פייסבוק החליטה לפעול נגד ההפרות החוזרות ונשנות של מפלגת הליכוד ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו, והשעתה את פעילות קמפיין הבחירות שהם מריצים באמצעות שירות המסנג'ר של הרשת החברתית. בדיקה בכמה חשבונות שנערכה בשעה החולפת העלתה כי המסנג'ר של חשבון הפייסבוק המרכזי של נתניהו, ה"ביבי-בוט", חדל מלהגיב. בדוברות פייסבוק אישרו כי השעו את פעילות הבוט עד לסגירת הקלפיות.

לחשבון המסנג'ר של נתניהו, הצ'אט-בוט, או "ביבי-בוט", כפי שכונה, היה חלק חשוב בקמפיין הבחירות של הליכוד ובבניית מאגר מידע עצום שנועד לקטלג את בעלי זכות הבחירה בישראל לפי האוריינטציה הפוליטית שלהם.

"מה שמסוכן במאגר הזה הוא שמדובר במהלך מתמשך", אמרה בעבר לאתר "העין השביעית" ד"ר ענת בן-דוד ממעבדת המדיה של האוניברסיטה הפתוחה. לדבריה, מדובר ב"מערכת שעשויה ללוות אותך בכל מיני נקודות בעתיד ולהצליב בין הזהות שלך לעמדות הפוליטיות שלך. בידיים הלא נכונות, זה כבר עלול לקבל סממנים של מדינת מעקב".

ד"ר בן-דוד ועו"ד שחר בן-מאיר הגישו שתי עתירות נגד קמפיין הליכוד, בשל הפרה של החוק האוסר על פרסום סקרים בשבוע הבחירות. עתירה אחת נגעה לפרסום עתידי של הקלטות המדברות על אחוזי הצבעה, והאחרת על פרסום סקר במסנג'ר של נתניהו. יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, קיבל את העתירה והורה לליכוד ולפייסבוק להסיר כל תוכן מפר עד היום בשבע בבוקר. למרות זאת המשיכו הליכוד ונתניהו בפרסום הנסמך לכאורה על תוצאות של סקרים שערכו.

מלבד העבירה על חוקי מדינת ישראל הפרה פעילות הקמפיין של הליכוד ונתניהו גם את תקנון הרשת החברתית. בפייסבוק הודיעו לליכוד כבר במערכת הבחירות הקודמת כי אסור להם לשדל גולשים להתקשר לאנשים כדי לשכנע אותם למי להצביע. למרות זאת, המשיכו בליכוד באותה התנהלות גם במערכת הבחירות הנוכחית.

רק בשבוע שעבר, אחרי שהתפרסם באתר "העין השביעית" מעין תסריט (טקסט המתפרסם במסנג'ר כדי שהגולשים ידקלמו אותו בשיחות שכנוע טלפוניות) קיצוני במיוחד, שהפר גם את כללי פייסבוק האוסרים על "שיח שטנה", השעתה פייסבוק את חשבון המסנג'ר של נתניהו, אם כי ל-24 שעות בלבד.

לפי בדיקת "העין השביעית", ביום הבחירות המשיך נתניהו בהתנהלות המפרה לכאורה בשתי החזיתות, גם מול חוקי מדינת ישראל וגם מול תקנון פייסבוק – חרף צו שיפוטי תלוי ועומד שאסר על כך. כך התפרסם סרטון שבו קורא נתניהו לגולשים להמשיך להתקשר "לפחות לעוד 50 איש", והתפרסם תסריט שבו נכתב כי "הסקרים שלנו מראים שאנחנו קרובים מאוד לממשלת שמאל". כעת, כאמור, פייסבוק השעתה שוב את פעילות המסנג'ר.

מדוברות פייסבוק נמסר: "אנו עובדים עם ועדות בחירות ברחבי העולם כדי לסייע בשמירה על טוהר הבחירות. המדיניות שלנו מציינת במפורש כי מפתחים נדרשים לציית לכל החוקים החלים במדינה שבה האפליקציה שלהם זמינה. לכן השעינו את פעילות הבוט, לאור הפרה של החוק המקומי עד לסגירת הקלפיות".

נתניהו: "פוגעים לנו בפייסבוק!"

בעקבות השעיית ה"ביבי-בוט" עלה נתניהו בעמוד הפייסבוק שלו ל"שידור חירום" תחת הכותרת "פוגעים לנו בפייסבוק!". "סגרו לנו את הצ'אט-בוט!", זעק נתניהו בגרון ניחר. "זה לא ייאמן! זה לא מידתי, זה לא צודק וזה רק לנו". נתניהו סיפר לצופים כי ביקש מח"כ דוד ביטן שיפנה לשופט מלצר כדי שזה יעיין מחדש בהחלטתו וישיב את הבוט לחיים.

"שייתנו לנו קנס", הציע ראש הממשלה, "שיעשו משהו מידתי. אני לא מאמין שעושים דבר כזה! אני לא מאמין שוועדת הבחירות בראשות השופט מלצר סגרה לנו את הצ'אט-בוט בגלל שמישהו פרסם שם סקר! אתם יודעים כמה הפרות יש? הלכו וסגרו לנו את האמצעי שלנו להתקשר עם הבוחרים שלנו, לקחו פטיש של 100 קילו והורידו אותו על הזבוב, כי זה הזבוב של הליכוד".

* * *

ראש הממשלה בנימין נתניהו פונה לגולשים ביום הבחירות (צילום מסך מתוך המסנג'ר של נתניהו)

ראש הממשלה בנימין נתניהו פונה לגולשים ביום הבחירות (צילום מסך מתוך המסנג'ר של נתניהו)

ראש הממשלה בנימין נתניהו פונה לגולשים ביום הבחירות (צילום מסך מתוך המסנג'ר של נתניהו)

"הסקרים שלנו מראים שאנחנו קרובים מאוד לממשלת שמאל". מתוך המסנג'ר של נתניהו

"הסקרים שלנו מראים שאנחנו קרובים מאוד לממשלת שמאל". מתוך המסנג'ר של נתניהו