לפחות עשרה עיתונאים פלסטינים נפצעו במהלך סיקור ההפגנות בגבול רצועת עזה בשבוע שעבר, כך מסכם הוועד להגנה על עיתונאים (CPJ) על סמך דיווחים פלסטיניים. ב-CPJ, ארגון עצמאי ללא מטרות רווח שבסיסו בארצות-הברית, קוראים לממשלת ישראל לחקור את המקרים.

"עיתונאים צריכים לסקר הפגנות בלי חשש לחייהם", מצוטט בהודעת ה-CPJ האחראי מטעם הארגון על אזור המזרח התיכון. "אנו קוראים לישראל להעמיד לדין כל גורם בכוחות הביטחון שביצע מעשה אלימות נגד עיתונאים". דובר צה"ל לא התייחס לטענות הספציפיות לגבי פגיעות בעיתונאים, ומסר כי הן "אינן מוכרות" והוסיף כי חיילי צה"ל אינם יורים בעיתונאים באופן מכוון.

על-פי הודעת ה-CPJ, העיתונאי העצמאי אחמד סאלם מועמר נפגע בבטנו מכדור חי באזור מזרח חאן-יונס. מועמר אמר לנציגי ארגון MADA, ארגון פלסטיני לא-ממשלתי ללא כוונת רווח הפועל מרמאללה ועוקב אחר הפרת זכויותיהם של עיתונאים פלסטינים, כי נפגע בעת שעזב את אזור ההפגנות. "במזל הייתי קרוב לאמבולנס שלקח אותי לבית-החולים", צוטט. "נמצאו 14 רסיסים בבטני התחתונה, עברתי ניתוח של שלוש שעות, במהלכו הוצאו 30 ס"מ של מעי, השתלטו על הדימום ואני עדיין בבית-החולים תחת השגחה".

ויסאם מוסא, צלם ועיתונאי של תחנת רדיו מדיר אל-בלח, נפגע בשתי רגליו מירי כדורים חיים שעה שסיקר את ההפגנות ליד מחנה הפליטים אל-בורייג' שבמרכז רצועת עזה. "הייתי במרחק של למעלה מ-400 מטר מגדר הגבול, וכשעמדתי ליד האמבולנסים נוריתי בכוונה תחילה. כדור אחד חדר את רגלי הימנית ויצא ממנה ואילו הכדור השני חדר לרגלי השמאלית וגרם לקרע חמור בשריר הרגל, ממש מתחת לברך", אמר מוסא ל-MADA.

הצלם מחמוד עדנאן מדוח נורה בכדור חי שחדר לרגלו הימנית ושבר אותה שעה שסיקר את צעדת המחאה מאחורי המפגינים, במרחק של כ-500 מטרים מגדר הגבול.

הצלם אחמד כאפה, מאתר חדשות מקומי בדיר אל-בלח, נפצע אף הוא מכדור חי שנורה וחדר לרגלו הימנית שעה שסיקר את ההפגנות ליד חאן-יונס.

עלי יוסף אל-אדווי, כתב וצלם שעובד עבור תחנת טלוויזיה מקומית, נפצע מכדור חי שנורה וחדר לרגלו השמאלית, מעט מתחת לברכו, שעה שסיקר את המהומות ליד הגבול עם ישראל.

העיתונאים אמינה דבאש, מסוכנות ידיעות עצמאית בשם "מדיה פילד יוניט", ומוחמד יודא, כתב ערוץ הטלוויזיה הממלכתי של הרשות הפלסטינית, וכן הצלם העצמאי חוסיין אבו-חרייס, נפגעו כשרימוני גז נורו ישירות על רגליהם במחנה אל-בורייג', רפיח ומזרח חאן-יונס, בהתאמה.

הלא אל-האסנט, עיתונאית בסוכנות ידיעות מקומית, נפגעה בעת שברחה מאזור ההפגנות ליד מחנה אל-בורייג'. לדבריה, בעת שסיקרה את האירועים החלו חיילים ישראלים לירות על אזרחים. היא ברחה, נפלה ושברה את רגלה.

מדובר צה"ל נמסר כי הזהיר את תושבי עזה מלהתקרב לגדר, וכי ביום האדמה "התמודד עם אלפי אנשים שמתקרבים לגדר, הכל בהובלת חמאס. כוחות צה"ל מתמודדים עם ירי נגדם, יידוי בקבוקי תבערה ואבנים ומיסוך עשן למניעת פעולת חיילי צה"ל". לדברי הדובר, "הכלים שצה"ל משתמש בהם כוללים אזהרות, אמצעים לפיזור הפגנות, וכמוצא אחרון ירי חי באופן מדויק ומדוד. צה"ל מחויב למנוע חדירה לשטח ישראל ואיומים נגד כוחותיו ונגד אזרחי ישראל".

לגבי עצם הטענות על פגיעה בעיתונאים נמסר מדובר צה"ל: "צה"ל לא מכוון ירי לעבר עיתונאים ככאלה. הנסיבות בהן נפגעו עיתונאים לכאורה מירי של כוחות צה"ל אינן מוכרות. ככל שמדובר בעיתונאים שנפגעו כתוצאה מכך שרצו ומעדו, או בעיתונאים ששהו באזור שבו נעשה שימוש באמצעים לפיזור הפגנות והם שאפו גז מדמיע – אין באפשרות צה"ל למנוע זאת, והוא מעודד עיתונאים לנהוג בזהירות בעת שהם שוהים באזורים בהם מבצע חמאס פעולות טרור ומוביל הפרות סדר אלימות".