פייסבוק חידשה את פעילות קמפיין הבחירות של הליכוד ונתניהו בשירות המסנג'ר, זאת בעקבות פניית הליכוד לוועדת הבחירות המרכזית ופניית פייסבוק עצמה בבקשה לעיין מחדש בהחלטת השופט חנן מלצר, יו"ר ועדת הבחירות.

מוקדם יותר היום הודיעה פייסבוק כי השעתה את הצ'אט-בוט של נתניהו, הידוע בכינוי "ביבי-בוט". בליכוד השתמשו בצ'אט-בוט של נתניהו כדי להפיץ תוצאות של סקר מנדטים בניגוד לחוק הבחירות (דרכי תעמולה). לפי בדיקת "העין השביעית", לא נמצאו הפרות דומות בצ'אט-בוטים של המפלגות האחרות.

בעקבות עתירה שהגיש עו"ד שחר בן-מאיר לוועדת הבחירות המרכזית הורה השופט מלצר לליכוד ולפייסבוק להסיר כל תוכן מפר עד היום בשבע בבוקר. בעקבות הצו של ועדת הבחירות המרכזית הודיעו בפייסבוק כי השעו את פעילות הבוט, "לאור הפרה של החוק המקומי עד לסגירת הקלפיות".

לאחר השעיית ה"ביבי-בוט" עלה נתניהו בעמוד הפייסבוק שלו ל"שידור חירום" תחת הכותרת "פוגעים לנו בפייסבוק!". "סגרו לנו את הצ'אט-בוט!", זעק נתניהו בגרון ניחר. "זה לא ייאמן! זה לא מידתי, זה לא צודק וזה רק לנו".

נתניהו סיפר לצופים כי ביקש מח"כ דוד ביטן לפנות לשופט מלצר כדי שזה יעיין מחדש בהחלטתו וישיב את הבוט לחיים. "שייתנו לנו קנס", הציע ראש הממשלה, "שיעשו משהו מידתי. אני לא מאמין שעושים דבר כזה! אני לא מאמין שוועדת הבחירות בראשות השופט מלצר סגרה לנו את הצ'אט-בוט בגלל שמישהו פרסם שם סקר! אתם יודעים כמה הפרות יש? הלכו וסגרו לנו את האמצעי שלנו להתקשר עם הבוחרים שלנו, לקחו פטיש של 100 קילו והורידו אותו על הזבוב, כי זה הזבוב של הליכוד".

עוד קודם להשעיית הצ'אט-בוט הגישה פייסבוק, באמצעות עורכי-הדין יואב אסטרייכר ורותם גלעד, בקשה לעיון מחדש בהחלטת מלצר. ענקית הרשת טענה בין היתר כי הצו שניתן להסרת כל הפרסומים המפרים הוא כללי מדי. בהמשך פנה ח"כ ביטן לשופט מלצר וביקש כי ינחה את פייסבוק לחדש את פעילות הצ'אט-בוט, בכפוף להתחייבות כי בליכוד לא יפרסמו עוד, לא בצ'אט-בוט ולא בכל מסגרת אחרת, תכנים המפרים את הצו שניתן.

כמו כן התחייב ביטן כי נתניהו יחדל מלהתראיין לרדיו ולטלוויזיה עד לסגירת הקלפיות, כפי שעשה היום בניגוד לחוק. בכפוף להתחייבויות אלה החליט השופט מלצר להתיר את חידוש הפעלת ה"ביבי-בוט". השופט מלצר הדגיש כי אם בכל זאת יפרסם נתניהו סקרים או יתראיין שוב לתקשורת, הצ'אט-בוט יוסר עד לאחר פרסום תוצאות הבחירות.

מפייסבוק נמסר בתגובה: "אנו עובדים עם ועדות בחירות ברחבי העולם כדי לסייע בשמירה על טוהר הבחירות. המדיניות שלנו מציינת במפורש כי מפתחים נדרשים לציית לכל החוקים החלים במדינה בה האפליקציה שלהם זמינה. בעקבות החלטה של ועדת הבחירות המרכזית, והפרה של החוק המקומי, פעילות הבוט הושעתה. לאחר ההשעיה, נתקבלה החלטה חדשה של ועדת הבחירות המרכזית המנחה אותנו להשיב את פעילות הבוט וכך פעלנו מיידית".

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 287KB)