"שלום לך, אני מתנדב בליכוד בגלל שאני אוהב את המדינה שלנו. ביום שלישי הבא יש בחירות, והמשך שלטון הימין בסכנה גדולה. תומכי ליכוד רבים שאננים ולא מתכוונים לצאת להצביע. בבחירות הקודמות ראינו שכל קול קובע, ולכן ראש הממשלה נתניהו זקוק לך. האם אני יכול לסמוך עליך שתצא להצביע מחל?".

אם בימים האחרונים עניתם לטלפון ומהצד השני נשמע אדם זר שדיקלם את המונולוג הזה – בין אם אתם שוקלים להצביע לליכוד ובין אם לא, חשוב שתדעו שלא מדובר רק בשיחת שכנוע. מדובר במבצע רחב יריעה להרכבת מאגר מידע שבו ציבור הבוחרים הישראלי כולו יסווג לפי תמיכתו או אי-תמיכתו במפלגת השלטון – כך עולה מבדיקת "מטורגטים", מיזם ניטור תעמולה מקוונת שמובילה ד"ר ענת בן-דוד ממעבדת המדיה של האוניברסיטה הפתוחה.

הטלפנים, האנשים שמבצעים את שיחות הטלפון היזומות, אינם בהכרח חלק רשמי מקמפיין הליכוד. במפלגה פונים אליהם באמצעות אפליקציית המסנג'ר של פייסבוק, דרך הדף של בנימין נתניהו, ושם מספקים להם הנחיות ותסריט קבוע שלפיו יש לקיים את השיחות. לדברי ד"ר בן-דוד, מהאופן שבו מנוסחת הפנייה ניתן להסיק שהטלפנים לקחו חלק במבצע דומה שהליכוד הריץ בבחירות הקודמות. באותה העת טענו בפייסבוק כי המבצע מפר את כללי הרשת החברתית והורו לליכוד להפסיק – אך בליכוד, כך נראה, התעלמו מההוראה.

למהלך של הליכוד קדמה השקעה מסיבית באיסוף פרטים של בוחרים. לשם כך גויס למשימה ראש הממשלה בעצמו, שהצטלם לסרטון שתכליתו רתימת הגולשים לאיסוף פרטיהם האישיים של הבוחרים הפוטנציאליים

למהלך ההנעה לפעולה של הליכוד קדמה השקעה מסיבית באיסוף פרטים של בוחרים. גם כאן גויס למשימה ראש הממשלה בעצמו, שהצטלם לסרטון שנועד לרתום את תומכיו לאיסוף פרטיהם האישיים של הבוחרים הפוטנציאליים. "חבר'ה, אנחנו במירוץ למיליון, על אמת. השאיפה שלנו להגיע למיליון אזרחים תומכי ליכוד ולהוציא אותם מהשלווה, מהים, שיבואו להצביע", אמר נתניהו בסרטון.

"אני מבקש מכם, תשלחו לנו את כל מספרי הטלפון של החברים, של הקרובים, של כל משפחת הליכוד. דבר אחד אני יודע. אני יודע שאם אנחנו עושים את זה יחד, ואנחנו מגיעים אליהם ישירות, אנחנו יכולים לנצח. אסור לנו להיות תלויים בתקשורת, אתם יודעים למה. אני מבטיח לכם דבר אחד – מי שיביא הכי הרבה טלפונים, אני בא אליו או אליה הביתה. להתראות".

דף הנחיתה שבאמצעותו נאספו פרטי הבוחרים (צילום מסך, לחצו להגדלה)

דף הנחיתה שבאמצעותו נאספו פרטי הבוחרים (צילום מסך, לחצו להגדלה)

לצד הסרטון, שהופץ בפייסבוק ב-29 באוגוסט, שובץ קישור לאתר חיצוני שבו ניתן להזין פרטים של בוחרים פוטנציאליים. לדברי ד"ר בן-דוד, ניתן להניח שמספרי הטלפון שנאספו באופן זה הם אלו שכעת מופצים לטלפנים באמצעות אפליקציית המסנג'ר. בניגוד למערכת הבחירות הקודמת, היא מציינת, הפעם מוצמדים למספרים גם שמותיהם של האנשים שאליהם יתבצעו השיחות.

"ברגע שאתה לוחץ על השם של האדם שאליו אתה מתבקש להתקשר, האפליקציה פותחת לך את החייגן בטלפון – ושם מופיע המספר", מספרת ד"ר בן-דוד. "יש פה ערבוב של דברים שהם מאוד לא מתוחכמים עם דברים שיכולים להיות יותר מתוחכמים ממה שאנחנו מדמיינים. ברגע שהאפליקציה הזאת מחוברת לחייגן – לא ברור אם ואיזו גישה היא מקבלת לדברים אחרים בטלפון", היא מוסיפה.

תסריט שיחה מתוך התכתבות עם דף הפייסבוק של ראש הממשלה, בנימין נתניהו (צילום מסך, לחצו להגדלה)

תסריט שיחה מתוך התכתבות עם דף הפייסבוק של ראש הממשלה, בנימין נתניהו (צילום מסך, לחצו להגדלה)

האינטראקציה של הטלפנים עם עמוד הפייסבוק של נתניהו מתבצעת דרך מענה אוטומטי שזכה כבר לכינוי "ביבי-בוט", שמתוכנת כך שידמה שיחה דרך המסנג'ר. "באותו רגע שבו אתה מתקשר לאדם שקיבלת את הפרטים שלו, המסנג'ר של נתניהו שולח לך הודעה שמבקשת ממך לעדכן האם ענו לך במספר הזה. אם התשובה חיובית, הבוט מבקש ממך למסור האם הנמען אמר שהוא תומך בליכוד או מתנגד, ואם אפשר לגייס אותו לקמפיין. אחרי שאתה מדווח לו מה היה בשיחה, אתה מקבל עוד שם. ועוד שם. ועוד שם".

החלק המרכזי בתסריט השיחה שסוּפק דרך דף הפייסבוק של נתניהו הוא הבירור לגבי האוריינטציה הפוליטית של האדם שאליו מתקשרים. לפי התסריט, אם האדם אומר שהוא מתכוון להצביע ליכוד, יש להודות לו ולנסות לגייס אותו לבצע שיחות שכנוע בעצמו. אם האדם אומר שאינו מתכוון להצביע לליכוד, יש להשיב לו כך: "אני מצטער לשמוע. אנחנו זקוקים לממשלת ימין עם ליכוד גדול, כדי למנוע ממשלת שמאל מסוכנת עם לפיד, עודה וליברמן". בליכוד הדגישו את הנקודה הזאת בפני הפעילים: "אנחנו רוצים להבהיר למצביעים שאם לא יצביעו מחל הם יתעוררו למציאות של שרים ערבים וממשלת שמאל", נכתב בהודעת מסנג'ר שנשאה את הכותרת "דף הדרכה למתנדבים".

הבוקר (9.9) נחשף בעיתון "דה-מרקר" כי הליכוד מנהל מאגר מידע עצום שנועד לקטלג את בעלי זכות הבחירה בישראל לפי האוריינטציה הפוליטית שלהם. המאגר, שכולל את פרטיהם האישיים של כ-4 מיליון ישראלים, מבוסס על פנקס הבוחרים – מאגר מידע ממשלתי שנמסר לידיהן של כל המפלגות. אלא שבליכוד הוסיפו לרשימה היבשה של בעלי זכות הבחירה גם שכבה נוספת של מידע: תיוג שמסווג את הבוחרים כתומכי ליכוד, מתנגדי ליכוד ו"מתלבטים".

הליכוד, דו-שיח עם הבוט שבו מתבקש הטלפן המתנדב לקטלג את האדם שעמו שוחח (צילום מסך)

הליכוד, דו-שיח עם הבוט שבו מתבקש הטלפן המתנדב לקטלג את האדם שעמו שוחח (צילום מסך)

לפי דיווחו של הכתב חגי עמית, המאגר לא אובטח כראוי ודלף לרשת. כך יכול היה העיתונאי לגלות שלמעלה ממיליון איש כבר סווגו לפי תמיכתם או אי-תמיכתם בליכוד – אם כי נכון לעכשיו כ-2.7 מיליון מהבוחרים נותרו בלתי מסווגים. כשנתניהו מדבר בסרטון על פנייה ישירה ל"מיליון אזרחים תומכי ליכוד", ייתכן מאוד שאלו הם הנתונים שעומדים לנגד עיניו. לדברי ד"ר בן-דוד, לא ניתן לשלול את האפשרות שהמאגר שקיומו נחשף ב"דה-מרקר" מתוחזק גם בנתונים שנאספים דרך פייסבוק ודף הנחיתה הייעודי של הליכוד.

ד"ר בן-דוד: "יש כאן מערכת שעשויה ללוות אותך בכל מיני נקודות בעתיד ולהצליב בין הזהות שלך לעמדות הפוליטיות שלך. בידיים הלא נכונות, זה כבר עלול לקבל סממנים של מדינת מעקב"

עצם איסוף המידע וקטלוגו על-ידי שיחות הטלפון היזומות מעלה שאלות קשות בנוגע לפרטיות. לפחות לפי התסריט שסופק לטלפנים המתנדבים, בשום שלב של שיחת השכנוע הם לא אמורים למסור לבוחרים הפוטנציאליים שתשובתם בנוגע לתמיכה או אי-תמיכה בליכוד תיאסף על-ידי המפלגה, ושכל מי שייחשף למסד הנתונים שלה – באישור או בלי אישור (למשל בעקבות דליפה מהסוג שעליו דווח ב"דה-מרקר") – יוכל לגלות מה העמדות הפוליטיות שלהם.

"ברמה המשפטית, השאלה העיקרית היא האם המאגר הזה רשום או לא (בליכוד לא השיבו לשאלה בנושא; א"ב), למי יש גישה אליו ואיך שומרים על המידע שמצוי בו. ברמה העקרונית צריך לשאול האם אנחנו מוכנים שייאסף עלינו מידע באופן הזה, ומה מבטיח לנו שהמידע שנאסף במסגרת קמפיין הבחירות לא ישמש אחר-כך לדברים אחרים. וזה דבר שאנחנו לא באמת יכולים לדעת", אומרת ד"ר בן-דוד, שבמקביל לעבודתה באוניברסיטה הפתוחה חברה גם במועצה הציבורית להגנת הפרטיות – גוף שמורכב ממומחים בתחום ופועל תחת הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים.

"מה שמסוכן במאגר הזה הוא שמדובר במהלך מתמשך. אחרי הבחירות הקודמות, אמיר בן-דוד מ'זמן ישראל' פרסם כתבה מקיפה על השימוש בבוטים, ובין השאר ריאיין את טופז לוק מצוות הדוברות של נתניהו. לוק אמר שם שהבוט שמופעל דרך המסנג'ר הוא מערכת הרבה יותר מתוחכמת מהודעות SMS.

"מה זה אומר? בבחירות הקודמות היה שימוש מסיבי בהודעות טקסט שהוצגו כמעין סקר. בסקר שואלים את הדעה שלך באופן חד-פעמי, ואתה מניח שהיא לא נשמרת לאורך זמן, בטח לא לצד השם שלך. כאן, לעומת זאת, יש מערכת שעשויה ללוות אותך בכל מיני נקודות בעתיד ולהצליב בין הזהות שלך לעמדות הפוליטיות שלך. בידיים הלא נכונות, זה כבר עלול לקבל סממנים של מדינת מעקב".

מהליכוד ומחברת פייסבוק טרם נמסרה תגובה.

* * *

לעיון בפנייה למתנדבים וב"דף הדרכה", מתוך התכתבות עם הביבי-בוט