לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

התקשורת הישראלית התעלמה מגינויים שהביעו בכירי המפלגות הערביות בימים שלאחר הטבח שערך חמאס ב-7 באוקטובר, כך עולה מבדיקה מיוחדת שנערכה במסגרת "מדד הייצוג", מיזם מתמשך מאז 2016 בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, הבודק באופן קבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

לפי הבדיקה, בעוד יו"ר רע"ם ח"כ מנסור עבאס הוזכר כמה פעמים כמי שגינה את מעשי הזוועות של אנשי חמאס ותומכיהם ב-7 באוקטובר, בתקשורת המרכזית לא התייחסו לגינויים שהביעו יו"ר חד"ש ח"כ איימן עודה ויו"ר תע"ל ח"כ אחמד טיבי והיו גם מי שהכחישו כי גינו.

שי גולדן בערוץ 14 (צילום מסך)

שי גולדן בערוץ 14 (צילום מסך)

כשבתקשורת מתעלמים מהגינויים של ראשי הציבור הערבי בישראל למעשי חמאס ואף מכחישים את עצם קיומם, אפשר להבין מדוע בציבור היהודי יש רבים שחושבים כי הגינויים הללו מעולם לא הושמעו.

הדרישה לגינוי כל מעשה טרור מאפיינת את הסיקור התקשורתי של אישי ציבור ונציגים פוליטיים של החברה הערבית בישראל, וליוותה גם את סיקור טבח ה-7.10. למעשה, כבר באותו היום, עוד לפני שיצאה השבת, התלונן עיתונאי חדשות 12 ו"ידיעות אחרונות" עמית סגל כי חברי-הכנסת אחמד טיבי ואיימן עודה לא גינו את טבח חמאס. רק אחרי שח"כ טיבי התקומם, הבהיר כי עמדתם העקרונית היא נגד פגיעה באזרחים באשר הם והעיד כי משעות הבוקר הוא פועל למנוע חיכוך והסתה בערים המעורבות, מחק סגל את הפרסום.

עוד קודם לכן, באותו היום, פרסם ח"כ עבאס הודעה שבה התייחס ל"אירועים המצערים, הטרגיים והמגונים", אך הוא לא היה היחיד. סיעת חד"ש ומפלגת מק"י הודיעו כי הם "חוזרים ומשמיעים גינוי חד-משמעי לכל פגיעה באזרחים חפים מפשע". ח"כ עופר כסיף מחד"ש אמר כי "שום דבר לא מצדיק פשעים וטבח כפי שבוצעו היום בדרום המדינה".

גם בימים שלאחר מכן הושמעו גינויים. "אסור בתכלית האיסור לקבל כל פגיעה באזרחים חפים מפשע, ואני מגנה בכל תוקף את הקריאה של הנהגת חמאס לציבור הערבי להצטרף למאבק נגד ישראל", הצהיר ח"כ עודה ב-10.10. "שום דבר בעולם לא מצדיק פגיעה בחפים מפשע, לא בדרום ולא בעזה", הוסיף כעבור יום.

ב-12.10 נאם ח"כ עודה מעל בימת הכנסת ואמר: "אין שום דבר בעולם, ולא הכיבוש הארור, שמצדיק פגיעה בחפים מפשע. אין שום דבר בעולם שמצדיק כהוא זה פגיעה בבן אדם אזרחי, בבן אדם חף מפשע. תמיד התנגדתי ואמשיך להתנגד בכל רמ"ח אבריי לפגיעה באזרחים. תמיד צריך להוציא את כל האזרחים, את כל האזרחים, יהודים, ערבים, פלסטינים, את כל האזרחים בעולם, ממעגל האימה, ממעגל הרצח, ממעגל המלחמות".

באותו היום נאם גם ח"כ עודה מעל במת הכנסת ואמר: "רצח נשים וילדים וקשישים וזוועות נגד אזרחים שהיו בדרום ראויים להוקעה ללא היסוס".

בחברת יפעת מחקרי מדיה לא איתרו התייחסויות בתקשורת המרכזית להתבטאויות אלה בזמן אמת. למעשה, היו מי שהכחישו חלק מהגינויים.

כך, לדוגמה, ב-15.10 טען שי גולדן כי בעוד ח"כ עבאס השמיע גינוי, "אחמד טיבי ושאר החבורה ממלאה פיה מים". גולדן אמר את הדברים בערוץ 14, שבלט בהסתה כלפי החברה הערבית בישראל ונמנע מלדווח על האזרחים הבדואים שנחטפו לעזה.

למחרת, במונולוג שהשמיע גולדן בערוץ 14 ומוען לחברה הערבית בישראל, אמר המגיש: "אישי הציבור שלכם, להוציא מנסור עבאס שגם הוא גינה בחצי קלאץ', אישי הציבור שלכם, כולם, ממלאים פיהם מים. אף אחד לא מתייצב בגאון ואומר 'עם כל העניין שיש לי בתנועת השחרור הפלסטינית, במעשים כאלה אי אפשר לתמוך, מעשים כאלה מוכרחים לגנות ולהוקיע באופן הכי נחרץ".

ב-26.10 אמור היה להתקיים כנס יהודי-ערבי ביוזמת ועדת המעקב העליונה, אך האירוע בוטל בהוראת המשטרה. בעקבות זאת כינס יו"ר ועדת המעקב מוחמד ברכה מסיבת עיתונאים שבה הבהיר כי ועדת המעקב מגנה באופן נחרץ את הפגיעה בחפים מפשע, יהודים ופלסטינים כאחד. באותה מסיבת עיתונאים הופיע גם ח"כ לשעבר אברהם בורג שטען כי חמאס ביצע "מעשים מתועבים".

גם לדברים אלה לא מצאה חברת יפעת מחקרי מדיה כל זכר בשידורי הערוצים המרכזיים.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויפעת מחקרי מדיה​​​​​​​​