לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

החברה הערבית הודרה כמעט לחלוטין מהדיון בתקשורת הכלכלית על תקציב המדינה לשנים 2023-2024, כך עולה מבדיקה שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה במסגרת מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך מאז 2016 בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק באופן קבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

במהלך החודש שעבר, לקראת ההצבעה בכנסת על אישור תקציב המדינה הדו-שנתי, סיקרה התקשורת בישראל בכלל והתקשרות הכלכלית במיוחד את הצעת התקציב והשלכותיה הצפויות על החברה בישראל. נפח נכבד תפסו ההטבות הכלכליות שנכללו בתקציב למען החברה החרדית והמחיר שישלם בגין זאת מעמד הביניים בחברה החילונית, אולם כמעט ולא נדונה ההשפעה של התקציב על החברה הערבית בישראל, אף שאזרחי ישראל הערבים מהווים כחמישית מכלל אזרחי המדינה ולמרות שחלקים בתקציב מפלים לרעה את החברה הערבית באופן מובהק.

כך, לדוגמה, קרן הארנונה שנועדה להזרים כספים מרשויות מקומיות עשירות לעניות פוסחת במידה רבה על רשויות ערבית לאור מחסור באישורי בנייה ברשויות אלה. גם קיצוצים רוחביים והסטת תקציבים לצורך תקצוב חיזוק המסורת, הזהות והמורשת היהודית אינם משפרים כמובן את מצבם של האזרחים הערבים בישראל.

בדיקת מדד הייצוג התמקדה הפעם בתקשורת הכלכלית: שלושת כלי התקשורת הכלכליים "גלובס", "דה מרקר" ו"כלכליסט"; תוכניות הרדיו הכלכליות המרכזיות "צבע הכסף" של כאן ב', "החיים עצמם" של גלי-צה"ל ו"איפה הכסף" של 103FM וכן תוכניות הטלוויזיה הכלכליות "תוכנית חיסכון" של קשת 12, "הצינור" של רשת 13 ו"משחקי הכיס" של כאן 11. בנוסף נבדקו גם מהדורות החדשות המרכזיות של שלושת ערוצי הטלוויזיה.

כל התוכניות וכלי התקשורת הללו נבדקו בימים שהובילו לאישור התקציב בכנסת בקריאה שנייה ושלישית, בין ה-15.5.23 ועד ה-24.5.23 (לא כולל סוף השבוע של ה-19-20.5).

מהבדיקה עולה כי בימים שלפני אישור התקציב הוא זכה ל-488 אייטמים, מתוכם רק 29 הזכירו את החברה הערבית, כ-6% בלבד. מתוך אותם 29 אייטמים הנוגעים לחברה הערבית, רק 12 ציינו כי תקציב המדינה צפוי לפגוע בחברה הערבית. במילים אחרות, רק כ-2.5% מכלל האייטמים על תקציב המדינה ציינו כי הוא צפוי לפגוע בכחמישית מאזרחיה.

גם בדיקת שיעור הדוברים הערבים שהשתתפו בשיח התקשורתי על תקציב המדינה העלתה תוצאות עגומות. רק שלושה מתוך 496 דוברים שהשתתפו באייטמים על תקציב המדינה היו ערבים: ח"כ אחמד טיבי, שהתראיין בתוכנית "החיים עצמם" של גלי-צה"ל; וראש עיריית אום אל-פחם סמיר מחאמיד והיועץ הכלכלי של הוועד הארצי של הרשויות המקומיות הערביות אמיר בשאראת, שהוזכרו בדיווח של "דה מרקר" על דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת.

פילוח לפי הבמות התקשורתיות מעלה כי ב"דה מרקר" וב"כלכליסט" היתה התייחסות לחברה הערבית בדיווחים על התקציב, ואף התייחסות לפגיעה האפשרית של התקציב בחברה זו. לעומת זאת ב"גלובס" מצאה חברת יפעת מחקרי מדיה רק אייטם אחד בתקופת הבדיקה שכלל התייחסות לחברה הערבית בהקשר תקציבי, אייטם שלא כלל התייחסות לפגיעה אפשרית של תקציב המדינה בחברה הערבית.

לפי הבדיקה, ב"דה מרקר" הופיעו לאורך התקופה 16 אייטמים על התקציב שכללו התייחסות לחברה הערבית בישראל, לעומת 6 אייטמים ב"כלכליסט" וכאמור רק אחד בעיתון הכלכלי השלישי.

"גלובס", בבעלות אלונה בר-און וענת אגמון, מצהיר מפורשות כי הוא חותר להכניס גיוון לתכניו, כולל סיקור של החברה הערבית בישראל. בעיתון אף הציגו בדו"ח האמון האחרון שפרסמו, נתונים לפיהם היקף סיקור החברה הערבית בעיתון גדל מאפס בשנת 2016 ל-15% בשנת 2021. הפעם, מכל מקום, נפקד מקומה של החברה הערבית מהסיקור ב"גלובס" של הדיונים על תקציב המדינה.

בתוכניות הרדיו והטלוויזיה היומיות נמצאו גם כן אזכורים בודדים לחברה הערבית בהקשר של תקציב המדינה. עם זאת, התוכנית הכלכלית הפופולרית ביותר בישראל, בהפרש ניכר, הדירה לחלוטין את החברה הערבית מהדיון על תקציב המדינה.

ב"תוכנית חיסכון" של חדשות 12, בהגשת קרן מרציאנו, לא נמצא ולו אייטם אחד על התקציב שהזכיר את החברה הערבית. נתון עגום זה מצטרף לנתונים המבישים של התוכנית שעולים פעם אחר פעם בבדיקות ייצוג המרואיינים הערבים של "מדד הייצוג". את שנת 2022 סיימה "תוכנית חיסכון" במקום האחרון עם שיעור ייצוג כמעט אפסי.

גם ב"הצינור" של רשת 13 בהגשת גיא לרר, שעברה לאחרונה למשבצת שידור מוקדמת יותר, המתחרה ישירות ב"תוכנית חיסכון", לא נמצא בבדיקה כל דיווח על התקציב שכלל אזכור לחברה הערבית. כך גם במהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, השידור הציבורי שממומן מכספי כל האזרחים ואמור לשרת אותם בלא הבדל דת או לאום.

ב"משחקי הכיס" של כאן 11 דווקא אותר אייטם אחד שהתייחס לחברה הערבית ותקציב המדינה, וכך גם בכל אחת ממהדורות החדשות המרכזיות של הערוצים המסחריים ובכל אחת משלוש תוכניות הרדיו הכלכליות היומיות של גל"צ, כאן ב' ו-103FM.

מלבד "דה מרקר" ו"כלכליסט", שהקדישו כל אחד כמה אייטמים לפגיעה האפשרית של תקציב המדינה בחברה הערבית בישראל, הבמה התקשורתית היחידה שהקדישה מקום לפגיעה אפשרית של התקציב בחברה הערבית היתה תוכנית הכלכלה של גל"צ "החיים עצמם", שם ראיינו עמית תומר ושי ניב את ח"כ טיבי על נושא זה. לאחרונה צייץ ניב כי ממלא-מקום מפקד התחנה דני זקן הודיע לו על שינויים בתוכנית הכלכלית במסגרתם תסתיים דרכו בתחנה.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויפעת מחקרי מדיה​​​​​​​