הוועד להגנה על עיתונאים (CPJ), ארגון עצמאי ללא מטרות רווח שבסיסו בארצות-הברית, פנה בימים האחרונים לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה לבחון את מדיניות צה"ל כלפי מפגינים ועיתונאים.

במכתב שנשלח לנתניהו ופורסם באתר הוועד מבקש מנכ"ל CPJ ג'ואל סיימון מראש הממשלה כי יוודא שהירי בעיתונאים המסקרים את ההפגנות ברצועת עזה יתוחקר במהירות וביסודיות. סיימון מדגיש את המקרה של יאסר מורתג'א, צלם העיתונות שנורה ונהרג בעת שסיקר את אחת ההפגנות ליד הגבול, אך מציין כי מלבדו נפצעו בשבועות האחרונים עוד כתריסר עיתונאים מירי כדורים חיים של כוחות צה"ל. "רוב הפצועים", כך נכתב, "לבשו אפודים שסומנו במלה 'PRESS'".

סיימון מבקש מנתניהו לוודא כי מסקנות התחקיר המטכ"לי, שבראשו הוצב תת-אלוף מוטי ברוך, יתפרסמו פומבית כדי למנוע מקרי ירי נוספים בעיתונאים. הוא מזכיר כי מאז שנת 1992 נהרגו בישראל ובשטחים 15 עיתונאים מירי כוחות ישראליים מבלי שאיש אי פעם הועמד לדין.

"הירי [בעיתונאים] מעלה את האפשרות כי הרשויות הישראליות מנסות לדכא את הסיקור התקשורתי של ההפגנות", כתב מנכ"ל CPJ לנתניהו. "בעוד הראיות – כולל דיווחים של שני עיתונאים שנורו, חומרי וידיאו שהועברו ל-CPJ והיכולת הטקטית של צלפי צה"ל – אינן חד-משמעיות, את האפשרות המדאיגה הזו יש לחקור. גם אם צה"ל אינו יורה בעיתונאים בכוונה תחילה, השימוש שהוא עושה בתחמושת חיה כנקודת מוצא, במקום באמצעים לא-קטלניים, מעמיד עיתונאים – ובעיקר צלמים ומפעילי מצלמות שחייבים להיות בקו החזית כדי להשיג את תצלומיהם – בסיכון נוראי, שהופך את עבודתם לכמעט בלתי אפשרית".

בהמשך מכתבו מוסיף סיימון: "חיוני שעוד לפני שהתחקיר הנוכחי יסתיים, ישראל תאשר את התחייבויותיה הבינלאומיות להגנת אזרחים, כולל עיתונאים, באזורי סכסוך. [...] אנו מבקשים מממשלתך לספק סקירה מיידית ומפורטת של מדיניותה בנוגע לעיתונאים המסקרים הפגנות או סכסוכים, ומצה"ל לבצע חקירה מהירה ויסודית של הרג מורתג'א, וכי ממצאיה יפורסמו לציבור".

מכתבו של סיימון נשלח לנתניהו ביום חמישי האחרון. למחרת, כך לפי הודעה שהוציא CPJ, נפצעו עוד ארבעה עיתונאים פלסטינים מפעולות כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה. אנשי CPJ נסמכים בדיווחיהם על עדויות ראייה, דיווחי חדשות ומקורות פלסטינים.

מוחמד אל-צוואלחי, צלם עיתונות שעובד עבור חברת הפקה עזתית, נפצע בידו הימנית כשנפגע מירי כדור חי שעה שסיקר את ההפגנות ליד שכונת שג'אעיה בעיר עזה. לפי צילומים שפורסמו ברשתות החברתיות, גם מצלמתו ניזוקה מהירי.

מועתסם אל-ח'טיב, צלם עיתונות שעובד עבור סוכנות ידיעות מקומית, ודועא זורוב, צלם עיתונות שעובד עבור סוכנות ידיעות המזוהה עם חמאס, התעלפו לאחר ששאפו גז מדמיע שעה שסיקרו את ההפגנות מזרחית לחאן-יונס. הצלם העצמאי אחמד חסאבלה נפגע ברגלו מרימון גז שנורה לעברו שעה שסיקר את ההפגנות שהתקיימו בקרבת חאן-יונס.

בדובר צה"ל העדיפו שלא להגיב על המקרים מסוף השבוע האחרון, אלא לחזור פעם נוספת על התגובה הכללית שנמסרה בשבועות האחרונים, שלפיה כוחות הצבא "פועלים בהתאם להוראות ברורות המיועדות לתרחיש הנוכחי", שבמסגרתן ירי חי "באופן מדויק ומדוד" הוא רק "מוצא אחרון" של הצבא להתמודדות נגד "חדירה לשטח ישראל ואיומים נגד כוחותיו ונגד אזרחי ישראל".

עוד נמסר בעבר מדובר צה"ל כי "צה"ל לא מכוון ירי לעבר עיתונאים ככאלה. הנסיבות שבהן נפגעו עיתונאים לכאורה מירי של כוחות צה"ל אינן מוכרות. ככל שמדובר בעיתונאים שנפגעו כתוצאה מכך שרצו ומעדו, או בעיתונאים ששהו באזור שבו נעשה שימוש באמצעים לפיזור הפגנות והם שאפו גז מדמיע – אין באפשרות צה"ל למנוע זאת, והוא מעודד עיתונאים לנהוג בזהירות בעת שהם שוהים באזורים שבהם מבצע חמאס פעולות טרור ומוביל הפרות סדר אלימות".

מדוברות ראש הממשלה לא נמסרה תגובה.