שאול אלוביץ' עמד לצאת מחדר החקירות כדי להיפגש עם עורך-דינו. השנה היתה 2018, והוא עדיין היה רק בגדר חשוד – טייקון תקשורת מהליגה העליונה של המשק שטיפח מערכת יחסים קרובה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. היה חורף, ואלוביץ' ביקש לקחת איתו את המעיל שלו. החוקרים שכנעו אותו שאין צורך, שיהיה מספיק חם במקום שאליו הוא הולך. אלוביץ' השתכנע, ויצא. המעיל נשאר על כיסאו. המצלמה שתיעדה את הנעשה בחדר החקירות המשיכה לרוץ.

זמן מה לאחר מכן, צמד החוקרים פולינה גובזמן-קריב ואורי קנר חזרו לחדר הריק בלי אלוביץ'. החוקר המשטרתי קנר נטל את המעיל ופרש אותו לרוחב באוויר, וגובזמן-קריב צילמה אותו מכמה זוויות באמצעות הטלפון הסלולרי שלה. היא התמקדה בבטנה הפנימית של הבגד. לאחר מכן הוחזר המעיל למקומו על גב הכיסא. אתמול (27.12) במשפט המו"לים, כמעט חמש שנים אחרי הסיטואציה שתועדה במצלמות, עורך-הדין שאיתו נפגש אלוביץ' באותו זמן, ז'ק חן, קיבל הזדמנות לשאול את החוקרת מה בדיוק קרה שם.

חוקרת רשות ניירות ערך גובזמן-קריב העידה שהיה זה רעיון של השותף שלה: בניסיון להגיע לחקר האמת, אמרה, נשקלה האפשרות "לְמַתְקֵן" את המעיל. אחרי שחזרה על הפועל הזה כמה פעמים, אחד השופטים שאל אותה מה משמעותו. החוקרת השיבה ש"למתקן" משמעו להתקין במעיל מתקן האזנה, שיעבוד בזמן שאלוביץ' יסתובב עם המעיל. בסוף, הבהירה, התוכנית לא יצאה לפועל. "זאת נקודה מאוד אנקדוטלית", טענה, ואמרה שלא צריך לייחס לה משמעות מיוחדת.

מבחינת עו"ד חן, הסנגור של שאול ואיריס אלוביץ' הנאשמים במתן שוחד לנתניהו, ההפך הוא הנכון. הבדיקה הראשונית של המעיל, ועצם המחשבה להתקין בו מכשיר האזנה שיתעד את השיחות של אלוביץ' עם אנשי אמונו, הן עוד חוליה בשרשרת של פעולות חקירה פסולות שנועדו לשבור את רוחו של החשוד, להשפיל אותו ולגרום לו להתיישר עם התזה של החוקרים – ואולי גם להסכים לחתום על הסכם עד מדינה ולהפליל את נתניהו.

עו"ד חן טען בלהט באולם בית-המשפט, אבל לרוב לא הצליח לסדוק את המבע האדיש של החוקרת. לכל אורך הדיון הוא הטיח בה שהיא משקרת, והזכיר לה שמי שמשקר על דוכן העדים מבצע עבירה פלילית חמורה. "בעיני היא עברה עבירת עדות שקר, וזו עבירה מסוג פשע", אמר באחת הפעמים. אבל גובזמן-קריב המשיכה להפגין קור רוח. ניכר שאינה נהנית מהמעמד, אבל בדרך כלל היא הצליחה לספוג את ההאשמות החריפות בפנים חתומות.

הסנגור הציג לה עוד ועוד סרטונים מחדר החקירות וציטט לה קטעים מהפרוטוקולים – מארג שלם של עוולות שלטענתו הרסו את חיי הלקוח שלו – אך נענה שוב ושוב באמירות כלליות על כך שהכל נעשה ברשות ובסמכות ולפי הספר, או שהיא אינה זוכרת אירוע ספציפי כזה או אחר. גובזמן-קריב חזרה והבהירה שהיא לא היתה חוקרת בכירה בתיק, ושפעלה בהתאם להוראות ולנורמות הנהוגות ברשויות החקירה.

במקרה אחד בלבד הצליח הסנגור לערער את שלוותה באופן מובהק. זה קרה בתחילת הדיון, ובהיבט שולי לגמרי. עו"ד חן שאל את גובזמן-קריב אם היא זוכרת כיצד נלקח אלוביץ' לבית-המשפט לדיון הראשון בהארכת מעצרו, ב-18 בפברואר 2018 – שעות אחדות לאחר רגע ה"פרוץ" של חקירת "תיק 4000", שעבור אלוביץ' התבטא בפשיטה משטרתית על ביתו בסביבות השעה שש בבוקר. גובזמן-קריב אמרה שההובלה של אלוביץ' לדיון בהארכת מעצרו הוטלה על גורמי חקירה אחרים. "למיטב זכרוני, לא הייתי בהארכת המעצר", ציינה.

חוקרת רשות ניירות ערך פולינה גובזמן-קריב בדיון הארכת המעצר הראשון של שאול אלוביץ', 18.2.2018 (צילום מסך מתוך אתר ynet)

חוקרת רשות ניירות ערך פולינה גובזמן-קריב בדיון הארכת המעצר הראשון של שאול אלוביץ', 18.2.2018 (צילום מסך מתוך אתר ynet)

"בסדר, לא היית בהארכת מעצר", הפטיר עו"ד חן בטון מזלזל, "נצטרך להקרין לך, נראה אותך שמה מחייכת – ואז תגידי אם היית או לא היית שם. תראי כמה הווכחנות הזאת מאריכה ורעה". בשלב הזה הציג חן סרטון שפורסם בזמן אמת באתר ynet, ובו אכן ניתן לראות את גובזמן-קריב עומדת באולם בית-המשפט, בשולי דיון הארכת המעצר של שאול אלוביץ'.

"את מזהה את עצמך בתמונה?", שאל הסנגור. "כן, כן. אני הייתי שם", הודתה החוקרת. לאחר מכן הסבירה שאמנם נכחה בדיון – אבל הגיעה לשם באופן עצמאי, ולא "לקחה" לשם את אלוביץ'. לכן, העריכה, האירוע פרח מזכרונה. השופט משה בר-עם מצא לנכון להעיר לה: "התחושה היא שגברתי מאוד-מאוד משתדלת למזער את חלקה בחקירה – למרות שאין בזה פסול, זה בסדר".

בהמשך הדיון נזהרה גובזמן-קריב לא לשלול באופן נחרץ מדי היגדים שהוצגו לה – והקפידה להגיד שאינה זוכרת את המקרים, או שיש להפנות את השאלות לגורמי חקירה אחרים, רלבנטיים יותר. בשורה התחתונה, התרומה העיקרית של הדיון שהתקיים אתמול בבית-המשפט המחוזי בירושלים היתה הצגת התיעוד של אלוביץ' והחוקרים בחדר החקירות, ההצצה לשיטות החקירה של משטרת ישראל ורשות ניירות ערך – וגם למצבו של נאשם שהיה אז אחד הטייקונים החזקים בישראל, ולמערכת השיקולים האישית שלו.

מפעל החיים קרס

שאול ואיריס אלוביץ' נאשמים בנתינת שוחד לבנימין נתניהו בזמן שכיהן כראש הממשלה ושר התקשורת, בפרשה שזכתה לכינוי "תיק 4000". לפי כתב האישום, האלוביצ'ים רתמו למען נתניהו את אתר החדשות שהיה בבעלותם, "וואלה" – ונתניהו בתמורה סידר להם ולקבוצת בזק שבה שלטו הטבות רגולטוריות בשווי של קרוב למיליארד שקל (ולפי הערכות מסוימות הרבה יותר). במקביל נאשמים האלוביצ'ים בשיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה. לשאול אלוביץ' מייחסת הפרקליטות גם הלבנת הון והטעיית משקיעים.

בקטע וידיאו שצוות ההגנה הקרין בטעות באולם נשמע אחד החוקרים מטיח באלוביץ': "נתת שוחד לראש הממשלה". אלוביץ' שלל בתוקף: "שטויות, לא מוכן לשמוע את השטויות שלך". בקטע נוסף שהוקרן בשגגה התייחס אלוביץ' לבחישה של נתניהו ב"וואלה": "ראש הממשלה זכותו לפנות אלי כשהוא רואה שיש אייטם", אמר אלוביץ', ואז נקטעה ההקרנה.

הנאשם שאול אלוביץ' מחוץ לבית-המשפט בתל-אביב, אחרי אחד הדיונים בתיק בזק. 20.7.2022 (צילום: אבשלום ששוני)

הנאשם שאול אלוביץ' מחוץ לבית-המשפט בתל-אביב, אחרי אחד הדיונים בתיק בזק. 20.7.2022 (צילום: אבשלום ששוני)

עו"ד חן מייצג את שני בני הזוג אלוביץ', אבל אתמול הוא עסק בעיקר בחקירתו של הבעל. חן טען שהחוקרת ועמיתיה הפעילו על שאול אלוביץ' לחצים פסולים שהתבטאו בשלושה מישורים: תנאי מעצר מחפירים, שימוש מניפולטיבי בתחושת המחויבות שלו לבני משפחתו העצורים – בנו אור ואשתו איריס – ונסיונות מתמשכים לגרום לו להפוך לעד מדינה ולהפליל את נתניהו.

עו"ד חן ציין שאלוביץ', ששהה במעצר במשך למעלה משבועיים, סבל מתשישות וממחסור בשינה, לא התקלח במשך למעלה משבוע ובשלב מסוים גם חלה ונזקק לטיפול אנטיביוטי. באחת מהארכות המעצר, אמר חן, אלוביץ' הותקף מילולית על-ידי הפעיל החברתי ברק כהן, שכינה אותו "מושחת" ודחק בו לגלות מה הוא יודע על נתניהו – ובלי שנציגי צוות החקירה ימנעו זאת. חן הזכיר את גילו המבוגר של אלוביץ', יליד 1948, ואת העובדה שבנקודת הזמן הזאת הוא כבר התמודד עם חקירה פלילית אחרת שבמרכזה ההתנהלות התאגידית בבזק. "מפעל חייו קרס", סיכם הסנגור.

בשלב מסוים העיר לו השופט בר-עם שהתיאורים מהסוג הזה לא בהכרח מועילים לנאשם, משום שגם אם יתבררו כמדויקים – אלוביץ' בסופו של דבר לא הודה בביצוע העבירות שבגינן הוא עומד לדין, כך שבית-המשפט לא צפוי לדון בקבילוּת הודאתו. עו"ד חן השיב שהערך המשפטי של התיאורים הללו קשור לבקשה של האלוביצ'ים לבטל את המשפט מחמת הגנה מן הצדק. הוא טען שהחקירה היתה מוטה, רשלנית ומוכוונת מטרה, ושאם זה לא מקרה שבו ראוי להעניק הגנה מן הצדק – "אין הגנה מן הצדק במדינת ישראל".

עורכי-הדין יהודית תירוש מפרקליטות המדינה וז'ק חן, סנגורם של שאול ואיריס אלוביץ', באולם משפט המו"לים. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 27.12.2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

עו"ד ז'ק חן, סנגורם של שאול ואיריס אלוביץ', עם נציגת המדינה עו"ד יהודית תירוש אתמול באולם משפט המו"לים (צילום: אוליבייה פיטוסי)

"היית נוכחת באירועים שבהם התבדחתם על חשבונו של שאול אלוביץ' ומצוקתו. זוכרת?", שאל הסנגור את החוקרת. גובזמן-קריב השיבה שאינה זוכרת. הסנגור הציג לה קטעים מתוך חקירתו של אלוביץ' ב-19 בפברואר 2018, ביום שלאחר מעצרו. "איך הסתבך גדול הטייקונים הישראלים בשוחד? איך? בשיבוש, בהלבנת הון. איך? נשאר בלי פת לחם, הולך להיות מאבטח בסופר אחר-כך. אני אסדר לך, רוצה?", הטיח באלוביץ' החוקר קנר. בהמשך החקירה נשמע קנר כשהוא אומר "לפתוח תיק בבקשה" במבטא רוסי.

למחרת הציע קנר להביא לאלוביץ' מגנומטר וללמד אותו איך להפעיל את המכשיר. עו"ד חן העיר שבצילומים ניתן להבחין בחוקרת גובזמן-קריב "מתפוצצת מצחוק" למשמע ההצעה. בפועל, יש לציין, תיאור מדויק יותר של הבעתה יהיה "מחניקה צחוק". בכל אופן, מבחינת הסנגור כל העיסוק באפשרות התיאורטית שאלוביץ' יישאר חסר כל וייאלץ לעבוד כמאבטח הוא חלק מ"טקס השפלה" שערכו לו החוקרים – "לא רק כלפי אלוביץ', אלא גם כלפי אנשים שעובדים בעמל יומם כמאבטחים בסופר. זה בז להם ובז לו".

גובזמן-קריב דחתה את הניתוח הזה. היא טענה שהיא אישית לא היתה מתנסחת כך, אך התעקשה שזוהי התנהלות לגיטימית בחדר החקירות. ובכל מקרה, ציינה, מי שאמר את הדברים היה שותפה לחקירה – ולכן ראוי להציג לו את השאלות הללו.

השריקה של ביבי

האיום באובדן נכסיו חזר על עצמו יותר מפעם אחת בחקירה של אלוביץ'. בתחילת החקירה הראשונה פנה קנר לאלוביץ' ואמר לו כך: "אנחנו מבצעים תפיסות של רכוש, כגובה העבירה, וגובה העבירה שאנחנו מייחסים לך הוא 680 מיליון שקל לפחות. אני לא מניח שיש לך רכוש פרטי בסכום כזה, אבל כל רכוש שיש לך עד הסכום הזה אנחנו יכולים לתפוס. זאת אומרת שכנראה שאנחנו נתפוס את כל מה שיש לך. אתה לא שמח".

"אז אתה אומר, מחר בבוקר אני רעב ללחם", השיב לו אלוביץ'.

אלוביץ', ציינה החוקרת, שיקר לחוקרים והכחיש מידע קשיח שהיה בידיהם – למשל, על הבחישה ב"וואלה" ועל פגישת השיבוש, שבה סיכמו בני הזוג אלוביץ' עם עד המדינה ניר חפץ להיפטר מהמכשירים הסלולריים שלהם

"מחר בבוקר אני לא יודע אם תהיה רעב ללחם, אבל חשבונות הבנק יוקפאו", אמר החוקר. "חשוב לי להגיד לך את הדברים האלה כדי שתבין שכדאי לך להתייעץ, שתדע איפה אנחנו עומדים. מבחינתנו אלו החשדות הכי חמורים שיש". בקטע אחר מאותה חקירה כינה קנר את אלוביץ' "שועל ותיק", ושב ואמר לו: "אתה בידיים שלך, במעשים שלך ובדברים שלך, אתה יכול לשפר את המעמד שלך".

בקטע נוסף שהוקרן באולם אחד החוקרים הטיח באלוביץ': "כל מה שיש לך עכשיו הולך למדינה, כל הדברים הפרטיים, התמונות של גוטמן, של ראובן, הרכבים – הכל-הכל-הכל הולך למדינה. הכל. אוקיי? שתדע. אני עושה לך עכשיו שיקוף. אתה נשכב על הגדר בשביל כלום".

גובזמן-קריב, בתשובה לשאלות של הסנגור, הסבירה שהשיקוף של הנזק הכלכלי שייגרם לאלוביץ' נועד להמחיש לו את חומרת החשדות. עו"ד חן ניסה שוב ושוב לגרום לה להודות שהלחץ נועד להפוך את אלוביץ' לעד מדינה. גובזמן-קריב הקפידה להשיב בזהירות שהמטרה שלה ושל עמיתיה היתה להגיע לחקר האמת – ושהפיכה לעד מדינה היא רק אחת מכמה דרכים לעשות זאת. אלוביץ', ציינה, שיקר לחוקרים והכחיש מידע קשיח שהיה בידיהם – למשל, על הבחישה ב"וואלה" ועל פגישת השיבוש בדצמבר 2016, שבה סיכמו בני הזוג אלוביץ' עם עד המדינה ניר חפץ להיפטר מהמכשירים הסלולריים שלהם.

בנימין נתניהו במליאת הכנסת, 28.12.2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

הנאשם בנימין נתניהו, היום במליאת הכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי)

עו"ד חן הציג באולם כמה סרטונים שבהם נראית החוקרת כשהיא צורחת על אלוביץ' בחדר החקירות. "צעקות בחדר החקירות זו שיטת חקירה לגיטימית", אמרה על כך גובזמן-קריב. "חקירה זה אירוע לא פשוט. גם כחוקרת, להיות בחדר חקירות – אני בסוף צריכה לשבת עם בנאדם שלא תמיד רוצה לשתף פעולה, ולגרום לו לשתף פעולה ולספר לי את האמת. בשביל זה יש לי שיטות חקירה שונות, חלק מזה זה גם שיטות כאלה של צעקות על נחקרים – בעיקר, אגב, כשהנחקר עונה בצעקות, ואז הטונים עולים".

הסנגור ציין שבשלב מסוים, כשאלוביץ' דיבר על מצבו הבריאותי ואמר לחוקריו שבגלל המעצר נמנע ממנו לעבור בדיקת לב שקבע מבעוד מועד, גובזמן-קריב השיבה לו ש"הנפשי והפיזי קשורים מאוד". "אנשים שלחוצים מבחינה נפשית, הרבה פעמים גם לא מרגישים טוב פיזית", הסבירה גובזמן-קריב בעדותה. "כשהם משקרים, לצורך העניין, אנחנו יודעים שהם לא מרגישים טוב. כשהם לחוצים, הם לא תמיד מרגישים טוב. יש קשר הדוק בין התחושה בנפש למצבים הגופניים".

בהמשך הוקרן קטע שבו אחד החוקרים צועק-צוחק על אלוביץ': "אתה מחזיק את ביבי בביצים. אמרת לו: 'תשרוק'. אתה ידעת מה החולשה של ביבי. תפסת לו בביצים ואמרת לו 'תשרוק'. נכון או לא?".

"לא", השיב מיד אלוביץ', והתעקש: "לא. לא. לא".

מבחינת עו"ד חן, זוהי עוד הוכחה לכשלי העומק של החוקרים. "כל ההתנהגות שלכם היא בזויה מכל בזויה, אבל הקטע הזה שבו האיש גס הרוח הזה, הבריון הזה, מתאר לשאול באקט חקירה – שאת משתתפת בו – איך הוא אוחז לראש ממשלה במקום רגיש ואומר לו לשרוק, הדבר הזה לא הקפיץ אותך? בחדר הבקרה לא קפצו עליכם? לא נאמר לכם אחר-כך שאתם מגזימים, שיש גבול לכל תעלול?".

"זה לא הקפיץ אותי", השיבה החוקרת.

המשפחה כמנוף

סנגורו של אלוביץ' הקפיד להזכיר לנוכחים באולם שלמרות הלחץ והלעג, החוקרים לא הצליחו לשבור את אלוביץ'. בשלב מסוים, אמר עו"ד חן, אלוביץ' הודיע לחוקריו: "לא תשברו אותי. גם אם תכניסו אותי למאה שנה לכלא, אני אמות – ולא אשקר". כשהחוקרים הזכירו את מצבם של שאר בני המשפחה, ההתבטאויות של אלוביץ' נעשו יותר דרמטיות ורגשניות. "מה, אני לא אוהב את הבן שלי? אני לא אוהב את אשתי? אני אתן את החיים שלי גם לבן שלי וגם לאשתי. את כל החיים שלי", ציטט עו"ד חן את אלוביץ' מתוך אחת החקירות, ואז פנה לעדה ואמר: "אני אומר את זה לא לתגובתך, אני פשוט חייב לאיש".

החוקרת גובזמן-קריב הגיעה למסקנה שהסנגור מעלה את סוגיית בני המשפחה כדי לבסס טענה שלפיה הם נעצרו רק כדי להפעיל לחץ על שאול אלוביץ'. גובזמן-קריב שללה בתוקף את האפשרות הזאת: "איריס ואור אלוביץ' היו חשודים בתיק, וזו הסיבה שהם היו עצורים. לא בגלל שהם אשתו ובנו של שאול". אבל את עצם השימוש במעצרם כמנוף על שאול אלוביץ', החשוד המרכזי מבין בני המשפחה, לא היה טעם להכחיש.

"שאול, אתה בנאדם בן 70. אם אתה רוצה את שארית חייך לבלות בכלא, ושאיריס גם תבלה תקופה לא קטנה בכלא, ושאור גם יישב בכלא ולא יראה את הנכדים שלך – תמשיך בקו הזה", אמר לאלוביץ' החוקר קנר באחד הקטעים שהוקרנו באולם. בקטע אחר, שאותו הקריא עו"ד חן, אלוביץ' שאל את חוקריו מה שלום בנו ואשתו העצורים. חוקר בשם עודד שטה השיב לו שמצבם בסדר, אך מיד ציין שאיריס "בוכה כל איזה שלושים-ארבעים דקות, אבל היא בסדר".

מטה יחידת להב 433 בלוד, 2022 (צילום: יוסי אלוני)

מטה יחידת להב 433 בלוד, 2022 (צילום: יוסי אלוני)

"זו סיטואציה לא נעימה בכלל לראות את הילד שלך במעצר עם אזיקים", אמר החוקר שטה בקטע אחר. "זה לכל החיים הדבר הזה, מה שלא תעשה. עברת את כל החיים, הבאת את עצמך לאיזשהו מקום, אז יש איזושהי ירידה, וירידה חדה. מה שנקרא, אתם טועמים מהכל עכשיו. לבד היית עובר את זה כמו גדול. היית אומר: 'יאללה, אני חזק, אני אעבור את זה, שטויות. אני אהיה עצור שבוע-שבועיים, כמה שצריך אני אהיה עצור. שנים. אני אכנס למעצר – ובסוף אני אשתחרר'. בסדר, זה מה שתגיד לעצמך. אבל לראות גם את אשתך וגם את הילד הקטן שלך...".

"אם יש צדק, אני יוצא זכאי", השיב לו אלוביץ'. לדברי עו"ד חן, בשלב הזה החוקר שטה אמר לאלוביץ' שמה שחשוב הוא לא נקודת הסיום של ההליך הפלילי – אלא "מה שקורה בדרך". אלוביץ' השיב בדכדוך: "בדרך סובלים, בדרך מתים, הורגים אותך בדרך. לא נותנים לך להגיע לשם". החוקר המשיך את קו המחשבה האפל: "ומה קורה עם המשפחה בדרך? איך הם רואים את זה עכשיו? אבא, הכי חזק, שסחב את כולם, זה שהחזיק את כולם, עכשיו מה? ניסה לעשות כסף. בסוף כולם מגיעים לבית-סוהר בגלל האבא?".

"לא ניסיתי לעשות כסף, לא ניסיתי לעשות כסף", אמר אלוביץ'.

לדברי עו"ד חן, גם בני המשפחה האחרים ספגו לחצים פסולים. החוקרים לחצו על אור אלוביץ' לגרום לאביו לשתף פעולה עם החקירה ואף להחליף עורך-דין. איריס אלוביץ', ציין הסנגור, הובאה לתא עם מדובבות וחולדות והיטלטלה מבית-מעצר אחד למשנהו. "הוא לא אדם צעיר", אמר לה החוקר הבכיר אלי אסייג על בעלה. "שלא תעשי עוול לאדם לא צעיר... אנחנו יודעים שהמצב שלו לא טוב. ואנחנו יודעים כמה הייתם במתח. מן הסתם תביני מאיפה אנחנו יודעים. ואני חושב שאת ממש יכולה לגרום לנזק בלתי הפיך".

מותר לשקר לעבריין

"מדובר בחשוד מרכזי עם חשדות חמורים, וכן – חקירה זה אף פעם לא אירוע נעים", הגיבה גובזמן-קריב באחת הפעמים שבהם הציג הסנגור את האשמותיו. "לא פיקניק", השלים אותה עו"ד חן. החוקרת אימצה את הניסוח: "חד-משמעי, חקירה זה לא פיקניק". אבל למרות הצעקות והמניפולציות, היו כמה נקודות שבהן נראה שגובזמן-קריב מפגינה אמפתיה כלפי הנחקר הבכיר. הסנגור הטיח בה שמדובר בעוד תרגיל חקירה. החוקרת לא אישרה זאת באופן חד-משמעי, אבל גם לא הכחישה.

אחד ממופעי האמפתיה הועלה אחרי שהחוקרים הציגו לאלוביץ' את האפשרות שיופגש עם אשתו העצורה. לדברי עו"ד חן, אלוביץ' "התחנן" שזה לא יקרה, ואמר שמפגש כזה יהרוג אותו. "אני לא צעיר, אני אמות", ציטט הסנגור. בחדר החקירות, גובזמן-קריב אמרה לאלוביץ' שהיא זו שמנעה את המפגש הבלתי רצוי. בסוף, ציין חן, הוציאו את אלוביץ' מחדר החקירות כדי שיוכל להביט באשתו, שהיתה אזוקה בידיה וברגליה והוחזקה בחצר תחנת המשטרה.

"היא שברה לי את הלב", אמר אלוביץ' לחוקריו לאחר מכן. גובזמן-קריב אמרה לו שהראו לו את איריס כדי שייווכח שמצבה סביר. עו"ד חן הכריז שתרגיל החקירה הזה מעיד שהחוקר שהוביל אותו, אורי קנר, הוא "רשע מרושע" – "וגם את", הוסיף בפנייה לגובזמן-קריב. "אני אומר לך שגם פה את משקרת כמו שאת נושמת. הם לא עשו את זה כדי ששאול יראה שהיא בסדר, הם עשו את זה כדי ללחוץ עליו עוד, ולשבור אותו. כולם ראו כמה זה קשה לו".

איריס ושאול אלוביץ', יוני 2021 (צילום: אורן פרסיקו)

הנאשמים איריס ושאול אלוביץ' בבית-המשפט המחוזי בירושלים, יוני 2021 (צילום: אורן פרסיקו)

בהמשך הוקרן באולם קטע שבו אלוביץ' מביע מצוקה נפשית לנוכח המעצר של אשתו ובנו. "אני מבינה, אני מבינה", אומרת לו גובזמן-קריב בסרטון, ומוסיפה שמעצר "זה דבר נורא" – אבל שההתעקשות שלו לא לשתף פעולה עם החקירה רק תזיק לאיריס. "שאול, זו לא הדרך להגן עליה. שאול, הדרך להגן עליה היא אחת", אומרת גובזמן-קריב בסרטון. "יש לך רק דרך אחת להגן עליה. ואני יודעת כמה זה קורע את הלב. ואני אומרת לך שאתמול ראית שהייתי בבית-המשפט (באחד מדיוני הארכת המעצר; א"ב). לא הייתי חייבת. הרגשתי צורך, כי רציתי שתראה שאני איתך שם, כי אני יודעת כמה זה קורע את הלב".

במענה לאחת השאלות של עו"ד חן אמרה החוקרת שהבעת הזדהות היא אחד מכלי החקירה שלה. מצד שני, אמרה, זה לא אומר שההזדהות לגמרי מזויפת. "ברור לי שלהיות במעצר זה אירוע קשה", אמרה בדיון. "ברור לי שזה לא נעים, והלוואי שהיה אפשר להגיע לחקר האמת בללכת יד ביד עם החשודים ולשבת איתם בבית-קפה ולקבל את זה כך. אבל זה לא המצב, ושיטות החקירה הן שיטות לגיטימיות. אבל זה שאני מזדהה ומבינה את הקושי? אני לחלוטין חושבת כך".

עו"ד חן הטיח בה שברגע זה ממש היא אישרה את התזה בדבר השימוש בתנאי המעצר הקשים ככלי חקירה. "את רוצה לחזור בך?", שאל אותה. "אני לא כרכתי", השיבה גובזמן-קריב.

בהמשך התעכב הסנגור על ההיגיון הפנימי בהצעה שהציגה לאלוביץ' – לשתף פעולה עם החקירה, וכך להקל על אשתו איריס. אם התזה של החוקרים היא ששאול ואיריס אלוביץ' ביצעו עבירות חמורות, המשמעות היא ששיתוף פעולה איתם יסתיים בהפללה עצמית. במקרה כזה, שני בני הזוג יהיו צפויים לעונשי מאסר כבדים. "איך זה יגן על איריס?", תהה עו"ד חן.

"זה מה שאני אומרת לשאול כדי לנסות לשכנע אותו לומר את האמת", השיבה גובזמן-קריב. "האם זה באמת יקל עליו? אני לא יודעת. אבל זו השיטה שלי. להגיד לו: 'תקל עליה, תספר את האמת'. זו הדרך שלי להגיע ללבו".

"זאת אומרת שהדרך שלך להגיע ללבו זה לשקר", תקף עו"ד חן. "כי זה לא יקל עליו".

"אני גם משקרת בחדרי החקירה", אמרה גובזמן-קריב. "ככל ששניהם ממשיכים לשקר בחקירה, והוא לא מודה במעורבות שלה, והיא צריכה להחזיק את השקר – ככה המצב החקירתי פחות טוב. יכול להיות יותר טוב להם אם שניהם יספרו את האמת, ואז החקירה תתחיל להתקדם. יש דרכים להקל, גם אם לא ברמה גבוהה. אבל אני כן משקרת בחדר החקירה, ואומרת מה שנחקר רוצה לשמוע. אני עושה את זה על מנת להגיע לחקר האמת".

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 1.66MB)

משפט המו"לים