לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

התקשורת הישראלית המרכזית אוהבת לתת במה לאיתמר בן-גביר, אך נמנעת מלהקשות עליו בשאלות על גל הרציחות בחברה הערבית בישראל. גם כשברקע נתוני אלימות חסרי תקדים, השר האחראי על הביטחון הלאומי לא נשאל על הסוגיה אפילו פעם אחת לאורך לפחות 99 ראיונות והתבטאויות רצופים, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק באופן קבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

ברבעון הראשון של השנה נרצחו 41 ערבים וערביות בישראל בנסיבות הקשורות לאלימות ופשיעה, מתוכם 38 אזרחים ועוד שלושה תושבים שאינם אזרחים, כך לפי נתוני ארגון יוזמות אברהם. היקף ההרוגים, שכמעט כולם נקטלו בירי, משקף עלייה של 86.3% לעומת הרבעון הראשון אשתקד. בחודש פברואר לבדו נהרג אזרח ערבי כל יומיים.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן-גביר, הוא מי שאמור להוביל את המאבק הממשלתי בפשיעה ומעשי הרצח בחברה בישראל בכלל ובחברה הערבית בפרט. נכון לעכשיו, בן-גביר נכשל בכך כישלון חרוץ. לא רק שהמספרים גבוהים אף ביחס לשנים האחרונות, שהיו מהקטלניות שידעה החברה הערבית בישראל, אלא שלפני שבועות אחדים החליט השר בן-גביר לבטל את התקצוב לתוכנית למאבק באלימות ובפשיעה בחברה הערבית, משום שארגון ה"ג'וינט", שסומן על-ידו כ"שמאלני", מפעיל אותה כקבלן משנה.

בדיקה ממוקדת שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה נועדה לברר עד כמה המראיינים הישראלים שמשוחחים עם בן-גביר דורשים ממנו תשובות למחדל המתמשך שתחת אחריותו. בן-גביר כמובן יעדיף לדבר על נושאים אחרים, אולם אחריותם של העיתונאים להתעקש לקבל ממנו תשובות על מה שאמורה להיות עבודתו: הענקת ביטחון אישי לכל אזרח ואזרח בישראל.

אזרחים ערבים שנרצחו במהלך הרבעון הראשון של 2023 (יוזמות אברהם)

אזרחים ערבים שנרצחו במהלך הרבעון הראשון של 2023 (יוזמות אברהם)

ממצאי הבדיקה מעלים כי בתקופה של כשלושה שבועות (15.2-8.3), התראיין והתבטא השר בן-גביר 99 פעמים בערוצי השידור המרכזיים (כאן 11, קשת 12, רשת 13, כאן ב' וגלי-צה"ל). באותם הימים נרצחו 15 בני החברה הערבית בישראל.

יום לפני תחילת הבדיקה, ב-14.2.2023, נרצח מוחמד עלי מדאני, בן 19, מכסיפה. למחרת, ב-15.2.2023, נרצחו איימן שחדה אל-אסד, בן 23 מקליה, עומר שעבאן, בן 40 מלוד ואחמד אבו חמד, בן 37 מלוד. ב-20.2 נרצחו ח'אלד וליד ג'בארין, בן 42, מאום אל פאחם וסאמי עוויד, אף הוא בן 42, מלוד. ב-23.2 נרצחו נידאל סרסור, בן 30, מלוד וראמי חטיב בן 37 מדיר חנא. ב-25.2 נרצח חסן אבו סייף, בן 35 מיפו. ב-26.2 נרצחו מוחמד חסארמה בן 57 וכמאל חסארמה בן 60, שניהם מבענה. ב-27.2 נרצח אחמד תיתי, בן 40 מבענה. ב-1.3 נרצח אדריס עקאשה, בן 19 מרמלה. ב-4.3 נרצח רשדי אלבחירי, בן 50 מרהט וב-8.3.2023, היום האחרון לבדיקה, נרצח חמזה זועבי, בן 17, מטמרה.

באף אחד מ-99 הראיונות עם השר בן-גביר או ההצהרות מפיו ששודרו בערוצי התקשורת המרכזיים במקביל לרצח 15 האזרחים הערבים שנמנו לעיל, לא נדרש בן-גביר לשאלת האלימות הקטלנית בחברה הערבית בישראל אפילו פעם אחת.

איתמר בן-גביר מתראיין לחדשות 12 (צילום: אריה לייב אברמס)

איתמר בן-גביר מתראיין לחדשות 12 (צילום: אריה לייב אברמס)

את הבמה הנרחבת ביותר קיבל השר בן-גביר ברשת 13, שם התראיין והתבטא 36 פעמים לאורך התקופה שנבדקה. בכאן 11 התראיין והתבטא 22 פעמים ואילו בקשת 12 התראיין או צוטט 19 פעמים לאורך התקופה. בערוצי הרדיו נתנו במה נרחבת פחות לשר בן-גביר, 14 ראיונות או התבטאויות בכאן ב' ו-8 בגלי-צה"ל.

חלק הארי בראיונות וההתבטאויות של בן-גביר (23%) הוקדש להפגנות נגד ההפיכה המשטרית. כ-13% מהאייטמים הוקדשו לתגובתו לפוגרום בחווארה ומספר דומה לאיומים, כביכול, על חייו שלו ועל חיי ראש הממשלה, ולגינויים בגין פינוי כרם בהתנחלות שילה. גם על חוק עונש מוות למחבלים התבטא לא מעט, ועל אישור תקציב המדינה ותקציב משרדו.

"אנו קוראים לאנשי התקשורת לקחת אחריות, להוביל סדר יום תקשורתי שיתן מענה לצרכי החברה הערבית ובראשן תופעת הפשיעה והאלימות"

השר בן-גביר אף נשאל או התייחס בשבע פעמים שונות לרצח אישה באשדוד וקרא בתגובה להוסיף תקנים למשטרה. אך אפילו לא אחד מבין 99 הראיונות וההצהרות מפיו ששודרו בערוצי התקשורת המרכזיים הוקדש לשאלת האלימות הגואה בחברה הערבית וכיצד מצמצמים אותה.

"ממצאי הבדיקה חושפים את אזלת ידם של המגישים, הפרשנים והעורכים בערוצים השונים, שלא עימתו את השר בן גביר באשר לטיפול שלו בתופעת הפשיעה והאלימות בחברה הערבית מתוקף תפקידו", אומר ינאל ג'בארין, רכז פרויקט ייצוג האזרחים הערבים בתקשורת בעמותת סיכוי-אופוק, "אנו קוראים לאנשי התקשורת לקחת אחריות, להוביל סדר יום תקשורתי שיתן מענה לצרכי החברה הערבית ובראשן תופעת הפשיעה והאלימות. אם זימנתם את השר לראיון - דרשו ממנו תשובות גם בנושא זה".

ג'בארין מוסיף כי "כחלק מהמאמץ שלנו להעלאת ייצוג האזרחים הערבים והנושאים האקוטיים לחברה הערבית על סדר היום הציבורי, נמשיך לעקוב אחרי אמצעי התקשורת ונדרוש סיקור הולם, מאוזן, מקצועי ומקיף לחברה הערבית".

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויפעת מחקרי מדיה​​​​​​​​