"כשכל הערוצים מייצרים לכם חדשות בדמותם, אנחנו כאן כדי לספר את האמת", אומר אלירז שדה בקדימון ל"מהדורת החדשות" החדשה של הליכוד, שנוצרה כחלק מקמפיין הבחירות של בנימין נתניהו ומפלגתו. בשנים האחרונות, ראש הממשלה נחל הצלחה גדולה בבניית ערוץ תקשורת אלטרנטיבי משל עצמו – אך הוא כמובן לא מסתפק בו. חלק בלתי מבוטל מהתוכן שנתניהו וצוותו מפיצים במדיה חברתית נוצר במקור על-ידי התקשורת, ומקבל דחיפה רבת-עוצמה מראש הממשלה כשנראה שהתוכן העיתונאי מסייע לקייס שלו.

בדיקה מקיפה שתוצאותיה פורסמו באתר "העין השביעית" בחודש שעבר מיפתה את העיתונאים וכלי התקשורת המועדפים על נתניהו ואנשיו כפי שהשתקפו בדף הפייסבוק שלו לאורך שנת 2018. אחד הממצאים הבולטים שעלו מהבדיקה הוא שנתניהו וצוותו משתמשים בתוכן עיתונאי בעיקר כדי להשפיע על השיח בעניין הפרשיות הפליליות שבהן חשוד ראש הממשלה. בדיקה חוזרת, שנערכה לאורך חודש ינואר, מצביעה על זינוק חד בשימוש שנתניהו עושה בעיתונאים לצורך ניגוח מערכת אכיפת החוק.

מבדיקת "העין השביעית" עולה כי בחודש ינואר 2019, כ-86% מהפוסטים שכללו תוכן עיתונאי בדף הפייסבוק של נתניהו עסקו בחקירות ובהליכים המשפטיים הנלווים להן. לשם השוואה, בשנת 2018 עמד שיעור הפרסומים בנושא החקירות על כ-40% מתוך התוכן העיתונאי ששותף בעמוד.

במקביל חלה גם עלייה חדה בהיקף הכולל של התוכן העיתונאי שהופץ בדף הפייסבוק של נתניהו: בינואר פורסמו בדף 21 פוסטים עם תוכן עיתונאי, לעומת 5.5 בלבד בחודש ממוצע ב-2018. אחת המסקנות האפשריות היא שככל שמתקרב מועד ההכרעה בעניין הגשת כתב האישום נגדו, נתניהו ואנשיו נזקקים יותר ויותר למליצי יושר חיצוניים, כאלה שאינם מזוהים עם סביבתו המיידית של ראש הממשלה.

זהותו של העיתונאי שמקבל מנתניהו ואנשיו הכי הרבה הפניות תומכת במסקנה הזאת. בניגוד למה שניתן היה לצפות, העיתונאי המהודהד ביותר בדף הפייסבוק של ראש הממשלה אינו מגיע מכלי תקשורת כמו "ישראל היום" או ערוץ 20, שמזוהים עם נתניהו באופן מובהק. גם בינואר 2019, בראש טבלת העיתונאים עומד אלי ציפורי, פובליציסט "גלובס", שמרבה לכתוב על "מחדלים" ו"שאלות קשות" שעולות לנוכח חקירות נתניהו. כ-24% מהתוכן העיתונאי ששותף בינואר בעמוד הפייסבוק של נתניהו היה טקסטים של ציפורי.

תקופת הנתונים: 1.1.2018–31.1.2019 (צילום אלי ציפורי: באדיבות האגודה לזכות הציבור לדעת)

תקופת הנתונים: 1.1.2018–31.1.2019 (צילום אלי ציפורי: באדיבות האגודה לזכות הציבור לדעת)

לאורך 2018, נתניהו שיתף עם למעלה מ-2 מיליון עוקביו עשרה טקסטים של ציפורי – רובם מאמרים שפורסמו ב"גלובס", ומיעוטם פוסטים שפרסם הפובליציסט הכלכלי בדף הפייסבוק האישי שלו. בחודש ינואר האחרון, נתניהו וצוות הניו-מדיה שלו פרסמו לא פחות מחמישה טקסטים של ציפורי – קצב שאם יימשך יצטבר לכדי 60 טקסטים בשנה. לשם השוואה, כל התוכן העיתונאי ששותף בעמוד הפייסבוק של נתניהו מתחילת 2018 ועד סופה מסתכם ב-68 פוסטים.

המאמרים של אלי ציפורי שמקבלים חשיפה בדף של נתניהו כוללים לא פעם מסרים שנראים כאילו נלקחו ישירות מדף המסרים של ראש הממשלה, חלקם אף כאלה שנאמרו בקולו בהתבטאויות פומביות

השימוש בציפורי מאפשר לנתניהו לקדם מסרים מטעמו נגד החוקרים, הפרקליטים ובכירי משרדו של היועץ המשפטי לממשלה, שכעת יושבים על המדוכה בעניינו. המאמרים של ציפורי שמקבלים חשיפה בדף של נתניהו כוללים לא פעם מסרים זהים לאלו של בדף המסרים של ראש הממשלה, חלקם אף כאלה שנאמרו בקולו בהתבטאויות פומביות.

בתחילת ינואר למשל, אחרי שראש הממשלה נשא נאום ששודר בשידור חי במהדורות החדשות, פרסם ציפורי ב"גלובס" מאמר שחזר על כמה מהנקודות שהעלה נתניהו בנאום: מדוע לא זומן לעדות ד"ר אסף אילת, ממלא מקום הממונה על ההגבלים העסקיים; מדוע סירבו החוקרים לבקשת נתניהו לקיים עימות עם עדי המדינה שלמה פילבר וניר חפץ; ומדוע, כביכול, לא נבדק היקף הסיקור האוהד שקיבל מ"וואלה". שעות אחדות לאחר פרסום המאמר, צוות הניו-מדיה של נתניהו הפנה אליו את גולשי דף הפייסבוק, והציע להם לקרוא ב"גלובס" על "מחדלי המשטרה ופרקליטות מיסוי וכלכלה ב'תיק 4000'".

מאמר אחר של ציפורי שקיבל הפניה מהדף של נתניהו גרס שעד המדינה פילבר מתנדנד, ועשוי דווקא לסייע לראש הממשלה. הסיבה: פיברוט ("לייק" בטוויטר) של ציוץ שבו נטען כי לנתניהו נתפר תיק. "שווה קריאה", כתב צוות הניו-מדיה, ושיתף עם עוקבי ראש הממשלה את הלינק למאמר של ציפורי.

דף הפייסבוק של בנימין נתניהו מפנה את קוראיו למאמר של אלי ציפורי ב"גלובס", 11.1.2019 (צילום מסך)

דף הפייסבוק של בנימין נתניהו מפנה את קוראיו למאמר של אלי ציפורי ב"גלובס", 11.1.2019 (צילום מסך)

שאר ההפניות שקיבל ציפורי בחודש ינואר כללו תוכן שפרסם הפובליציסט בעמוד הפייסבוק האישי שלו: בראשונה התריע ציפורי מפני "עוד פייק ניוז של 'הארץ'" בעקבות חשיפה של פרטים חדשים על "תיק 4000", השנייה היא הדהוד נוסף של המסרים שהושמעו בנאום נתניהו, והשלישית מבשרת על "עוד מחדל משטרתי בחקירה", וכוללת קישור לפרסום של הבלוגר אבי וייס – אורח חדש ברשימת המומלצים של נתניהו, בעקבות הופעותיו בערוץ 20 בחודש שעבר.

השימוש שעושה נתניהו בפרסומים מהסוג הזה מאפשר לשרטט מעגל שכולל גם עיתונאים אחרים: ראש הממשלה מפיץ טיעונים בפומבי (למשל, בנאום שבו דרש עימות עם עדי המדינה והשלמות חקירה), עיתונאים חוזרים עליהם בטורי דעה, והטורים מופצים על-ידי נתניהו מחדש באמצעות הפלטפורמה האולטרה-פופולרית שמספקת לו פייסבוק.

נתניהו עושה בפרסומים העיתונאיים שימוש מעגלי: ראש הממשלה מפיץ טיעונים בפומבי (למשל, בנאום שבו דרש עימות עם עדי המדינה והשלמות חקירה), עיתונאים חוזרים עליהם בטורי דעה, והטורים מופצים על-ידי נתניהו מחדש באמצעות הפלטפורמה האולטרה-פופולרית שמספקת לו פייסבוק

במקרה של ציפורי ייתכן ששיתוף הפעולה עמוק יותר, וכולל גם חיבור מאחורי הקלעים: בחודש אוקטובר פרסם ציפורי ב"גלובס" מאמר שקבע כעובדה כי "שווי הסיגרים שניתנו לנתניהו במתנה [מאיל ההון ארנון מילצ'ן] נמוך דרמטית מהערכות המשטרה". הפובליציסט מסר לקוראיו כי נחשף למסמכים של יבואן הסיגרים שנתניהו כביכול נוהג לעשן – ופסק כי השווי הכולל של אותם סיגרים שיובאו ארצה, כולל הסיגרים שנמכרו ללקוחות שאינם מילצ'ן, נמוך בהרבה משווי הסיגרים שלפי החשד ניתנו כשוחד לראש הממשלה.

למחרת פרסום המאמר ב"גלובס", נתניהו ואנשיו שיתפו אותו בדף הפייסבוק של ראש הממשלה. בשבוע שעבר חשף כתב "ידיעות אחרונות" אלי סניור כי הנתונים על עלויות הייבוא של ספק הסיגרים נמצאים גם בידי נתניהו, וצפויים למלא תפקיד בקו ההגנה שלו במשפט "תיק 1000", אם וכאשר ייפתח (ציפורי בחר שלא להשיב לפניית "העין השביעית" בנושא).

פובליציסט אחר שקיבל בחודש ינואר חשיפה גבוהה במיוחד בדף הפייסבוק של נתניהו הוא חיים שיין, מהכותבים הבולטים של "ישראל היום". צוות הניו-מדיה של נתניהו העניק לו שלוש הפניות בחודש שעבר, כולן למאמרים בנושא הפרשיות הפליליות. בכולם חוזר על עצמו אחד המסרים המרכזיים בקמפיין התקשורתי של נתניהו: השמאל, התקשורת והמשפטנים מפעילים "לחץ אימתני" על היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כדי לגרום לו למהר ולהגיש כתבי אישום חמורים.

העובדה ששני אנשי התקשורת הבולטים בדף של נתניהו מפרסמים כמעט אך ורק מאמרי דעה אינה מפתיעה. כ-70% מהתוכן העיתונאי שמשותף בדף של נתניהו אינו כתבות או ראיונות, אלא דעות לסוגיהן – מאמרים, פרשנויות ופוסטים שעיתונאים מפרסמים ברשתות חברתיות.

חיים שיין, "ישראל היום" (צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של החינמון)

חיים שיין, "ישראל היום" (צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של החינמון)

העיתון שבו כותב חיים שיין, "ישראל היום", ממשיך להוביל את טבלת כלי התקשורת המועדפים על צוות הניו-מדיה של נתניהו. החינמון של בני הזוג מרים ושלדון אדלסון קיבל בחודש ינואר חמש הפניות, והוא ממשיך להוביל על כל היתר בפער ניכר. אחריו בדירוג: ערוץ 20 עם ארבע הפניות, דף הפייסבוק של אלי ציפורי (3), "גלובס" (2) "מידה" (2) ואתר "ערוץ 7" (2).

כלי תקשורת חדש שנכנס לרשימה, עם הפניה בודדת, הוא אתר האינטרנט של תחנת הרדיו 103FM, שם ריאיין אראל סג"ל את חברת מועצת הכבלים והלוויין אורלי יחזקאל, שהגנה בתקיפות על עסקת מיזוג בזק-yes, הלב של "תיק 4000". כפי שפורסם במדור "מי נגד מי" ב-mako, בראיון לא צוין כי המרואיינת רצה בבחירות המקדימות בליכוד. העובדה הזאת נחסכה גם מגולשי פייסבוק, שנחשפו לראיון בפוסט שעלה בדף של נתניהו באותו יום וסייע לקמפיין הפריימריז של המרואיינת.

תמהיל כלי התקשורת שנתניהו ואנשי יחסי-הציבור שלו נוהגים להדהד מחדד את אחד הממצאים המעניינים שעלו מבדיקת "העין השביעית" מהחודש שעבר, ולפיו מפעילי הדף מחרימים כמעט לחלוטין שורה של כלי תקשורת שהוכתרו על-ידי ראש הממשלה כיצרני "פייק ניוז": חדשות 12 ו-13 (לשעבר חדשות 2 וחדשות 10, בהתאמה), ynet ו"ידיעות אחרונות", "הארץ", "וואלה", תאגיד השידור הציבורי, "דה-מרקר", רשת וקשת. אחדים מהם אמנם קיבלו מנתניהו כמה הפניות לאורך שנת 2018 – אך בחודש ינואר החולף הם הוחרמו לחלוטין.

תקופת הנתונים: 1.1.2018–31.1.2019 (צילום שלדון ומרים אדלסון: בן דורי)

תקופת הנתונים: 1.1.2018–31.1.2019 (צילום שלדון ומרים אדלסון: בן דורי)

* * *

בדיקת פרסומי דף הפייסבוק של נתניהו בינואר 2019 בוצעה לאורך השבוע האחרון של החודש, ואינה כוללת פוסטים שפורסמו אך נמחקו או הוסתרו לפני כן, ככל שהיו כאלה. הבדיקה אינה כוללת מקרים שבהם צוות הניו-מדיה של נתניהו פרסם צילומי מסך של כותרות – אלא רק פרסומים עיתונאיים שמופצים באמצעות קישור, הטמעת סרטונים או גזירה והדבקה של טקסטים. הבדיקה בוצעה בעמוד הפייסבוק הפוליטי של נתניהו, ולא בעמוד הממלכתי שלו, שמופעל באמצעות לשכת ראש הממשלה