מערכת הבחירות שמגיעה כעת אל קו הסיום שלה תיזכר במידה רבה בזכות ההסלמה החריפה שחלה במתקפותיו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נגד העיתונות. לפני חודשיים, כשהקמפיינים רק החלו להתניע, צפה הפרשן הפוליטי של "ישראל היום", מתי טוכפלד, כי התקשורת תעמוד ב"ראש החץ של מתקפות ראש הממשלה". הנימוק היה מחקרים שהצביעו על סנטימנט שלילי חזק שמעוררת התקשורת בקרב הציבור הימני.

התחזית שפורסמה בעיתון הבית של נתניהו התבררה כמדויקת, אך מעקב "העין השביעית" ממחיש כי המניע פשוט, מיידי ופרסונלי יותר: ראש הממשלה אכן הקפיד לתקוף את "התקשורת", אויב אמורפי שמתואר אצלו כמין תמנון ענק שמפעיל במחשכים את מערכת המשפט, המשטרה והפוליטיקה. אבל כשהוא תוקף כלי תקשורת ספציפיים, הוא מכוון את האש בעיקר לאלו שעוסקים בפרשות הפליליות שלו – ובראשם חדשות 12 של חברת קשת. אחריה, אם כי בפער ניכר: חדשות 13 של רשת, שמרבה גם היא לחשוף מידע חדש על החקירות.

הפלטפורמה המרכזית שבה נתניהו נוהג לתקוף את התקשורת היא דף הפייסבוק שלו, שבו קרוב ל-2.5 מיליון עוקבים. בקיץ האחרון, 91% מהמתקפות האישיות שפורסמו מטעם נתניהו בפייסבוק כוונו לעיתונאי חדשות 12 – ובראשם גיא פלג, כתב המשפט, שאחראי לשורה של חשיפות מתוך תיקיו הפליליים של ראש הממשלה. מאז פיזור הכנסת, נתניהו תקף את פלג אישית 25 פעמים באמצעות דף הפייסבוק שלו. מדובר ב-53% מתוך כלל המתקפות האישיות של נתניהו נגד עיתונאים.

ראש הממשלה ובנו טענו לאחרונה כי פעילות הרשת של הבן יאיר נעשית באופן עצמאי לחלוטין, אך ניתוח הפרסומים העלה כי השניים פועלים בסנכרון מלא

לצד נתוני פעילות הפייסבוק של נתניהו, בדיקת "העין השביעית" כללה גם מתקפות שביצע בנו יאיר נתניהו, שבמערכת הבחירות הזאת שימש כמעין ציר מקביל להפצת ספינים, תיאוריות קשר והכפשות.

ראש הממשלה ובנו טענו לאחרונה כי פעילות הרשת של הבן יאיר נעשית באופן עצמאי לחלוטין, אך ניתוח הפרסומים העלה כי השניים פועלים בסנכרון מלא. הם מפיצים את אותם מסרי תעמולה באותן נקודות זמן, תוקפים את אותם פוליטיקאים יריבים באותם הקשרים וחולקים ז'רגון, מילייה מקוון ותיאוריות קשר. בהתאם לכך, גם דפוס מתקפותיהם על התקשורת דומה: כמו נתניהו האב, גם נתניהו הבן מכוון את עיקר מתקפותיו נגד חדשות 12 וגיא פלג – שספג מהשניים לא פחות מ-148 מתקפות אישיות בפייסבוק מאז פיזור הכנסת בסוף חודש מאי וההכרזה על בחירות חדשות.

סך כל המתקפות האישיות בפרק הזמן שנבדק: 520. תקופת הנתונים: 30.5–16.9

סך כל המתקפות האישיות בפרק הזמן שנבדק: 520. תקופת הנתונים: 30.5–16.9

ההתמקדות בפלג מדגימה את הרקע המשותף למתקפות של נתניהו ובנו על עיתונאים: על-פי רוב, הקורבנות שנבחרים הם עיתונאים שעוסקים בפרשות הפליליות שמאיימות על עתידו של ראש הממשלה. במקום השני בטבלת העיתונאים המותקפים מדורג אמנון אברמוביץ', הפרשן הבכיר של חדשות 12, עם 35 השתלחויות. אחריו מדורגים שניים מכתבי חדשות 13: רביב דרוקר וכתב המשפט אביעד גליקמן, שכל אחד מהם ספג 30 השתלחויות. במקום החמישי מדורגת רינה מצליח, מנחת "פגוש את העיתונות" של חדשות 12, עם 24 השתלחויות.

לא מדובר בדפוס חדש או בספין מבריק שהבליח במוחו של ראש הממשלה בשידור חי. מדובר בקמפיין אגרסיבי וממוקד שנועד להעניש את העיתונאים וגופי התקשורת שעוסקים בתיקיו הפליליים

הדפוס הזה אינו מוגבל למרחב המקוון. רק לאחרונה, בראיון לרינה מצליח, המחיש ראש הממשלה נתניהו כיצד הטחת ההאשמות בעיתונות משמשת להסטת הדיון מהתיקים הפליליים אל אנשי המקצוע שמדווחים עליהם.

במוצאי השבת האחרונה, במסגרת בליץ ראיונות לסיום מערכת הבחירות, התייצב נתניהו גם מול מצלמות "פגוש את העיתונות". כמו בכל הראיונות עמו מהימים האחרונים, גם מצליח איפשרה לנתניהו לדקלם שוב ושוב מדף המסרים שלו. אך כשהמראיינת הציגה שאלה על התיקים הפליליים ("אתה מוכן לשימוע?"), נתניהו יצא למתקפה: הוא הטיח במצליח שהיא והערוץ שלה מפרסמים נגדו בליל של רכילויות מגמתיות, ונסמכים על "הדלפות פליליות" של עדויות מטופלות שאין להן כל תוקף, משום שעדי המדינה נסחטו כחלק מקנוניה שנועדה להפילו מהשלטון.

מצליח התווכחה עמו ארוכות, והציגה גם שאלות נוקבות יותר מ"אתה מוכן לשימוע?", אבל נתניהו חזר שוב ושוב על התמרון הזה. "זה הראיון שלך רינה? אתם לא מתביישים להמשיך עם השקרים האלה?", הטיח בה כשביקשה התייחסות לאישום בשוחד שמרחף מעליו ב"תיק 4000". "אתם פשוט משקרים כל הזמן".

לכל אורך מערכת הבחירות, בכל פעם שהמסכים נכבשו על-ידי גילויים מרעישים מתוך תיקיו הפליליים של ראש הממשלה – התשובה של נתניהו היתה השתלחות בתקשורת ובעיתונאים שאחראים לחשיפות, והתעלמות מהממצאים

לא מדובר בדפוס חדש או בספין מבריק שהבליח במוחו של ראש הממשלה בשידור חי. מדובר בקמפיין אגרסיבי וממוקד שנועד להעניש את העיתונאים וגופי התקשורת שעוסקים בתיקיו הפליליים – ולהבהיר לכל היתר שמבחינתו מדובר בעיסוק לא לגיטימי. לכל אורך מערכת הבחירות, בכל פעם שהמסכים נכבשו על-ידי גילויים מרעישים מתוך התיקים הפליליים שלו – התשובה של נתניהו היתה השתלחות בעיתונאים שאחראים לחשיפות ובגופי התקשורת שלהם, והתעלמות מהממצאים עצמם.

כך עשה גם בראיון אחר שהעניק באותו ערב, למהדורת "חדשות השבת" של ערוץ כאן 11. "מה, את עושה לי שימוע עכשיו? מה זה הבדיחה הזאת?", תקף נתניהו כשהמראיינת, מיכל רבינוביץ', ביקשה ממנו להתייחס לסתירה שצצה במהלך אחת החקירות. "תפקידי לשאול", התגוננה המראיינת. נתניהו ניצל את ההצטדקות ורץ קדימה: "תפקידך לשאול? אני רוצה להגיד לכם, ערב-ערב אתם לא שואלים – אתם פוסקים, אתם קובעים, אתם נותנים חומר חד-צדדי ומנסים להשפיע על הבוחרים שלא יבואו להצביע".

נתניהו פעל באופן זהה מול המראיינת מהערוץ הפופולרי והחזק ומול המראיינת של הערוץ הציבורי דל הרייטינג. אבל באופן מעניין, רק אחת מהמתקפות – זאת שכוונה נגד רינה מצליח וחדשות 12 – גם הגיעה לעמוד הפייסבוק שלו. צוות הניו-מדיה של נתניהו מקפיד להימנע מפרסום מתקפות אישיות נגד עיתונאים מכלי תקשורת שאינם חדשות 12 וחדשות 13. מי שתוקף את כל היתר במקום ראש הממשלה הוא בנו יאיר, שמפזר את האש גם על "הארץ" (מקום שלישי, עם 8.5% מהמתקפות), "ידיעות אחרונות" ו-ynet (מקום רביעי, 5.6%) ותאגיד השידור הציבורי (מקום חמישי, 4%).

סך כל המתקפות האישיות בפרק הזמן שנבדק: 520. תקופת הנתונים: 30.5–16.9. מתקפות על מגישי אקטואליה של קשת 12 נספרו יחד עם המתקפות על אנשי חדשות 12

סך כל המתקפות האישיות בפרק הזמן שנבדק: 520. תקופת הנתונים: 30.5–16.9. מתקפות על מגישי אקטואליה של קשת 12 נספרו יחד עם המתקפות על אנשי חדשות 12

הנוכחות של קבוצת "ידיעות אחרונות" בראש דירוג כלי התקשורת המותקפים מתעתעת. קבוצת התקשורת של משפחת מוזס היתה בעבר הנמסיס המוצהר של נתניהו ואף כיכבה בסרטוני הבחירות שלו, אך בשנים האחרונות חלה תפנית ביחסים. לצד התקדמות חקירת "תיק 2000", שבו נתניהו והמו"ל ארנון (נוני) מוזס צפויים לעמוד לדין בגין רקימת עסקה מושחתת, ראש הממשלה צמצם את החזית הציבורית נגד מוזס ועיתונאיו.

לאחרונה, נתניהו וצוות הניו-מדיה שלו אף חרגו ממנהגם ושיתפו עם עוקבי דף הפייסבוק חשיפה עיתונאית של "ידיעות אחרונות" שתמכה בקו ההגנה שלפיו עדי המדינה נסחטו באופן פסול כחלק מקנוניה להחלפת השלטון. במקביל, גם "ידיעות אחרונות" החל לשנות את יחסו לנתניהו.

ראש הממשלה ממקד את המתקפות בעיתונאים בכירים

לאורך מערכת הבחירות החולפת ספרנו 93 עיתונאים ואנשי תקשורת שספגו מתקפות אישיות בדפי הפייסבוק של בנימין ויאיר נתניהו. כל אחד מחמשת העיתונאים המותקפים ביותר – פלג, אברמוביץ', דרוקר, גליקמן ומצליח – ספג יותר ממתקפה אחת ששוגרה אליו דרך דף הפייסבוק של ראש הממשלה. אבל מבין כל היתר, רק מעטים הותקפו ישירות על-ידי ראש הממשלה. רוב המתקפות בוצעו על-ידי הבן יאיר – בעצמו, או באמצעות הדהוד פרסומים של דפי פייסבוק ומשתמשים שונים, ובראשם הפובליציסט אלי ציפוריפוטר לאחרונה מ"גלובס"), שהוגדר על-ידי נתניהו הבן כ"עיתונאי הטוב בישראל".

יאיר נתניהו (צילום מסך)

יאיר נתניהו (צילום מסך)

בין המותקפים הבולטים בדף של נתניהו הבן נמנים נתי טוקר, כתב התקשורת של "דה-מרקר", ומו"ל "הארץ" עמוס שוקן (בעיקר בזכות הדהוד פרסומיו של ציפורי); בן כספית, בעל הטור הבכיר של "מעריב"; יונית לוי, מגישת המהדורה המרכזית של חדשות 12 (שבניגוד לאחרים גם ספגה כמה מתקפות ישירות דרך דף הפייסבוק של ראש הממשלה); אופירה אסייג, מגישת תוכנית האירוח "אופירה וברקו" בערוץ 12; מרדכי גילת מתאגיד השידור הציבורי; דנה ויס מחדשות 12; וברק רביד מחדשות 13.

יאיר נתניהו תוקף עיתונאים בקצב גבוה פי כמה מאביו, אך גם כאן ישנו דפוס מעורר עניין: בסוף חודש יולי חדל לפתע ראש הממשלה מפרסום מתקפות אישיות על עיתונאים בפייסבוק. הוא חידש את הבליץ רק לקראת סוף אוגוסט. בזמן שנתניהו האב לקח הפסקה מההשתלחויות, בנו דווקא הגביר את הקצב בכ-35%. אך שלושה שבועות לפני הבחירות, כשראש הממשלה שב לתקוף את פלג ועמיתיו – בנו כמעט הכפיל את קצב המתקפות. מתפוקה ממוצעת של 3.5 השתלחויות ביום זינק יאיר נתניהו לתפוקה של 6.1 השתלחויות.

נתניהו נגד מדינת העומק

הגישה הלעומתית לתקשורת איפיינה את נתניהו עוד בקדנציה הראשונה שלו בשנות התשעים, אך בחודשים האחרונים היא הלכה ולבשה צורה חדשה, מוקצנת הרבה יותר. כיום, המתקפה הרב-כיוונית על התקשורת מסייעת לראש הממשלה להחזיק בחיים את ההסבר שהוא מציג לציבור לגבי התיקים הפליליים שבהם הסתבך: מדובר בקנוניה חוצת מגזרים שנועדה להפיל אותו, והתקשורת ממלאת בה תפקיד מרכזי.

"גם התקשורת נגדך, גם היועץ שאתה מינית נגדך, גם המפכ"ל הקודם היה נגדך, גם לפרקליט המדינה יש טענות. מה, כולם קושרים קשר נגד בנימין נתניהו? למה?", שאל שרון גל. ונתניהו השיב: "כולם נשלטים על-ידי התקשורת"

בשלבים מוקדמים יותר בחקירה ניתן היה להבחין כיצד בשוליים של השיח הפוליטי מתחילות לפעפע תיאוריות הקונספירציה על "מדינת העומק" ופקידי החרש שלה, ששולטים במדינה מאחורי הקלעים, חורצים גורלות ומשחקים בפוליטיקאים כאילו היו מריונטות. עם הזמן, התיאוריה החלה לנדוד גם אל כלי תקשורת מגויסים דוגמת "ישראל היום" וערוץ 20, ומי שעוקבים אחרי חשבונות המדיה החברתית של יאיר נתניהו כבר למדו להכיר כמה מהגרסאות היותר מופרעות שלה.

ביחס לבנו, ראש הממשלה מתבטא באופן זהיר ומדוד. אבל בלהט הקמפיין גם הפוליטיקאי המשופשף שיודע ללהטט בתקשורת כשל לרגע בלשונו ופלט את הגרסה המוקצנת. זה קרה דווקא בראיון שאמור היה להיות נוח מבחינתו, עם שרון גל ורני רהב בערוץ 13. "גם התקשורת נגדך, גם היועץ שאתה מינית נגדך, גם המפכ"ל הקודם היה נגדך, גם לפרקליט המדינה יש טענות. מה, כולם קושרים קשר נגד בנימין נתניהו? למה?", תהה שרון גל. ונתניהו השיב: "כולם נשלטים על-ידי התקשורת".

נתניהו מיהר לתקן את עצמו ולטעון שהתכוון לומר שאין אדם שלא אכפת לו מה אומרים עליו בתקשורת – אבל הרושם נותר. לפי ראש ממשלת ישראל, התקשורת היא המקור לכל צרותיו. התקשורת מנהלת את כל ההצגה. היא הדיפ-סטייט, היא ראש הנחש. וכולם יודעים מה עושים עם ראשים של נחשים.

* * *

הנתונים שעליהם מתבסס הניתוח נאספו על-ידי מערכת "העין השביעית" מאז חודש יולי, ואינם כוללים פוסטים שפורסמו אך נמחקו או הוסתרו בין כל אחת מהבדיקות. הבדיקה הקיפה את דף הפייסבוק הפוליטי של בנימין נתניהו ואת דף הפייסבוק של יאיר נתניהו (מקרים שבהם הבן שיתף מחדש פרסום של אביו נספרו פעם אחת בלבד). הנתונים אינם כוללים את חשבונות הטוויטר והאינסטגרם של השניים, שמשמשים גם הם כפלטפורמות לקמפיין האנטי-עיתונאי של הליכוד