הסכנה הגדולה ביותר להשפעה לא הוגנת על תוצאות הבחירות הנוכחיות ברשתות החברתיות אינה בפרסומים הפומביים, אלא דווקא בתוכנת המסרים המיידיים. לא פייסבוק – אלא המסנג'ר שלה. כך קובעת ד"ר ענת בן-דוד ממעבדת המדיה באוניברסיטה הפתוחה.

בן-דוד עקבה מקרוב אחר התנהלות פייסבוק לאורך מערכת הבחירות. בניסיון מקביל להגביר ולו במעט את השקיפות של המודעות הפוליטיות בפייסבוק נערך במעבדת המדיה של האוניברסיטה הפתוחה, שם הקימו ד"ר בן-דוד ושותפיה את המיזם "מטורגטים" (עם ד"ר בן-דוד ומומחים אחרים שוחחנו על נסיונה של פייסבוק לפרוע את הבטחת הבחירות שלה למערכת "שקופה ובטוחה". במסקנות ניתן לעיין כאן בהרחבה).

"אין שום דרך ציבורית לבקר את זה, כי זה יגיע לאדם בודד", אומרת בן-דוד על השימוש בתוכנות המסרים המיידים, "אם זה יגיע בתזמון של כמה שעות לפני סגירת הקלפיות, זו יכולה להיות שיטה שיכולה לעשות מניפולציה של הרגע האחרון שאין עליה שום בקרה ציבורית. אני רואה סכנה כזו ב-24 השעות האחרונות ורק דרך הערוצים של P2P כמו המסנג'ר, ווטסאפים ו-סמסים".

ד"ר ענת בן-דוד

ד"ר ענת בן-דוד

בן-דוד ושותפיה במעבדת המדיה עומדים מאחורי המיזם "מטורגטים", ששם לו למטרה להגביר את השקיפות של הפרסום הפוליטי בפייסבוק. אחד הממצאים שעלו מניתוח מאגר המידע היה האופן החריג בו פועל הליכוד ב"טירגוט" של מודעות. "כשאנחנו בודקים את הסיבות לטירגוט של המודעות, אנחנו רואים שהסיבות של הליכוד שונות מהסיבות של מפלגות אחרות", היא אומרת.

"מפלגות אחרות בדרך כלל מנחשות את קהל היעד דרך המערכת של פייסבוק. הן רוצות להגיע לקהל של פוליטיקאי אחר או למי שמתעניין בגוף מדיה שמאפיין מגזר מסוים. אבל אצל הליכוד אנחנו לא רואים את זה כל-כך. מה שאנחנו רואים זו הודעה שחוזרת על עצמה, שלפיה המודעה מוצגת 'בהתבסס על מידע לקוחות שהדף סיפק לפייסבוק'. מהמשפט הזה עולות שתי בעיות. קודם כל, הערבוב הזה בין 'לקוחות' ואזרחים. זו הבעיה המהותית של הפרסום הפוליטי הממוקד. הדבר השני הוא שאנחנו לא יודעים מה זה ה'מידע' הזה, איך הגיעו אליו, אם הגיעו אליו דרך טירגוט קודם ברשתות, דרך מידע שנאסף ממה שאנשים העלו ממקור חיצוני. אנחנו לא יודעים".

כבר לפני כמה שבועות פנתה פייסבוק לליכוד ודרשה מהמפלגה להפסיק באופן מיידי את השימוש שהליכוד עושה במסנג'ר כיוון שאיסוף המידע על הבוחרים מנוגד לנוהלי החברה. בליכוד צפצפו

לדברי ד"ר בן-דוד, ההתנהגות החריגה של מודעות הליכוד משתלבת עם האופן שבו הם משתמשים במסנג'ר, תוכנת המסרים המיידיים של פייסבוק. בשבועות האחרונים פנה נתניהו באמצעות תוכנת המסנג'ר של פייסבוק אל בעלי האפליקציה בשאלות על הצבעות עבר וזהות המפלגה שלה הם מתכוונים להצביע בבחירות. מהמידע שנאסף, מדגישה ד"ר בן-דוד, ניתן לבצע הצלבה. "כשפנו לאנשים כדי להתכתב איתם במסנג'ר זה כבר היה מטורגט. אני, נניח, קיבלתי את הפנייה בגלל שאני מתעניינת בעיתון 'הארץ', כלומר מראש ידעו עלי דבר מסוים לפי המידע שפייסבוק מספקת. ברגע שהשבתי לשאלות שלהם, מסרתי מידע נוסף. אם סיפקתי להם הרשאות הם יכולים לעשות פילוח הרבה יותר מתוחכם מאשר סתם אימייל או מספר טלפון".

כבר לפני כמה שבועות פנתה פייסבוק לליכוד ודרשה מהמפלגה להפסיק באופן מיידי את השימוש שהליכוד עושה במסנג'ר, כיוון שאיסוף המידע על הבוחרים מנוגד לנוהלי החברה. בליכוד צפצפו והמשיכו לעשות שימוש בצ'אטבוט בדמות נתניהו, כולל הפצת סרטוני כזב. בפייסבוק בלעו את הרוק ולא הסירו את החשבון שבאמצעותו הופעלו השיחות האוטומטיות.

צ'אט-בוט נתניהו מגייס את חבריו במסנג'ר לקראת הבחירות (צילום מסך: ד"ר ענת בן-דוד)

צ'אט-בוט נתניהו מגייס את חבריו במסנג'ר לקראת הבחירות (צילום מסך: ד"ר ענת בן-דוד)

ביומיים האחרונים של מערכת הבחירות נכנס לפעולה מה שנראה כשלב הסיום בתוכנית של מפלגת הליכוד להפעיל את אוהדיה באמצעות המסנג'ר. אחרי שבשבועות האחרונים התנהלו שלל "שיחות" במסנג'ר בין הבוט "בנימין נתניהו" לאזרחים בשר ודם, ביומיים שלפני פתיחת הקלפיות הבוט נתניהו חדל להתעניין בבני שיחו והחל להפעילם.

לאורך מערכת הבחירות, ד"ר בן-דוד שיתפה פעולה עם שיחות המסנג'ר שיזם הבוט נתניהו כחלק ממחקר שהיא עורכת במסגרת מעבדת המדיה. בימים שלפני פתיחת הקלפיות קרא לה הבוט נתניהו להתגייס לקמפיין. "שלום!", נכתב בהודעה מטעם הבוט נתניהו. "אני עובד מסביב לשעון בראיונות לתקשורת, עבודת קמפיין וכמובן ניהול המדינה. קיבלתי עדכון שאתם עושים עבודה מדהימה בטלפונים ואני מודה לכם. בהמשך היום אשלח לכם הודעת וידיאו אישית, אבל בינתיים אני שב ומבקש – אם כל אחד מכם יתקשר היום ל-25 אנשים לפחות, נוכל לנצח ביום שלישי. אז קדימה! סומך עליכם".

אופציית התגובה שהוצעה לד"ר בן-דוד היתה אחת: המשפט "אני מוכן להתחיל!", לצד אימוג'י של סמיילי קורץ. מובן שלחצה על הכפתור, ואז קיבלה לידיה "תסריט" שאותו התבקשה להקריא באופן אישי לנמעני שיחות הטלפון. ואיך תדע למי להתקשר? פשוט מאוד. הבוט נתניהו סיפק לה. מספר אחר מספר. מהודעה ששלח הבוט נתניהו אתמול (8.4), משתמע כי במאגר המידע של הליכוד מאות אלפי מספרי טלפון של מצביעים פוטנציאליים.

"כשנתניהו ביקש עזרה במסנג'ר ולחצתי על הכפתור עם הסמיילי, זה אוטומטית כבר הכניס את המייל שלי לתוך ההתכתבות, אני רק צריכה לאשר שזה אכן המייל שלי. מאיפה להם מה המייל שלי? נחשף פה שדרך המסנג'ר יש רובד נוסף של מידע, ועכשיו השאלה היא איזה שימוש ייעשה בזה בפרק הזמן שלפני פתיחת הקלפיות, כשאתה יכול להגיע למשתמש בודד ולשלוח לו הודעה שאולי לא יכולה לשנות את דעתו, אבל כן יכולה לשכנע אותו לא לצאת להצביע".

בעקבות פניית מערכת Nexter לפייסבוק ישראל הודיעה החברה לצוות של הליכוד כי השימוש שהם עושים בבוט מפר את מדיניות החברה. לפי הפרסום באתר mako, הצוות של ראש הממשלה מסר לפייסבוק כי "לא היה מודע לכך שמדובר בהפרה של מדיניות הרשת החברתית" וציין כי "הם יפסיקו את אופן השימוש הזה בצ'אט". אבל בפרויקט "מטורגטים" קובעים: נתניהו והליכוד ממשיכים לפנות לאנשים באמצעות המסנג'ר. פייסבוק, חברת הענק הבינלאומית עתירת התקציב בעלת מיליארדי הלקוחות, בוחרת לעמוד מנגד ולא להתעמת עם הפוליטיקאים.