ראש הממשלה בנימין נתניהו עצר כמעט לחלוטין את מסע ההשתלחויות האישיות שלו בעיתונאים. מאז פיזור הכנסת לפני חודשיים, אחד המאפיינים הבולטים בקמפיין הבחירות של נתניהו היה שימוש במדיה חברתית לשם תקיפה אישית של עיתונאים וכלי תקשורת, בעיקר על רקע סיקור תיקיו הפליליים. המותקף העיקרי, בפער ניכר מכל היתר, הוא גיא פלג – כתב המשפט של חדשות 12, שאחראי לסדרה של חשיפות מהדהדות מתוך חקירותיו של נתניהו.

פרויקט מיוחד של אתר "העין השביעית" מיפה וניתח את המתקפות המקוונות של ראש הממשלה ושל בנו יאיר נתניהו, שממלא חלק אינטגרלי בקמפיין. החלק הראשון בפרויקט פורסם כאן ב-21 ביולי. הוצגו בו נתונים ודוגמאות מתוך קמפיין הרשת התוקפני שכוון נגד התקשורת. בצירוף מקרים, זמן קצר לאחר מכן הפסיקו להתפרסם בדף הפייסבוק של ראש הממשלה מתקפות אישיות על עיתונאים.

שעות אחדות לאחר הפרסום הראשון באתר "העין השביעית" העלה צוות הניו-מדיה של נתניהו עוד פוסט משתלח נגד גיא פלג, בעקבות עוד דיווח על תיקיו הפליליים של ראש הממשלה. "זה כתב פלילים? זה כתב רכילות שהיתה מביישת גם את תוכנית הבידור של גיא פינס", תקף נתניהו. "פלג וערוץ 12 יעשו הכל כדי להעלות את ממשלת השמאל של גנץ-לפיד-אשכנזי וברק ולהפיל את ממשלת הימין בראשותי".

ההשתלחויות של יאיר נתניהו בוטות יותר מאלו של אביו, וכוללות גם עלבונות אישיים שנגזרים מהמראה החיצוני של עיתונאים. ואולם, כרגיל, ניתן למצוא אצל האב ובנו גם דפוסים משותפים

בעשרת הימים הבאים לא פורסמה בעמוד הפייסבוק של ראש הממשלה אף מתקפה אישית נגד עיתונאים. הרצף השקט בחזית התקשורתית נשבר רק ביום האחרון של יולי, אז חזר נתניהו עם פוסט תוקפני נוסף נגד פלג – בעקבות עוד דיווח על החקירות.

הבליץ האחרון של בנימין נתניהו נגד העיתונאים החל ב-5 ביולי ונמשך 11 יום. בפרק הזמן הזה, צוות הניו-מדיה של ראש הממשלה פרסם או שיתף כמעט שני פוסטים אנטי-עיתונאיים בממוצע מדי יום. הוא טיווח בעיקר את עיתונאי חדשות 12, אך כיוון חלק מהאש גם לעבר אנשי חדשות 13.

"עוד ערב מוזר של חדשות 12". מתוך עמוד הפייסבוק של בנימין נתניהו, 31.7.2019 (צילום מסך, לחצו להגדלה)

"עוד ערב מוזר של חדשות 12". מתוך עמוד הפייסבוק של בנימין נתניהו, 31.7.2019 (צילום מסך, לחצו להגדלה)

בחלק מהמקרים נתניהו ביצע את המתקפות בעצמו, בסרטוני וידיאו שבהם צולם נושא מונולוגים שכוונו אל אוזני קהל התומכים שלו. במקרים אחרים עשה זאת באמצעות שיתוף פוסטים של עיתונאים עם אג'נדה שתואמת את שלו – ובראשם פובליציסט "גלובס" אלי ציפורי, העיתונאי המהודהד ביותר בחשבונות המדיה החברתית של ראש הממשלה. ואולם, ב-16 ביולי נעצר הבליץ, למעט שני הפוסטים נגד גיא פלג שהוזכרו לעיל.

הבליץ נמשך אצל נתניהו הבן

עמוד הפייסבוק של ראש הממשלה אמנם הפסיק כמעט לגמרי את המתקפה על העיתונות, אבל התקיפות נמשכו באפיק אחר. בזמן שנתניהו האב ריכז את מאמציו בתקיפת יריביו הפוליטיים והבלטת הישגיו ויכולותיו (במקביל יצא בימים אלה ספר מחניף שכתב לכבודו עיתונאי "ישראל היום" עקיבא ביגמן, תחת הכותרת "כיצד הפך נתניהו את ישראל לאימפריה"). נתניהו הבן המשיך להדהד את המסרים של אביו – אבל במקביל המשיך להשתלח בעיתונאים, וביתר שאת. כשאביו הוריד את הרגל מדוושת הגז, יאיר נתניהו דווקא הגביר את קצב המתקפות בכ-35%.

יאיר נתניהו (צילום מסך)

יאיר נתניהו (צילום מסך)

ההשתלחויות של נתניהו הבן בוטות יותר מאלו של אביו, וכוללות גם עלבונות אישיים שנגזרים מהמראה החיצוני של עיתונאים. ואולם, כרגיל, ניתן למצוא אצל האב ובנו גם דפוסים משותפים. הבולט שבהם הוא ריבוי המתקפות על גיא פלג ועל עמיתיו מחדשות 12. לצד זה, קל להבחין כי ראש הממשלה ובנו גם משתמשים באותן סיסמאות – "ערוצי התעמולה 12 ו-13", "גנץ TV" ו"ברק TV" וכדומה. כמו כן, שניהם עושים שימוש קבוע ונרחב בפוסטים של אלי ציפורי, שחוזרים שוב ושוב על הטענה כאילו ישנה "חונטה תקשורתית" שרודפת את ראש הממשלה ומשרתת את יריביו.

ואולם, אין חפיפה מלאה בין אנשי התקשורת שמותקפים מעל גבי עמוד הפייסבוק של ראש הממשלה ואלו שסופגים אש מבנו. בזמן שנתניהו האב וצוות הניו-מדיה שלו מכוונים את המתקפות נגד עיתונאים בכירים ומוכרים שמועסקים בחדשות 12 וחדשות 13 – יאיר נתניהו מרבה לתקוף גם אנשי תקשורת פחות מוכרים, מגופים דוגמת "הארץ", "ידיעות אחרונות" ותאגיד השידור הציבורי.

סך כל המתקפות האישיות בפרק הזמן שנבדק: 215. תקופת הנתונים: 30.5–31.7

סך כל המתקפות האישיות בפרק הזמן שנבדק: 215. תקופת הנתונים: 30.5–31.7

גיא פלג, מושא המתקפות העיקרי של בנימין ויאיר נתניהו, ספג מאז פיזור הכנסת 61 מתקפות אישיות בדפי הפייסבוק שלהם. אחריו בטבלת ההשתלחויות מדורג אמנון אברמוביץ', הפרשן הוותיק של חדשות 12, עם 23 מתקפות אישיות.

במקום השלישי עומד כעת אביעד גליקמן, כתב המשפט של חדשות 13, עם 15 מתקפות אישיות. בשבועיים האחרונים עקף גליקמן שני עיתונאים שמככבים גם הם בטבלת המותקפים: רינה מצליח מחדשות 12, שמדורגת כעת במקום הרביעי עם 13 מתקפות אישיות; ורביב דרוקר מחדשות 13, עם 12 מתקפות.

גם במורד הדירוג ישנה נוכחות בולטת לאנשי חדשות 12. אחרי דרוקר מדורגים חמישה עיתונאים מחדשות 12: יונית לוי, רוני דניאל, ערד ניר, דנה ויס ויניב הלפגוט. אשת תקשורת נוספת שמדורגת לצדם היא אופירה אסייג, שמגישה תוכנית אירוח בערוץ 12 וספגה רצף של השתלחויות מצד יאיר נתניהו במחצית הראשונה של חודש יולי.

מחוץ לטווח האש: "וואלה" ו"ידיעות אחרונות"

הפניית האש אל כלי התקשורת שמרבים לסקר את הפרשיות הפליליות של ראש הממשלה מאפשרת לחלק את מפת התקשורת הישראלית לשני מחנות. במחנה שסופג מתקפות והשמצות בולטת הנוכחות של חדשות 12, חדשות 13 ו"הארץ" – שלושה גופי עיתונות שמפרסמים באופן קבוע תחקירים וגילויים על הפרשיות והחקירות שאופפות אותו.

בנימין נתניהו אינו תוקף את כלי התקשורת שהוא מרבה להדהד – וכמעט אינו מהדהד את כלי התקשורת שהוא מרבה לתקוף

במחנה השני ניתן למנות את כלי התקשורת שראש הממשלה וצוות הניו-מדיה שלו מקפידים להדהד שוב ושוב – אלו שמשמיעים מסרים שנוחים לו, נלחמים את מלחמותיו ומסנגרים עליו. נתניהו, בתמורה, משתף את תכניהם עם 2.4 מיליון עוקביו בפייסבוק, ולעתים קרובות גם מרעיף עליהם שבחים.

כלי התקשורת הבולט במחנה זה הוא כמובן "ישראל היום", החינמון רב-התפוצה שנוסד על-ידי מקורבו של נתניהו, שלדון אדלסון, ומשרת אותו באופן מסור כבר למעלה מעשור. אליו מצטרפים עוד שני כלי תקשורת מגויסים – ערוץ 20 ואתר "מידה", שנוסד על-ידי רן ברץ, מקורב אחר של נתניהו ובעבר גם אחד מדובריו הרשמיים. מעניין להיווכח שראש הממשלה לא תוקף את כלי התקשורת שהוא מרבה להדהד – וכמעט לא מהדהד את כלי התקשורת שהוא מרבה לתקוף, גם כשהם מנפקים פרסומים שתומכים באג'נדה שלו.

הנתונים מבוססים על 215 מתקפות אישיות של נתניהו ובנו, שפולחו לפי המערכות שבהן מועסקים אנשי התקשורת המותקפים. מתקפות על מגישי אקטואליה של קשת 12 נספרו יחד עם המתקפות על אנשי חברת החדשות. תקופת הנתונים: 30.5–31.7

הנתונים מבוססים על 215 מתקפות אישיות של נתניהו ובנו, שפולחו לפי המערכות שבהן מועסקים אנשי התקשורת המותקפים. מתקפות על מגישי אקטואליה של קשת 12 נספרו יחד עם המתקפות על אנשי חברת החדשות. תקופת הנתונים: 30.5–31.7

החלוקה למחנות מאפשרת גם להצביע על כלי התקשורת שבדרך כלל לא סוחטים מנתניהו וצוות הניו-מדיה שלו תשבחות או השמצות. שניים מהם נכרכו יחד עמו בפרשיות הפליליות: "ידיעות אחרונות" ו"וואלה". הבליץ האנטי-עיתונאי שבו פצח ראש הממשלה בחודש יולי לא כלל מתקפות כלשהן על עיתונאי "ידיעות אחרונות". את "וואלה" הוא תקף פעם אחת, כשהעניק לאתר את המקום השני ב"פרס הפייק ניוז השבועי". באופן בלתי מוסבר, הוא נמנע מלציין שם של עיתונאי ספציפי שאחראי להישג המפוקפק (בשמותיהם של הזוכים במקום הראשון והשלישי הוא דווקא הקפיד לנקוב: גיא פלג ורביב דרוקר, בהתאמה).

הבליץ האנטי-תקשורתי של ראש הממשלה לא כלל מתקפות כלשהן על עיתונאי "ידיעות אחרונות". יאיר נתניהו, לעומת זאת, דווקא כן תקף את העיתון של נוני מוזס. הרקע: היחס המיטיב שמוענק שם ליאיר לפיד ואיילת שקד

ובכל זאת, בטבלת כלי התקשורת המותקפים החדשה מדורג "ידיעות אחרונות" במקום הרביעי. העיתון של משפחת מוזס אמנם לא הותקף לאחרונה בדף הפייסבוק של ראש הממשלה, אבל הוא השתחל לדירוג בזכות התבטאויות של נתניהו הבן מהשבועיים האחרונים.

המוטיב הבולט במתקפות הללו של יאיר נתניהו הוא מערכות היחסים של מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, עם פוליטיקאים שמאיימים על מעמדו של ראש הממשלה: יאיר לפיד ואיילת שקד. לפני ימים אחדים, אחרי ששקד התראיינה ל"ידיעות אחרונות" וקיבלה כתבת שער במוסף "7 ימים", כתב נתניהו הבן בפייסבוק: "מי אמר סיקור אוהד מנוני מוזס בעקבות 'חוק 'ישראל היום'' ולא קיבל?". כעבור יומיים שיתף פרסום של חבר-הכנסת לשעבר מיקי רוזנטל, שטען כי שקד התנגדה לחוק להגבלת הפרסום הסמוי כדי לא לפגוע באינטרסים של מוזס.

כרגע, התבטאויות מסוג זה לא מופיעות בדף הפייסבוק של ראש הממשלה. נתניהו האב נמנע לפי שעה מפתיחת חזית ישירה מול מוזס, שבעתיד הלא רחוק עשוי לחלוק איתו את ספסל הנאשמים. אחרי הכל, כיום יש לשניהם אינטרס זהה – לשכנע את מערכת אכיפת החוק שהם חפים מפשע ולהיחלץ ממשפט. את הפוסטים של יאיר נתניהו, לפיכך, אפשר לפרש בשתי דרכים: אג'נדה עצמאית, או איתות אזהרה. מה שנמצא היום בשוליים יכול מחר לעלות אל ראש סדר היום.

* * *

הנתונים שעליהם מתבסס הניתוח נאספו על-ידי מערכת "העין השביעית" לאורך חודש יולי, ואינם כוללים פוסטים שפורסמו אך נמחקו או הוסתרו לפני כן. הבדיקה הקיפה את דף הפייסבוק הפוליטי של בנימין נתניהו ואת דף הפייסבוק של יאיר נתניהו (מקרים שבהם הבן שיתף מחדש פרסום של אביו נספרו פעם אחת בלבד). הנתונים אינם כוללים את חשבונות הטוויטר והאינסטגרם של השניים, שמשמשים גם הם כפלטפורמות לקמפיין האנטי-עיתונאי של הליכוד