגישה קרן אוזן ונערכה אף היא בידי ויניאר. הפעם התארח באולפן מומחה טכנולוגיה שסיפר על שלט רחוק המאפשר מתן הוראות קוליות לטלוויזיה, על חידוש משמעותי שנוסף בשדרוג האחרון לאפליקציית וייז ועל יתרונותיו של מכשיר טלפון חדש ומודולרי. אף כי שמו של המומחה הוא שוקור בדארנה, הוא לא דיבר כלל על הסכסוך הישראלי-פלסטיני או על הרגלי הטכנולוגיה של החברה הערבית בישראל.

למעשה, לא היה כל קשר בין היותו ערבי לבין דבריו באולפן "שש כלכלי". בדארנה הוזמן לאולפן כדי לתת רקע מקצועי מתחום התמחותו, בדיוק כמו כל מומחה טכנולוגי אחר. בחברת יפעת מחקרי מדיה מדגישים כי הופעות שכאלה נדירות ביותר, שכן בדרך כלל, גם אם מופיע מומחה ערבי בתוכנית אקטואליה – תחום התמחותו או נושא הדיון יהיה קשור כך או אחרת לחברה הערבית בישראל. הפעם ב"שש כלכלי" חרגו מהמקובל והציגו לצופיהם מומחה שהוא קודם כל בן אדם ורק אחר כך, במקרה, גם ערבי.

רשימת האפסים הפעם קצרה במיוחד, בין היתר משום ששש מתוך 22 התוכניות המובילות לא שודרו כלל בגלל יום הכיפורים.

מתוך 16 התוכניות המובילות ששודרו בשבוע שעבר, רק בשתיים לא ניתנה זכות ביטוי לחברה המונה כחמישית מאוכלוסיית ישראל. השבוע שעבר היה השבוע השני ברציפות שבו "תוכנית חיסכון", תוכנית הכלכלה היומית של חדשות ערוץ 2 בהגשת קרן מרציאנו ובעריכת גידי ויניש, לא כללה אף דובר או מרואיין ערבי.

מימין: קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן, מגישי התוכנית "קלמן ליברמן" ברשת כאן ב' (צילום: רפי דלויה, דוברות תאגיד השידור הישראלי)

מימין: קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן, מגישי התוכנית "קלמן ליברמן" ברשת כאן ב'. מגמה מדאיגה (צילום: רפי דלויה, דוברות תאגיד השידור הישראלי)

המצב מדאיג יותר בתוכנית "קלמן ליברמן" של כאן ב'. הן משום שזהו השבוע השלישי שבתוכנית, שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ועורך ישי הולנדר, לא שותף אף דובר או מרואיין ערבי, והן משום שמדובר במגמה חדשה. מאז עלתה לשידור, באמצע חודש מאי, הקפידה "קלמן ליברמן" לשתף דוברים ומרואיינים ערבים. למעשה, למעט שבוע אחד בחודש יולי, בכל שבוע שידורים השתתף בתוכנית לפחות דובר ערבי אחד, ובדרך כלל יותר. עם זאת, בשלושת השבועות האחרונים לא נמצא מקום להעלות לשידור אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד.

פילוח של התוכניות המובילות לפי ערוץ מציב במקום הראשון את תוכניות ערוץ 2 עם 8.5%, בעיקר בגלל "חדשות סוף השבוע" והכתבה של מוסקו. גלי-צה"ל מיד אחריה עם 7.5%, כשבמקום האחרון, באופן חריג, כאן ב' עם 2% בלבד, בין היתר כתוצאה מההדרה המוחלטת של ערבים מהתוכנית "קלמן ליברמן".

בפילוח של כל תוכניות החדשות והאקטואליה לפי ערוצים, ולא רק של 22 התוכניות המובילות שאחריהן עוקב מדד הייצוג מקרוב, משתנה הסדר. הפעם כאן 11 במקום הראשון עם 8.8%, שיעור הייצוג הגבוה ביותר שנמדד לערוץ מאז עלה לאוויר באמצע חודש מאי השנה והשיעור הגבוה ביותר לערוץ כלשהו מאז תחילת השנה (למעט ערוץ 1 של רשות השידור, שהפסיק את שידוריו והוחלף בכאן 11). בסך הכל הופיעו 376 דוברים ומרואיינים שונים בתוכניות החדשות והאקטואליה של כאן 11 ששודרו בשבוע שעבר, ו-33 מתוכם היו ערבים.

קיים פער גדול במיוחד בין השיעור הממוצע של התוכניות המובילות של כאן 11 (4.8%) לבין השיעור הממוצע של כל תוכניות החדשות והאקטואליה בערוץ. לפי חברת יפעת מחקרי מדיה הפער הזה מוסבר, בין היתר, בתרומה המשמעותית של התוכנית "חדשות הלילה", שאינה נכללת בבדיקה השבועית הממוקדת של מדד הייצוג. "חדשות הלילה", שמגישה רומי נוימרק ועורך הדר פרנקנטל-קריב, מקפידה לשלב דוברים ומרואיינים ערבים רבים כבר מראשית דרכה. בשבוע שעבר, לדוגמה, הופיעו בה שישה דוברים ומרואיינים ערבים.

מבדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה עולה כי כשליש מהדוברים הערבים שהופיעו בשבוע שעבר בתוכניות החדשות והאקטואליה בחמשת הערוצים המרכזיים, השתתפו באייטמים שנגעו לפיגוע בהר-אדר.

נושאים נוספים שבלטו באייטמים שבהם השתתפו דוברים ומרואיינים ערבים הם האלימות והפשיעה בחברה הערבית, וזאת על רקע שני מעשי רצח בטייבה ובעכו. דרישתה של השרה מירי רגב לחקור את מוחמד בכרי הובילה לאייטמים שבהם שובצו תגובות של דוברים ערבים שונים. בנוסף, על רקע הטקס לציון 50 שנות התיישבות ביהודה ושומרון שודרו אייטמים שבהם נשמע קולו של ח"כ עיסאווי פריג', שפנה לשופטי בית-המשפט העליון בבקשה שלא להגיע לטקס.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 24-30.9.2017. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי כאן) מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה