עוד ארבעה עיתונאים עזתים נפגעו מירי כוחות צה"ל בשבועות האחרונים, כך לפי דיווח של הוועד להגנה על עיתונאים (CPJ), ארגון עצמאי ללא מטרות רווח שבסיסו בארצות-הברית. לפי הארגון, מ-27 ביולי ועד 10 באוגוסט נפצעו שני עיתונאים עזתים מירי כדורים חיים, ושניים נוספים מפגיעת רסיסי כדורים. ה-CPJ מבסס את דיווחו על שיחות עם עיתונאים, פרסומים ברשתות החברתיות ודיווחים בתקשורת הפלסטינית.

בכך מגיע ל-19 מספר העיתונאים העזתים שנפגעו ישירות מכדורים חיים מאז תחילת ההפגנות על גדר הגבול בחודש מרץ האחרון. שניים מהעיתונאים שנפגעו מירי כדורים חיים, יאסר מורתג'א ואחמד אבו-חוסיין, מתו מפציעותיהם.

העיתונאי העצמאי סאמר זנין אמר לארגון כי נפצע מרסיסים ב-27.7 כשסיקר את ההפגנות בצפון הרצועה. על-פי עדותו, הקליע שממנו נפגע הוא מסוג שמתפוצץ עם פגיעתו ובכך גורם לנזק גדול במיוחד. "עמדתי כ-300 עד 350 מטר מהגבול וסיקרתי את ההפגנות, כשלפתע קליע מתפוצץ פגע לידי ורסיסים פגעו ברגלי הימנית ובירך", אמר זנין ל-CPJ.

לאחר שמפגינים לקחו אותו לאוהל רפואה סמוך, הוא הועבר לטיפול בבית-החולים האינדונזי בצפון הרצועה, שם נשלפו הרסיסים מגופו והוא שוחרר. על-פי תצלומים שהופצו ברשתות החברתיות, זנין לבש אפוד מגן עם סימון "עיתונות" בשעה שנפגע.

העיתונאי העצמאי סובחי אבו-חוסיין נפגע מירי כדור חי בירכו הימנית שעה שסיקר את ההפגנות מזרחית לרפיח, גם כן ב-27.7. על-פי דיווחים בעזה, אבו-חוסיין הועבר לטיפול בבית-החולים האירופי ברפיח ושוחרר לאחר כמה שעות.

צלם העיתונות עלאא אל-נמלה, שעובד עבור ערוץ אל-קודס של חמאס, אמר ל-CPJ כי נפצע מכדור חי בעת שסיקר את ההפגנות מזרחית לרפיח ב-10.8. לפי עדותו, אחרי ששני אמבולנסים וחובש פלסטיני נורו, ושני טנקי מרכבה הופיעו, הוא התרחק מאזור האש. "עמדתי לבד", אמר אל-נמלה, "כ-500 מטרים מגדר הגבול, כשנפגעתי בברכי השמאלית מכדור שחדר ויצא מרגלי השמאלית, מותיר אחריו חור גדול". עזרה ראשונה הוגשה לו במקום, והוא הועבר בהמשך לבית-החולים ברפיח. "לא נותרתי זמן רב בבית-החולים כי היו פצועים רבים", אמר.

מתמונות וסרטון שהופצו ברשתות החברתיות עולה כי אל-נמלה חבש אפוד מגן עם סימון "עיתונות" בשעה שנפצע. עם זאת, מהסרטון עולה גם כי לא עמד לבד כפי שהעיד באוזני ה-CPJ, אלא לצד אנשים נוספים.

#بالفيديو لحظة اصابة الزميل المصور علاء النملة خلال تغطيته المباشرة للمواجهات على حدود أراضينا المحتلة.

Posted by ‎حيدرة الشريف‎ on Friday, 10 August 2018

צלם העיתונות העצמאי מחמוד אל-ג'מאל נפגע מרסיסים בחלק ראשו השמאלי, ליד אוזנו, כשסיקר את ההפגנות ליד רפיח ב-10.8. הוא נלקח לטיפול ראשוני באוהל רפואי. על-פי תצלומים שהופצו ברשתות החברתיות, גם אל-ג'מאל חבש אפוד עם הסימון "עיתונות" בשעה שנפגע.

מדובר צה"ל טרם נמסרה תגובה.

עדכון, 19.8: מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "כוחות צה"ל פועלים בהתאם להוראות ברורות המיועדות לתרחיש הנוכחי". לפי התגובה, "ירי חי בהתאם להוראות הפתיחה באש" הוא "מוצא אחרון" של כוחות צה"ל. עוד נמסר כי "צה"ל לא מכוון ירי לעבר עיתונאים. הנסיבות בהן נפגעו עיתונאים לכאורה מירי של כוחות צה״ל אינן מוכרות, והן נבדקות".