נתניהו והליכוד עוקפים את קמפיין עוצמה-יהודית מימין: "אסור שתקום בעוד שבוע ממשלת שמאל מסוכנת עם לפיד, עודה, גנץ וליברמן. ממשלת שמאל חילונית, חלשה, שסומכת על הערבים שרוצים להשמיד את כולנו – נשים, ילדים וגברים – ותאפשר איראן גרעינית שתחסל אותנו. אסור לנו לתת לזה לקרות!", זה המסר שקמפיין התעמולה של הליכוד מפיץ בשמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לתומכיו כדי שיגייסו באמצעותו מצביעים ביום הבחירות.

המסר מופץ על-ידי ה"ביבי-בוט", חשבון המסנג'ר של הליכוד, ומהווה הסלמה נוספת במסכת ההסתה והשנאה של הקמפיינים הפוליטיים במערכת הבחירות הנוכחית. בעוד ישראל-ביתנו בראשות אביגדור ליברמן מתמקדת בהסתה כלפי ציבור החרדים (שאליה מצטרף בימים האחרונים קמפיין התעמולה של כחול-לבן), והמפלגות החרדיות מתמקדות בזריעת פחד מפני החילונים (כאן ניתן לקרוא ניתוח של הקמפיינים), הרי שנתניהו מוביל את קמפיין הליכוד בכמה שלוחות של שנאה.

בין המטרות של קמפיין הליכוד בולטות הסתה נגד עיתונאים וכלי תקשורת והסתה נגד ערביי ישראל ונבחרי הציבור שלהן. המסר הנוכחי של ה"ביבי-בוט" משלב בתוכו את כלל השעירים לעזאזל של התעמולה הפוליטית בישראל 2019, מלבד העיתונאים: שמאלנים, ערבים, חילונים ואיראן – אך מציב רף חדש של בוטות.

כאמור, קמפיין הליכוד, במערכת הבחירות הנוכחית כמו גם בזו שקדמה לה (ובזו שלפניה), סימן "שמאלנים" ו"ערבים" כאיום ("רק ליכוד גדול ימנע ממשלת שמאל-ערבים"). אך מה שקודם נרמז בין השורות נאמר עכשיו בגלוי. בניצוח השמאל, הערבים הפסולים להשתתפות פוליטית, ישמידו את כולנו – גם את הילדים.

פייסבוק לא אוכפת את הכללים

אתמול (10.9) דיווח כאן איתמר ב"ז על "מבצע רחב יריעה להרכבת מאגר מידע שבו ציבור הבוחרים הישראלי כולו יסווג לפי תמיכתו או אי-תמיכתו במפלגת השלטון", כפי שעולה מבדיקת "מטורגטים", מיזם ניטור תעמולה מקוונת שמובילה ד"ר ענת בן-דוד ממעבדת המדיה של האוניברסיטה הפתוחה. קמפיין הליכוד פונה לגולשים באמצעות תוכנת המסנג'ר ומציע להם להתנדב בפניות לגולשים נוספים להצביע לליכוד.

עופר גולן (צילום מסך מתוך שידורי "וואלה")

עופר גולן, מנהל הקמפיין של הליכוד (צילום מסך מתוך שידורי "וואלה")

"במפלגה פונים אליהם באמצעות אפליקציית המסנג'ר של פייסבוק, דרך הדף של בנימין נתניהו, ושם מספקים להם הנחיות ותסריט קבוע שלפיו יש לקיים את השיחות", דיווחנו כאן אתמול. "לדברי ד"ר בן-דוד, מהאופן שבו מנוסחת הפנייה ניתן להסיק שהטלפנים לקחו חלק במבצע דומה שהליכוד הריץ בבחירות הקודמות. באותה העת טענו בפייסבוק כי המבצע מפר את כללי הרשת החברתית והורו לליכוד להפסיק – אך בליכוד, כך נראה, התעלמו מההוראה".

בעוד שלפי פייסבוק עצם פעולת השידול אסורה על-פי כללי הרשת, הרי שנראה כי המסר הנוכחי מפר כללים נוספים שקבעה ענקית האינטרנט. פייסבוק אוסרת בין היתר על הפצה של "שטנה מאורגנת". כאמור, ממילא לא נראה שפייסבוק טורחת לאכוף את כלליה כשמדובר בקמפיין הליכוד, כך שגם אם נוספו הפרות נוספות ספק אם הדבר יביא לשינוי במדיניות היעדר האכיפה שלה.

פעילות הרשת של הליכוד עמדה במוקד כתבות נוספות, אתמול ב"דה-מרקר" והיום ב"דה-מרקר" וב"גלובס", שהעלו שאלות לגבי חוקיותה גם לפי חוקי מדינת ישראל, ולא רק לפי חוקי פייסבוק – למשל, בכל הקשור לחוקים הנוגעים לניהול מאגרי מידע. עם או בלי קשר, חוקרים המשתמשים בתוכנה העידו כי היא "מגמגמת" ביממה האחרונה. שם המשתמש הופך אנונימי, והשירות כולו הופך לא זמין לעתים. אם כי ייתכן שמדובר באירוע נקודתי.

אם תראו קו אדום

אחרי מערכת הבחירות הקודמת ריאיינה טל שניידר ב"גלובס" את עופר גולן, מנהל הקמפיין של הליכוד, ושאלה אותו על מסרים בוטים ושקריים שהשתמשו בהם במהלך הקמפיין, כמו הקביעה כי הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ אינו כשיר נפשית. "ציטטו אותי בעבר על כך ואני חוזר על זה עכשיו: קמפיין, קודם כל מנצחים ואז עושים בקרת נזקים. אמרתי את זה כבר ב-2015, כאשר היתה הביקורת על סרטון 'עמותות השמאל מביאות את הערבים'", השיב גולן. "היו לנו בקמפיין דיונים פנימיים, האם הלכנו צעד רחוק, מדי האם אנחנו אגרסיביים מדי. במקומות האלה אני חותך את הדיון. אין לי שאלה כאן בכלל, אני צריך לנצח". מנהל הקמפיין הוסיף: "אם אתקל בקו אדום אני אגיד לך".

"להשמיד את כולם", מסר ב"ביבי-בוט" של קמפיין הליכוד

"להשמיד את כולם", מסר ב"ביבי-בוט" של קמפיין הליכוד

המסר המלא שהופץ על-ידי המסנג'ר של קמפיין הליכוד: "שלום (שם פרטי), שמי ___ ואני מתנדב מטעם ראש הממשלה נתניהו. אני מתקשר אליך כי ביום שלישי אתה תוכל לקבוע את עתיד המדינה שלנו. ראש הממשלה נתניהו מביא איתו מדיניות ימין של מדינה יהודית, ביטחון וישראל חזקה. אני תורם את הזמן שלי כי אסור שתקום בעוד שבוע ממשלת שמאל מסוכנת עם לפיד, עודה, גנץ וליברמן. ממשלת שמאל חילונית, חלשה, שסומכת על הערבים שרוצים להשמיד את כולנו – נשים, ילדים וגברים – ותאפשר איראן גרעינית שתחסל אותנו. אסור לנו לתת לזה לקרות! לכן אני מבקש ממך להיות השליח של ראש הממשלה, להביא 3 חברים ובני משפחה בשלישי הבא ולדאוג שיצביעו מחל. תודה (שם פרטי), אני סומך עליך!".