הליכוד, בנימין נתניהו וענקית הרשת פייסבוק הפרו את חוקי הבחירות של מדינת ישראל – כך נטען בעתירה שהוגשה הבוקר (16.9) לוועדת הבחירות המרכזית בעקבות פעילות ה"ביבי-בוט", תוכנת מחשב שמתקשרת עם הבוחרים דרך אפליקציית המסנג'ר בדף הפייסבוק של ראש הממשלה. העותרים, עו"ד שחר בן-מאיר וד"ר ענת בן-דוד, דורשים מוועדת הבחירות להוציא צו שיוביל להפסקת פעילותו של ה"ביבי-בוט", או לחלופין להשעייתה.

ה"ביבי-בוט" כבר הוקפא באופן זמני בשבוע שעבר, אחרי שהתברר כי נתניהו והליכוד הפיצו באמצעותו מסר מסית שהתריע מפני "ממשלת שמאל חילונית, חלשה, שסומכת על הערבים שרוצים להשמיד את כולנו – נשים ילדים וגברים – ותאפשר איראן גרעינית שתחסל אותנו". בחברת פייסבוק התעלמו מפניות בנושא, אך בעקבות לחץ תקשורתי ופוליטי לבסוף הודיעו על השעיית פעילות ה"ביבי-בוט" לפרק זמן מוגבל של 24 שעות.

ד"ר בן-דוד מהאוניברסיטה הפתוחה, מנהלת מיזם "מטורגטים" לניטור תעמולה פוליטית במרחב המקוון, נתקלה אתמול בתוצאות של סקר בחירות שהופץ באמצעות דף הפייסבוק של נתניהו. "כרגע, על-פי המצב בסקרים הפנימיים שלנו, אנחנו מפסידים בבחירות", נמסר מטעמו של ראש הממשלה לצד גרף שהציג את התוצאות לפי גושים.

העותרים: "נציין כי פייסבוק מודעת היטב למעשי עבירה שמבצעים [אנשי] הליכוד, שכן רק בשבוע שעבר היא השעתה למשך 24 שעות את פעילות הצ'טבוט נוכח הודעות גזעניות שנכתבו בו"

כפי שצוין בעתירה, החוק הישראלי אוסר על הפצת תוצאות של סקרי בחירות החל מיום שישי שלפני יום הבחירות ועד סגירת הקלפיות – ואילו הפרסום של הליכוד הופץ יומיים אחרי המועד האחרון שמתיר החוק. לפיכך, העותרים דורשים מוועדת הבחירות להוציא צו שיורה לליכוד ולנתניהו לחדול מכך.

עוד טוענים העותרים כי החוק הישראלי מחייב את חברת פייסבוק למנוע באופן יזום שימוש מסוג זה בפלטפורמה המקוונת שלה. על רקע זה הם מבקשים מיו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, להוציא צו נוסף שיורה לפייסבוק "למחוק ולהפסיק כל פעילות של הצ'טבוט של הליכוד". "נציין כי פייסבוק מודעת היטב למעשי עבירה שמבצעים [אנשי] הליכוד, שכן רק בשבוע שעבר היא השעתה למשך 24 שעות את פעילות הצ'טבוט נוכח הודעות גזעניות שנכתבו בו", ציינו עו"ד בן-מאיר וד"ר בן-דוד בעתירה.

ההודעה שהופצה באמצעות ה"ביבי-בוט" (צילום מסך)

ההודעה שהופצה באמצעות ה"ביבי-בוט" (צילום מסך)

כדי להמחיש את הנזק שלטענתם נגרם מהפצה של תוצאות סקרים יומיים לפני פתיחת הקלפיות מצטטים העותרים מתוך דברים שכתב השופט המנוח מישאל חשין בעת שכיהן כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית. לפרסומים מסוג זה, כתב השופט חשין, יכולה להיות "השפעת מישרין על תוצאותיהן הסופיות של הבחירות, השפעה שהיא חיצונית להליך הבחירות התקין והראוי".

חשין ייחס לפרסום תוצאות הסקרים "השפעה פסיכולוגית הרסנית" שעלולה לגרום לחלק מהבוחרים להגיע למסקנה שלפיה קולם לא ישפיע על תוצאות הבחירות. "סקר שיצביע על יתרון – יתרון גדול או אף יתרון קטן – למועמד אחד, יכול שתהא לו השפעה מיידית על הבוחרים שטרם מימשו את זכותם. אותם בוחרים שביקשו לבחור במועמד המוביל ייתקפו בשאננות באומרם אל לבם: מה לי שאטרח ואלך להצביע, והרי ממילא המועמד שאני חפץ ביקרו עומד לזכות", כתב השופט.

"אשר למועמד האחר, התומכים בו אשר טרם הצביעו יכולים שיסיקו אחת משתי מסקנות נוגדות אלו: מקצתם יאמרו לעצמם, מה לי שאטריח את עצמי להצביע, והרי ממילא המועמד שבו אני תומך יפסיד בבחירות; ידיהם ירפו, והם יימנעו מהצבעה. תומכים אחרים במועמד המפגר בסקר יאמרו אל לבם: הנה זה המועמד שאני תומך בו עומד להפסיד בבחירות, אעשה אפוא כמיטבי ללכת להצביע – אף שלא נתכוונתי כלל להצביע – ואמשוך אחרי עוד ועוד בוחרים שיתמכו בו".

בוועדת הבחירות המרכזית טרם הוחלט אם לקבל או לדחות את העתירה.

* * *

לעיון בעתירה

להורדת הקובץ (PDF, 1.04MB)