גם אתמול (23.11), ביום השני לחקירה הראשית של עד המדינה ניר חפץ במשפט המו"לים, התקשתה התביעה לנהל את החקירה בצורה שוטפת. פעם אחר פעם התנגדו הסנגורים של הנאשמים בנימין נתניהו, שאול אלוביץ' ובת זוגו איריס, ופעם אחר פעם נאלץ חפץ לצאת מהאולם עד להכרעה בהתנגדות. "הוא נמצא יותר בחוץ מאשר בפנים היום", העירה בשלב מסוים השופטת רבקה פרידמן-פלדמן. "הוא יכיר את הפרוזדור יותר מאשר את האולם".

ובכל זאת, חרף הזמן הרב שהוקדש להתנגדויות ההגנה, שאת רובן דחו השופטים, כשקיבל חפץ את רשות הדיבור הוא ידע לנצל את ההזדמנות כדי לשטוח בפני בית-המשפט את גרסתו באופן תמציתי וחי. הוא שב וקישר בין נתניהו לבין הבקשות שהופנו לכלי תקשורת בכלל ול"וואלה" בפרט, חזר והדגיש את תרומתו של יאיר נתניהו להחרפת העימות בין המשפחה לבני הזוג אלוביץ', וסיפר גם על מעורבותו של נתניהו במינוי בכירים באתר שהיה בשליטת אלוביץ'. מנגד, כמה מתשובותיו, כמו ביום הראשון לחקירתו, דווקא החלישו את התזה שבבסיס כתב האישום.

עדותו של חפץ, שהיה דוברו של נתניהו ובהמשך גם דוברם של בני משפחתו, נועדה מבחינת הפרקליטות לקשור את ראש הממשלה ישירות למעשים המתוארים בכתב האישום. מבחינה זו עד המדינה מילא את תפקידו. פעם אחר פעם הוא הדגיש את המעורבות האישית של נתניהו במסרים שהעביר בשמו לאתר "וואלה".

עד המדינה ניר חפץ, אתמול בבית-המשפט המחוזי בירושלים (צילום: יונתן זינדל)

עד המדינה ניר חפץ, אתמול בבית-המשפט המחוזי בירושלים (צילום: יונתן זינדל)

חפץ, שנחקר על-ידי עו"ד אמיר טבנקין מהפרקליטות, העיד כי לנתניהו היתה "מעורבות מוחלטת" בניסוח הודעות לעיתונות ותגובות לפרסומים הקשורים אליו, וגם לכאלה הקשורים לבני משפחתו, וזאת למעט "גזרה צרה" של קידום פרסומים בעלי אופי חיובי על שרה נתניהו, כגון ביקורים שערכה בטקסים ואירועים.

"בכל הנושאים התקשורתיים שהיו בעלי חשיבות עליונה לנתניהו הוא רצה שתהיה לו שליטה מלאה", אמר חפץ. עד המדינה סיפר שבתחילת דרכו כדוברו של נתניהו קיבל החלטות על דעת עצמו במקרים שבהם לא רצה להפריע לראש הממשלה בישיבות חשובות. "הוא ביקש להפריע לו, להכניס לו פתקים", נזכר חפץ, "וכמובן שמילאתי אחר ההוראה הזו".

בשלב מסוים בחקירתו התייחס חפץ גם לאחד מסנגוריו של נתניהו שישבו באולם, עו"ד עמית חדד, שליווה את נתניהו גם בתקופה שבה חפץ עבד כדובר המשפחה. "מאחורי גבך", אמר עד המדינה לעו"ד טבנקין, "יש לפחות עורך-דין אחד שהשתתף איתי בעשרות שיחות כאלה, שבהן בנימין נתניהו מנהל את האירוע".

חפץ שב והדגיש כי לנתניהו היתה "המלה האחרונה" גם בניסוח תגובות לפרסומים על בת זוגו שרה ובנו יאיר. "רק הוא הבוס, אנחנו קראנו לו 'הבוס', אין מחלוקת מי נותן את ההוראות", אמר.

חפץ: "ההיענות של מר אלוביץ' היתה מוחלטת. כלומר כל דבר שהיה מתבקש, המחשבה היתה מיד איך מבצעים את זה ולא האם מבצעים את זה"

כששאל עו"ד טבנקין מה היתה מעורבותו של נתניהו בהתמודדות עם הכיסוי התקשורתי של טענותיו הקשות של עובד מעון ראש הממשלה מני נפתלי, חפץ השיב: "אסור היה אפילו לנשום בלי שיאשר את זה. זה היה טאבו מוחלט". כך היה, המשיך והעיד, גם בשערוריות אחרות שהיו קשורות לשרה נתניהו.

נתניהו ביקש להיות מעורב ולהכריע בכל הנוגע להתנהלות מול כל כלי התקשורת, העיד חפץ, אולם ההיענות של כלי התקשורת לבקשות של נתניהו שחפץ העביר היתה במקרה של "וואלה" חריגה. וגם בתוך "וואלה" היו דרגים שונים של היענות, העיד.

"ההיענות של מר אלוביץ' היתה מוחלטת", העיד חפץ. "כלומר כל דבר שהיה מתבקש, המחשבה היתה מיד איך מבצעים את זה ולא האם מבצעים את זה. זו בכלל לא היתה שאלה. אילן ישועה נמצא בפאזה אחת יותר נמוכה, מאחר והוא היה בין הפטיש לסדן. הוא היה חשוף להתנגדויות מצד המערכת שלו, אבל הוא יצא מגדרו גם בשביל לבצע. והאתר עצמו זה כבר פונקציה של מה שהיו התוצרים של המערכת".

בתשובה לשאלת המשך של השופט משה בר-עם הוסיף חפץ כי "'וואלה', במרכאות כפולות, הצטיין" בהיענות לדרישות נתניהו בכל הקשור לפרסומים, כמו למשל במיקום התגובה שמסר בשמו של ראש הממשלה בכותרת המשנה לידיעה, או במיקום הידיעה בעמוד הבית ומשך הזמן שבו התנוססה שם. חפץ גם העיד שקיבל באופן קבוע עדכונים מבעל השליטה אלוביץ' ומהמנכ"ל ישועה על ההיענות של האתר לדרישותיו. כשנשאל האם מסר לנתניהו את העדכונים השיב: "חד-משמעית כן".

דגלים שחורים

בהמשך חקירתו מסר עד המדינה חפץ כי נתניהו ובת זוגו שרה היו מעורבים לא רק בתוכן שהתפרסם באתר "וואלה", אלא גם במינוי עיתונאים לתפקידים בכירים באתר, וגם זאת בשונה מאשר בכלי תקשורת אחרים. בני הזוג אלוביץ', העיד חפץ, חיפשו את אישורם של ראש הממשלה דאז ורעייתו למינויים במערכת של האתר שבו שלטו.

חפץ תיאר כיצד בקיץ 2015 קרא לו אלוביץ' להגיע לביתו בלי לספר לו מדוע, וכשהגיע אמר לו שהוא מעוניין למנות את העיתונאי יואב גולן לתפקיד עורך אתר "וואלה", וביקש ממנו להעביר את המסר לבני הזוג נתניהו.

"הוא היה הסגן שלי כשהייתי עורך ראשי של 'מעריב', הכרתי אותו", סיפר חפץ, "ובמקרה הזה אמרתי לאלוביץ' במקום שאני לא רק שלא אעביר את זה אני אגיד למשפחת נתניהו שזה דבר שהוא לא טוב, בוא נקרא לזה, 'לצד שלנו'. והסיבה היתה שיואב גולן בתקופת 'מעריב' היה מאוד מאוד קרוב לבן כספית, שעבד בעיתון, ומבחינתה של שרה נתניהו ומבחינתו של בנימין נתניהו בן כספית הוא לא דגל אדום, הוא דגל שחור. למעשה, אפשר לומר שהוא בין שלושת הדגלים הכי שחורים שיש בתפיסה של ראש הממשלה".

חפץ הוסיף כי גם בלי קשר לכך הוא אישית חשב שגולן לא מתאים לתפקיד, וכי אמר זאת בזמן אמת לאלוביץ'.

שלמה פילבר, בזמן שהיה מנכ"ל משרד התקשורת, במהלך דיון על סגירת השידור הציבורי בישראל. ירושלים, 15.5.2017 (צילום: מרים אלסטר)

שלמה פילבר, בזמן שהיה מנכ"ל משרד התקשורת, במהלך דיון על סגירת השידור הציבורי בישראל. ירושלים, 15.5.2017 (צילום: מרים אלסטר)

עו"ד טבנקין הציג לחפץ תכתובת שניהל באוגוסט 2015 עם מנכ"ל משרד התקשורת הטרי ועד המדינה כיום שלמה פילבר. "תזדרז עם ההמלצה שלך", כתב חפץ לפילבר. "טופל", השיב לו מנכ"ל המשרד, שבמקביל העביר לאלי קמיר, יועצו של אלוביץ', את המסר הבא: "מומו – יש בנאדם בשם יואב גולן, לשעבר סגן עורך 'מעריב', שמועמד ל'וואלה' – זה חבר קרוב של בן כספית, ושפוט שלו, יש ביניהם ברית אסטרטגית של שנים, יש וטו על האיש!".

חפץ העיד כי פילבר העביר לקמיר מסר שמקורו בו, והוסיף כי פנה לפילבר בעניין גולן בהוראת נתניהו. "זה המסלול שקיבלתי מראש הממשלה. להגיד למומו", אמר חפץ. "אם כתובה שם המלה 'וטו', זו לא מלה שאשתמש בה על דעת עצמי. הווטו הוא של בנימין נתניהו. לאף אחד אחר אין זכות להטיל וטו, גם לא לשרה נתניהו".

גולן לא מונה בסופו של דבר לעורך "וואלה", אך חפץ העיד כי התבקש להעביר מסרים מאלוביץ' לנתניהו גם ביחס לעיתונאים אחרים.

בחקירתו במשטרה אמר חפץ: "גם שאול ובייחוד אילן ישועה פנו אלי מספר פעמים בבקשה שאגיד לראש הממשלה שאבי אלקלעי הוא בסדר והוא משתף פעולה עם הבקשות שאני מעביר מטעם משפחת נתניהו, ובקיצור הם ביקשו ממני שאני אסייע להכשיר את אלקלעי כעורך ראשי באופן פורמלי, ולא רק ממלא מקום עורך". בבית-המשפט העיד חפץ כי הוא זוכר שהתבקש להעביר מסרים חיוביים על אלקלעי, אך לא זכר שהתבקש "להכשיר" אותו כעורך ראשי ולא רק כממלא מקום.

התנהלות דומה תיאר חפץ בנוגע לעורך "וואלה" בתקופה שאחרי אלקלעי, אבירם אלעד. חפץ העיד בבית-המשפט כי קיבל פנייה ממנכ"ל האתר ישועה, וכן מבעל השליטה אלוביץ', כדי לסייע להם "לקבל אישור של ראש הממשלה ושל רעייתו לאבירם אלעד". חפץ הוסיף והעיד כי לא הכיר את אלעד באופן אישי, ועל כן התקשר לברר עליו אצל ערן טיפנברון, אז עורך ynet. "שאלתי אותו מי זה, וטיפנברון אמר לי שאבירם אלעד הוא במובהק איש שמאל. אמרתי את זה לבנימין נתניהו, ואני לא זוכר מה קרה אחר-כך. אולי המינוי התעכב, אני לא זוכר".

עורך "וואלה", ערן טיפנברון (צילום: אורן פרסיקו)

עורך "וואלה", ערן טיפנברון (צילום: אורן פרסיקו)

גם האפשרות שטיפנברון עצמו יתמנה לעורך בכיר ב"וואלה" עלתה בעדותו של חפץ. לדבריו, אחרי שעזב את ynet טיפנברון פנה אליו וביקש שיבדוק עם אלוביץ' לגבי האפשרות שיערוך את "וואלה".

"היתה לי חיבה אליו וגם ידידות, וגם הערכתי אותו מאוד מקצועית", העיד חפץ, וסיפר כי העביר את הפנייה אל בעל השליטה ב"וואלה". "אלוביץ' אמר לי שמבחינתו זה בסדר, אבל שאני אעביר את ההחלטה הזו אצל ראש הממשלה בבלפור, ראש הממשלה ורעייתו", העיד. "אני באמת ניסיתי, הבאתי את השם שלו, ואני לא זוכר אם גם היתה פגישה אבל העליתי את השם שלו בפני בנימין נתניהו ושרה נתניהו והיתה התנגדות עזה מצדה של שרה נתניהו, וזה נפל". חפץ הוסיף כי סיבה נוספת לאי-מינויו של טיפנברון לעורך "וואלה" באותה תקופה היתה התנגדותו של ישועה המנכ"ל, שלדברי חפץ לא רצה עורך דומיננטי כמו טיפנברון תחתיו. כיום, אגב, עורך טיפנברון את אתר "וואלה", שנמכר בינתיים לאיש העסקים אלי עזור.

במקרה אחר, הוסיף חפץ, הוא עצמו קידם הקמת כלי תקשורת חדש "בסגנון נאמר דומה לרשת פוקס-ניוז האמריקנית, אבל שיהיה יותר דיגיטל מאשר טלוויזיה", אשר נועד לתת ביטוי לעמדות של נתניהו ולתת משקל נגד לאתר ynet שבשליטת נאשם מספר 4 במשפט המו"לים, מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס.

חפץ סיפר כי רצה שטיפנברון יעמוד בראש כלי התקשורת החדש, ושוב פנה לבני הזוג נתניהו כדי לקבל את אישורם למינוי. "הגברת נתניהו התנתה את ההסכמה שלה שהוא יהיה עורך בכך שהוא קודם כל יפרסם בכלי התקשורת טור נגד נוני מוזס, נגד ארנון מוזס, על מנת שלמעשה לא יהיה לו גשר חזרה. שהוא ישרוף את הגשר", העיד חפץ. "שאם יעבוד באתר חדש שדה-פקטו מאחורי הקמתו עומד בנימין נתניהו, הוא לא יוכל כבר להיות בקשר טוב עם ארנון מוזס, שעבד אצלו בעבר כעורך ynet".

עו"ד טבנקין שאל את חפץ האם קיבל פניות מאלוביץ' או ישועה בבקשה שימסור להם שמות של כותבים אפשריים שיצטרפו ל"וואלה". "היה סוג של פעיל ליכוד בשם אביהו, שלבקשת בנימין נתניהו אני ביקשתי מאלוביץ' שיתנו לו לכתוב טורים, ולמיטב זכרוני הוא כתב כמה טורים, לא הרבה", השיב חפץ.

בחקירתו במשטרה בשנת 2018 הזכיר חפץ את בקשת נתניהו לקדם את פעיל הליכוד אביהו סופר, הן באתר "וואלה" והן ב"מעריב" של אלי עזור. בדיקת "העין השביעית" העלתה כי סופר אכן פרסם טורים, אך לא ב"וואלה" אלא ב"מעריב", ובהם קידם מסרים מטעם נתניהו, בין היתר נגד הפרקליטות.

חפץ העיד בבית-המשפט כי נתניהו הפעיל אותו באופן כללי לקידום עיתונאים בעלי תפיסת עולם כשלו בשלל כלי תקשורת, לא רק ב"וואלה". עם זאת, כשנשאל על-ידי עו"ד טבנקין האם קיבל מכלי תקשורת אחרים בקשות לאשר אצל נתניהו מינויים של עורכים בכירים, השיב חפץ: "לא". לתשובה זו הוסיף סייג אחד. "לגבי כותבי מאמרים, כותבי דעות פרילנסים, היתה פנייה אחת של אלי עזור, הבעלים של 'מעריב', אני זוכר".

אתר של מחבלים

ביומה הראשון של חקירתו הראשית תיאר חפץ כיצד לאחר בחירות 2015 גברה לאין שיעור השפעתו של יאיר נתניהו על האסטרטגיה התקשורתית של אביו ראש הממשלה. הבן יאיר, כך העיד חפץ, לא היה שבע רצון מהאופן שבו סיקר "וואלה" את משפחת נתניהו. אתמול, ביום החקירה השני, הרחיב על כך חפץ.

יאיר נתניהו קבל רבות על סיקור אביו בשלל כלי תקשורת, אבל רק במקרה של "וואלה", לדברי חפץ, "הטיעון שלו היה, מספר פעמים, שב'וואלה' אבא שלו נותן כל-כך הרבה ולמעשה עובדים עליו, הוא לא באמת מקבל סיקור חיובי. הטיעון הזה הוא ייחודי אצל יאיר נתניהו לאתר 'וואלה'".

"עד כמה יאיר נתניהו שיתף את מר בנימין נתניהו בעמדותיו האלה?", שאל עו"ד טבנקין.

"הוא שיתף את אביו וגם את אמו", השיב חפץ.

"אתה אומר את זה מידיעה אישית?", שאלה השופטת פרידמן-פלדמן.

"כן", השיב חפץ, "רק מידיעה אישית, זה היה בשיח שלו כל הזמן. התחולל ויכוח ביני לבינו, מתמשך, שבו הוא מנסה להוכיח להוריו ש'וואלה' לא בסדר במרכאות כפולות, לא נותנים תמורה למה שהם מקבלים, ואני אמרתי שאלוביץ' יוצא מגדרו ועושה את המקסימום שאפשר לעשות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם בנו יאיר, למחרת ניצחון הליכוד בבחירות 2015 (צילום: יונתן זינדל)

בנימין נתניהו עם בנו יאיר בכותל המערבי למחרת הניצחון בבחירות 2015 (צילום: יונתן זינדל)

כדי לאשש את טענתו זו תיאר חפץ אירוע שזכר. "אני יושב עם נתניהו בחדר העבודה שלו בבלפור, הדלת סגורה, זו דלת הזזה, ואז יאיר נכנס מנופף בידו בתדפיס עמוד אחד של אייטם מ'וואלה' ואומר לאביו, וזו התנהגות טיפוסית, זה לא משהו מאוד חריג אצל יאיר, אומר: 'אחרי כל מה שעשית בשביל אלוביץ', תראה מה הם מפרסמים!'".

טענה דומה השמיע יאיר נתניהו בעבר בפני ניר מימון, בנו של טייקון הגז קובי מימון, במהלך נסיעה בין מועדוני חשפנות בתל-אביב. כשנתניהו הבן ביקש מבנו של הטייקון 400 שקל, הוא טען כי אביו פעל כראש ממשלה למען עסקי הגז של מימון. לפי הקלטה של השיחה אמר נתניהו: "אחי, אתה חייב לפרגן לי. אחי, אבא שלי עשה לאבא שלך אחלה עסקה אחי, נלחם, נלחם בכנסת בשביל זה אחי. [...] אבא שלי סידר לך עכשיו 20 מיליארד דולר הצגה, ואתה לא יכול לפרגן לי ב-400 שקל? [...] אתה בוכה לי על 400 שקל, אבא שלי סידר לאבא שלך 20 מיליארד דולר ואתה בוכה לי על 400 שקל יא בן זונה".

חפץ טען כי ההתפרצות של יאיר נתניהו לפגישה האישית שלו עם אביו היתה מכוונת. חפץ ראה בכך "התרסה שלו נגד העובדה שאני טוען שהם [שאול ואיריס אלוביץ'] לגמרי משתדלים ועושים כל מה שהם יכולים".

"איך הגיב מר נתניהו לדברים?", שאל עו"ד טבנקין. "לא הגיב, שתק", השיב חפץ. עד המדינה הוסיף כי הדבר קרה פעם נוספת, בנוכחות שני בני הזוג נתניהו, ואז שרה נתניהו אמרה: "לא מדברים ככה". אך גם במקרה זה, טען, "בנימין נתניהו פשוט לא הגיב".

בשלב זה הציג עו"ד טבנקין צילומי מסך של הודעות ווטסאפ ששיגר נתניהו הבן לחפץ בעניין הסיקור ב"וואלה". באוגוסט 2016 שלח יאיר נתניהו לחפץ כתבה של "וואלה" על קשייהם של ערבים הלומדים באוניברסיטאות בישראל. "היי, שבת שלום", כתב יאיר נתניהו, "סתם כתבה בראשי של 'וואלה' שנתקלתי היום. תשלח לאלוביץ' שיראה את הקו של האתר שלו. סטייל 'הארץ'. מעניין אם הוא מסכים לזה".

יאיר נתניהו לחפץ: "היי, מה נשמע. תעביר להם. בושה. כתבת תעמולה כזאת ללפיד לא ראיתי מזמן. בלי שום צידוק עיתונאי. אין פה ידיעה, אין פה תוכן. כלום חוץ מתעמולת בחירות ושטיפת מוח צרופה וריקה. הרמת כוסית של המפלגה"

אחרי שחפץ הגיב באגודל מונף כלפי מעלה הוסיף נתניהו הבן: "עשיתי להם לייק לעמוד פייסבוק וכל הזמן העמוד שלהם מעלה סיפורים מסוג זה". חפץ השיב לו בשלושה פרצופים צוחקים. "אתה חייב לראות את התגובות של האנשים כלפי 'וואלה'", כתב לו יאיר נתניהו בחזרה. "אני פשוט לא מבין. הם משניאים את עצמם על הציבור, ובצדק. עובדים בשירות האויב".

חודש לאחר מכן פורסמה ב"וואלה" כתבה על נאום שנשא יאיר לפיד. נתניהו הבן העביר לחפץ את הכתבה, והוסיף: "היי, מה נשמע. תעביר להם. בושה. כתבת תעמולה כזאת ללפיד לא ראיתי מזמן. בלי שום צידוק עיתונאי. אין פה ידיעה, אין פה תוכן. כלום חוץ מתעמולת בחירות ושטיפת מוח צרופה וריקה. הרמת כוסית של המפלגה". חפץ שלח בחזרה אגודל המונף כלפי מעלה, ונתניהו הבן הגיב: "ממש בהרמת כוסית של אבא שלי בליכוד יעשו מזה אירוע היסטורי 'וואלה', אני בטוח. על נאום בקונגרס הם ירקו. חלאות".

כמה ימים אחר-כך שלח נתניהו הבן לחפץ קישור לכתבה של טל שלו על נאומו של נתניהו בעצרת האו"ם, שפורסמה תחת הכותרת "'הכל גן עדן': הגימיק של נתניהו לעצרת האו"ם, אופטימיות זהירה". "הכתבת המדינית של 'וואלה' טל שלו היא חתיכת כלבה", כתב נתניהו הבן לחפץ. "תשלח להם את זה ותשאל אותם אם זה גם ההתרשמות שלהם מהנאום".

יאיר נתניהו (צילום: פלאש 90)

יאיר נתניהו (צילום: פלאש 90)

בנובמבר 2016 העביר נתניהו לחפץ קישור לפוסט פייסבוק של איש הימין יואב אליאסי, המכונה "הצל", ובו ביקורת על אתר "וואלה". אליאסי פרסם תצלומי מסך של שתי כותרות מהאתר, האחת קראה "נלחמים בלהבות: גל שריפות ברחבי הארץ", ואילו האחרת "גל שריפות גם בשטחי הרשות הפלסטינית: 'מתנחלים הציתו אש'".

לצד שתי הכותרות כתב אליאסי: "והנה 'וואלה' הוא אכבר הפחים מראים מה זה מוסר כפול! כשזה בארץ זה שריפות מקריות בלי מי ולמה, תופעת טבע, וכשזה בשטח הכפרים של הערבים זה הצתה של מתנחלים (הם כבר חקרו ותפסו את האשמים, CSI 'וואלה'). וככה נראית הסתה נגד ציבור שלם!!".

חפץ ככל הנראה העביר את הטרוניה לאילן ישועה, כיוון שבהמשך השיב לנתניהו הבן כך: "ענה לי מנכ"ל 'וואלה': היי ניר, אני בטוח שאתה לא נותן לצל לבלבל אותך. לכל אורך הדיווח מתחילת ההצתות ועד לרגע זה אנחנו מדווחים בצורה חד-משמעית על כך שמדובר בהצתות על רקע לאומני שהפלסטינים אחראים להן".

יאיר נתניהו הגיב במלה אחת: "חרטא". חפץ, בתגובה, העביר לנתניהו הבן צילומי מסך שקיבל לדבריו מהמנכ"ל ישועה, של סיקור המייחס את השריפות להצתות לאומניות.

יאיר נתניהו: "הם לא מדווחים על ערבים ישראלים!!!!! שהם האחראים לשריפה. הם לא מעזים 'להכליל'. על המתנחלים אין בעיה 'להכליל'. כוס אמא שלהם. לא מעזים לכתוב את המלה 'ערבים ישראלים' כמו שהם מעזים לכתוב 'מתנחלים' בלי הוכחות. ולא סתם קוראים לאתר האנטישמי שלהם 'וואלה' הוא אכבר. הרוויחו את זה ביושר. המטרה פה היא להראות להם מה עם ישראל חושב על האתר שלהם. לא מדור ברנז'ה ב'דה-מרקר'. עם ישראל".

"אוקיי", השיב חפץ.

"חושב שזה אתר של מחבלים. ובצדק", כתב לו יאיר נתניהו.

חפץ המשיך והעביר לנתניהו הבן מסרים שקיבל מישועה. "עכשיו הוא כתב לי (הוא כמובן חושב שזה אני מתלונן!): לתשומת לבך, האמירה שמדובר במתנחלים בידיעה קטנה אחת היא במרכאות ומיוחסת לכלי תקשורת פלסטיניים".

"אין עם מי לדבר, אני רואה", השיב לו נתניהו הבן. "הם כל-כך בבועה השמאלנית של הברנז'ה שהם אפילו לא מבינים מה חושבים עליהם. שייכנס לפייסבוק של 'וואלה' וייכנס לתגובות לכתבה על המתנחלים ויראה מה עם ישראל חושב על האתר העוכר ישראל שלהם. אולי משהו יחדור מבעד לבועה".

בעדותו בבית-המשפט הגדיר חפץ את ההודעות שהוצגו בפניו כ"טעימה, דוגמה קטנה לעליהום, למתקפה שהוביל יאיר נתניהו במשך חודשים ארוכים מאוד, שהיתה כולה מזוקקת סביב המסר שבני הזוג אלוביץ' מבקשים מבנימין נתניהו כל-כך הרבה ובעצם הסיקור הוא במקרה הטוב עלה תאנה ודה-פקטו האתר הוא עוין לבנימין נתניהו".

מקרה מאוד נדיר

בחלק אחר של עדותו סיפר חפץ על בקשה שקיבל משרה נתניהו: להעביר מסר למנכ"ל משרד התקשורת דאז, שלמה פילבר, בקשר לבני הזוג אלוביץ'. בעקבות התנגדות הסנגורים אישרו השופטים לבקש מחפץ לתאר את השתלשלות הדברים אך מבלי שיהיה בכך כדי להעיד על דעתה של נתניהו לגבי בני הזוג אלוביץ' ומערכת היחסים שלהם עמה ועם בעלה, ראש הממשלה דאז.

חפץ על שרה נתניהו: "ביקשה שאלך להיפגש עם מומו [פילבר] ואגיד לו לסגור את הברז הרגולטורי לאלוביץ' ולקבוצת בזק"

חפץ סיפר שעל רקע הביקורת הגוברת של יאיר נתניהו על "וואלה" ועל בני הזוג אלוביץ', שרה נתניהו "ביקשה שאלך להיפגש עם מומו ואגיד לו להפסיק לעצור את ה... לסגור את הברז הרגולטורי, זה מלים שלי, לאלוביץ' ולקבוצת בזק. אני אמרתי לה: 'תגידי את זה לבעלך, למה אני צריך ללכת', והיא אמרה שהיא תעדכן אותו ושאני אלך".

חפץ העיד כי נתניהו ביקשה זאת אחרי שבנה שכנע אותה שבני הזוג אלוביץ' אכן לא משרתים כראוי את האינטרס של המשפחה. "צריך להבין שכשיאיר נתניהו מתלבש על אישיו, אתה יכול לשבת בחדר והוא ייכנס 15 פעמים בעשר דקות ויגיד אותו דבר", אמר חפץ. "זו היתה מתקפה בלתי פוסקת. אני לא רוצה לנקוב במלים שיעליבו מישהו, אז אני מתאר בצורה יבשה. בני הזוג אלוביץ' היו בדאגות כבדות מהדבר הזה, הם שיתפו אותי, היו אובדי עצות, חסרי אונים, מאוד מודאגים, וזה הגיע לשיא כששרה נתניהו ביקשה שאודיע להם שמנתקים את הקשר על רקע הסיקור". לפי חפץ, שרה נתניהו "ביקשה להעביר לשניהם שהם, משפחת נתניהו, מנתקים כל קשר עם משפחת אלוביץ'".

הזוג שרה ובנימין נתניהו ואיש העסקים שאול אלוביץ' (צילומים: שלומי כהן וצילום מסך)

הזוג שרה ובנימין נתניהו ואיש העסקים שאול אלוביץ' (צילומים: שלומי כהן וצילום מסך)

"מה עשית?", תהה עו"ד טבנקין.

"זה מקרה מאוד נדיר שעשיתי את זה בלי לעבור דרך בנימין נתניהו", השיב חפץ. בהמשך העיד כי היתה זו טעות בשיקול הדעת, וכי "מעולם לא קיבלתי הוראה מבנימין נתניהו להעביר איזשהו מסר אל שאול אלוביץ' או אל מישהו בצד שלו בתחום הרגולטורי". חפץ הוסיף וציין בהקשר זה כי "בנימין נתניהו לא זו בלבד שמעולם לא נתן לי להעביר מסר רגולטורי לפילבר, הוא לא נתן לי להעביר מסר רגולטורי למאן דהוא, ולכן בוודאי שמסר כזה להעביר למומו, שכפוף אליו ישירות, לא קיבלתי ממנו".

במקרה הזה, ציין, פילבר השיב לו כי "ממילא כל העניין הזה לא רלבנטי כי מאז שיש דו"ח מבקר מדינה (על סוגיית נתניהו ובזק; א"פ), ממילא הכל תקוע והוא לא עושה כלום". השופט בר-עם שאל את חפץ מה היתה התגובה של בני הזוג אלוביץ' למסר. "דאגה מאוד כבדה", השיב חפץ.

גידי וייץ (צילום: אורן פרסיקו)

גידי וייץ (צילום: אורן פרסיקו)

העובדה שחפץ הרחיק את עצמו מהעברת המסרים בנוגע לרגולציה על בזק אינה משמעותית בהכרח. שלמה פילבר, שנתניהו מינה למנכ"ל משרד התקשורת, הוא הדמות הרלוונטית בהקשר זה וכידוע, צפוי להעיד גם הוא כעד מדינה. כך או כך, חלק זה בעדותו של חפץ עורר תגובה עולצת בספסלי ההגנה.

שמחה נרשמה בקרב הסנגורים גם כשחפץ תיאר את תגובת נתניהו לכתבת התחקיר של גידי וייץ ב"הארץ", שהציגה לראשונה את יחסי התן-וקח בין נתניהו לאלוביץ'. חפץ התייחס לכתבה בעדותו, אך הקפיד לא להזכיר את שמו של וייץ ("יש שמות שאני לא אוהב להשתמש בהם", הסביר), ואמר כי "זו היתה הפעם הראשונה שמישהו העלה את התזה הזו, ובאותה עת היא היתה נראית בעיני מופרכת לחלוטין, שיש פה יחסי שוחד, וכך גם היה בעיני בנימין נתניהו. אני דיברתי איתו על זה".

עו"ד טבנקין ביקש להמשיך הלאה לשאלה הבאה בחקירה, אך השופט בר-עם ביקש מחפץ להרחיב על תגובת נתניהו לתזה שהועלתה בכתבה של וייץ. "התגובה שלו היתה, הוא ביטל את זה כלאחר יד, את התזה, ואמר: 'אבל מה אתה מתפלא, רודפים אותי'". בהמשך הוסיף חפץ ביחס לתגובת נתניהו כי הוא "משוכנע לחלוטין שזה היה אותנטי".

מבוהל מאוד-מאוד

לקראת סוף יום עדותו השני התבקש חפץ לתאר את הרגע שבו חדרה לתודעתו ההכרה שהוא פועל בניגוד לחוק, עת הגיע אל בני משפחת אלוביץ' בסוף דצמבר 2016 וביקש מהם להשמיד ראיות – את התכתובות עמו.

"היו פרסומים בעיתון 'הארץ' שעומדת להיות חקירה נוספת, 'רעידת אדמה', אני לא זוכר את המונחים", העיד חפץ, "ואני הייתי במשרדו של עו"ד עמית חדד. שאלתי אותו מה להערכתו זה הולך להיות. זו היתה שיחת היום אצלנו. והוא העריך בסבירות גבוהה שמדובר ביחסי אלוביץ'-נתניהו".

עו"ד חדד, המייצג גם כיום את נתניהו, התפרץ לדברי חפץ: "בחקירות הוא אומר משהו אחר, בסדר?", אמר ממקום מושבו באולם, "הוא יכול להגיד מה שהוא רוצה". בניגוד להתפרצויות אחרות של סנגורי הנאשמים, הנדמות פעמים רבות כחלק מהצגה מתוכננת, תגובתו הכעוסה של חדד נראתה אותנטית. כשעו"ד טבנקין העיר על כך והציע שחדד יחכה בחוץ, חדד הגיב בחריפות.

פרקליטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עו"ד עמית חדד, מגיע לשימוע במשרד המשפטים, 3.10.2019 (צילום: פלאש 90)

פרקליטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עו"ד עמית חדד, 2019 (צילום: פלאש 90)

עד המדינה המשיך בתיאורו. "זה הזיכרון, חד וברור. זה היה כבר אחרי שפורסמה הכתבה, התזה הזו היתה באוויר, ומשם נסעתי לביתו של עו"ד יוסי כהן, שהיה גם חבר שלי וגם ייצג את משפחת נתניהו בענייניה הפרטיים. יוסי כבר היה הרבה יותר מתודרך. הוא הציג בפני בלוק נייר בצבע צהוב עם דפים נתלשים, והיתה שם רשימה של אנשים, והוא סיפר לי שישב ערב לפני כן בבלפור עם בנימין נתניהו והם עשו רשימה של מה זה יכול להיות. בראש הרשימה היה כתוב 'אלוביץ'', אחר-כך היה כתוב 'פאקר', נדמה לי שגם השם 'מילצ'ן' היה שם במקום גבוה. והיתה רשימה של אולי עשרה או 11 סגמנטים, שם בכל שורה. אני זוכר את החזות של העמוד הזה.

"אני יצאתי משם כבר אחרי ששמעתי את ההערכה של עו"ד חדד וגם את מה שיוסי כהן אמר לי, שזו ההערכה של בנימין נתניהו, והייתי בלחץ, ומבוהל מאוד-מאוד, ועשיתי טעות גדולה ואני מתנצל עליה מאוד, ויזמתי שיחה אל אלוביץ'. ביקשתי להגיע לבית שלו. הגעתי בשעת חשכה, להערכתי הוא ידע למה אני רוצה להגיע. למה? כי זו הפעם הראשונה שנכנסתי לחלק העליון של הבית, חלק המגורים. תמיד הייתי בחלק התחתון, שהוא לאירוח. ישבנו במטבח, וסיפרתי לו על תוכן השיחה שלי עם עו"ד יוסי כהן, לא זוכר אם סיפרתי גם על חדד. ואז הוא מיד קטע את השיחה וביקש שגברת אלוביץ' תצטרף.

איריס ושאול אלוביץ', יוני 2021 (צילום: אורן פרסיקו)

איריס ושאול אלוביץ', יוני 2021 (צילום: אורן פרסיקו)

"כשאני נכנסתי אני ביקשתי לשבת איתו לבד, היא הלכה לחדר העבודה שלה ואנחנו ישבנו במשרד. זה מאוד קרוב, שני צעדים. ואז...", בשלב זה החל חפץ להשתנק ונראה כי הוא עומד לפרוץ בבכי. "קצת קשה לי בגלל שבוא נגיד שהטעות הזאת די שינתה את החיים שלי, על טעויות משלמים. באמת...".

השופטים הציעו לו לקחת הפסקה, אולם לאחר שלגם מעט מים המשיך חפץ: "אני מבקש להדגיש שלא בנימין נתניהו ולא איש מבני משפחתו ידעו על הדבר הזה, זה הכל על אחריותי. שאול קרא לאיריס אלוביץ', ישבנו כבר שלושתנו במטבח וחזרתי על התיאור גם באוזניה.

חפץ: "אני אמרתי להם שימחקו, ואלוביץ' אמר שזה לא יעזור, בשביל שבאמת ההתכתבויות האלה יהיו בלתי ניתנות לשחזור צריך 'להיפטר מהברזלים' במילים שלו"

"למעשה, אני באופן שוטף בכלל, גם עם עיתונאים, וזה מחשש שהסלולרי שלי ייפול לאיזה ידיים, הרי כל דבר כזה שם זה כותרת ראשית, אני כל הזמן מוחק התכתבויות. אבל אני אמרתי להם שימחקו, ואלוביץ' אמר שזה לא יעזור, בשביל שבאמת ההתכתבויות האלה יהיו בלתי ניתנות לשחזור צריך 'להיפטר מהברזלים', במלים שלו. הוא אמר שיעשו את זה גם עם אילן ישועה ועוד אנשים, בעיקר ישועה, ושניהם אמרו לי להיפטר מהנייד שלי. שאלתי אותו, אני זוכר במפורש ששאלתי אותו, 'איך אתה יכול שבאותו יום שלושה ניידים ייעלמו? זה לא נראה רציני', והוא אמר שהוא מפעם לפעם באופן רוחבי נוהג לשדרג מכשיר. הוא אמר שהוא יחליף רוחבית לכל בכירי הקבוצה.

"והוא ביקש ממני מה שהיה נראה לי מאוד תמוה, להתקשר לאילן ישועה ולעדכן אותו במה שעדכנתי בשיחה עם יוסי כהן. אני יצאתי משם, הייתי בדאגות קשות מהדבר הזה, ולאחר מספר ימים קניתי מכשיר חדש אבל לא נפטרתי משלי. גם יש לי בו המון מידע, לא נפטרתי מהמכשיר שלי, ופשוט אחרי כמה ימים זה נהייה 'פרשה 2000' (פרשת מוזס-נתניהו; א"פ), אז למעשה בוא נגיד שפחות או יותר מאז לידת הילדים שלי לא הייתי כל-כך מאושר כמו ברגע הזה".

לפי חפץ, כשנה לאחר מכן הוא איבד את מכשיר הטלפון שלו, ובו העדויות המפלילות על קשריו עם בני הזוג אלוביץ'. לדבריו הוא הגיע עם שרה נתניהו לחגיגות יום ההולדת של ניקול ראידמן כשבידיו שני טלפונים, אך חזר משם ללא הטלפון הנייד שהתבקש להשמיד.

"כשביצעת את הפעולות, מה היתה ההבנה שלך לגבי החוקיות שלהן?", שאל עו"ד טבנקין את חפץ לגבי הפגישה עם בני הזוג אלוביץ'. "הבנתי שהפעולה הספציפית הזאת היא פעולה שחוצה את הקווים ושאסור לעשות אותה", השיב חפץ. "עשיתי אותה מתוך בהלה גדולה. ואת הנעשה אין להשיב".

יאיר נתניהו רעד

עד המדינה הוסיף ותיאר מקרים נוספים של כוונות לשבש חקירה אפשרית. לדבריו, באחת הפגישות עם אלוביץ', "הוא אמר לי שבמידה ונישאל בעתיד מדוע אנחנו נפגשים, שאני אומר שאני מייצג משקיעים שמעוניינים לקנות את 'וואלה' ושהפגישות נסבות על זה. שאלתי מה יהיה המחיר שאגיד, אם אשאל, והוא אמר לי שהמחיר יהיה סביב 600 מיליון שקל".

בחקירתו הראשונה ברשות ניירות ערך, לפני שהפך לחשוד והרבה לפני שנעשה עד מדינה, נשאל חפץ על יחסיו עם שאול אלוביץ' ועל הפגישות העסקיות שלו עם בעל השליטה ב"וואלה". חפץ השיב כי הפגישות נסבו על "נושאים מזדמנים שמעולם לא יצא מהם כלום". לדבריו, "היו מספר פגישות כאשר נתתי ייעוץ ללקוח זר שביקש לרכוש כלי תקשורת בישראל או להקים כלי תקשורת בישראל , אז בדקתי עם שאול בשביל אותו לקוח אם 'וואלה' נמצא על המדף, והתשובה היתה שהאתר הזה לא למכירה. לא הגענו לשום משא-ומתן כי הוא פשוט אמר שזה לא למכירה".

חפץ: "שרה נתניהו ויאיר היו מבוהלים, בפאניקה מוחלטת. יאיר רעד פיזית. הם ביקשו ממני לנסוע באופן מיידי לבית משפחת אלוביץ'. ביקשו שאראה במו עיני שאיריס ושאול אלוביץ' מוחקים את כל ההתכתבויות איתם"

כשברשות ניירות ערך שאלו את חפץ מיהו אותו לקוח זר, הוא השיב שהיה זה דוד דוידוביץ', שאותו ייצג גם במשא-ומתן לרכישת "גלובס". כמה חודשים לאחר מכן, כשהוא כבר נחקר כעד מדינה, הוסיף חפץ כי אחרי שלחץ על אלוביץ' וביקש לדעת באיזה סכום יסכים למכור את האתר, "הוא דיבר במונחים של לפחות 500 מיליון שקל".

בעדותו בבית-המשפט תיאר חפץ מקרה נוסף שנגע למחיקת התכתבויות עם בני הזוג אלוביץ', הפעם הבקשה באה משרה ויאיר נתניהו. "התבקשתי על-ידי שרה נתניהו להגיע לבלפור", העיד חפץ, "הגעתי בערב. חיכו לי בסלון של מעון ראש הממשלה שרה נתניהו ויאיר. הם היו מבוהלים, בפאניקה מוחלטת, וביקשו ממני לנסוע באופן מיידי לבית משפחת אלוביץ'. שהיתי שם ברמה של דקות, אולי עשר דקות הייתי שם. יאיר נתניהו היה בחיל ורעדה, רעד פיזית. גם אחרי שכבר הבנתי את המשימה ואמרתי שאני הולך הוא קרא לי עוד פעם. הם ביקשו שאראה במו עיני שאיריס ושאול אלוביץ' מוחקים את כל ההתכתבויות איתם".

חפץ העיד כי אינו זוכר שבנימין נתניהו השתתף בפגישה, והוסיף כי הוא עצמו ידע כמובן שבני הזוג אלוביץ' לא רק דאגו למחיקת ההודעות אלא השמידו את מכשירי הטלפון שלהם. "לכן אמרתי להם 'בסדר', וגם לא מיהרתי ללכת לשם. אני חושב שהלכתי למחרת היום, בשעת בוקר פגשתי את איריס אלוביץ' בביתה וסיפרתי לה די באווירה מבודחת על כל הסיטואציה הזו, והיה ברור, היא הראתה לי שהכל מחוק, אבל זה היה ברור שזה מיותר לחלוטין כל המשימה".

67104-01-20

משפט המו"לים: תיקי "2000" ו"4000"

להורדת הקובץ (PDF, 1.27MB)