גם במהלך יום שישי האחרון, זה השבוע החמישי ברציפות, נפצעו עיתונאים עזתים שסיקרו את ההפגנות על גבול ישראל, כך לפי דיווח של הוועד להגנה על עיתונאים (CPJ). הפעם, רק עיתונאי אחד נפצע מירי כדור חי, וכל היתר מפגיעות רימוני גז מדמיע. בכך מגיע מספר העיתונאים העזתים שנפצעו בשבועות האחרונים מירי כדורים חיים שירו חיילי צה"ל ל-14.

CPJ, ארגון עצמאי ללא מטרות רווח שבסיסו בארצות-הברית, הסתמך בדיווחו על הודעות של איגוד העיתונאים הפלסטיני, דיווחים חדשותיים ושיחות עם כתבים מקומיים. בשבוע שעבר פנה הוועד לראש הממשלה נתניהו בבקשה שיורה על לבחון מחדש של מדיניות כוחות צה"ל כלפי עיתונאים.

לפי הדיווח האחרון, הצלם עבד א-רחמן אל-כחלות, שעובד עבור סוכנות הידיעות שיהאב המזוהה עם חמאס, נפצע ברגלו הימנית מכדור חי שנורה לעבר מפגינים  מזרחית לעיר עזה. בתצלומים שפורסמו ברשתות חברתיות נראה אל-כחלות לובש אפוד מגן שעליו הכיתוב Press וקסדה שעליה הכיתוב TV.

הצלם עבד א-רחמן אל-כחלות, לאחר שנפצע מירי כוחות צה"ל

הצלם עבד א-רחמן אל-כחלות לאחר שנפצע מירי כוחות צה"ל

האשם חמאדה, צלם עצמאי, נפגע בראשו מרימוני גז שעה שסיקר את ההפגנות מזרחית לעיר עזה. נביל דרבייה, כתב אתר חדשות מקומי, נפגע בראשו מרימוני גז שעה שסיקר את ההפגנות ליד ג'באליה.

העיתונאית לנה שאהין מתעלפת משאיפת גז מדמיע

העיתונאית לנה שאהין מתעלפת משאיפת גז מדמיע

הדו"ח מונה גם את מי ששאף גז מדמיע: אסלאם אל-זענון, כתב רשת השידור הממלכתית של הרשות הפלסטינית, בשעה שסיקר את ההפגנות מזרחית לעיר עזה; מוחמד אל-מסרי, צלם של סכונות הידיעות שיהאב, שעה שסיקר את ההפגנות ליד ג'באליה; לנה שאהין, עיתונאית ערוץ הטלוויזיה הלבנוני אל-מיאדין, שאפה גז מדמיע והתעלפה שעה שסיקרה את ההפגנות מזרחית לחאן-יונס. שאהין טופלה במקום על-ידי פאראמדיקים. גם חסן אל-ג'די, צלם אתר החדשות "א-שמס", המזוהה עם חמאס, שאף גז מדמיע כשסיקר את ההפגנות מזרחית למחנה הפליטים אל-בורייג'. הוא טופל במקום.

הצלם חסן אל-ג'די, מטופל לאחר ששאף גז מדמיע

הצלם חסן אל-ג'די מטופל לאחר ששאף גז מדמיע

מדובר צה"ל לא נמסרה תגובה. בשבועות קודמים מסר דובר צה"ל כי כוחות הצבא "פועלים בהתאם להוראות ברורות המיועדות לתרחיש הנוכחי", שבמסגרתן ירי חי "באופן מדויק ומדוד" הוא רק "מוצא אחרון" של הצבא להתמודדות נגד "חדירה לשטח ישראל ואיומים נגד כוחותיו ונגד אזרחי ישראל".

עוד נמסר בעבר מדובר צה"ל כי "צה"ל לא מכוון ירי לעבר עיתונאים ככאלה. הנסיבות שבהן נפגעו עיתונאים לכאורה מירי של כוחות צה"ל אינן מוכרות. ככל שמדובר בעיתונאים שנפגעו כתוצאה מכך שרצו ומעדו, או בעיתונאים ששהו באזור שבו נעשה שימוש באמצעים לפיזור הפגנות והם שאפו גז מדמיע – אין באפשרות צה"ל למנוע זאת, והוא מעודד עיתונאים לנהוג בזהירות בעת שהם שוהים באזורים שבהם מבצע חמאס פעולות טרור ומוביל הפרות סדר אלימות".