השופט חנן מלצר, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, הורה לבנימין נתניהו ולליכוד לחדול מהפצת תוצאות של סקר מנדטים שנועד לגייס תמיכה מציבור הבוחרים. תוצאות הסקר הופצו אתמול (15.9) באמצעות ה"ביבי-בוט", תוכנת מחשב שמתקשרת עם הבוחרים דרך אפליקציית המסנג'ר בדף הפייסבוק של ראש הממשלה.

בעתירה שהוגשה הבוקר על-ידי עו"ד שחר בן-מאיר וד"ר ענת בן-דוד נטען כי נתניהו והליכוד עברו על חוק בחירות, שאוסר על פרסום תוצאות סקרים מיום שישי שלפני יום הבחירות ועד סגירת הקלפיות. בצו ארעי שהוציא השופט מלצר נאסר על נתניהו והליכוד לפרסם "כל סקר, או תוצאות של סקר", לרבות זה שבגינו הוגשה העתירה. בכך קיבל למעשה מלצר את הטענה כי פרסום הסקר נעשה בניגוד לחוק.

במשרד היועץ המשפטי לממשלה, שנכלל בעתירה כמשיב, הגיעו למסקנה זהה: פרסום התוצאות במועד זה הוא עבירה על החוק, מסרה לוועדת הבחירות המרכזית עו"ד ערין ספדי-עטילה, הממונה על ענייני הבג"צים בפרקליטות המדינה, מטעם היועץ המשפטי לממשלה.

ד"ר בן-דוד מהאוניברסיטה הפתוחה, מנהלת מיזם "מטורגטים" לניטור תעמולה פוליטית במרחב המקוון, נתקלה אתמול בתוצאות של סקר בחירות שהופץ באמצעות דף הפייסבוק של נתניהו. "כרגע, על-פי המצב בסקרים הפנימיים שלנו, אנחנו מפסידים בבחירות", נמסר מטעמו של ראש הממשלה לצד גרף שהציג את התוצאות לפי גושים.

העותרים: "נציין כי פייסבוק מודעת היטב למעשי עבירה שמבצעים [אנשי] הליכוד, שכן רק בשבוע שעבר היא השעתה למשך 24 שעות את פעילות הצ'טבוט נוכח הודעות גזעניות שנכתבו בו"

כפי שצוין בעתירה, הפרסום של הליכוד הופץ יומיים אחרי המועד האחרון שמתיר החוק. עוד טענו העותרים כי החוק הישראלי מחייב את חברת פייסבוק למנוע באופן יזום שימוש מסוג זה בפלטפורמה המקוונת שלה.

על רקע זה ביקשו מיו"ר ועדת הבחירות להוציא צו נוסף שיורה לפייסבוק "למחוק ולהפסיק כל פעילות של הצ'טבוט של הליכוד". "נציין כי פייסבוק מודעת היטב למעשי עבירה שמבצעים [אנשי] הליכוד, שכן רק בשבוע שעבר היא השעתה למשך 24 שעות את פעילות הצ'טבוט נוכח הודעות גזעניות שנכתבו בו", ציינו עו"ד בן-מאיר וד"ר בן-דוד בעתירה. עם זאת, החלטתו של השופט מלצר מתייחסת רק לנתניהו ולליכוד, ואינה כוללת הוראה כלשהי בנוגע לחברת פייסבוק.

הליכוד מתנגד לצו: זה לא סקר בחירות

בליכוד, בתגובה, הגישו התנגדות לצו המניעה. לטענת עו"ד אבי הלוי, היועץ המשפטי של המפלגה, הפרסום שבגינו הוגשה העתירה אינו "סקר בחירות" מהסוג שהחוק אוסר להפיץ. "המצג הגרפי נשוא העתירה", כתב עו"ד הלוי, "אינו ממצא של סקר בחירות ספציפי ואינו מציג עצמו כסקר בחירות. התיאור הגרפי אינו מציג את אחוז ההצבעה שבו זכתה כל אחת מהרשימות המתמודדות לכנסת בסקרים, אלא מתאר את המפה הפוליטית כשהיא מחולקת לשני גופים: ימין ושמאל כפי שהליכוד סבור שהיה נכון למועד הפרסום, בהתאם לניתוח של הליכוד".

בפייסבוק הגישו התנגדות שהתבססה על הטיעון שלפיו הפצת תוצאות הסקר באמצעות המסנג'ר – גם כשהיא נעשית באמצעות בוט, ובתפוצה המונית – דינה כהתכתבות אישית

לטענת היועץ המשפטי של הליכוד, הפרסום בוצע בצורה שאינה צפויה להשפיע על שיקולי ההצבעה של הבוחרים, אלא בסך הכל נועדה "להביא לתשומת לבם של אוהדי הימין ניתוח של מצב ברגע מסוים".

באשר לבקשה להשבית את ה"ביבי-בוט" – סנקציה שהתבקשה, אך לא ניתנה על-ידי ועדת הבחירות המרכזית – עו"ד הלוי טוען כי מדובר בפגיעה קשה ודרקונית בחופש הביטוי הפוליטי של הליכוד. הסיבה לכך, הוא כותב, היא שמערכת הצ'טבוט היא "כלי מרכזי להעברת מסרים" מטעם המפלגה.

בפייסבוק, מנגד, הגישו התנגדות שהתבססה על הטיעון שלפיו הפצת המידע באמצעות המסנג'ר – גם כשהיא נעשית באמצעות בוט, ובתפוצה המונית – דינה כהתכתבות אישית. "אין מדובר בפרסום של פוסט, וההודעה מגיעה לרשימה ספציפית של נמענים – בדיוק כמו הודעת דוא"ל או הודעת SMS שנשלחת לרשימת תפוצה של אדם אחד, עשרה או יותר", כתבו עורכי-הדין שמייצגים את פייסבוק, יואב אסטרייכר ורותם גלעד.

לדברי עורכי-הדין, צילומי המסך של תוצאות הסקר ממילא התפרסמו בתקשורת ובמדיה חברתית, ולפיכך יהיה זה חסר תוחלת להורות לפייסבוק להפסיק את פעילות ה"ביבי-בוט".

השופט מלצר לא קיבל את טענות הליכוד ופייסבוק. בהמשך לצו המניעה הזמני שפרסם, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית הורה למפלגה ולרשת החברתית להימנע מפרסום נוסף של תוצאות סקרים, ולמחוק את הפרסומים שהופצו עד כה באופן מיידי – ולכל המאוחר מחר, יום הבחירות, בשעה 7:00. בנוסף הורה לנתניהו ולליכוד לשלם לעותרים, עו"ד בן-מאיר וד"ר בן-דוד, הוצאות משפט בסך 7,500 שקל.

* * *

לעיון בהחלטת יו"ר ועדת הבחירות המרכזית

להורדת הקובץ (PDF, 348KB)