לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

בשנה החולפת, לראשונה מאז הושק "מדד הייצוג" ב-2016, חל שינוי משמעותי בנוף השידורים הטלוויזיוני בישראל. ערוץ חדש, "עכשיו 14", זינק בשעורי הצפייה והפך לערוץ השני הכי נצפה בישראל.

בשונה מהערוץ הציבורי כאן 11 ומהערוצים המסחריים קשת 12 ורשת 13, ערוץ 14, שבבעלות המיליארדר החרדי יצחק מירילשוילי, הוא ערוץ תעמולה מובהק בשירות פוליטיקאי אחד - ראש הממשלה בנימין נתניהו. בשנים האחרונות, בעוד הערוץ הפיץ את תעמולת ראש הממשלה, פעלה ממשלת נתניהו כדי לסייע לו מבחינה כלכלית.

בשל אופיו של הערוץ הוחלט לא לכלול את תוכניותיו בסיכומי מדד הייצוג השנתיים. עם זאת, על רקע הפופולריות הרבה של הערוץ והעמדה הפוליטית החד-צדדית שלו מעניין בכל זאת לבחון עד כמה הוא נותן ביטוי לדוברים מהחברה הערבית בישראל.

בדיקות ממוקדות שנערכו בשנה החולפת במסגרת "מדד הייצוג" העלו כי ערוץ 14 הוביל את ההסתה נגד החברה הערבית בישראל בחודש הראשון שלאחר מתקפת חמאס ובלט בהתעלמותו מכך שבין החטופים ע"י חמאס היו גם בדואים.

בדיקה שנתית של שתי התוכניות המרכזיות והפופולריות בערוץ, מהדורת החדשות המרכזית ו"הפטריוטים", מלמדת כי בערוץ 14 מדירים כמעט לחלוטין את החברה הערבית. בשתי התוכניות שיעור הייצוג של החברה הערבית עומד על כ-0.7%, שבריר משיעור האזרחים הערבים בישראל.

כשבכל זאת ניתן ביטוי לנציגי החברה הערבית בתוכניות המרכזיות של ערוץ 14 הללו נבחרו בקפידה והוצגו בדרך כלל בהקשר של פשיעה ואלימות או, להבדיל, ציונות. נדיר היה למצוא דובר ערבי שהופיע בערוץ בשל תחום מומחיותו ובלי קשר להיותו ערבי.

במהלך כל שנת 2023 הופיעו במהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 רק 54 דוברים ערבים, כ-0.68% מכלל הדוברים במהדורה.

הרוב המוחלט של דוברים מהחברה הערבית שהצליחו בכל זאת להשתחל לליין-אפ של המהדורה המרכזית בחדשות 14 הופיעו בהקשרי פשיעה ופלילים. עם זאת בחלק מהמקרים הללו, כמו בכתבה של אריאל עידן על הפשיעה הגואה ברהט, נכללו דוברים ערבים שהביאו קולות של אזרחים מודאגים על הנעשה בעירם. בנוסף, ראש עיריית טייבה שועאע מסארווה-מנצור העניק ראיון ארוך למהדורה על רקע הפשיעה המשתוללת בעירו.

בידיעות אחרות שהופיעו במהדורה נכללו דוברים ערבים שהוצגו כ"אויבים מבפנים", כמו לדוגמה סטודנטים שהפגינו בת"א ב"תמיכה במחבלים", או חברי כנסת ערבים שהתבטאו נגד הממשלה.

מעט יותר מעשירית הדוברים הערבים שהופיעו במהדורה המרכזית נכללו בסדרת כתבות שהכין ראש דסק הערבים בערוץ, ברוך ידיד, על בדואים שהחליטו להתגייס לצה"ל. במקרה אחר נכללו דוברים ערבים בדיווח על חייל בדואי שנהרג בפיגוע.

ובכל זאת היו גם כמה דוברים ערבים שהוצגו באור ניטרלי, או אפילו חיובי. ראש הדסק ידיד הכין כתבה על מועמד ערבי לראשות עיריית ירושלים; הכתבת אליה פרג'ון הכינה כתבת מגזין על פארק תעשייה בנגב שמעסיק בעלי מוגבלויות וכללה בה מרואיינות ערביה שרואיינה בלי קשר לערביותה; בהזדמנות אחרת דיווחה פרג'ון על יוזמה לסייע לאישה קשת יום בעכו, כשחלק מהמתנדבים לסייע לה היו ערבים.

בשבועות שלאחר ה-7.10 ועד לסוף השנה הופיעו רק שני דוברים ערבים במהדורה המרכזית של ערוץ 14, כך לפי בדיקת יפעת מחקרי מדיה. ב-5.11, כחודש לאחר תחילת המלחמה, הופיע דובר ערבי ראשון וזאת בידיעה על מותו של סא"ל סלמן חבקה, שנפל ברצועת עזה. בדיווח נוסף במהדורה נפרדת נכלל האלוף רסאן עליאן, מתאם פעולות הממשלה בשטחים.

בהשוואה למהדורות החדשות המרכזיות בערוצי הטלוויזיה האחרים, זו של ערוץ 14 ניצבת במקום האחרון, עם שיעור ייצוג נמוך אף יותר מהשיעור המביש של מהדורות חדשות 13 וקשת 12.

את המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הגישו לאורך השנה מגי טביבי ושרון גל. עורך המהדורה היה משה הרוש ובראש "מערך החדשות" של ערוץ 14 עומד יורם כהן.

באופן חריג, לערוץ 14 תוכנית אקטואליה פופולרית אף יותר ממהדורת החדשות המרכזית, "הפטריוטים", בהגשת ינון מגל ובעריכת חגי סימן-טוב.

בתוכנית הופיעו לאורך השנה 28 דוברים מהחברה הערבית, כ-0.74% מכלל הדוברים בתוכנית. עם זאת, לאורך כל השנה ועד ה-7.10 לא היה דובר ערבי אחד שהגיע לאולפן "הפטריוטים". ההופעות הבודדות של דוברים ערבים שנכללו בתוכנית היו בעיקר סינקים של חברי-כנסת ערבים. הללו שודרו כמקפצה שתאפשר לחברי הפאנל היהודיים להביע את עמדתם לנוכח דבריהם.

לאחר ה-7.10 הופיעו שלושה דוברים ערבים באולפן ה"פטריוטים": יוסף חדאד,  פעיל הסברה פרו-ציוני; מוסלח אבו עיסא, דודו של אוסמה אבו עיסא שנרצח ב-7.10, שסיפר על פרס של מיליון דולר שמציעה משפחתו למי שיספק לה קצה חוט לגבי זהות רוצחיו, כדי שיוכלו לנקום בהם; ועו"ד איימן אבו-ריא מסכנין, שהיה בעבר חבר במפלגה קצרת הימים של בוגי יעלון ובהמשך נאשם בפלילים, ואשר הוצג כ"תומך ישראל".

* * *

מדד הייצוג הוא מיזם מתמשך מאז 2016 בשיתוף עמותת סיכוי ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, הבודק באופן קבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

המדד בוחן את כל תוכניות החדשות והאקטואליה בערוצי הטלוויזיה כאן 11, קשת 12 ורשת 13 וכן ברשתות הרדיו כאן ב' וגלי-צה"ל. כלי התקשורת הללו, מהזרם המרכזי במדינת ישראל, אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.

העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויפעת מחקרי מדיה​​​​​​​​​