יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, הוציא הערב (16.9) צו מניעה ארעי נגד הליכוד האוסר על המפלגה לעשות שימוש בהקלטות שהכינו מראש לעידוד ההצבעה, זאת כיוון שהן כוללות אמירות על "תוצאות סקרים", דבר האסור במועד זה על פי חוקי הבחירות. בהחלטה הנוגעת לעתירה אחרת נגד הליכוד, בגין פרסום סקר בחירות ב"ביבי-בוט", הורה השופט מלצר לליכוד למחוק עד מחר בשבע בבוקר כל פרסום של כל סקר שהוא מכל מדיה.

למרות זאת, כמעט במקביל, נתניהו החל בשידור חי עם הסוקר שלו, ג'ון מקלוקלין, ברשתות החברתיות. נתניהו שאל את הסוקר: "מה אתה רואה בסקרים האחרונים"; הסוקר השיב: "אני עובד איתך כבר 15 שנה אף פעם לא ראיתי השמאל במצב טוב כל כך" וסיפר על "הפרש של 10%" בנחישות המצביעים לטובת כחול-לבן.

מוקדם יותר היום פרסם חיים לוינסון ב"הארץ" כי בליכוד הכינו מראש קלטות שבהן נשמעים בכירים מעודדים את תומכי המפלגה לצאת ולהצביע וזאת כיוון ש"מבדיקות שאנו עורכים בזמן אמת באזורכם, אחוזי ההצבעה נמוכים משמעותית", או, לחילופין, משום ש"על-פי הנתונים שבידנו ההצבעה במגזר הערבי באחוזים גבוהים מאוד, וכך גם במעוזי השמאל, שרוצים לדחוק את שלטון הימין".

עופר גולן (צילום מסך מתוך שידורי "וואלה")

עופר גולן (צילום מסך מתוך שידורי "וואלה")

בעקבות הפרסום עתר עו"ד שחר בן-מאיר לוועדת הבחירות המרכזית בדרישה כי תמנע את הפצת הקלטות, שלדבריו מעידות על "כוונה ברורה ומפורשת של הליכוד להפר את הוראות חוק הבחירות: דרכי תעמולה ואת חוק הבחירות לכנסת באמצעות פרסום 'סקרים' אסורים ביום הבחירות, וגם באמצעות פרסום 'שקרים' אסורים ביום הבחירות".

השופט מלצר קבע כי על הליכוד ונתניהו להשיב לעתירה עד מחר בשעה תשע בבוקר, ובינתיים הוציא צו ארעי המונע מהמפלגה להפיץ את הקלטות.

אחרי מערכת הבחירות הקודמת ריאיינה טל שניידר ב"גלובס" את עופר גולן, מנהל הקמפיין של הליכוד, ושאלה אותו על מסרים בוטים ושקריים שהשתמשו בהם במהלך הקמפיין, כמו הקביעה כי הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ אינו כשיר נפשית. "ציטטו אותי בעבר על כך ואני חוזר על זה עכשיו: קמפיין, קודם כל מנצחים ואז עושים בקרת נזקים. אמרתי את זה כבר ב-2015, כאשר היתה הביקורת על סרטון 'עמותות השמאל מביאות את הערבים'", השיב גולן. "היו לנו בקמפיין דיונים פנימיים, האם הלכנו צעד רחוק, מדי האם אנחנו אגרסיביים מדי. במקומות האלה אני חותך את הדיון. אין לי שאלה כאן בכלל, אני צריך לנצח". מנהל הקמפיין הוסיף: "אם אתקל בקו אדום אני אגיד לך".

צו מניעה נוסף נגד הליכוד בגין פרסום אסור של סקרים

מוקדם יותר היום, הורה מלצר לנתניהו ולליכוד לחדול מהפצת תוצאות של סקר מנדטים שנועד לגייס תמיכה מציבור הבוחרים. תוצאות הסקר הופצו אתמול (15.9) באמצעות ה"ביבי-בוט", תוכנת מחשב שמתקשרת עם הבוחרים דרך אפליקציית המסנג'ר בדף הפייסבוק של ראש הממשלה.

בעתירה שהוגשה הבוקר על-ידי עו"ד שחר בן-מאיר וד"ר ענת בן-דוד נטען כי נתניהו והליכוד עברו על חוק בחירות, שאוסר על פרסום תוצאות סקרים מיום שישי שלפני יום הבחירות ועד סגירת הקלפיות. בצו ארעי שהוציא השופט מלצר נאסר על נתניהו והליכוד לפרסם "כל סקר, או תוצאות של סקר", לרבות זה שבגינו הוגשה העתירה. בכך קיבל למעשה מלצר את הטענה כי פרסום הסקר נעשה בניגוד לחוק.

ההודעה שהופצה באמצעות ה"ביבי-בוט" (צילום מסך)

ההודעה שהופצה באמצעות ה"ביבי-בוט" (צילום מסך)

בנוגע לעתירה זו הוגשו התנגדויות מטעם הליכוד ומטעם פייסבוק, אולם השופט מלצר דחה את שתיהן וקבע כי צו המניעה הארעי יהפוך לצו מוחלט.

לטענת עו"ד אבי הלוי, היועץ המשפטי של הליכוד, הפרסום שבגינו הוגשה העתירה אינו עולה לכדי "סקר בחירות" מהסוג שהחוק אוסר להפיץ. "המצג הגרפי נשוא העתירה", כתב עו"ד הלוי, "אינו ממצא של סקר בחירות ספציפי ואינו מציג עצמו כסקר בחירות. התיאור הגרפי אינו מציג את אחוז ההצבעה שבו זכתה כל אחת מהרשימות המתמודדות לכנסת בסקרים, אלא מתאר את המפה הפוליטית כשהיא מחולקת לשני גופים: ימין ושמאל כפי שהליכוד סבור שהיה נכון למועד הפרסום, בהתאם לניתוח של הליכוד".

לטענת היועץ המשפטי של הליכוד, הפרסום בוצע בצורה שאינה צפויה להשפיע על שיקולי ההצבעה של הבוחרים, אלא בסך הכל נועדה "להביא לתשומת לבם של אוהדי הימין ניתוח של מצב ברגע מסוים". באשר לבקשה להשבית את ה"ביבי-בוט" – סנקציה שהתבקשה, אך לא ניתנה על-ידי ועדת הבחירות המרכזית – עו"ד הלוי טוען כי מדובר בפגיעה קשה ודרקונית בחופש הביטוי הפוליטי של הליכוד. הסיבה לכך, הוא כותב, היא שמערכת הצ'טבוט היא "כלי מרכזי להעברת מסרים" מטעם המפלגה.

בפייסבוק הגישו התנגדות שהתבססה על הטיעון שלפיו הפצת המידע באמצעות המסנג'ר - גם כשהיא נעשית באמצעות בוט, ובתפוצה המונית - דינה כהתכתבות אישית. עורכי-הדין שהגישו את ההתנגדות של פייסבוק, יואב אסטרייכר ורותם גלעד, טענו כי צילומי המסך של תוצאות הסקר ממילא התפרסמו בתקשורת ובמדיה חברתית, ולפיכך יהיה זה חסר תוחלת להורות לפייסבוק להפסיק את פעילות ה"ביבי-בוט".

השופט מלצר פירסם החלטה בנושא זה לפיה "בניגוד לעמדת המשיבים [הליכוד ופייסבוק] פשיטא שהפרסום נפל בגדר התיבה 'דפוסי הצבעה של בוחרים בבחירות'", האסורים בפרסום במועד זה לפי חוקי הבחירות. השופט מלצר קבע כי הצו הארעי יהפוך לצו מוחלט וחייב את הליכוד ופייסבוק בתשלום הוצאות של 7,500 שקל.

"נוכח האמור לעיל", כתב השופט מלצר בהחלטתו, "על המשיבים 1-3 [הליכוד, נתניהו ופייסבוק] לחדול מפרסום סקרים, או תוצאות של סקרים, ובכלל זה כל סקר או תוצאות סקר, הנחזות להציג דפוסי הצבעה או שיעורי הצבעה חזויים, בניגוד לסעיף 16[ה]ח לחוק דרכי תעמולה, לרבות הפרסום והפרסום השני – ופרסומים אלה יוסרו באופן מיידי, ולא יאוחר מאשר עד השעה 7:00 מחר בבוקר מכל מדיה שבהם הם מופיעים".

"השפעה פסיכולוגית הרסנית"

כדי להמחיש את הנזק שלטענתם נגרם מהפצה של תוצאות סקרים יומיים לפני פתיחת הקלפיות ציטטו העותרים בן-מאיר ובן-דוד מתוך דברים שכתב השופט המנוח מישאל חשין בעת שכיהן כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית. לפרסומים מסוג זה, כתב השופט חשין, יכולה להיות "השפעת מישרין על תוצאותיהן הסופיות של הבחירות, השפעה שהיא חיצונית להליך הבחירות התקין והראוי".

חשין ייחס לפרסום תוצאות הסקרים "השפעה פסיכולוגית הרסנית" שעלולה לגרום לחלק מהבוחרים להגיע למסקנה שלפיה קולם לא ישפיע על תוצאות הבחירות. "סקר שיצביע על יתרון – יתרון גדול או אף יתרון קטן – למועמד אחד, יכול שתהא לו השפעה מיידית על הבוחרים שטרם מימשו את זכותם. אותם בוחרים שביקשו לבחור במועמד המוביל ייתקפו בשאננות באומרם אל לבם: מה לי שאטרח ואלך להצביע, והרי ממילא המועמד שאני חפץ ביקרו עומד לזכות", כתב השופט.

"אשר למועמד האחר, התומכים בו אשר טרם הצביעו יכולים שיסיקו אחת משתי מסקנות נוגדות אלו: מקצתם יאמרו לעצמם, מה לי שאטריח את עצמי להצביע, והרי ממילא המועמד שבו אני תומך יפסיד בבחירות; ידיהם ירפו, והם יימנעו מהצבעה. תומכים אחרים במועמד המפגר בסקר יאמרו אל לבם: הנה זה המועמד שאני תומך בו עומד להפסיד בבחירות, אעשה אפוא כמיטבי ללכת להצביע – אף שלא נתכוונתי כלל להצביע – ואמשוך אחרי עוד ועוד בוחרים שיתמכו בו".

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 237KB)