לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

במחצית הראשונה של שנת 2023 המשיכה הירידה הכללית בשיעור הדוברים הערבים בתקשורת המשודרת בישראל, כך עולה מנתוני מדד הייצוג שפורסמו לאחרונה ב"עין השביעית". כעת, נתונים נוספים מלמדים על המגמות הפרטניות בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות בתקשורת הישראלית בכל הקשור לייצוג החברה הערבית בישראל - והדרתה.

הנתון הבולט במדד התוכניות הוא התרסקות שיעור הייצוג בתוכנית "פגוש את העיתונות" של קשת 12, שצנחה מהמקום הראשון בטבלת שנת 2022 למקום ה-19 במחצית הראשונה של 2023. ברקע ההדרה הבוטה של הציבור הערבי: כניסתם של עמית סגל ובן כספית לעמדת מנחי התוכנית בשלהי השנה שעברה, במקומה של רינה מצליח שהגישה את התוכנית לאורך שנים ארוכות ופרשה מהערוץ.

עלייה מתונה בתוכניות המובילות

המדד, מיזם מתמשך בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק באופן קבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל. המדד בוחן את כל תוכניות החדשות והאקטואליה בערוצי הטלוויזיה כאן 11, קשת 12 ורשת 13 וכן ברשתות הרדיו כאן ב' וגלי-צה"ל.

מתן ייצוג הולם לחברה הערבית, המונה כ-18% מאזרחי ישראל, אינו רק הצעד ההוגן והמקצועי עבור מערכת עיתונאית המעוניינת לשקף את המציאות הישראלית כהווייתה. ייצוג כזה תורם גם ללכידות החברתית, להורדת מפלס האיבה והקיטוב ולחיזוק הדמוקרטיה בישראל.

מבט ממוקד בתוכניות האקטואליה המובילות מעלה עלייה מתונה אצל רובן בשיעור הייצוג שהעניקו לחברה הערבית בישראל, בניגוד למגמה הכללית של ירידה בשיעור הייצוג בכלל תוכניות האקטואליה. יוצאות דופן לשלילה, מלבד "פגוש את העיתונות", הן התוכניות "אולפן שישי" של קשת 12 (עורך: רון ירון) המגיעה למקום האחד לפני אחרון בטבלה; ו"חדשות שישי" של כאן 11 (עורך: עמית שהם), שירדו שתיהן בשיעורים ניכרים בשיעור הייצוג.

בראש טבלת התוכניות למחצית הראשונה של שנת 2023 ניצבת "המטה המרכזי" של חדשות 13, שבחודשיים הראשונים של השנה הוגשה על-ידי אילה חסון ובהמשך בידי ספי עובדיה. את התוכנית ערכה דפנה פרבר.

המטה המרכזי נשרכה לאורך שנים ארוכות בתחתית הטבלה, עד שבשנת 2021 קפצה למקום הרביעי. בשנת 2022 התקדמה עוד שני שלבים למקום השני, עם שיעור ייצוג ממוצע של 7.3%, ואילו את המחצית הראשונה של 2023 סיימה במקום הראשון עם 8.8%.

על ההעפלה לראש הטבלה מעיבה העובדה שכמעט כל ההופעות של נציגי החברה הערבית ב"מטה המרכזי" הם של נציגה בודדת: אשת התקשורת פרידה ג'אבר-בראנסי.

קרן נויבך (צילום: יעל צור)

קרן נויבך (צילום: יעל צור)

במקום השני בטבלה ניצבת ניצבת "סדר יום" של כאן ב', בהגשת קרן נויבך ובעריכת מירית הושמנד, עם שיעור ייצוג ממוצע של 8.3%, עלייה ביחס לשיעור הממוצע בשנת 2022, שעמד על 7%.

"סדר יום" מקפידה להעניק ייצוג גבוה יחסית לחברה הערבית בישראל מזה שנים, ומגיעה למקומות הראשונים במדד הייצוג מאז החלו המדידות ב-2016. התוכנית גם מקפידה לאורך השנים לשלב נשים ערביות ומומחים ערבים רבים, הרבה יותר מאשר הממוצע בקרב התוכניות שבמעקב מדד הייצוג. כך היה גם במחצית הראשונה של 2023.

במקום השלישי נמצאת "עצם העניין" של כאן 11, בהגשת קלמן ליבסקינד ובעריכת עמית וינטר. את שנת 2022 סיימה "עצם העניין" עם שיעור ייצוג של 2.2% בלבד, ואילו בששת החודשים הראשונים של 2023 יותר משילשה את שיעור הייצוג של החברה הערבית.

עם זאת, בחינה לעומק של הופעות הדוברים הערבים ב"עצם העניין" מעלה כי מתוך 28 הופעות לאורך ששת החודשים הראשונים של השנה, רק תשע הופעות שאיתרה חברת יפעת מחקרי מדיה שודרו בתוכניות שהגיש ליבסקינד. כל יתר ההופעות שודרו בתוכניות שהגישו מגישים מחליפים, ובהם סולימאן מסוודה, ערן זינגר, יואב קרקובסקי, יעל אלמוג ויערה שפירא.

אם מתמקדים בתוכניות הרדיו בלבד ניתן לראות כי כמחצית מהתוכניות הגיעו לשיעור ייצוג נמוך מהממוצע, וזאת בשונה ממרבית שנות המדד כשמרבית תוכניות הרדיו הפגינו הישגים נאים יחסית בייצוג החברה הערבית. עוד עולה כי התוכניות של גלי-צה"ל השיגו נתונים טובים פחות מאלו של כאן ב', אף ששני הערוצים ציבוריים ואינם אמורים לפעול לפי שיקולי רייטינג.

קלמן ליבסקינד מגיש את "עצם העניין" בכאן 11 (צילום מסך)

קלמן ליבסקינד מגיש את "עצם העניין" בכאן 11 (צילום מסך)

אחרי "סדר יום" (8.3%) ניצבת "רינו צרור" (5.6%) של גלי-צה"ל, שאף היא הפגינה ביצועים יפים לאורך השנים במדד הייצוג. "הבוקר הזה" של כאן ב', ירדה מעט מ-6.2% ל-4.9%. "קלמן ליברמן", של כאן ב', בהגשת קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן, טיפסה לעומת זאת מ-3.4% ל4.5%.

"ספי עובדיה ויניר קוזין", התוכנית שהחליפה בגל"צ את "מה בוער" הוותיקה, הגיעה ל-2.9% ייצוג בלבד, בדיוק כמו הממוצע בשנת 2022. אחריה "בנימיני וגואטה" של כאן ב' בהגשת רן בנימיני ויגאל גואטה עם 2.5%, ו"חמש בערב" של גל"צ, עם 2.1%. במקום האחרון בטבלת הייצוג של תוכניות הרדיו נמצאת "נכון להבוקר" של גל"צ. התוכנית, בהגשת אילנה דיין, הדירה כמעט לחלוטין את החברה הערבית במחצית הראשונה של השנה. רק 0.7% מכלל הדוברים שהופיעו ב"נכון להבוקר" היו מהחברה הערבית בישראל.

תוכנית החדשות הנצפית והמשפיעה ביותר בכל אחד מהערוצים היא מהדורת החדשות המרכזית המשודרת בשעה שמונה מדי ערב. בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה העלתה כי גם במחצית הראשונה של שנת 2023 הובילה "חדשות הערב" של כאן 11 על פני שתי המהדורות בערוצים המסחריים, ולמעשה השיגה נתון גבוה יותר משתי הרצועות המסחריות גם מיחד.

ערן זינגר (צילום: יוסי זמיר)

ערן זינגר (צילום: יוסי זמיר)

"חדשות הערב", אותה הגישו מיכל רבינוביץ' וטלי מורנו וערכו עילי לוין ועפרה ארליך-לוין, סיימה את מחצית השנה עם שיעור ייצוג ממוצע של 5.7%, יותר מאחוז מעל הנתון שהשיגה בשנה שעברה. את שיעור הייצוג הגבוה יחסית לשתי המהדורות המתחרות חבה "חדשות הערב" בין היתר לעיתונאי ערן זינגר, שאחראי בין היתר על סדרות הכתבות "קול איסראיל", המוקדשת לחברה הערבית בישראל.

המהדורה המרכזית של חדשות 13, בהגשת אודי סגל והילה קורח, סיימה את מחצית 2023 עם 2.1% בלבד, נמוך אף יותר מהנתון שהשיגה בשנה שעברה. (3.2%), ובכל זאת הספיק לה הנתון העגום למקום השני, לפני מהדורת החדשות המרכזית של חדשות 12, בהגשת יונית לוי ובעריכת גיא סודרי, שסיימה את מחצית 2023 עם 1.9% בלבד.

הנתון של חדשות 12 עגום במיוחד לאור העובדה כי שיעורי הצפייה במהדורת חדשות 12 עולים פעמים רבות על שיעורי הצפייה של שתי המהדורות המתחרות גם יחד, כך שהשפעתה הפוטנציאלית על חשיפת החברה הערבית בפני הציבור הישראלי גדולה בהרבה משל מתחרותיה.

כל תוכניות האקטואליה המשודרות ברצועת הפרה-פריים בערוצי הטלוויזיה, למעט "עצם העניין" של כאן 11, רשמו נתונים נמוכים במיוחד במחצית הראשונה של 2023.

אחרי "עצם העניין" אפשר למצוא את "אזור בחירה" של רשת 13 בהגשת רביב דרוקר עם נתון נמוך של 2.4%, "שש עם עודד בן-עמי" של חדשות 12 עם 2.1%, אחריה "תוכנית חיסכון" של חדשות 12, בהגשת קרן מרציאנו, שיותר מהכפילה את שיעור הייצוג של החברה הערבית לעומת 2022, ובכל זאת הגיעה רק ל-1.6% מכלל הדוברים בתוכנית. "שש עם אמנון לוי" של רשת 13 השיגה נתון נמוך רק במעט של 1.5% ואילו "חמש עם רפי רשף" של קשת 12 הדירה כמעט לחלוטין את החברה הערבית עם נתון של 0.4% בלבד.

למעשה, "חמש עם רפי רשף" השיגה נתון נמוך יותר לא רק מכל תוכניות הפרה-פריים בטלוויזיה אלא מכל תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות בחמשת גופי השידור שנכללים במדד.

מעט מעליה, עם 0.6%, "אולפן שישי" שאף היא משודרת בקשת 12, הערוץ הפופולרי בישראל. התוכנית, בהגשת דני קושמרו ובעריכת רון ירון, השיגה בשנים עברו נתונים נאים, בין היתר הודות לכך שהיא משדרת כתבות מגזין, בהן פשוט יותר להשיג אחוזי ייצוג גבוהים. להבדיל מאייטם בתוכנית רדיו כמו "סדר יום", שבה בכל אייטם מדבר מרואיין אחד או שניים בלבד, בכתבת מגזין המוקדשת לחברה הערבית יכולים להופיע דוברים רבים. ובכל זאת, למרות היתרון המבני, "סדר יום" ניצבת בראש הטבלה ואילו "אולפן שישי" צמודה לתחתית. נראה כי לזהות העורכים והמגישים של כל תוכנית השפעה גדולה יותר מאשר למדיום.

"פגוש את העיתונות" של חדשות 12 הגיעה אמנם למקום ה-19 מתוך 24 תוכניות, רחוקה לכאורה מהקצה התחתון של הטבלה. אולם שיעור הייצוג בה, כאמור, נחתך באופן דרמטי. מ-10% בשנת 2022 ל-1.1% בלבד במחצית הראשונה של 2023.

בגזרת העורכים של התוכנית נותרה שיר פור, כשאת מקומו של אמנון הררי החליף ישי הראל. בגזרת המגישים של התוכנית, לעומת זאת, חל שינוי משמעותי. לקראת סוף 2022 פרשה רינה מצליח, שהגישה את התוכנית במשך קרוב לעשור. את מקומה תפסו עמית סגל ובן כספית. בתקופת הגשתם נחתך שיעור הדוברים מהחברה הערבית בתוכנית פי עשרה.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויפעת מחקרי מדיה​​​​​​​​