ענקית הרשת פייסבוק מאפשרת לפוליטיקאים המתמודדים בבחירות לאסוף מידע אישי על מצביעים באמצעות אפליקציית המסנג'ר. לקראת בחירות אפריל 2019 דווח כי בפייסבוק דרשו מראש הממשלה, בנימין נתניהו, להפסיק להשתמש במסנג'ר לצורך איסוף מידע מסוג זה. ואולם, מבדיקת "העין השביעית" עולה כי חרף הדרישה, בשבועות האחרונים נתניהו ממשיך באיסוף המידע – וכך גם המועמדים היריבים בני גנץ ואהוד ברק.

בפייסבוק לא אוסרים על עצם השימוש במסנג'ר במסגרת קמפיינים פוליטיים. לפי הצהרותיה של ענקית האינטרנט, כללים מיוחדים שהוטלו על המפלגות מגבילים את אופני איסוף המידע באמצעות המסנג'ר, וגם את השימוש בו לשם הנעת משתמשים לפעולה. עם זאת, עד היום לא ברור מהן אותן מגבלות. בפייסבוק סירבו להעביר לידי "העין השביעית" את הכללים שחלים על פוליטיקאים וגופים פוליטיים העושים שימוש במסנג'ר לצורך קמפיינים.

משתמשי פייסבוק שנכנסו בשבועות האחרונים לעמודים של נתניהו, גנץ וברק נתקלו בחלונות קופצים שבהם הוצע להם לפתוח בשיחה עם המתמודדים באמצעות המסנג'ר. לא מדובר בשיחות עם הפוליטיקאים עצמם, אלא בצ'אט-בוטים – תוכנות מחשב שמדמות דיאלוג אנושי שמתבצע בשמם של נתניהו, גנץ וברק. הבוטים של שלושת המועמדים פנו למשתמשים וביקשו את תמיכתם, ניסו לגרום להם להתחבר לערוצי העדכונים שמפעילות המפלגות – ובתוך כך גם למסור מידע אישי.

מתוך שיחה עם הבוט של בני גנץ (צילום מסך, לחצו להגדלה)

מתוך שיחה עם הבוט של בני גנץ (צילום מסך, לחצו להגדלה)

"שלטון נתניהו חייב להגיע אל קצו. כדי שזה יקרה, אני צריך אותך איתי", פותח הבוט של ברק את ההתכתבות עמו. למשתמשים ניתנות שתי תשובות אופציונליות: לעזור לקמפיין, או להתעדכן. לאחר הבחירה באחת מהן, המשתמשים מתבקשים למסור את כתובת האימייל ומספר הטלפון שלהם. הבוט של ברק היה הטיפש מבין השלושה; בעת אחת ההתכתבויות עמו הוא המשיך לבקש את מספר הטלפון שוב ושוב, גם אחרי שכבר קיבל את מבוקשו יותר מפעם אחת.

הבוט של גנץ היה הפולשני ביותר. "כבר החלטת למי תצביע/י בבחירות?", הוא חוקר כבר בפתח השיחה. למשתמשים מוצגות כמה אופציות למענה: "כן, לכחול-לבן", "כן, למפלגה אחרת", "עדיין לא החלטתי". לאחר מכן פונה הבוט לאסוף מידע נוסף, ומבקש מהמשיבים לומר מהו לדעתם הנושא החשוב ביותר שעומד על הפרק בבחירות ("מיגור השחיתות" או "חיזוק הביטחון", למשל). בהמשך השיחה, כמו אצל ברק, מתבקשים המשתמשים למסור מספר טלפון וכתובת אימייל, כדי שניתן יהיה לפנות אליהם ולהפעילם במסגרת הקמפיין.

"כדי לנצח בבחירות האלה אנחנו צריכים לגייס כמה שיותר אנשים שיעזרו לנו להילחם בפייק ניוז של נתניהו. [...] ביחד נמנע ממנו שוב להפיץ שקרים ולפלג את העם" (גנץ-בוט, קיץ 2019)

המשימה הראשונה מוצגת כבר במסגרת הצ'אט. "כדי לנצח בבחירות האלה אנחנו צריכים לגייס כמה שיותר אנשים שיעזרו לנו להילחם בפייק ניוז של נתניהו", כותב הגנץ-בוט לקראת תום השיחה. "אני צריך שתבקש/י מכמה שיותר חברים שלך לשלוח לי הודעה ולכתוב: 'אני רוצה לעזור'. ביחד נמנע ממנו שוב להפיץ שקרים ולפלג את העם". ההודעה נחתמה באמוג'י של זרוע מציגה לראווה שריר.

יומיים לאחר השיחה הממוכנת, ביצע הגנץ-בוט פנייה יזומה: "שמחנו לראות שפנית אלינו ואמרת שאתה רוצה לעזור! רציתי לשאול – יש תחום מסוים שמעניין אותך להשפיע בו? (חינוך/בריאות/חיזוק הפריפריה/איכות הסביבה/כלכלה/עזרה לעצמאים/חיזוק מיעוטים ומגזרים...)". מי שישיב גם על השאלה הזאת יפקיד בידי המפלגה לא רק את פרטיו האישיים, את תוכנית ההצבעה שלו ואת הנושאים שחשוב לו שיקודמו בזירה הפוליטית – אלא גם את תחומי העניין הכלליים שלו.

בנימין נתניהו מגייס מתנדבים, מתוך הסרטון שנשלח באמצעות אפליקציית המסנג'ר של פייסבוק (צילום מסך)

בנימין נתניהו מגייס מתנדבים, מתוך הסרטון שנשלח באמצעות אפליקציית המסנג'ר של פייסבוק (צילום מסך)

אל מול הבוטים האפרוריים משהו של גנץ וברק, הביבי-בוט מציג תמרון מעורר עניין. בישורת האחרונה של הבחירות הקודמות, הבוט של נתניהו והליכוד פנה למשתמשים באמצעות המסנג'ר וביקש מהם להתקשר לבוחרים אחרים ולעודד אותם להצביע לליכוד לפי תסריטי שיחה שהוכנו מראש. מספרי הטלפון סופקו למשתמשים באמצעות הבוט, אחד אחרי השני – בהתאם להתקדמות. בפייסבוק טענו אז כי שידול המשתמשים לביצוע השיחות היזומות הוא הפרה של כללי החברה. לפי דיווח שפורסם אז באתר mako, בפייסבוק מסרו שבליכוד התחייבו לחדול מכך.

מתוך שיחה עם הבוט של בנימין נתניהו (צילום מסך, לחצו להגדלה)

מתוך שיחה עם הבוט של בנימין נתניהו (צילום מסך, לחצו להגדלה)

בימים אלה, משתמשי פייסבוק שיפתחו בשיחה עם הביבי-בוט יתבקשו למסור כבר בראשיתה את תוכניות ההצבעה שלהם. "אני מבקש לשאול אותך שאלה קטנה", כותב הבוט, ומבקש לדעת האם המשתמש שמולו מתכוון או שוקל להצביע לנתניהו ולליכוד, או שמא למפלגה אחרת (החלק הזה בהשתלשלות השיחה זהה לתסריט מהבחירות הקודמות). כמו אצל יריביו, גם אצל נתניהו מנסים להפוך את המתעניינים לפעילים בשורות הקמפיין. משתמשים שפתחו בשיחה עם הביבי-בוט קיבלו לאחר מכן גם סרטון שבו ראש הממשלה מפציר בהם להתנדב למען הקמפיין ומזהיר מפני תרחיש שבו הממשלה תורכב על-ידי יאיר לפיד ובני גנץ.

כמו הבוטים של גנץ וברק, גם הבוט של נתניהו מבקש מהמשתמשים את מספר הטלפון שלהם. אבל בניגוד לשני המועמדים האופוזיציוניים, אצל נתניהו הבוט גם מבקש מהמשתמשים לעשות עוד צעד. "תודה רבה לך", משיב הביבי-בוט למשתמשים שהצהירו כי בכוונתם להצביע לליכוד. "כעת ניתן לך את מספר הווטסאפ של ח"כ יואב קיש. יואב יעמוד איתך בקשר שוטף. זה מספר הווטסאפ של ח"כ יואב קיש: 050-6230071. בבקשה לשמור אותו באנשי הקשר, ולשלוח לו כעת הודעת ווטסאפ עם שם מלא ויישוב מגורים".

פייסבוק: יש כללים, אך לא נחשוף אותם

בחברת פייסבוק סירבו להתייחס למקרים שמוזכרים בידיעה או למסור התייחסות כלשהי בנוגע לכללים החלים על קמפיינים פוליטיים. בחברה סירבו גם למסור האם עד כה הוטלו סנקציות כלשהן על פוליטיקאים ישראלים בגין אופן השימוש באפליקציית המסנג'ר, וסירבו גם לומר אילו הפרות אותרו במערכת הבחירות של אפריל 2019.

"פלטפורמת המסנג'ר משמשת מגוון רחב של עסקים וארגונים, כולל מפלגות ופוליטיקאים, כדי לתקשר עם אנשים דרך אמצעים אינטראקטיביים", מסרה יועצת התקשורת אורית טייכר בשם חברת פייסבוק. "שימוש בפלטפורמה זאת מחייב עמידה במדיניות שלנו, כולל זאת הנוגעת לאיסוף נתונים ופרטיות", הוסיפה. כאמור, בפייסבוק סירבו למסור מהי אותה מדיניות.

שערוריית קיימברידג'-אנליטיקה הפנתה את תשומת הלב העולמית לשימוש במדיה חברתית לשם איסוף מידע אישי על משתמשים, הפצת מסרים מניפולטיביים שנתפרו לפי הפרופיל הפסיכולוגי שלהם והנעתם לפעולה

חברת פייסבוק סופגת בשנים האחרונות ביקורת חריפה בגין האופן שבו היא משמשת לצורכי תעמולה והטיית דעת הקהל. שערוריית קיימברידג'-אנליטיקה הפנתה את תשומת הלב העולמית לשימוש במדיה חברתית לצורך איסוף מידע אישי על משתמשים, הפצת מסרים מניפולטיביים שנתפרו לפי הפרופיל הפסיכולוגי שלהם והנעתם לפעולה.

על רקע זה יצאו בכירי החברה למסע יחסי-ציבור שנועד להמחיש כי בפייסבוק משקיעים מאמצים ניכרים למניעת שימוש לרעה ברשת החברתית לשם מניפולציה על מצביעים – בארצות-הברית ובכל העולם, לרבות ישראל. לא מדובר רק בהצהרות: בפייסבוק החילו שורה של מגבלות וכללים על פרסום פוליטי בישראל, והחלו להנגיש מידע על פרסומים ממומנים באמצעות ספריית המודעות.

עם זאת, במקביל החלה הרשת החברתית לחסום כלים חיצוניים שאיפשרו לחקור לעומק את מסעות הפרסום, ובכך מנעו מהציבור להיחשף לתמונה מקיפה יותר של המניפולציות שמתבצעות על משתמשי פייסבוק. סירובה של פייסבוק למסור מידע על הכללים לשימוש מסחרי ופוליטי באפליקציית המסנג'ר ממחיש כי עבור ענקית הרשת המחויבות הראשונה במעלה אינה כלפי המשתמשים, אלא כלפי המפרסמים.

* * *

לעיון בשתי שיחות לדוגמה עם הבוט של נתניהו (לחצו להגדלה)

לעיון בשיחות עם הבוטים של גנץ וברק (לחצו לפתיחה בלשונית חדשה)