חמישה עיתונאים פלסטינים נפצעו בימים האחרונים מירי כוחות צה"ל, כך לפי דיווחים של ארגוני זכויות עיתונאים. לפי הדיווחים, שלושה נפצעו בעזה ושניים בגדה המערבית, כולם בעת שסיקרו הפגנות נגד מדינת ישראל.

מקור המידע על הפגיעה בעיתונאים – בדיווחים של MADA, ארגון פלסטיני לא-ממשלתי ללא כוונת רווח הפועל מרמאללה ועוקב אחר הפרת זכויותיהם של עיתונאים פלסטינים, הוועד להגנה על עיתונאים (CPJ), ארגון עצמאי ללא מטרות רווח שבסיסו בארצות-הברית, ועיתונאים ללא גבולות (RSF), ארגון בינלאומי שפועל לשמירה על בטחונם של עיתונאים ברחבי העולם (גילוי נאות: עמותת "העין השביעית" מסייעת ל-RSF במידע על חופש העיתונות בישראל).

לפי הדיווח של אתר MADA, שניים מהעיתונאים נפצעו ביום שישי האחרון בעת שסיקרו את ההפגנות ליד מחנה הפליטים אל-בורייג' שברצועה. השניים, כך מדווח הארגון, תיעדו ילדה פלסטינית שנפצעה מירי כוחות צה"ל כשנורו בעצמם, זאת למרות שלבשו אפודים שזיהו אותם כעיתונאים.

העיתונאי סמי מסראן, צלם ערוץ אל-אקצא המזוהה עם חמאס, נפגע בעינו השמאלית מרסיס של כדור. ב-MADA דווח כי היה זה כדור חי, ב-CPJ דווח כי היה זה כדור מתכת מצופה גומי. מסראן אושפז בבית-החולים שיפא בעזה במצב קשה. אביו מסר ל-MADA כי מסראן עבר ניתוח להוצאת הרסיס מקרנית העין, והוא עודנו מאושפז בהמתנה לקבלת תוצאות הניתוח.

העיתונאי סמי מסראן, לאחר שנפצע מירי כוחות צה"ל

העיתונאי סמי מסראן, לאחר שנפצע מירי כוחות צה"ל

ספינאז אל-לוח, עיתונאית שעמדה לצדו ביום שישי האחרון, נפצעה מירי כדור מתכת מצופה גומי שפגע בכתפה. שניהם, אגב, נפצעו כבר בעבר מירי כוחות צה"ל כשסיקרו את ההפגנות באותו המקום בדיוק. מסראן נפצע בשנה שעברה מירי כדור מתכת מצופה גומי שפגע בו בעת שסיקר את ההפגנות, ואילו אל-לוח נפצעה לפני שלושה חודשים כשרימון גז מדמיע פגע ברגלה הימנית.

לפי ספירת הארגון האמריקאי CPJ, מאז תחילת ההפגנות על גדר הגבול בחודש מרץ 2018 נפגעו 21 עיתונאים עזתים מכדורים חיים. שניים מהעיתונאים שנפגעו מירי כדורים חיים, יאסר מורתג'א ואחמד אבו-חוסיין, מתו מפציעותיהם.

לפי RSF, ביום שני (22.7) נפצע בעזה העיתונאי מוחמד ערביד מכדור שפגע ברגלו בעת שסיקר שיירת משאיות שאנשיה הפגינו נגד הסגר על הרצועה. בנוסף נפצעו במהלך סוף השבוע שני עיתונאים פלסטינים בגדה המערבית בעת סיקור הפגנה נגד הריסת בתים בוואדי אל-חומוס שבמזרח ירושלים. שני העיתונאים, כך מדווח, נפצעו מפגיעה ישירה של רימוני גז מדמיע.

בדובר צה"ל העדיפו שלא להתייחס למקרים שלעיל, אלא למסור תגובה כללית שלפיה אינם מבצעים ירי מכוון לעבר ילדים. בנוסף הפנו בדובר צה"ל את "העין השביעית" למג"ב כדי לקבל תגובה באשר לעיתונאים הפלסטינים שנפצעו במזרח ירושלים.

להלן התגובה המלאה של דובר צה"ל: "צה"ל פועל למול הפרות סדר אלימות ופעילות טרור הכוללות ירי לעבר חיילים, נסיונות חדירה לישראל, נסיונות פגיעה בתשתית הבטחונית, הבערת צמיגים, יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה, מטענים ורימונים במטרה לפגוע בחיילי צה"ל.

"יודגש כי צה"ל לא מבצע ירי מכוון לעבר עיתונאים, נשים וילדים. זאת ועוד, השימוש בירי חי נעשה לאחר מיצוי כלל האפשרויות ובהתאם להוראות הפתיחה באש העומדות בכללי הדין. נציין כי מתחילת הפרות הסדר האלימות צה"ל קורא לאזרחי הרצועה שלא להתקרב למרחב הלחימה ושלא לשתף פעולה עם ההתפרעויות האלימות שמוביל ארגון הטרור חמאס".

דובר מג"ב הפנה את "העין השביעית" לדובר מרחב ירושלים במשטרה, שמסר כי יש לפנות לדובר מג"ב.