פייסבוק השעתה את פעילות ה"ביבי-בוט" בעקבות הפצת שנאה ושימוש לרעה בפלטפורמה. צוות הקמפיין של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פונה בשבועות האחרונים למשתמשי פייסבוק ומנסה לגייס אותם למאמצי התעמולה. שלשום (10.9) נחשף באתר "העין השביעית" כי המשתמשים התבקשו להתקשר לבוחרים פוטנציאליים ולהקריא להם תסריט מסית שמתריע מפני "ממשלת שמאל חילונית, חלשה, שסומכת על הערבים שרוצים להשמיד את כולנו – נשים ילדים וגברים – ותאפשר איראן גרעינית שתחסל אותנו".

בנוסף להפצת המסר המסית, בליכוד הפרו לכאורה הוראה ישירה של פייסבוק מהבחירות הקודמות שאסרה על המפלגה להפיץ מספרי טלפון של בוחרים ולשדל את המשתמשים לפנות אליהם. חרף האיסור, בליכוד שבו לפעול בדרך זו גם במערכת הבחירות הנוכחית.

בימים האחרונים סירבה חברת פייסבוק להתייחס לתעמולה המקוונת שמתבצעת דרך הדף של נתניהו, ואיפשרה לו להמשיך להסית ולאסוף מידע על ציבור הבוחרים. כעת, חמישה ימים בלבד לפני יום הבחירות, הרשת החברתית מטילה סנקציה ראשונה על הליכוד – אם כי מדובר בעיקר באיתות אזהרה.

פייסבוק: "מצאנו שהבוט עשה שימוש לרעה בפלטפורמה על-ידי יצירת קשר עם אנשים מחוץ לתקופת הזמן המותרת. בעקבות כך, השעינו את פעילות הבוט למשך 24 שעות. במידה ויהיו הפרות נוספות של המדיניות שלנו, אנו ננקוט בפעולה המתאימה"

"לאחר שבחנו את פעילות הבוט בשימוש קמפיין הליכוד, מצאנו הפרה של המדיניות שלנו בכל הנוגע לדיבור שנאה", מסרה דוברת פייסבוק בישראל, מעיין שריג. "כמו כן, מצאנו שהבוט עשה שימוש לרעה בפלטפורמה על-ידי יצירת קשר עם אנשים מחוץ לתקופת הזמן המותרת. בעקבות כך, השעינו את פעילות הבוט למשך 24 שעות. במידה ויהיו הפרות נוספות של המדיניות שלנו, אנו ננקוט בפעולה המתאימה". מבדיקת "העין השביעית" עולה כי נכון לעכשיו, ה"ביבי-בוט" אכן אינו משיב לפניות מגולשים.

אתמול, בעקבות הפרסומים על התסריט המסית שהופץ מטעם נתניהו, פנה ח"כ איימן עודה לפייסבוק בדרישה "לשים סוף להסתה הגזענית ומסוכנת של נתניהו נגד האוכלוסייה הערבית". במקביל פנתה מפלגתו, הרשימה המשותפת, לוועדת הבחירות המרכזית וליועץ המשפטי לממשלה. "אתמול פנינו ישירות לפייסבוק ודרשנו שיפסיקו לתת במה להסתה המסוכנת של נתניהו, והיום אנחנו רואים את התוצאות", אמר הבוקר עודה. "ניצחנו את פרויקט המצלמות וננצח גם את ההסתה. זאת השפעה".

גם פוליטיקאים ממפלגות יריבות מפעילים בוטים דרך המסנג'ר של פייסבוק, בעיקר כשיטה לגיוס מתנדבים וכאפיק נוסף להפצת תעמולה. בדיקת "העין השביעית" מהחודש שעבר העלתה כי בדומה לליכוד, גם במפלגת כחול-לבן אוספים מידע על האוריינטציה הפוליטית של הבוחרים דרך עמוד הפייסבוק של יו"ר המפלגה, בני גנץ. מוקדם יותר השבוע נחשף ב"דה-מרקר" כי הליכוד מחזיק מאגר מידע שבו סווגו למעלה ממיליון ישראלים לפי העדפותיהם הפוליטיות. לפי הערכות, איסוף המידע הסתייע בפעילות ה"ביבי-בוט".

* * *

התסריט המסית שהופץ מטעם בנימין נתניהו

התסריט המסית (צילום מסך, לחצו להגדלה)