לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

ערוץ 14 הוביל את ההסתה נגד החברה הערבית בישראל בחודש הראשון שלאחר מתקפת חמאס, כך עולה מבדיקה מיוחדת שנערכה במסגרת "מדד הייצוג".

המדד הוא מיזם של "העין השביעית" בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, הבודק מאז 2016 באופן תדיר את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

לפי הבדיקה, ההסתה נגד החברה הערבית בישראל פשתה בשידורי החדשות והאקטואליה בשלל הערוצים המרכזיים בשבועות שלאחר מתקפת חמאס. במקביל, יוזמות חיוביות מטעם החברה הערבית בישראל בהקשר של המלחמה זכו לאזכורים בודדים ובכל מקרה למספר אזכורים נמוך ממספר מקרי ההסתה.

עם זאת, בעוד שבחלק מהערוצים מספר אזכורי היוזמות החיוביות של החברה הערבית היה קרוב למספר ביטויי ההסתה נגד החברה הערבית, בערוץ 14 ובערוץ כאן 11 (בעיקר בשל נתוני התוכנית של אילה חסון) הפערים היו גדולים במיוחד.

הבדיקה של חברת יפעת מחקרי מדיה כללה את כל התוכן החדשותי מה-7.10 ועד ה-6.11 בערוצים כאן 11, קשת 12, רשת 13, ערוץ 14 וכן בגלי-צה"ל וכאן ב'. שעות הפריים הוגדרו כ-20:00-23:00 בערוצי הטלוויזיה ו-07:00 עד 10:00 בערוצי הרדיו.

המראיינים בערוצים השונים בדרך כלל לא סתרו או הביעו הסתייגות מדברי הסתה שאמרו אורחיהם. רק בערוץ 14 נצפתה תופעה של חיזוק דברי ההסתה בידי המראיינים

מהבדיקה עולה כי בשידורי הערוצים הופיעו 137 ביטויי הסתה נגד החברה הערבית, מתוכם 17 בשעות הפריים-טיים. בין ביטויי ההסתה הבולטים היו אזהרות חוזרות ונשנות מפני "שומר חומות 2" ללא כל ביסוס עובדתי, הסתה כללית נגד האסלאם שהוביל הפרשן הימני הקיצוני אליהו יוסיאן, טענות כי החברה הערבית "תומכת חמאס" או "תומכת טרור" וכן שימוש בביטויים "אויב מבית" או "אויב מבפנים".

בחברת יפעת מחקרי מדיה ציינו כי המראיינים בערוצים השונים בדרך כלל לא סתרו או הביעו הסתייגות מדברי הסתה שאמרו אורחיהם, למעט במקרה של הצהרת השר בן-גביר כאילו אנו עומדים בפני "שומר חומות 2". בנוסף ציינו בחברה כי רק בערוץ 14 נצפתה תופעה של חיזוק דברי ההסתה של המרואיינים בידי המראיינים.

באותה תקופה אותרו גם 40 אזכורים ליוזמות חיוביות של החברה הערבית, בהם שישה בשעות הפריים טיים של הערוצים השונים. מרבית האזכורים החיוביים נגעו לפעולות הצלה וסיוע ב-7.10 והשתתפות במאמצי ההסברה של ישראל בעולם. בנוסף היו בין היתר גם אזכורים לחמ"ל תרומות משותף שהוקם ברהט, למשמר יישובי משותף שהוקם בעקבות האירועים ולפעילות עמותת עתידנא, שמבקשת לבנות שותפות בין החברה הערבית לימין היהודי בישראל.

חלוקה לפי ערוצים מעלה פערים גדולים בין כלי התקשורת השונים. בערוץ 14, ערוץ התעמולה הביביסטי במימון המיליארדר יצחק מירילשוילי, אותרו 49 ביטויי הסתה (שישה מתוכם בפריים טיים), למעלה משליש מסך ביטויי ההסתה בכלל הערוצים שבבדיקה. בשנה האחרונה זינקו שיעורי הצפייה בערוץ ומהדורת החדשות שלו מתמודדת מול מהדורת חדשות 13 על תואר המהדורה השנייה הנצפית בישראל.

מנגד, בערוץ 14 נמצאו רק שני אזכורים ליוזמות חיוביות של החברה הערבית בישראל, שניהם בקשר להשתתפות במאמצי ההסברה של ישראל וזאת במסגרת הופעותיו של יוסף חדאד בערוץ. יצוין כי גם בהקשר זה הנימה הכללית היתה שלילית וכללה ביקורת על כך שחדאד אינו דוגמה מייצגת לחברה הערבית בישראל.

עיקר ביטויי ההסתה בערוץ 14 נגעו לאזהרות מפני "שומר חומות 2" (21 פעמים) והגדרת אזרחים ישראלים כ"תומכי טרור" ו"תומכי חמאס" (14 ו-11 פעמים בהתאמה), אולם היו גם ביטויים חריפים יותר כגון "אויב מבית" (6 פעמים) וכן טענות כאילו "אזרחי ישראל יהיו ברווזים במטווח של ערביי ישראל" או אמירות כגון "תתאפקו עם תאוות הרצח". העורך הראשי של ערוץ 14 הוא יורם כהן.

אילה חסון בכאן 11 (צילום מסך)

אילה חסון בכאן 11 (צילום מסך)

בכאן 11, ערוץ הטלוויזיה הציבורי הממומן מכספי האזרחים בישראל, יהודים וערבים כאחד, בלטה מגמה מעורבת. מחד, אותרו בערוץ לא פחות מ-32 ביטויי הסתה נגד החברה הערבית בישראל והאסלאם, ובכך הפך הערוץ הציבורי לערוץ השני בטבלת המסיתים. מנגד, היו גם תשעה אזכורים של יוזמות חיוביות.

מבט עומק על תוכניות ערוץ כאן 11 מגלה כי חלק הארי של ביטויי ההסתה (12 מ-32) הופיעו בשידורים שהנחתה אילה חסון. בערוץ כאן 11 לא היתה אף תוכנית שהתקרבה להיקפי ביטויי ההסתה כמו זו של חסון. לשם השוואה, בתוכניות שהגיעו למקום השני בטבלת ההסתות של הערוץ נרשמו רק 4 ביטויים, כשליש מהמספר שנמצא בתוכנית של חסון. בתוכניתה של חסון בלטה נוכחות גבוהה של יוסיאן, שהרבה להתבטא בגנות האסלאם והחברה הערבית. בסך הכל הופיע יוסיאן 10 פעמים בתוכניות הערוץ בתקופת הבדיקה, יותר מאשר בכל ערוץ אחר, כולל ערוץ 14.

מבט עומק על תוכניות ערוץ כאן 11 מגלה כי חלק הארי של ביטויי ההסתה הופיעו בשידורים שהנחתה אילה חסון, בתוכניות שהנחתה אותר רק אזכור אחד ליוזמה חיובית של החברה הערבית

מנגד, בתוכניות שהנחתה חסון אותר רק אזכור אחד ליוזמה חיובית של החברה הערבית וזאת בהקשר צבאי הסברתי, במסגרת ראיון עם סופיה שמרקו, בתו של אל"מ במיל' חוסיין אלהייב. בראש חטיבת החדשות של כאן 11 עומד ברוך שי, מנכ"ל הערוץ הוא גולן יוכפז.

בערוץ רשת 13, שבבעלות המולטי-מיליארדר לן בלווטניק, אותרו 16 ביטויי הסתה, המספר הנמוך ביותר מבין ערוצי הטלוויזיה שנכללו בבדיקה. עם זאת, מספר זה גדול יותר מפי 3 ממספר אזכורי היוזמות החיוביות של החברה הערבית. לזכותו של הערוץ ייאמר כי הפרשן הריאקציוניסט יוסיאן לא הופיע בו כלל. בראש חברת החדשות של הערוץ עומד אור צלקובניק. מנכ"ל הערוץ הוא יורם אלטמן.

בערוץ קשת 12 אותרו 22 ביטויי הסתה נגד החברה הערבית בישראל. מספר זה גבוה יותר ממספר ביטויי ההסתה שאותרו בערוץ רשת 13, אולם בקשת 12 היחס בינם לבין מספר אזכורי היוזמות החיוביות של החברה הערבית היה נמוך יותר ועמד על פחות מפי 2. למעשה, בערוץ 12 הופיעו יותר אזכורים ליוזמות חיוביות של החברה הערבית מאשר בכל ערוץ שנכלל בבדיקה, מתוכם שני אזכורים בשעות הפריים-טיים. ביטויי ההסתה הגיעו לשיא בערוץ קשת 12 ב-19.10, אז נפוצו תלונות על ערבים ש"מצלמים בניינים", תופעה שהתבררה בדיעבד ככזב מוחלט. מנכ"ל חדשות 12 הוא אבי וייס ומנכ"ל קשת 12 הוא אבי ניר.

השר איתמר בן-גביר מוסר הצהרה לתקשורת בשדרות, 11.10.23 (צילום מסך)

השר איתמר בן-גביר אומר לעיתונאים שהורה למפכ"ל "להיערך לשומר חומות 2", שדרות, 11.10.23 (צילום מסך)

בשידורי הרדיו של גלי-צה"ל וכאן ב' נרשם מספר קטן משמעותית של מקרי הסתה נגד החברה הערבית לעומת ערוצי הטלוויזיה, תשעה בלבד בכל ערוץ לאורך כל החודש הראשון. לא אותרו הופעות של הפרשן יוסיאן בשתי תחנות הרדיו הציבוריות. בחברת יפעת מחקרי מדיה מציינים כי עיקר ביטויי ההסתה בתחנות הרדיו נבעו מאמירות של נציגי ארגוני ימין קיצוני בהובלת השר איתמר בן-גביר.

בעוד שבגלי-צה"ל אותרו חמישה אזכורים ליוזמות החברה הערבית (כולל מעשי הצלה ב-7.10 וחמ"לים משותפים ברהט, ערבה ודיר אל-אסד), בכאן ב' אותרו שבעה אזכורים ליוזמות של החברה הערבית ובכך הפכה תחנת הרדיו של תאגיד השידור הישראלי לכלי התקשורת המצטיין שבבדיקה, עם יחס כמעט שוויוני בין הסתה להבלטת היוזמות החיוביות.

ביפעת מחקרי מדיה ציינו כי ביטויי ההסתה שבכל זאת הופיעו בכאן ב' התבטאו בעיקר בציטוט דבריו של השר בן-גביר. עוד ציינו כי תחילה הציגו בתחנה את דבריו כמו שהם, אך עד מהרה טרחו לסתור את אמירותיו המסיתות. בראש גלי-צה"ל עומד ממלא המקום דני זקן. מנהל כאן ב' הוא גל ברגר.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויפעת מחקרי מדיה​​​​​​​​