לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

בערוצי התקשורת המרכזיים בישראל, למעט גלי-צה"ל, לא התייחסו במשך שבוע שלם ולעתים שבועיים ואף שלושה לעובדה שבין מאות הישראלים שנחטפו לעזה היו גם ערבים, כך עולה מבדיקה מיוחדת שנערכה במסגרת "מדד הייצוג".

המדד הוא מיזם מתמשך מאז 2016 בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, הבודק באופן קבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

הבדיקה של חברת יפעת מחקרי מדיה כללה את כל התוכן החדשותי מה-7.10 ועד ה-6.11 בערוצים כאן 11, קשת 12, רשת 13, ערוץ 14 וכן בגלי-צה"ל וכאן ב'.

ב-7.10 נחטפו לעזה בידי חמאס ותומכיהם כ-250 בני אדם ובהם שישה אזרחים בדואים. ארבעה מהם היו בני משפחת אלזיאדנה מרהט: עאישה (17), בילאל (19), חמזה (22) ואביהם יוסף (53). לפני כשבועיים שוחררו עאישה ובילאל אך אחיהם ואביהם נותרו בעזה. בנוסף נחטף גם תושב חורה פואד אל-טלאלקה (22) וכן קאיד פרחאן אל-קאדי (53) שגר ביישוב בלתי מוכר. בשבוע שעבר נוסף גם מוחמד אלאטרש, בן 40 מסעווה, לרשימת החטופים, אחרי שנחשב כנעדר.

כבר למחרת הטבח, ב-8.10, ראיין אמיר אבגי ביומן הצהריים של גלי-צה"ל את ראש עיריית רהט עטא אבו מדיגם, שהזכיר בין היתר את הנעדרים ממשפחת אלזיאדנה והביע חשש כי נלקחו בידי חמאס. יומיים לאחר מכן, ב-10.10, התראיין ראש העירייה פעם נוספת בתחנה הצבאית, הפעם לראיון נרחב בתוכניתו של רינו צרור, ושב והזכיר את ההרוגים והחטופים בני העדה הבדואית.

ב-12.10 התראיין עטיה אלאעסם, יו"ר המועצה האזורית לכפרים הלא מוכרים בנגב, בתוכניתו של רזי ברקאי בגלי-צה"ל. אלאעסם הזכיר את הקורבנות שנהרגו ואת הבדואים שנחטפו. באותו היום, ביומן הצהריים של התחנה, דיווח אדם פרג', הכתב לענייני החברה הערבית, על קורבנות המלחמה בחברה הערבית והזכיר גם את החטופים.

בעוד שבגלי-צה"ל עקבו אחר המקרה לאורך כל השבוע הראשון שאחרי פלישת חמאס, ביתר ערוצי החדשות והאקטואליה המרכזיים לא איתרה חברת יפעת מחקרי מדיה כל התייחסות לחטופים הערבים.

ערוץ הטלוויזיה הראשון שהתייחס לחטופים הבדואים היה רשת 13, שם הופיע ביום שבת ה-14.10, שבוע שלם לאחר פלישת חמאס והחטיפות, סא"ל (מיל') ואחיד אלהוזייל, שמרכז את הטיפול בחטופים והנרצחים מהחברה הערבית. אלהוזייל עדכן את הצופים בנתונים.

ההתייחסות הראשונה לנושא החטופים הערבים בערוץ הנצפה בישראל, קשת 12, אירעה ב-20.10, כשלושה שבועות לאחר האירועים. בתוכנית הבוקר של הערוץ הופיע איש השב"כ לשעבר אילן לוטן והעלה בחצי משפט את האפשרות שבין החטופים נמצאים גם ערבים.

באותו היום אותרה גם ההתייחסות הראשונה לסוגיית החטופים הבדואים בתחנת הרדיו הציבורית כאן ב'. במשדר בהגשת אימן קאסם-סלימאן וערן זינגר, הופיע השר לשעבר עיסאווי פרג' והתייחס לכך. למחרת, שלושה שבועות לאחר החטיפה, התראיין סרן (מיל') סאלח מזאריב לאולפן הפתוח של כאן 11 בהגשת קרן אוזן והתייחס אף הוא לחטופים הבדואים. היתה זו ההתייחסות הראשונה של ערוץ הטלוויזיה הציבורי לחטופים מהחברה הבדואית.

בערוץ 14 לא אותרה התייחסות כלשהי לאזרחים הבדואים שנחטפו לעזה בין ה-7.10 ועד ה-6.11. לפי בדיקת מדד הייצוג שפורסמה מוקדם יותר, הערוץ גם בלט בהסתה כלפי החברה הערבית בישראל במהלך סיקור המלחמה.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויפעת מחקרי מדיה​​​​​​​​