במערכת הבחירות הקרובה, התקשורת תעמוד בראש החץ של מתקפות ראש הממשלה, ניבא הפרשן הפוליטי מתי טוכפלד בטור שפורסם החודש. ממחקרים שערך נתניהו, נימק פרשן "ישראל היום", "התברר כי הזעם על אותם חלקים בתקשורת הוא גדול בקרב הציבור הימני". לא צריך להיות נביא או עיתונאי בעיתון הבית של ראש הממשלה כדי לדעת שמלחמה גלויה בתקשורת היא אחד הסממנים הבולטים של שנות שלטונו המאוחרות של נתניהו. אבל נראה שכעת, לקראת מערכת הבחירות השנייה של 2019, המלחמה הזאת רושמת שיאים חדשים – והופכת אישית מאי פעם.

בדיקת "העין השביעית" מיפתה את רצף המתקפות של ראש הממשלה נגד עיתונאים וגופי תקשורת מאז פיזור הכנסת בסוף חודש מאי וההחלטה על הליכה לבחירות חוזרות. ניתוח הנתונים מעלה מסקנה חד-משמעית: נתניהו אולי החליט לטווח את "התקשורת", כפי שהוסבר לקוראי "ישראל היום", אבל עד כה מתרכז בעיקר במערכת עיתונאית אחת: חדשות 12. מאז פיזור הכנסת, הרוב המכריע של מתקפותיו בפייסבוק – כ-86% – מכוונות נגד עיתונאי ומגישי ערוץ 12, שמכונה אצלו "גנץ TV" ו"ברק TV".

הפלטפורמה שנבדקה היא דף הפייסבוק הפוליטי של נתניהו, שבו קרוב ל-2.5 מיליון עוקבים. לצד הפעילות של בנימין נתניהו וצוות הניו-מדיה שלו מיפינו גם את פעילות הפייסבוק של יאיר נתניהו, בנו, שלוקח חלק פעיל ונרחב במיוחד בקמפיין הממוקד נגד עיתונאים וגופי תקשורת.

ראש הממשלה: "אני ערב-ערב, בהתאם לצורך, אמשיך לפרק להם את השקרים, ואתם רוצים לדעת את האמת? אני אגיד לכם את האמת. אנחנו נעשה את מה שצריך בשביל מדינת ישראל, וערוץ התעמולה 12 לא יסיט אותנו"

חלק הארי של המתקפות מכוון נגד הכתב המשפטי גיא פלג, שמוביל את סיקור הפרשיות הפליליות של ראש הממשלה – "תיק 1000", "תיק 2000" ו"תיק 4000". בפרק זמן של כחודש וחצי ספג פלג מנתניהו ומבנו 48 מתקפות אישיות. רובן התבצעו בפרק זמן של שבוע בלבד. מתוך כלל המתקפות האישיות על עיתונאים בדפי הפייסבוק של בנימין ויאיר נתניהו מאז פיזור הכנסת, המתקפות על פלג לבדו תופסות 30%.

ראש הממשלה ובנו מנהלים מתקפה משולבת: יום אחרי יום, ראש הממשלה מצלם סרטונים שבהם הוא תוקף את פלג וחולק על דיווחיו, משתף פוסטים של אנשים אחרים ומעלה תשדירי תעמולה של הליכוד שמטווחים את פלג אישית. ביום שבת שעבר (12.7), לראשונה, הכריז נתניהו על הזוכים ב"פרס הפייק ניוז השבועי" – המקום הראשון הוענק לפלג, בגין דיווחים שתומצתו על-ידי ראש הממשלה כ"מסוק שהתרסק" ו"האוטריווין שהתעופף" (את הפרס השני העניק ראש הממשלה לאתר "וואלה", ואת השלישי לרביב דרוקר).

בסרטון וידיאו מייצג שעלה לעמוד הפייסבוק שלו ב-9 ביולי חיקה נתניהו את טון דיבורו של פלג, ובפנייה לגולשים הוסיף: "גיא פלג הוא לא כתב, הוא הדובר של קמפיין האנטי-ביבי. [...] גיא פלג, אתה הופך כבר להיות בדיחה. באמת, קריקטורה. [...] תפסיק עם התעמולה הזאת. [...] אני ערב-ערב, בהתאם לצורך, אמשיך לפרק להם את השקרים, ואתם רוצים לדעת את האמת? אני אגיד לכם את האמת. אנחנו נעשה את מה שצריך בשביל מדינת ישראל, וערוץ התעמולה 12 לא יסיט אותנו".

סך כל המתקפות האישיות בפרק הזמן שנבדק: 160. תקופת הנתונים: 30.5–16.7

סך כל המתקפות האישיות בפרק הזמן שנבדק: 160. תקופת הנתונים: 30.5–16.7

בזמן שנתניהו האב מגייס את סמכותו כדי לזרוע פקפוק בדיווחים של פלג ולטעון שהוא משרת גורמים שמעוניינים בהחלפת השלטון – בנו עושה את אותו הדבר, אבל באופן הרבה יותר בוטה ואישי, ובתכיפות גבוהה בהרבה.

בשבוע השני של יולי, אחרי שפלג דיווח על עדות שלפיה בכירי ממשל מימנו לראש הממשלה סיגרים בעשרות אלפי שקלים, תקף אותו יאיר נתניהו אישית 23 פעמים בעמוד הפייסבוק שלו בלבד – יותר משלוש פעמים ביום בממוצע.

בשבוע השני של יולי, אחרי שפלג דיווח על עדות שלפיה בכירי ממשל מימנו לראש הממשלה סיגרים בעשרות אלפי שקלים, תקף אותו יאיר נתניהו אישית 23 פעמים בעמוד הפייסבוק שלו בלבד – יותר משלוש פעמים ביום בממוצע.

בניגוד לנוהג שאימץ לעצמו ראש הממשלה, שבדרך כלל מציג את תעמולת הבחירות כניסיון לשוחח עם הציבור באופן ישיר, מעל ראשם של המתווכים בתקשורת – בנו חותר למגע. יאיר נתניהו לא רק פונה לעוקביו ומשתף אותם במסרים, אלא מצייץ בטוויטר ישירות לעיתונאים המותקפים בניסיון ליצור סערות רשת. בהתכתשות מקוונת מתמשכת שגרפה כותרות באתרי החדשות, יאיר נתניהו לעג למראהו של פלג וכינה אותו שוב ושוב "דמבו" – מעשה שגרם לעיתונאי לאיים בתביעת דיבה. את תיעוד קרבות הציוצים מעלה יאיר נתניהו לעמוד הפייסבוק שלו.

המתקפות של נתניהו הבן לא רק ישירות יותר מאלו של אביו, הן גם חריפות יותר: "גיא פלג רכלנית שקרנית! אל תאמינו למלה של דמבו בערוץ התעמולה 12!", הוא כתב בפוסט אופייני אחד, שבו שיבץ אייקון של אוזן ואייקון של פיל. ואולם, הרקע והמסרים דומים. האב ובנו מטווחים את פלג באותם ימים, מנסים להפריך את אותם דיווחים, ולעתים גם משתמשים באותן מילות גנאי ("בדיחה", "ערוץ התעמולה 12"). וזמן קצר אחרי שצוות הניו-מדיה של ראש הממשלה מפרסם פוסט מושקע נגד התקשורת – נתניהו הבן משתף אותו עם עוקביו.

הנתונים מבוססים על 160 מתקפות אישיות של נתניהו ובנו, שפולחו לפי המערכות שבהן מועסקים אנשי התקשורת המותקפים. מתקפות על מגישי אקטואליה של קשת 12 נספרו יחד עם המתקפות על אנשי חברת החדשות. תקופת הנתונים: 30.5–16.7

הנתונים מבוססים על 160 מתקפות אישיות של נתניהו ובנו, שפולחו לפי המערכות שבהן מועסקים אנשי התקשורת המותקפים. מתקפות על מגישי אקטואליה של קשת 12 נספרו יחד עם המתקפות על אנשי חברת החדשות. תקופת הנתונים: 30.5–16.7

אלמנט משותף נוסף לקמפיין המשפחתי הוא הדהוד עיתונאים שתומכים במוצהר בראש הממשלה. יאיר נתניהו אמנם שוזר במתקפותיו שלל שיתופים וצילומי מסך של דפי פייסבוק ופעילי רשת מהשוליים הימניים של המפה – כאלה שראש הממשלה רק לעתים רחוקות יתייחס אליהם – אך כמו אביו, הוא מקפיד שוב ושוב לשתף פוסטים של הפובליציסט אלי ציפורי, סגן עורך "גלובס" לשעבר.

בדיקה קודמת של "העין השביעית" העלתה כי ציפורי הוא העיתונאי המצוטט ביותר בדף הפייסבוק של ראש הממשלה – מגמה שהחלה בשנה שעברה ונמשכת גם כיום. מי שייכנס בימים אלה לעמוד הפייסבוק של ציפורי יגלה צירוף מקרים מעורר עניין: המתקפות של ציפורי על גיא פלג וחדשות 12 קיבלו תאוצה בתחילת השבוע השני של יולי, המועד שבו גם נתניהו ובנו לחצו על דוושת הגז.

ציפורי אמנם תקף את פלג עוד לפני כן, וכך גם נתניהו, אבל מ-8 ביולי הוגבר הקצב והוחרפו הניסוחים. לעתים קרובות, המסרים זהים: פלג מואשם שוב ושוב שהוא מדברר את יריבי נתניהו ופועל מתוך שנאה תהומית ורגשי נקמה. גם הרקע זהה: הדיווחים על תמלילי החקירות בפרשת "תיק 1000".

הביצועיסט הראשי: יאיר נתניהו

במקום השני ברשימת העיתונאים המותקפים עומד אמנון אברמוביץ', עמיתו של פלג בחדשות 12. הפרשן הוותיק של חברת החדשות מככב ברשימות החיסול של נתניהו ותומכיו כבר שנים. בתמלילי השיחות הסודיות שקיים ראש הממשלה עם נוני מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות", נתניהו מבקש ממוזס "לאזן" את אברמוביץ' וקובל על כך שהפרשן "הורג אותו" מדי יום ביומו.

יאיר נתניהו (צילום מסך)

יאיר נתניהו (צילום מסך)

ואולם, בעת האחרונה ראש הממשלה כמעט ואינו ממקד את האש שלו באברמוביץ': את רוב העבודה בחזית הזאת עושה יאיר נתניהו, באמצעות שיתופי פוסטים של אנשי תקשורת דוגמת ציפורי, יותם זמרי, נועם פתחי וחנן עמיאור. מתוך 18 מתקפות שכוונו נגד אברמוביץ' בפייסבוק מאז פיזור הכנסת, 16 בוצעו על-ידי נתניהו הבן, ורק שתיים על-ידי נתניהו האב. חוץ מגיא פלג, במערכת הבחירות הנוכחית ראש הממשלה טרם הוציא לפועל באופן אישי מתקפה ממוקדת ומתמשכת נגד עיתונאי ספציפי.

את המקום השלישי חולקים רינה מצליח, מגישת "פגוש את העיתונות" בערוץ 12, והעיתונאי החוקר רביב דרוקר – הנציג הבכיר של חדשות 13 ברשימת העיתונאים המותקפים. שניהם זכו ל-11 מתקפות אישיות בחודש וחצי – גם כאן, רובן באמצעות דף הפייסבוק של יאיר נתניהו. במקום הרביעי, עם עשר מתקפות, מדורג מקבילו של גיא פלג בחדשות 13 – הכתב המשפטי אביעד גליקמן, שמתוקף תפקידו מסקר באופן קבוע את חקירות נתניהו. רוב המתקפות נגד גליקמן התבצעו על-ידי יאיר נתניהו, ובאמצעות שיתוף של פרסומים של צדדים שלישיים, עם נציגות בולטת לפוסטים של אלי ציפורי.

את הצמרת סוגרים שני עיתונאים של חדשות 12 שנקלעו לסכסוכים מתוקשרים עם יאיר נתניהו: במקום החמישי מדורגת הפרשנית והמגישה דנה ויס, שתועדה לפני הבחירות הקודמות כשהיא מכנה את בנו של ראש הממשלה "ילד קקות" – מעשה שהוליד גינוי חריף מפי ראש הממשלה והתנצלות מפי העיתונאית.

במקום השישי מדורג יניב הלפגוט, עורך המהדורה המרכזית של חדשות 12, שנקלע לאחרונה למריבת טוויטר עם נתניהו הבן וזכה ממנו לכינוי "איש שמאל קיצוני שנוטף שנאה לראש הממשלה ולימין". גם כאן, חלק מהמתקפות שכיכבו בדף הפייסבוק של יאיר נתניהו בוצעו על-ידי צד שלישי – גלית דיסטל-אטבריאן, סגניתו של ציפורי בטבלת אנשי התקשורת שראש הממשלה מרבה להדהד בחשבון הפייסבוק שלו.

הרקע להשמצות: איבוד האחיזה בתקשורת

כפי שניתן להיווכח, רוב המתקפות האישיות של נתניהו ובנו מסמנות עיתונאים שעוסקים בפרשיותיו הפליליות. באופן סמלי, כל שלוש החקירות שהולידו המלצות לכתבי אישום קשורות לנסיונותיו העקביים לבחוש בעולם התקשורת: במרכזו של "תיק 2000" עומד משא-ומתן על רתימת "ידיעות אחרונות" לצרכיו הפוליטיים בתמורה להחלשת העיתון המתחרה, "ישראל היום", וסיוע במציאת משקיע; במרכזו של "תיק 4000" עומדת השחתה שיטתית של אתר "וואלה" והכפפתו לאינטרסים של משפחת נתניהו; וב"תיק 1000", חוץ מלקבל מארנון מילצ'ן טובות הנאה, נתניהו ניסה לכאורה לקדם מיזוג בין ערוץ 2 וערוץ 10 ולגרום לכך שמילצ'ן יהיה גורם מרכזי בערוץ המאוחד ויסייע לו לשלוט בשידורים.

נתניהו הישן, החזק, התמחה בהשפעה מאחורי הקלעים. המתקפות הממוקדות והארסיות שלו ושל בנו, שעשויות להחריף ככל שתתעורר מערכת הבחירות הנוכחית, שוברות את הכלים ומעבירות את האיומים וכיפופי הידיים אל קדמת הבמה

במידה מסוימת, אפשר לראות במתקפה הפומבית של נתניהו על העיתונות הודאה באוזלת היד שלו. נסיונות השליטה הסמויים בתקשורת הולידו כתבי אישום חמורים (בכפוף לשימוע), וכלי התקשורת המגויסים שמסייעים לו – "ישראל היום" וערוץ 20 – לא הצליחו לפגוע במעמדן החזק של המהדורות הטלוויזיוניות.

לפני כשנתיים, בעקבות החקירות ועתירה לבג"ץ, נתניהו נאלץ להתפטר מתפקידו כשר התקשורת, ומאוחר יותר גם נאסר עליו לקבל החלטות שקשורות לגופי התקשורת שנכרכו עמו בפרשיות השחיתות, מחמת ניגוד עניינים. בחודשים האחרונים ידיו קשורות יותר מאי פעם: נתניהו עומד בראש ממשלת מעבר, מצב שמגביל אותו ואת עמיתיו בקידום מינויים ומהלכים גדולים וארוכי טווח.

נתניהו הישן, החזק, התמחה בהשפעה מאחורי הקלעים. המתקפות הממוקדות והארסיות שלו ושל בנו, שעשויות להחריף ככל שתתעורר מערכת הבחירות הנוכחית, שוברות את הכלים ומעבירות את האיומים וכיפופי הידיים אל קדמת הבמה, היכן שכל הציבור יכול לצפות במערכה. התוצאה מסתמנת כקמפיין פוליטי מסוג שמעולם לא נראה במחוזותינו: במקום להתמקד במציאות, וביומרות לתקן או לשמר אותה, ראש ממשלת ישראל קורא תיגר על אנשי המקצוע שתפקידם לתווך את המציאות לציבור, ומבקש מהאזרחים להפסיק להאמין להם. בשבועות הקרובים נעקוב כאן אחר התפתחות הקמפיין וננסה לפענח את ההשלכות.

* * *

הנתונים שעליהם מתבסס הניתוח נאספו על-ידי מערכת "העין השביעית" לאורך חודש יולי, ואינם כוללים פוסטים שפורסמו אך נמחקו או הוסתרו לפני כן. הבדיקה הקיפה את דף הפייסבוק הפוליטי של בנימין נתניהו ואת דף הפייסבוק של יאיר נתניהו (מקרים שבהם הבן שיתף מחדש פרסום של אביו נספרו פעם אחת בלבד). הנתונים אינם כוללים את חשבונות הטוויטר והאינסטגרם של השניים, שמשמשים גם הם כפלטפורמות לקמפיין האנטי-עיתונאי של הליכוד